بررسی پراکندگی اسپانیایی زبانان در جهان

کدام کشورها اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

یکی از عواملی که به زبان‌ها قدرت می‌بخشد، تعداد گویشوران آن‌ها است. به نظر شما کدام زبان بیشترین تعداد گویشور بومی را دارد؟ انگلیسی؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بیشترین تعداد گویشورانی بومی متعلق به چینی و سپس اسپانیایی و انگلیسی است. این امر در فرصت‌هایی که برای ترجمه متون از این زبان‌ها ایجاد می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

اسپانیایی به عنوان سومین زبان از نظر تعداد گویشوران بومی، زبانی محبوب برای یادگیری است. این زبان شباهت زیادی با ایتالیایی دارد و از خانواده زبان‌های لاتین است. اسپانیایی بیش از ۵۰۰ میلیون گویشور در سراسر جهان دارد.

امروزه، اسپانیا خانه کمتر از ۱۰ درصد اسپانیایی‌زبانان جهان است. جالب نیست؟ پس با این حساب، سایر اسپانیایی‌زبانان در کجا ساکن هستند؟ دقیقا چند نفر در جهان، اسپانیایی صحبت می‌کنند؟ چند کشور اسپانیایی‌زبان وجود دارد و این زبان، زبان رسمی چه کشورهایی است؟

برای آشنایی با تعداد گویشوران اسپانیایی سراسر جهان و کشورهای اسپانیایی‌زبان، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا ایتالیایی؟

تاریخچه مختصری از زبان اسپانیایی

اسپانیایی، مانند فرانسوی، ایتالیایی، رومانیایی و پرتغالی زبانی رومی است که از لاتین تکامل یافته است. سرچشمه زبان اسپانیایی را از شبه‌جزیره ایبری، منطقه‌ای در جنوب غربی اروپا که شامل اسپانیا و پرتغال امروزی است، می‌دانند.

بعدها لاتین کاستیلیایی (از منطقه کاستیل اسپانیا) با گویش عربی که توسط مردمان عرب‌زبان صحبت می‌شد و حاکمان بخش‌هایی از آن منطقه بودند، مخلوط شد. پس از قرن‌ها آمیختگی، زبانی تشکیل شد که تا سال ۱۲۰۰ به زبان استاندارد اسپانیایی تبدیل شد.

با این حال، کاستیلیان تنها گویش اسپانیایی در جهان نیست. گویش اندلسی اسپانیایی تقریبا در همان زمان پدید آمد و هنوز هم در بخش‌هایی از جنوب اسپانیا صحبت می‌شود. بعدها، در قرن شانزدهم، اسپانیا امپراتوری خود را در قاره آمریکا ساخت و این زبان را به آمریکا آورد.

اسپانیایی زبان کدام کشورها است؟

کشورهای اسپانیایی‌زبان بسیاری در جهان وجود دارند زیرا اسپانیایی زبان رسمی ۲۰ کشور است. این ۲۰ کشور عبارتند از پورتوریکو، آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گینه استوایی، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، اسپانیا، اروگوئه و ونزوئلا.

اسپانیایی زبان رسمی ایالات متحده، بلیز، آندورا و جبل الطارق نیست ولی تعداد قابل توجهی از اسپانیایی‌زبانان ساکن این کشورها هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه اسپانیایی یاد بگیریم؟

چند نفر در جهان اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

بیش از ۴۵۰ میلیون گویشور بومی اسپانیایی وجود دارد که این زبان را از نظر تعداد گویشوران بومی در جهان پس از چینی در رتبه دوم قرار می‌دهد. انگلیسی زبان مادری ۳۶۰ میلیون نفر است و بنابراین از نظر تعداد گویشوران بومی پس از اسپانیا و در رتبه سوم قرار می‌گیرد. اسپانیایی پس از انگلیسی و فرانسوی، سومین زبان مورد مطالعه در جهان است.

هم‌چنین به غیر از آن ۴۵۰ میلیون نفری که اسپانیایی زبان اول و مادری آن‌ها است، ۷۵ میلیون نفر نیز وجود دارند که اسپانیایی زبان دوم آن‌هاست.

چند نفر در ایالات متحده به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

در ایالات متحده، اسپانیایی، زبان اول بیش از ۴۳ میلیون نفر است (حدود ۱۳ درصد از جمعیت) و این تعداد همچنان در حال افزایش است. هم‌چنین، ایالات متحده، خانه حدود ۱۲ میلیون اسپانیایی‌زبان دوزبانه است. همین امر ایالات متحده را به دومین کشور بزرگ اسپانیایی‌زبان (پس از مکزیک) در جهان تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر، آمریکایی‌هایی که قبلا اسپانیایی صحبت نمی‌کردند، برای یادگیری این زبان تلاش می‌کنند. اسپانیایی یکی از زبان‌هایی است که تقاضای بالایی برای یادگیری آن در آمریکا وجود دارد.

مطالب مرتبط:

شش اپلیکیشن برای ترجمه زبان اسپانیایی

چند نفر در آمریکای لاتین، اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

مکزیک با ۱۲۱ میلیون زبان مادری، بیشترین جمعیت اسپانیایی‌زبانان جهان را دارد. اسپانیایی علاوه بر بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، زبان رسمی مکزیک نیز است. دو تا از بزرگترین کشورهای اسپانیایی‌زبان در آمریکای جنوبی، کلمبیا (حدود ۴۶ میلیون اسپانیایی زبان) و آرژانتین (حدود ۴۱ میلیون اسپانیایی زبان) است.

تقریبا ۶۰ درصد از جمعیت آمریکای لاتین، اسپانیایی صحبت می‌کنند. زبان سایر ساکنان آمریکای لاتین، پرتغالی است (حدود ۳۴ درصد) و درصد کمی نیز به زبان‌های دیگری مانند فرانسوی، انگلیسی و خانواده زبان‌های مایایی صحبت می‌کنند.

چند نفر در اروپا اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

اسپانیا خواستگاه زبان اسپانیایی است، بنابراین به طور طبیعی این کشور مرکز اسپانیایی‌زبانان در اروپا است. اسپانیا ۴۶ میلیون اسپانیایی‌زبان دارد. البته تعداد اسپانیایی‌زبانان اسپانیا کمتر از ایالات متحده آمریکا است. اسپانیا سومین کشور از نظر جمعیت اسپانیایی‌زبان است.

کاخ الحمرا از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا است
کاخ الحمرا از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا است

در اروپا، اسپانیایی به طور گسترده در کشور آندورا و جبل الطارق صحبت می‌شود البته زبان رسمی این کشورها به ترتیب کاتالان و انگلیسی است. در سوئیس نیز، حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر یا ۲٫۲ درصد از جمعیت، اسپانیایی صحبت می‌کنند.

اسپانیایی یکی از ۲۴ زبان رسمی در اتحادیه اروپا است. این زبان همچنین توسط گروه‌های کوچکی از مردم در سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند نفر در بقیه جهان اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

اگرچه بیشتر جمعیت اسپانیایی‌زبانان در قاره آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند اما افرادی در سایر نقاط جهان نیز از این زبان استفاده می‌کنند. یکی از کشورهایی که جمعیت قابل توجهی از اسپانیایی‌زبانان را در خود جای داده است، فیلیپین است. اسپانیایی از اواخر قرن ۱۶ تا سال‌های اخیر، زبان رسمی فیلیپین بود.

فیلیپین از ۱۵۶۵ تا ۱۸۹۸ تحت حاکمیت اسپانیا بود اما حتی پس از پایان جنگ اسپانیا و آمریکا، اسپانیایی تا سال ۱۹۸۷ به عنوان زبانی اختیاری، زبان رسمی این کشور باقی ماند. امروزه تقریبا ۳ میلیون فیلیپینی به زبان چاواکانو (Chavacano)، یکی از گویش‌های زبان اسپانیایی، صحبت می‌کنند.

مطالب مرتبط:

ده کلمه اسپانیایی که برایشان معادلی نمی‌یابید

در آفریقا، اسپانیایی یکی از سه زبان رسمی در گینه استوایی است که زبان حدود ۶۸درصد از جمعیت است. اسپانیایی همچنین در مناطقی در شمال آفریقا که تحت کنترل اسپانیا است و در مراکش که از نظر جغرافیایی به اسپانیا نزدیک است، صحبت می‌شود. این نکته قابل ذکر است که جوامع کوچکی از اسپانیایی‌زبانان در آنگولا و سودان جنوبی ساکن هستند.

سخن پایانی

اسپانیایی دومین زبان از نظر تعداد گویشوران مادری است و همین امر فرصت‌های شغلی و تجاری زیادی را برای افرادی که به این زبان مسلط هستند، فراهم می‌آورد. هم‌چنین این زبان، زبانی ساده برای یادگیری است. پس اگر به زبان اسپانیایی علاقه دارید، یادگیری را به تعویق نیندازید.

اگر به ترجمه اسپانیایی به فارسی و ترجمه فارسی به اسپانیایی نیاز داشتید، با خیالی آسوده سفارش خود را به مترجمان متخصص ترجمیک بسپارید.

3 دیدگاه در «کدام کشورها اسپانیایی صحبت می‌کنند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.