هر آنچه باید برای ورود به دنیای تولید محتوا دیجیتال بدانید

در دنیای امروز، روز به روز بر تعداد کسب و کارها و پلتفرم‌هایی که برای توسعه و گسترش خود از محتوای دیجیتال استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. چراکه محتوای دیجیتال، اهدافی نظیر افزایش شهرت برند، افزایش تعامل با مخاطبان و در نتیجه سوددهی بیشتر را دنبال و به تحقق آن‌ها کمک می‌کند.

از این رو، بسیاری از افراد برای کسب درآمد بیشتر به دنبال راهی برای ورود به دنیای تولید محتوای دیجیتال هستند. اما واقعا چه مهارت‌هایی برای ورود به این حرفه نیاز است؟ چگونه می‌توان یک تولیدکننده محتوای دیجیتال موفق شد؟

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک پاسخ این سوالات را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم به فعالیت در حوزه تولید محتوای متنی علاقه‌مند هستید، تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۸ گام برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق

به چه افرادی تولیدکننده محتوای دیجیتال گفته می‌شود؟

تولیدکننده محتوای دیجیتال، فرایند تولید محتوا را در بستر پلتفرم‌های دیجیتال انجام می‌دهد. حال این محتوا می‌تواند ویدیو، عکس، گرافیک، پست وبلاگ یا مواردی از این قبیل باشد و در پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام یا وبلاگ‌ها منتشر شود.

چگونه تولید محتوا یاد بگیریم؟

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، که از این پس آن‌ها را تولیدکننده محتوا خطاب می‌کنیم، فرایند تولید محتوا را به هدف جذب مخاطب انجام می‌دهند. مطالبی از قبیل بررسی مسائل روز یا آموزش‌های کاربردی، جزء محتواهای جذاب به حساب می‌آیند و در جلب توجه مخاطب تاثیرگذار هستند.

با همه این‌ها، تولیدکننده محتوا وظیفه دارد که برای خدمت به مخاطب کار کند. در واقع شغل آن‌ها چنین چیزی را می‌طلبد. در نتیجه نخستین گام تولید محتوا باید به بررسی پرسونای مخاطب اختصاص پیدا کند. در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم که محتواهای تولیدشده برای مخاطب جذاب و کاربردی هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونای مخاطب خود را طراحی کنیم؟ (اهمیت + نمونه پرسونای مخاطب)

چگونه یک تولیدکننده محتوای موفق شویم؟

شاید هیچ راهکاری قطعی و تضمینی برای ورود به حرفه تولید محتوا وجود نداشته باشد. با این حال، اگر احساس می‌کنید استعداد و علاقه این حرفه را دارید، نکات زیر می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

هدف خود را مشخص کنید

پیش از هر چیز باید هدف و چگونگی فعالیت خود را به طور دقیق مشخص کنید. این مرحله اهمیت بسیاری دارد چراکه در صورت مبهم بودن هدف، تمام تلاش‌هایی که برای تولید محتوای متنی یا گرافیکی خواهید کشید به هدر می‌رود.

به عنوان مثال هر نویسنده سبک و سیاق مخصوص به خود را دارد. حال تصور کنید که سبک شما، نوشتن متن‌های طولانی و مفصل است و از سوی دیگر، قشری از جامعه که حوصله و زمان کافی ندارند مخاطب هدف شما هستند. در این صورت، بی‌شک توجه مخاطبان را از دست خواهید داد.

حال اگر سبک مشخصی ندارید یا نمی‌دانید چه سبکی را انتخاب کنید، بهترین کار این است که هدف تولید محتوا و پرسونای مخاطب را زیر ذره‌بین قرار دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه بخش مهارت‌های رزومه را تکمیل کنیم؟

ابزار موردنیازتان را تهیه کنید

به محض این که هدف تولید محتوا را به طور شفاف و واضح مشخص کردید، وقت آن است که تجهیزات موردنیاز را تهیه کنید. هر تولیدکننده محتوایی، بسته به حوزه فعالیتش، به ابزار و تجهیزات مخصوصی نیاز دارد.

برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم؟

به عنوان مثال برای تولید پادکست، به میکروفون نیاز دارید یا اگر در حوزه تولید محتوای ویدیویی فعالیت می‌کنید، باید نورپردازی و دوربین مناسب داشته باشید. در این میان، تولید محتوای متنی به امکانات و وسایل کمتری نیاز دارد. برای شروع فعالیت کافیست به اینترنت و لپتاپ دسترسی داشته باشید.

فراموش نکنید که بهتر است کارتان را با تجهیزات مقرون‌به‌صرفه آغاز کنید و برای خرید ابزار کار هزینه زیادی نکنید. چراکه به‌تازگی وارد این حرفه شده‌اید و ممکن است پس از مدتی متوجه شوید که علاقه‌ای به ادامه کار ندارید. بنابراین این توصیه عاقلانه را مد نظر قرار دهید!

مطالب مرتبط:

سایت‌های دانلود رایگان عکس برای تولید محتوا

تولید محتوا کنید!

حال هدف‌تان را مشخص کرده‌اید، نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید را می‌شناسید و تجهیزات مناسب نیز در اختیار دارید. پس بیش از منتظر نمانید و شروع به تولید محتوا کنید. ممکن است در اوایل کار، محتوای کامل و بی‌نقص تولید نکنید؛ اما ناامید نشوید.

دائم با خود تکرار کنید که هرچه بیشتر ادامه بدهم، پیشرفت بیشتری می‌کنم. علاوه بر این، همیشه در حال ارزیابی محتواهای تولیدشده باشید و نقاط ضعف و قوت کار خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که نور روز برای فیلم‌برداری مناسب‌تر است و جلوه طبیعی‌تری دارد.

همچنین ممکن است پس از مدتی منابع و وبلاگ‌های خارجی معتبری را برای تولید محتوای متنی پیدا کنید و از این طریق پست‌های وبلاگی کاربردی‌تری و مفیدتری بنویسید.

با این تفاصیل، فراموش نکنید که هر از چند گاهی روند پیشرفت‌تان را ارزیابی کنید و برای بهبود آن تلاش کنید.

مطالب مرتبط:

۱۱ ایده خلاقانه برای بازاریابی محتوایی

هوشمندانه هدف‌گذاری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت، هدف‌گذاری است. در بخش‌های قبلی گفتیم که پیش از هر کاری هدف نهایی تولید محتوا را مشخص کنید. حال در این بخش می‌گوییم که تنظیم اهداف کوچک و قابل دستیابی، بهترین راه برای رسیدن به هدف نهایی است.

به عنوان مثال ممکن است هدف نهایی تولید محتوا، افزایش ۳۰ درصدی فروش در سال آینده باشد. در این صورت، انتشار مستمر پست‌های وبلاگی، بازنشر ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، به‌روزرسانی محتواهای قدیم و… می‌توانند اهداف کوچکی باشند که رسیدن به هدف نهایی را تسهیل می‌کنند.

استخدام تولیدکننده محتوا

فراموش نکنید که هوشمندانه هدف‌گذاری کنید. اهداف هوشمندانه دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • مشخص و واضح هستند و به‌خوبی تعریف شده‌اند.
  • قابل اندازه‌گیری هستند و می‌توان آن‌ها را با اعداد ردیابی کرد. (به عنوان مثال تعداد پادکست‌های تولیدشده)
  • قابل دستیابی هستند و با در نظر گرفتن توانایی‌های تولیدکننده محتوا تعریف شده‌اند.
  • واقع‌بینانه و در ارتباط کامل با هدف نهایی هستند.

در واقع این اهداف مثل اتومبیلی هستند که شما را در مسیر رسیدن به هدف نهایی به حرکت درمی‌آورند و به مقصد می‌رسانند.

مطالب مرتبط:

چگونه با سرعت بیشتری تولید محتوا کنیم؟

طبق یک برنامه‌ریزی مشخص پیش بروید

استمرار در انتشار در محتوا، یکی از بهترین راه‌های حفظ مخاطب است. تصور کنید که به‌تازگی دو صفحه اینستاگرام را دنبال کرده‌اید. صفحه اول هر روز پست می‌گذارد ولی صفحه دوم، برنامه مشخصی برای انتشار پست ندارد. شما نمی‌دانید که چه زمانی  انتظار مشاهده پست صفحه دوم را داشته باشید ولی صفحه اول هر روز چیز جدیدی برای شما دارد.

در این حالت، قطعا صفحه اول برای شما ارجحیت می‌یابد و تمایل بیشتری به دنبال کردن آن نشان می‌دهید. بنابراین فراموش نکنید که به عنوان یک تولیدکننده محتوا، باید برنامه مشخصی برای انتشار داشته باشد. استفاده از تقویم محتوایی، یکی از بهترین ایده‌ها برای حفظ نظم و ترتیب انتشار محتوا است.

مطالب مرتبط:

چرا باید از «تقویم تولید محتوا» استفاده کنیم؟ (گام‌های ضروری + ابزارهای آنلاین)

در فضای مجازی فعال باشید

صرف نظر از نوع محتوایی که تولید می‌کنید، باید در شبکه‌های مجازی فعال باشید. چراکه این روزها اکثر افراد، حداقل چند دقیقه از روزشان را در فضای مجازی می‌گذرانند. قطعا مشتریان و مخاطبان بالقوه شما نیز جزء این دسته از افراد هستند. بنابراین با فعالیت در فضای مجازی، در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرید.

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در فضای مجازی گاه به‌سادگی پاسخ دادن کامنت‌ها است. با این حال نکته حائز اهمیت این است که با توجه به پرسونای مخاطب، بهترین شبکه اجتماعی را انتخاب و فعالیت‌تان را شروع کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما مدیران کسب و کارها و صاحبان مشاغل هستند، لینکدین گزینه مناسبی برای فعالیت است.

مطالب مرتبط:

۱۱ نکته برای انتشار پست‌های تاثیرگذار در لینکدین

از فرصت‌های کسب درآمد استفاده کنید

پلتفرم‌هایی مثل پینترست، تیک‌تاک، یوتیوب، اینستاگرام و… همگی فرصت‌های کسب درآمد مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهند. بنابراین افرایش تعامل با مخاطب و انتشار پست در این پلتفرم‌ها، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

روند پیشرفت در این شبکه‌ها را ارزیابی کنید و دائما از خود بپرسید که چند درصد از فروش من از فعالیت در این پلتفرم‌ها ناشی می‌شود؟ چه راهی برای ارتقای این درصد وجود دارد؟

مطالب مرتبط:

۷ دلیل قانع‌کننده برای ساخت اکانت در لینکدین

سخن پایانی

دنیای تولید محتوای دیجیتال، مسیر پرفراز و نشیبی دارد و هر کس راه متفاوتی برای ورود به آن پیشنهاد می‌کند. با این حال اگر طبق مراحلی که در این مطلب بررسی کردیم، پیشروی کنید، راه آسان‌تری را در پیش خواهید داشت.

فراموش نکنید که اگر با برنامه‌ریزی مناسب و هدف‌گذاری صحیح، حوزه فعالیت موردعلاقه‌تان را کشف کنید، در طول زمان شاهد پیشرفت قابل توجهی خواهید بود.

ترجمیک، با ارائه خدمات ترجمه، ویراستاری و تولید محتوا، بهترین پلتفرم آنلاین برای فعالیت افرادی که به فریلنسری علاقه دارند. برای شروع کار، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

در صورتی که به خدمات تولید محتوا نیاز دارید، ترجمیک با بیش از ۱۸۰۰۰ نویسنده در خدمت شماست. برای ثبت سفارش در این سایت سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

3 دیدگاه در «هر آنچه باید برای ورود به دنیای تولید محتوا دیجیتال بدانید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.