برون‌سپاری محتوا

برون‌سپاری تولید محتوا؛ آری اما با این چند شرط

در دنیای امروز، اهمیت بازاریابی محتوا و تولید محتوای متنی بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع تولید محتوای متنی روشی طبیعی، سالم و ارزان برای جذب مخاطبان و افزایش فروش است. از سوی دیگر، هدف نهایی تبلیغات این است که نتوان آن را از محتوای عادی تشخیص داد. بنابراین در آینده دنیای تبلیغات و بازاریابی، همین بازاریابی محتوایی است که خواهد درخشید. خبر خوب این است که همه شرکت‌ها و سازمان‌ها، صرف نظر از نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌توانند تولید محتوا کنند.

با این حال چالش مهم این است که تولید محتوای متنی سئوشده، یک تخصص است و فرایندی زمان‌بر دارد. بنابراین کسب و کارها باید یک فرد متخصص را استخدام کنند و پروژه‌های تولید محتوا را به او بسپارند. اما جالب است بدانید که هزینه‌های استخدام، بیمه و حفظ نیرو برای اکثر کارفرمایان مقرون‌به‌صرفه نیست. از این رو اکثرا سراغ گزینه بعدی یعنی «برون‌سپاری محتوا» می‌روند.

شما هم در یک قدمی برون‌سپاری محتوا هستید اما با جزئیات و ریزه‌کاری‌های این فرایند آشنایی ندارید؟ نمی‌دانید پیش از برون‌سپاری محتوا چه معیارها و عواملی را در نظر بگیرید؟ پس در این مطلب با سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک همراه باشید. با هم شروط و پیش‌نیازهای برون‌سپاری محتوا را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

آموزش سئوی یوتیوب در ۵ دقیقه

پیش از برون‌سپاری محتوا چند شرط مهم را در نظر بگیرید

برون‌سپاری محتوا فرایندی حساس است بنابراین نباید بی‌گدار به آب بزنید. حتما پیش از هرگونه اقدام برای برون‌سپاری شرایط زیر را در نظر بگیرید و اجرایی کنید.

تولید محتوا کاری خلاقانه است

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که تولید محتوا یک کار خلاقانه است و تولیدکننده محتوا به نوعی یک عنصر خلاق و هنرمند است. از این رو از هر کسی نمی‌توان انتظار داشت این وظیفه را به خوبی انجام بدهد. شما نیز قبل از آغاز یک پروژه باید توانمندی خود و تیمتان را در این زمینه ارزیابی کنید.

علاوه براین، هنری بودن تولید محتوا، باعث می‌شود که نتوان از قبل انتظار یک خروجی ثابت و نسبتاً مشخص را داشت. در واقع اگر یک موضوع را به دو تولید کننده محتوا بسپارید، ممکن است خروجی آن‌ها تفاوت جدی داشته باشد. هرچند در سفارش‌هایی که بیشتر جنبه خبری و اطلاع‌رسانی دارد، این تفاوت کمتر خواهد بود.

رعایت استانداردهای سئو در برون‌سپاری محتوا ضروری است

یکی از اهداف اصلی برون‌سپاری پروژه‌های تولید محتوا متنی و انتشار آن در موتورهای جست‌وجو به‌ویژه گوگل، بازاریابی محتوایی و جذب مخاطب است. از سوی دیگر گوگل، معیارهای مشخصی برای ارزیابی محتوا دارد و هر محتوایی را در معرض دید کاربران قرار نمی‌دهد. در نتیجه بسیار مهم است که استانداردهای سئو در محتوای تولیدشده رعایت شده باشد؛ یعنی:

  • برای مخاطب جذاب باشد.
  • بسیار طولانی یا بسیار کوتاه نباشد. در واقع محتواهای خیلی کوتاه یا خیلی طولانی، باعث عدم بازخورد مناسب از سوی مخاطب می‌شود.
  • کلمات کلیدی به صورت مناسب و به میزان استاندارد در محتوا تکرار شود.
برون‌سپاری تولید محتوا

پیش از برون‌سپاری تولید محتوا به فکر تدوین استراتژی باشید

در تولید محتوای متنی نیز مثل هر کار مهم دیگر، برنامه و استراتژی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. هرچند نمی‌توان گفت تولید محتوا بدون استراتژی، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. اما در صورت پیروی از یک استراتژی خوب و کارآمد، موفقیت کلی پروژه تولید محتوای شما چندبرابر خواهد شد.

یک تعریف خوب از استراتژی تولید محتوا این است: « به برنامه‌ای مدون، برای زمان حال و آینده تولید محتوا یک وب‌سایت که بر اساس موضوع و شرایط فعلی وب سایت تعیین می شود، استراتژی محتوا گفته می شود».

در تدوین استراتژی تولید محتوا برای وب سایت خود با مشخص کنید که:

  • مخاطب شما کیست؟
  • به چه محتوایی نیاز دارد؟
  • چرا این مخاطب از سایت شما بازدید می‌کند؟

پس از پاسخ به این سه سوال، باید محتوایی تولید کنید که برای این مخاطب جالب و جذاب باشد. اگر لازم باشد محتوای خود را برون‌سپاری کنید مسلما پاسخ این سه سوال و سوالات مشابه به نویسنده شما بسیار کمک خواهد کرد که محتوای مدنظر شما را تولید کند. البته اگر فکر می‌کنید به تنهایی قادر به تدوین استراتژی تولید محتوای خود نیستید و یا در کیفیت و دقت استراتژی تولید محتوای خود شک دارید، می‌توانید با تیم برون‌سپاری تولید محتوا در این خصوص صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید به شما کمک کنند.

مطالب مرتبط:

تدوین استراتژی محتوا در ترجمیک

در سفارش تولید محتوا به قالب و فرمت محتوا توجه کنید

متون، ویدئوها، پست‌های وبلاگ، تصاویر و پادکست‌ها، بخشی از محتوای وب‌سایت شما خواهد بود. با این تفاصیل قالب‌های تولید محتوا بسیار متنوع هستند. اما اصلی‌ترین آن‌ها که در اغلب وب‌سایت ها قابل طرح و استفاده هستند، عبارتند از:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای صوتی (پادکست و …)
برون سپاری محتوا

معمولا شما باید ترکیبی از این قالب‌ها را در نظر بگیرید. حتی با توجه به نوع کسب و کار و خدمات خود از یک سو و روحیات و ویژگی‌های مخاطب از سوی دیگر، درصد استفاده از هر کدام از این قالب‌ها را باید تعیین نمایید. همه این موارد بخشی از استراتژی محتوایی شما را تشکیل می‌دهند.

در مورد محتوای متنی که یکی از بخش‌های بسیار مورد اقبال افراد در بازاریابی محتوایی است، می‌توان محتواهای مختلفی تولید کرد. که از آن میان می‌توان به محتواهای خبری، محتواهای علمی، محتواهای ترجمه، محتواهای فروشگاهی، محتواهای بازاریابی و حتی محتواهای دست نوشته اشاره نمود.

مطالب مرتبط:

کمی درباره قالب‌های تولید محتوا

شخصیت مخاطب خود را بشناسید

یک مسئله مهم دیگر که به عنوان یکی از مقدمات اصلی در تدوین استراتژی تولید محتوا نیز محسوب می‌شود، شناخت شخصیت مخاطب یا پرسونای مخاطب است. پرسونای مخاطب در واقع تصویری از مخاطب شما شامل، سن و سال، تحصیلات، دانش، اهداف، علاقمندی‌ها، هوش، سرعت عمل، اهداف و … است. طراحی و ترسیم پرسونای مخاطب در همه روش‌های کلیدی تبلیغات ضروری است و تبلیغات بدون درنظرگرفتن پرسونای مخاطب با احتمال شکست بالایی همراه خواهد بود.

پیش از برون‌سپاری محتوا در نظر داشته باشید که هیچ‌کس مثل شما نمی‌تواند پرسونای مخاطبتان را شناسایی کند و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند آن را بهتر از شما برای نویسنده و تولیدکننده محتوا توضیح دهد.

از سوی دیگر اگر شما و نویسنده، تصور یکسانی از پرسونای مخاطب نداشته باشید، به احتمال زیاد از نتیجه نهایی کار رضایت نخواهید داشت. پس قبل از برون‌سپاری سفارش تولید محتوای خود، حتما پرسونای مخاطب را طراحی و ترسیم کنید و در اختیار نویسنده یا تولیدکننده محتوا قرار دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونای مخاطب خود را طراحی کنیم؟ (اهمیت + نمونه پرسونای مخاطب)

کلمات کلیدی کسب و کار خود را مشخص کنید

وقتی سفارش تولید محتوای خود را به یک موسسه یا شخص می‌سپارید، باید علاوه بر عناوین و موضوعات کلی، کلمات کلیدی را نیز مشخص کنید. کلمات کلیدی (keywords) در واقع کلمات یا عباراتی هستند که قصد دارید متن شما به ازای جستجوی آن‌ها در رتبه بالایی در موتورهای جست‌وجو قرار گیرد. بنابراین متن باید از نظر سئو برای این کلمات بهینه شود.

شما باید با توجه به خدمات و محصولات خود، رقبا و همچنین حجم جست‌وجوی کلمات کلیدی مختلف چند مورد را انتخاب نمایید و از نویسنده بخواهید آن‌ها را در نظر بگیرد.

برای برون‌سپاری تولید محتوا یک تیم مناسب انتخاب کنید

یافتن یک تیم کارآمد و قوی در زمینه تولید محتوا که بتواند با هزینه مناسب محتوای مدنظر شما را تولید نماید، کار چندان ساده‌ای نیست. در عین حال قطعا از فرآیند استخدام تیم تولید محتوا ساده‌تر است زیرا به سادگی قابلیت تغییر دارد.

موسساتی نیز وجود دارند که کار تیم‌سازی را در زمینه تولید محتوا برای شما انجام می‌دهند. ما در ترجمیک در گام ابتدایی و مشاوره با سازمان‌هایی که قصد همکاری در زمینه تولید محتوا دارند، به این مسئله نیز رسیدگی می‌کنیم و پس از انجام دو یا سه مرحله تولید محتوا، تیمی کاملا مطابق دلخواه و شرایط سازمان مورد نظر ایجاد خواهد شد.

سخن پایانی

شما می‌توانید با برون‌سپاری محتوا با خیالی آسوده و فراغت خاطر زمان‌تان را صرف امور اساسی‌تر کنید و همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. البته گاه ممکن است به دلیل عدم ارتباط سریع، کمی در انتقال مطالب خطا به وجود بیاید اما می‌توان گفت مزیا و محاسن برون‌سپاری محتوا بسیار بیشتر بوده و معایب آن قابل چشم‌پوشی است.

ترجمیک جامع‌ترین پلتفرم خدمات زبانی در ایران می‌باشد و یکی از خدمات برجسته آن تولید محتوای متنی است. شما می‌توانید سفارش تولید محتوای خود را در زبان‌های مختلف به ما بسپارید.

اگر در زمینه سئو و تولید محتوای متنی تخصص دارید، می‌توانید به جمع نویسندگان ما بپیوندید. برای اطلاع از شرایط همکاری رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

11 دیدگاه در «برون‌سپاری تولید محتوا؛ آری اما با این چند شرط»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.