چرا باید از «تقویم تولید محتوا» استفاده کنیم؟ (گام‌های ضروری + ابزارهای آنلاین)

تقویم تولید محتوا یک ابزار دقیق برای برنامه‌ریزی محتوای شما به صورت سنجیده و کاربردی است.

اگر شما نیز قصد تهیه محتوا برای اینستاگرام و یا سایر شبکه‌های اجتماعی خود را داشته باشید. و یا اینکه بخواهید برای وب‌سایتتان برنامه محتوایی را تهیه کنید. قبل از هر کاری شما نیاز به طراحی تقویم تولید محتوا را خواهید داشت.

تقویم تولید محتوا و یا اصطلاحا Content Calendar ابزاری کلیدی برای شروع فعالیت در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است.

تقویم تولید محتوا به شما کمک می‌کند به شیوه‌ای صحیح بتوانید محتوای خود را مدیریت کرده و از زمان تصمیم‌گیری، تا برنامه‌ریزی و انتشار به صورت اصولی و سنجیده آن را طراحی و اجرا کنید.

اگر در ابتدای راه شروع محتوا هستید، ممکن است تهیه تقویم را کاری پیچیده یا دست و پا گیر ببینید. اما به مرور زمان اهمیت آن در کاهش پراکنده‌کاری و اجرای اثربخش فرآیندهای تولید محتوا برایتان روشن خواهد شد. تقویم محتوا درواقع یک ابزار کلیدی با نکاتی از پیش تعیین شده است، که شما با توجه به پرسونای مخاطب و اهداف کسب‌وکارتان آن را شخصی‌سازی می‌کنید.

تهیه یک تقویم محتوا کاری سلیقه‌ای است که شما با استفاده از نیاز و انتظارتان آن را تدوین می‌کنید. برای تهیه تقویم محتوا، می‌توان چند رکن کلی و اساسی در نظر گرفت. سپس با تکیه بر این ارکان اساسی، از آن برای برنامه‌ریزی درست استفاده کرد. دپارتمان تولید محتوای ترجمیک چند جز کلی برای تدوین این تقویم پیشنهاد می‌کند.

برنامه‌ریزی و تدوین عناوین

یک جزء اصلی تقویم محتوا، عناوینی است که باید متناسب با آن تولید و نشر محتوا صورت گیرد. برای این که عناوین مورد نظر به دست بیاید، باید طبق اصول تدوین استراتژی محتوا عمل کنیم. در واقع تهیه تقویم تولید محتوا بخشی از طراحی استراتژی محتواست و برای تولید آن به اجرای صحیح مراحل اولیه تدوین استراتژی محتوا عمل کنیم.

طبقه‌بندی محتوا

یکی از ارکان اصلی تهیه تقویم محتوا را می‌توان طبقه‌بندی محتوا دانست. در طبقه‌بندی محتوا شما به بررسی کسب‌وکار خود می‌پردازید و پس از شناخت پرسونای مخاطب و رقبا، اهداف برندتان را در نظر گرفته و موضوعات مشخصی را شناسایی می‌کنید.

در این فاز استفاده از بارش فکری بسیار موثر است. بهتر است چند نفر از همکاران از واحدهای مختلف در کنار مسئول تولید محتوای سازمان، کنار هم بنشینند و موضوعاتی که به نظرشان می‌رسد را بیان کنند. سپس با ویرایش این موضوعات، می‌توان چند دسته اصلی برای تولید محتوا در بازه مدنظر به دست آورد و با ایده‌پردازی حول این موضوعات و تعیین خط‌مشی شروع به طبقه‌بندی محتوای خود می‌کنید.

یک نمونه: فرض کنید یک کسب‌وکار فعال در حوزه فروش لوازم‌التحریر بخواهد طبقه‌بندی محتوا را برای خود انجام دهد. خروجی جلسه بارش فکری برای این کسب‌وکار می‌تواند دسته‌های زیر باشد:

  • توصیه‌های انتخاب لوازم‌التحریر، کیف و … برای افراد مختلف
  • مقایسه بین برندهای مختلف تولید لوازم التحریر مدرسه
  • مقایسه بین برندهای مختلف لوازم‌التحریر طراحی
  • انتخاب و خرید لوازم‌التحریر اداری
  • انتخاب لوازم آموزشی مناسب برای مدارس و …

به دست آوردن عناوین

طبقه‌بندی مزایای بسیاری برای تدوین استراتژی محتوا دارد، زمانی که مطالب خود را طبقه‌بندی می‌کنید با دید بازتری می‌توانید مراحل بعدی تقویم محتوای خود را طراحی کنید چرا که با شناسایی دقیق پرسونای خود متوجه خواهید شد چه نوع مطالبی برای شما مناسب و کاربردی خواهد بود و با ایده‌پردازی‌های خلاقانه تنوع مطالب خود را حفظ می‌کنید.

چنانچه با تدوین استراتژی مناسب:

  • از بداهه‌گویی و انتشار مطالب کم‌ کیف جلوگیری می‌کنید،
  • مناسبت‌های مهم و مرتبط به شما با تهیه محتوای کاربردی به فراموشی سپرده نمی‌شود،
  • با بررسی آمار و میزان مشارکت در محتوا شما می‌توانید آن‌ها را با دید وسیع‌تری مورد بررسی قرار دهید.

تعیین نوع و قالب محتوا

در طبقه‌بندی محتوا، محتوای خود را تعیین کرده و می‌دانید چه مطالبی باید تهیه شود. اکنون زمان آن است که هر کدام از این مطالب در قالب مورد نظر شما نظیر: عکس، ویدئو، متن، اینفوگرافی و… تعریف و تهیه شود. در زمان تعیین نوع محتوا شما متوجه خواهید شد که هر محتوا در چه قالبی ارائه می‌گردد و از تکرار یک قالب در روزهای متوالی جلوگیری خواهد شد و همین موجب می‌شود تنوع در محتوای شما حفظ شود.

تعیین زمان‌بندی انتشار محتوا

پس از طبقه‌بندی و تعیین نوع محتوا شما با مساله زمان انتشار محتوا روبه‌رو می‌شوید. نکته‌ای که در تهیه تقویم محتوا وجود دارد این است که شما این استراتژی را تعیین می‌کنید که کارها طبق برنامه در زمان صحیح پیش برود، برای رسیدن به این هدف شما همواره باید برای مطالب خود تا ۳ ماه آینده را زمان‌بندی کرده و مطالب را آماده نمایید.

در تهیه تقویم تولید محتوا زمانی که شما تصمیم می‌گیرید برای ۳ ماه آتی خود برنامه‌ریزی کنید، از ابتدای ماه دوم باید برای ۳ ماه بعدی یا به‌عبارتی فصل بعدی را زمان‌بندی کنید.

وقتی صحبت از زمان‌بندی انتشار می‌شود، دو دسته محتوا وجود دارد که از این نظر با هم تفاوت دارند. ما اسم این محتواها را «مناسبتی» و «غیرمناسبتی» گذاشته‌ایم.

هر کسب‌وکار و یا سازمانی در طول سال مناسبت‌ها و مراسمی دارد که می‌بایست حتما در تاریخ مشخصی برگزار شود. مثلا برای کسب‌وکاری که در زمینه فروش گل و گیاه فعال است، مناسبت‌هایی چون روز مادر یا روز معلم اهمیت ویژه دارد. اما محتواهای دیگر نیز در مورد آشنایی با انوع گل یا نحوه تزیین دسته‌های گل، می‌تواند در هر زمانی منتشر شود و وابسته به زمان خاصی نیست.

هر کسب و کار بهتر است ابتدا محتواهای مناسبتی خود را در تقویم محتوا جاسازی نماید و سپس فواصل خالی را به تناسب با محتوای مناسب تکمیل کند. به این ترتیب هم مطمئن خواهد بود که مناسبت‌های مهم را از دست نمی‌دهد و هم کانال‌های محتوایی کسب‌وکار تبدیل به تقویم تاریخ نخواهد شد.

تعیین مسئول تولید هر محتوا

پس از تعیین موضوع و قالب در تقویم محتوا، باید به فکر شیوه تولید آن باشید. به طور کلی دو روش برای اجرای تولید محتوا وجود دارد: شما می‌توانید آن را به یکی از اشخاص درون سازمان خود بسپارید یا از برون‌سپاری خدمات تولید محتوا استفاده کنید. برای تکمیل تقویم تولید محتوای خود، باید برای هر موضوع این مسئله را تعیین کنید.

یکی از خدمات مورد ارائه در ترجمیک خدمات تولید محتوا به صورت متنی و تعیین استراتژی محتوا است. اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا مدیر محتوا نیاز به برون‌سپاری خدمات خود دارید. ترجمیک آماده ارائه خدمات محتوای متنی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و … به شماست.

در یک تقویم محتوا شما باید یک ستون را برای مشخص کردن شخص تهیه‌کننده در نظر بگیرید، این که شخص درون ‌سازمانی باید کار تهیه آن را انجام ‌دهد؟ اگر این‌چنین است به کدام واحد مربوط می‌شود؟ آیا نیاز است که کار تهیه به شخص یا شرکتی در بیرون سازمان سپرده و تهیه شود؟

مشخص کردن مسئول انجام کار در تهیه محتوا باعث می‌گردد اگر نیاز به ایجاد ارتباطی بین افراد وجود دارد، به‌طور دقیق ایجاد شود و همچنین از سایر ایده‌ها در واحدهای دیگر کسب‌وکارتان که شما کمتر با آن‌ها سروکار دارید مطلع شوید، و با ذهنی خلاقانه‌تر به سایر مسئولیت‌های خود بپردازید.

آمار، تحلیل و برنامه‌ریزی

اجرای هر پروژه بدون ثبت و ارزیابی بازخوردها به نتیجه عالی منجر نمی‌شود. پروژه‌های تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما با داشتن تقویم تولید محتوا، می‌توانید آمار و بازخوردهای مورد نظر را به درستی ثبت و ارزیابی کنید. این مرحله در واقع پس از اجرای تقویم محتوا به کمک شما خواهد آمد. زمانی‌که شما به بررسی آمار محتوای خود (به‌طور مثال ۳ماه اخیر) می‌پردازید، می‌توانید استراتژیتان و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرده و برای دوره بعدی محتوای خود با دید وسیع‌تری عمل کنید.

شما موضوع، قالب خروجی آن، کانال انتشار، پرسونای مخاطب، هدف انتشار محتوای خود را تعیین و منتشر کرده‌اید‌. پس از این موارد نوبت به آن است که آمار آن‌ها را به دست آورید.

  • این مطلب چند درصد برای مخاطب شما جذاب بوده است؟
  • آیا کانال و قالب خوبی را برای این نوع محتوا انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا ترتیب و ترکیب انتشار پست‌ها در این کانال مناسب بوده است؟
  • آیا کلمات کلیدی و لینک‌های خوبی برای این پست انتخاب شده بود؟
  • میزان مشارکت کاربران در این ساعت روز به نسبت چه ساعتی بالاتر یا پایین‌تر است؟
  • در میان موارد منتشرشده جای چه محتوایی خالی است؟
  • به کدام نوع از پرسونای مخاطب توجه کمتر یا بیشتری در این بازه زمانی صورت گرفته است؟
  • محتوای رقیبتان را در یک موضوع ثابت در مقایسه با خودتان را چگونه تحلیل می‌کنید؟
  • تا چه اندازه به نوآوری و خلاقیت در محتوای خود پرداخته‌اید؟
  • به خودتان از ۱ تا ۱۰۰ در این دوره چه امتیازی می‌دهید؟

تقویم محتوا کلید موفقیت در کمپین‌های اجرایی

یکی از مواردی که بسیار برای هر کسب‌وکاری اهمیت دارد، موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی است. همان‌طور که  می‌دانیم مخاطب جهان امروز را نمی‌توان به شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی وادار کرد مگر با محتوای ارزشمند. شما در تقویم استراتژی محتوای خود باید بتوانید با طبقه‌بندی درست موضوعات، انتخاب خروجی صحیح، در کانال مناسب و زمان‌بندی دقیق بهترین درگیری را با مخاطب برای موفقیت در کمپین خود ایجاد کنید.

زمان‌بندی برنامه تبلیغاتی

برای موفقیت در یک کمپین علاوه بر محتوای ارزشمند شما باید زمان‌بندی و آمار دقیق تبلیغات در کانال‌های مختلف را در نظر داشته باشید. این مورد سبب می‌شود هزینه‌های تبلیغات در کانال‌های مناسب صرف شود و با بررسی بازخورد در تبلیغات بعدی به‌صورت سنجیده‌تری عمل گردد و همچنین کانال‌های مناسب به‌فراموشی سپرده نشود.

چگونه یک تقویم آنلاین تولید محتوا درست کنیم؟

شما برای شروع می‌توانید از ابزارهای ساده‌ای چون:  Word, Excel, Google Sheet, Google Calendar استفاده کنید. و در مراتب پیشرفته‌تر از ابزارهایی دیگر برای مدیریت محتوا استفاده نمایید:

BRIGHTPOD: یک ابزار عمومی برای مدیریت پروژه‌ها است، که با استفاده از فیلتر‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد کار شما را در سازماندهی دقیق‌تر می‌کند.

Trello: ترلو یک ابزار مدیریت پروژه است که با ویژگی‌های جذابی چون: محیط تصویری و ارگانیز شده، انعطاف‌پذیری، استفاده آسان در هر کجا و چند نفر (به‌دلیل ویژگی تحت وب)، سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف و قابلیت استفاده گروهی بسیار مورد استفاده سازمان و افراد مختلف قرار می‌گیرد. ترلو از شروع کار زمانی که یک استارتاپ نوپا هستید تا زمانی‌که تبدیل به یک کمپانی بزرگ می‌شوید همراه شماست.

Asana: آسانا ابزار دیگری است که می‌توانید از آن برای مدیریت تقویم محتوایی استفاده کنید. مزیت آن نسبت به ترلو این است که انواع قالب‌ها برای کارهایی مانند بازاریابی، محتوا و … در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، یا این که یک قالب خالی انتخاب کنید و به دلخواه تغییرش بدهید. آسانا همچنین به شما اجازه می‌دهد که کارها در قالب لیست، تقویم ببینید. استفاده از نمودارهای گانت در نسخه غیررایگان آن امکان‌پذیر است.

می‌توانید با بررسی هر کدام از این برنامه‌ها بر اساس نیاز و شرایط کسب‌وکار، محتوا، تعداد افراد تیمتان برنامه مناسبتان را انتخاب نمایید.

تمامی موارد گفته شده دلیل بر این بود که چرا تقویم محتوا مفید و چرا نیاز هر کسب‌وکاری در جهان امروز است. در نگاه کلی برای جمع‌بندی می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • منظم کردن کارها و مرتب‌سازی به صورت هفتگی، ماهانه، سالانه
  • برنامه‌ریزی دقیق و تسهیل تولید و انتشار محتوا
  • شناسایی پرسونای مخاطب و تولید محتوای هدفمند
  • جهت‌دهی انتشار محتوا در موقعیت‌های مختلف
  • پی بردن به نقاط ضعف و شکاف‌های موجود در برند شما در فرآیند محتوا
  • صرفه‌جویی در زمان برای ایده‌یابی و سازماندهی محتوا
  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • افزایش روحیه کار تیمی با واگذاری مطالب و مشورت با افراد در سمت‌های مختلف
  • جلوگیری از روزمرگی و حفظ تنوع مطالب
  • دریافت آمار دقیق از محتوا و شناسایی نقاط ضعف و قوت در موضوعات، کانال‌ها انتشار، کلمات کلیدی، زمان انتشار، رضایت مخاطب و…
  • ارائه یک چشم‌انداز کلی برای موارد آینده
  • بهبود کیفیت مطالب با محتوای کاربردی

خدمات تدوین استراتژی محتوا در ترجمیک

یکی از خدمات دپارتمان تولید محتوای ترجمیک، تدوین استراتژی محتوا است. در این خدمات، ضمن تحلیل کسب‌وکار شما، رقبا و اوضاع بازار شما، اهدافی برای پروژه تولید محتوای شما تعیین و روش رسیدن به آن مشخص می‌شود. یک جزء مهم که بخش اصلی خروجی این استراتژی محتوا محسوب می‌شود، تقویم تولید محتوا برای بازه ۲، ۴ و یا ۶ ماهه است. علاوه بر این شما می‌توانید اجرای برنامه تدوین شده را نیز به ترجمیک بسپارید!

نکته آخر: محتوای بدون برنامه پادشاه نیست!

امروزه کسب‌وکارها با تکیه به سخن بیل گیتس «محتوا پادشاه است». سعی به تولید محتوا به شکل‌ها و وصورت‌های مختلف دارند اما نکته‌ای که در این بین فراموش می‌کنند برنامه محتوا است.

در این عصر محتوای شما بدون برنامه و تدام به‌راحتی از ذهن‌ها پاک و از برنامه شما رها می‌شود. چیزی که شما در بین محتواهای رقیبتان، به‌خصوص و متفاوت می‌کند. ایجاد وفادارای در مخاطب با محتوای برنامه‌ریزی شده و کاربردی است.

محتوای شما باید پاسخ‌گوی نیازهای مخاطبانتان باشد. استمرار داشته باشد و در موضوع کاربردی و زمان درست انتشار پیدا کند. هنگامی که کاربر برای پاسخگویی به سوالات خود به محتوای شما مراجعه کرده و از آن استفاده می‌کند، می‌توان گفت که محتوای شما پادشاه است، و این مهم تحقق پیدا نمی‌کند مگر با تدوین تقویم محتوا.

5 دیدگاه در «چرا باید از «تقویم تولید محتوا» استفاده کنیم؟ (گام‌های ضروری + ابزارهای آنلاین)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.