چگونه با استفاده از عملگرهای گوگل جست و جوی پیشرفته اینترنتی انجام دهیم؟

جست و جوی پیشرفته در اینترنت با عملگرهای گوگل

روزانه بیش از ۸ میلیارد جست و جو در اینترنت انجام می‌شود. در مجموع حدود ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان امروز از اینترنت استفاده می‌کنند که معادل ۶۳.۱ درصد از کل جمعیت جهان است. اعداد چشم‌گیری هستند، مگر نه؟

تفاوتی ندارد که در زمینه تولید محتوای متنی و ترجمه تخصصی فعالیت می‌کنید یا زمینه‌های مهندسی و پزشکی؛ به هر حال گوگل یکی از ابزارهای مهم در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما است. با توجه به حجم بالایی محتواهایی که امروزه در بستر وب به اشتراک‌ گذاشته می‌شوند، همه باید بیاموزند که چگونه با طرح پرسش‌های مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسند.

یکی از ابزارهای جست و جوی پیشرفته در اینترنت، استفاده از عملگرهای گوگل (Google Search Operators) است. با کمک این عملگرها در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و نتایج دقیق‌تری را پیدا خواهید کرد.

برای آشنایی با عملگرهای گوگل و شیوه استفاده از آن‌ها، تا انتهای این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

عملگر OR

در این دستورالعمل از گوگل می‌خواهید که نتایجی را که کلمه الف یا کلمه ب در آن‌ها به کار رفته باشد، پیدا کند. عملگر (|) نیز مشابه عملگر “OR” است.

مثال: استخدام دورکاری OR کار در خانه

عملگر AND

با استفاده از این دستورالعمل از گوگل می‌خواهید که همه نتایجی که هم کلمه الف و هم کلمه ب را در خود جای داده باشند، به شما نشان دهد. البته شاید برای شما هم جالب باشد که در صورت جست و جو دو کلمه یا عبارت در مرورگر، گوگل از پیش‌فرض AND استفاده می‌کند.

مثال: استخدام دورکاری AND ترجمه

عملگر *

شاید شما بخشی از یک جمله یا عبارت را به خاطر دارید و ادامه آن را به خاطر نمی‌آورید، این عملگر برای این مواقع بسیار کاربردی است. با استفاده از این عملگر از گوگل می‌خواهید که ادامه جمله یا عبارت مورد نظر را پیدا کند.

مثال: فرض کنید که بخشی از این دیالوگ شکسپیر را، بودن یا نبودن را به خاطر دارید اما ادامه آن را فراموش کرده‌اید. با استفاده از عملگر ستاره، گوگل ادامه این جمله را برای شما پیدا می‌کند.

مثال: بودن یا نبودن *

عملگر * به شما برای پیدا کردن ادامه جملاتی که آن‌ها را از خاطر برده‌اید، کمک می‌کند
عملگر * به شما برای پیدا کردن ادامه جملاتی که آن‌ها را از خاطر برده‌اید، کمک می‌کند

عملگر ()

با استفاده از عملگر پرانتز می‌توانید که عملگرهای مختلف را با هم ترکیب کنید و به نتایج دقیق‌تری در گوگل دست یابید.

مثال: دانلود کتاب (دانشگاهی OR علمی)

عملگر پرانتز برای ترکیب عملگرهای مختلف با هم استفاده می‌شود
عملگر پرانتز برای ترکیب عملگرهای مختلف با هم استفاده می‌شود

عملگر “define”

معنای کلمه‌‌ای را نمی‌دانید؟ از عملگر define استفاده کنید تا گوگل تعریفی مختصر از آن کلمه را به شما ارائه دهد. البته این عملگر بیشتر برای واژگان انگلیسی کاربرد دارد و معمولا نتایج کاملی را برای واژگان فارسی نشان نمی‌دهد.

مثال: define: freelancer

عملگر “filetype”

اگر به دنبال فایلی با فرمتی خاص می‌گردید، این عملگر به درد شما می‌خورد. با کمک این عملگر می‌توان نتایج جست و جو را به یک نوع فایل خاص مانند PDF، DOCX، TXT، PPT و … محدود کرد. مثلا اگر به دنبال پاورپوینت‌هایی در زمینه بیوتکنولوژی هستید، این عبارت را در گوگل جست و جو کنید:

biotechnology filetype:ppt

مطالب مرتبط:

معرفی سایت‌های دانلود مقاله داخلی و خارجی

عملگر “site”

با استفاده از این عملگر، نتایج جست و جو را به یک سایت خاص محدود می‌کنید. مثلا اگر به دنبال همه مطالبی که در سایت ترجمیک نوشته شده است، می‌گردید، این عبارت را در گوگل جست و جو کنید:

site: tarjomic.com

عملگر site برای جست و جوی پیشرفته در اینترنت
با کمک site نتایج جست و جو را به یک سایت خاص محدود می‌کنید

عملگر “intitle”

این عملگر، صفحاتی را پیدا می‌کند که یک کلمه یا عبارتی خاص در عنوان آن‌ها استفاده شده است. برای مثال برای پیدا کردن صفحاتی که در عنوان آن‌ها آموزش تولید محتوا وجود دارد، این عبارت را در اینترنت جست و جو می‌کنیم:

Intitle آموزش تولید محتوا :

عملگر “inurl”

با استفاده از این عملگر، گوگل صفحاتی را برای شما پیدا می‌کند که یک کلمه (یا کلمات) خاص در URL آن‌ها وجود دارد. مثلا برای پیدا کردن صفحاتی که در URL آن‌ها کلمه ielts podcast به کار رفته است، این عبارت را در مرورگر خود جست و جو کنید.

inurl:ielts podcast

عملگر “intext”

این عملگر به شما کمک می‌کند که تمامی صفحات حاوی یک کلمه (یا کلمات) خاص را پیدا کنید. برای مثلال، برای یافتن تمامی صفحاتی که در آن‌ها عبارت ielts vocabulary به کار رفته است، این عبارت را در گوگل جست و جو کنید.

intext: ielts vocabulary

AROUND (X) عملگر

این عبارت برای این است که محتواهایی را در اینترنت بیابید که بین کلمات جست و جو، فاصله‌ای مشخص وجود داشته باشد. برای مثال شاید شما بخواهید که صفحاتی را در وب پیدا کنید که در آن‌ها کلمات ielts و band8 باشد و بین این دو کلمه هم ۲ کلمه وجود داشته باشد. برای یافتن صفحاتی که این عبارت را در چنین شرایطی داشته باشد، این عبارت را در گوگل جست و جو کنید.

ielts AROUND(2) band8

عملگر weather

با استفاده از این عملگر، آب و هوای یک مکان خاص را پیدا کنید. برای مثال برای پیداکردن آب و هوای شیراز این عبارت را در گوگل جست و جو کنید:

weather:شیراز

با استفاده از عملگر weather، آب و هوای هر شهری را که می‌خواهید، پیدا کنید
با استفاده از عملگر weather، آب و هوای هر شهری را که می‌خواهید، پیدا کنید

عملگرmap

با استفاده از این عملگر از گوگل می‌خواهید که نقشه یک مکان یا شهر را به شما نشان دهد.

عملگر in

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در لحظه به تبدیل یک واحد به واحدی دیگر نیاز داشته باشید، این عملگر به شما در تبدیل واحدها به هم کمک می‌کند. این عملگر برای تبدیل ارزها، وزن‌ها، دماها و … کاربرد دارد. مثلا برای تبدیل ۳۰ درجه کلوین به فارنهایت این عبارت را در گوگل جست و جو کنید.

۳۰k in°F

عملگر @

آیا می‌خواهید که جست و جود خود را به یک شبکه اجتماعی خاص محدود کنید و تنها مطالبی که حاوی عبارت خاصی که در شبکه اجتماعی خاصی منتشر شده است، برایتان پیدا شود؟ از عملگر @ استفاده کنید. مثلا برای پیدا کردن توییت‌هایی در توییتر که استخدام در آن‌ها به کار رفته است، این عبارت را در گوگل جست و جو کنید.

استخدام @twitter

مطالب مرتبط:

۲۵ سایت مفید برای دانلود رایگان کتاب‌ علمی و دانشگاهی

سخن پایانی

نقش گوگل و اینترنت در زندگی امروزی بر هیچ فردی پوشیده نیست. در واقع بسیاری از کارها با کمک گوگل انجام می‌شود بنابراین باید به ترفندهای جست و جوی پیشرفته مسلط باشیم. در این پست مهم‌ترین عملگرهای گوگل را معرفی کردیم که برای صرفه‌جویی در زمان شما و پیداکردن بهترین نتایج به شما کمک می‌کند. شما از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید که بهترین نتایج را در گوگل پیدا کنید؟

اگر دانشجو هستید و قصد انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر را دارید، ترجمیک همراه شماست. ترجمیک خدمات ویژه‌ای مانند ترجمه مقاله و ویرایش نیتیو را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ارائه می‌دهد. از ابتدا مسیر پژوهش تا انتهای این مسیر همراه شما هستیم، بنابراین با خیالی آسوده سفارش خود را به ترجمیک بسپارید.

4 دیدگاه در «جست و جوی پیشرفته در اینترنت با عملگرهای گوگل»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.