تولید محتوای فصلی چیست؟

در ابتدای مطلب قصد داریم در مقدمه به معرفی نوع خاصی از تولید محتوا یعنی محتوای فصلی (Seasonal Content) بپردازیم. به بیان ساده محتوای فصلی یعنی محتوایی که بنابر زمان (روز یا ماه خاص) یا رویدادی خاص (شب یلدا، روز ولنتاین، عید نوروز و غیره) تولید می­‌شوند اما برای موفقیت این نوع تولید محتوا لازم است افراد موقع نگارش آنها خلاقیت و برنامه ریزی ویژه‌­ای داشته باشند.

در واقع از طریق محتوای فصلی که برای یک برهه زمانی یا روز خاصی است باید سعی کنید مشتری طولانی مدت و دائمی کسب کنید.

مزایای تولید محتوای فصلی چیست؟

بسیاری از افراد از ما سؤال می­‌پرسند که آیا نیاز به تولید محتوای فصلی داریم که بخواهیم براساس آن تقویم محتوا ایجاد کنیم؟ قطعا به آن نیاز دارید و برای تمامی کسب و کارها نیز کاربردی است. در ادامه ۵ دلیل خیلی مهم را عنوان می­کنیم که به شما می گویند مزایای این نوع از محتواها چیست و چرا باید آنها را بکار بگیرید؟

  1. رفتار مشتری: یکی از پایه­‌های فکری این نوع تولید محتوا استفاده از رفتار مشتریان است مثل حتما شنیده‌­اید که در طی تعطیلات نوروز، کسب و کارهای مختلف می­توانند با زمان بندی مناسب سود زیادی ببرند چون در این مواقع تمایل آنها برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات مختلف بسیار بیشتر است.
  2. محتوای مفید: برای خریداران انتخاب محتوا و خدمات مناسب بسیار زمانبر و سخت است مخصوصا که برای مناسبت یا رویداد خاصی به آن نیاز داشته باشند به همین دلیل در این مواقع می‎‌­توانید با تولید محتوای فصلی و ارائه مطالب مفید، به مخاطبین نشان دهید که برای آنها ارزش خاصی قائل هستید و آنها نیز با پیدا کردن چیزهایی که به آن نیاز دارند به مشتری دائمی شما تبدیل گردند.
  3. فرصت افزایش تعداد مشتریان: یکی از مواقعی که کسب و کارهای مختلف می­توانند به یکباره تعداد مشتریان دائمی خود را افزایش دهند (فقط به فکر افزایش بازدید دوره‌­ای نباشید) رویدادها و یا زمان های خاصی از سال است که در این مواقع بازار هدف بیشتری را با خود آشنا می­کنند و این مورد به بهترین شکل از طریق محتوای فصلی امکان پذیر است.
  4. افزایش آگاهی از برند: در شیوه­‌های تبلیغاتی مدرن، تلاش می­‌شود که به یک شکلی، احساسات و هیجانات مشتریان را برانگیخته کنند و از این طریق هم تعداد مشتریان راغب را افزایش دهند و هم از مزایای افزایش درآمد آن بهره‌مند شوند. یکی از بهترین کمپین­‌های تبلیغاتی، که روی تصمیم خریداران نیز اثرگذاری بسیار خوبی دارد، محتوای فصلی است.
تولید محتوای فصلی منجر به افزایش آگاهی از برند می­گردد

تنوع زیاد: خوشبختانه همیشه علاوه بر مناسبت‌­های همیشگی و موقعیت‌­هایی که در کل سال برای تولید محتوا وجود دارند تا به کمک آنها تقویم محتوایی خود را پر کنید، رویدادهای جدیدی هم شکل می­گیرند. تنها کافیست مواردی که مربوط به کسب و کارتان هستند را انتخاب کنید و به شیوه­ای که مخاطبان را جذب خواهد کرد، خدمات یا محصولات خود را همراه با تخفیف، آفر ویژه و غیره پیشنهاد کنید. ضمنا این میزان تنوع برای پست‌­های شبکه­‌های اجتماعی شما نیز بسیار مفید است چون همیشه باید مطالب جدید و جذاب پست کنید تا فالوورهای شما کاهش پیدا نکند.

دریافت لینک: یکی از تکنیک­‌های این نوع روش بازاریابی و کسب درآمد این است که از یکی دو ماه قبل از شروع رویداد مدنظر شروع به تولید محتوا کنید و با وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌­هایی که مطالب آن‌ها مرتبط با حیطه کسب و کارتان هست همکاری داشته باشید تا مطلب شما را پست کنند.

به عنوان مثال اگر لباس­‌های زنانه می‌فروشید می­توانید با سایت‌­هایی که در زمینه مد و پوشاک فعالیت دارند و ایده‌‌هایی در مورد ست کردن لباس پست می­کنند همکاری کنید. لینک هایی که دریافت می­کنید و بازدیدهایی که کسب می­کنید اما درآمد شما را افزایش می­دهند و هم رتبه سایت را بهبود خواهد بخشید.

محتوای فصلی چندین مزیت دارد که محدود به کسب و کار خاصی نیست

تکنیک‌­ها و نکات طلایی برای تولید محتوای فصلی موفق

برای اینکه محتواهای فصلی شما نتیجه بخش باشند لازم است با یکسری نکات و تکنیک­ها آشنا باشید تا بدانید که دقیقا باید چگونه این نوع محتواها را تولید کنید تا بیشترین سود ممکن را کسب کنید باعث ارتقای جایگاه کسب و کارتان شوید:

گزینه‌های پیشنهادی خود را زیاد کنید

بسته به اینکه رویداد یا مناسبت خاصی که وجود دارد چقدر با کسب و کار شما مرتبط است گزینه­‌های پیشنهادی خود را زیاد کنید و چنانچه طیف مختلفی از محصولات را به فروش می­رسانید فقط مواردی که مرتبط هستند را وارد گزینه­‌های پیشنهادی خود کنید و بقیه را برای مناسبت­‌های دیگر نگه دارید. با این کار هم اختصاصی عمل کرده‌­اید و هم اینکه همیشه مورد جدیدی برای ارائه کردن دارید.

سورپرایز، تخفیف، پیشنهادات و مسابقات ویژه برگزار کنید

تعطیلی­‌های ویژه مثل عید نوروز یا تعطیلات تابستانی مواقعی هستند که باید به شکل­های مختلف برحسب نوع رویداد و اتفاق پیش روی خود سورپرایز، تخفیف و پیشنهادات ویژه­ای ارائه کنید و این موارد را می­‌توانید برحسب نوع مشتری (مشتری دائمی و همیشگی و مشتریان جدید) فرق بگذارید. مثلا اگر سایت شما در حوزه کتاب است می­توانید برخی از کتاب‌­های محبوب را با تخفیف زیاد و حتی برخی را با دانلود رایگان ارائه کنید. یا محصول خود را متناسب با نوع رویداد با تخفیف ویژه عرضه کنید.

گرافیک سایت را تغییر دهید

فقط تولید محتوای فصلی نیست که به شما در کسب مشتریان جدید و افزایش درآمد کمک می­کند بلکه گرافیک و ظاهر سایت شما نیز باید متناسب با نوع رویداد تغییر کند تا کاملا مشتریان را در فضای آن قرار دهد. به عنوان مثال موقع روز ولنتاین، گرافیک و ظاهر وب سایت را متناسب با این روز تغییر دهید که البته باید متناسب با رنگ، لوگو و رویکرد برندتان نیز باشد و پس از آن به فکر تولید محتوای مناسب باشید.

به فکر رویدادهای جدید و کمتر شناخته باشید

وقتی به اندازه کافی برندتان مطرح شد و مشتریان دائمی خوبی پیدا کردید، می­توانید محصولاتی را به شکل دوره‌ای به فروش برسانید که مرتبط با کسب و کارتان هست ولی مربوط به رویدادهای کمتر شناخته شده است.

به عنوان مثال در جشنواره گلاب گیری، شروع به فروش محصولات این رویداد با قیمت­های بسیار مناسب کنید. در رویداد بزرگان و غیره شروع به فروش آثار هنرمندان به مشتریان علاقه مند به حوزه‌­های هنری کنید.

بیشتر از محتواهای بصری استفاده کنید

به همان میزان که در طی رویدادها و مناسبت‌­های خاص در کل سال، مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات متنوع مرتبط با آن پیدا می­‌کنند به همان میزان نیز عجله دارند و سریعتر می­خواهند به نتیجه برسند و بهترین محصول را انتخاب کنند. پس سعی کنید در تولید محتوای فصلی خود بیشتر از تصاویر و ویدیوهای کوتاه و مفید استفاده کنید تا مشتریان بیشتر ترغیب به دیدن محتوای شما شوند و برای آنها حوصله بر نباشند. هر چقدر این نوع محتوا از جنبه‌­های مختلف جذابیت بیشتری ایجاد کند، مشتری بیشتر و درآمد بالاتری کسب خواهید کرد.

تقویم محتوا درست کنید

تولید محتوای فصلی استراتژی بازاریابی بسیار مؤثری برای تمامی کسب و کارهاست اما ممکن است به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری فراموش کنید که چه زمانی بهترین موقع برای دست به کار شدن باشد. به همین دلیل در ابتدا تقویم محتوایی ایجاد کنید و طبق آن مشخص نمایید که برای هر رویداد یا مناسبت خاص باید چه کارهایی را چه زمانی شروع کنید و چطور آنها را انجام دهید و حتی اگر قصد دارید محتواهای قبلی خود را هم به شکلی جدید و ویژه بازنویسی کنید، آنها را هم قید نمایید.

در این لینک بخوانید: چرا باید از «تقویم تولید محتوا» استفاده کنیم؟

با اینفلوئنسرها همکاری کنید

ترکیب محتوای فصلی با بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها معجزه می­کند اما باید توجه داشته باشید هزینه‌­ای که می‌کنید سودآوری منطقی برایتان داشته باشد. معمولا برای این نوع از محتواها، میکرو اینفلوئنسرها یعنی کسانی که بین هزار تا ده هزار فالوور دارند مناسب است که هم هزینه معقولی دارند و هم اینکه تأثیرگذاری آنها روی مخاطبین هدف کافیست.

رقبای خودتان را چک کنید

مشابه هر نوع استراتژی دیجیتالی یا محتوای دیگری که باید نحوه عملکرد و میزان موفقیت و شکست رقبای خود را بسنجید و آنها را به نقطه برتری خود تبدیل کنید، تولید محتوای فصلی نیز دقیقا به همین شکل است. حتی می‌‌توانید چک کنید که چه زمانی را اگر برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید بهترین موقع است.

کدام ابزارها برای تولید محتوای فصلی بسیار کاربردی هستند؟

از ابزارهایی مثل AdWords و Google Trends استفاده کنید تا هم در تولید محتوا به شما کمک کنند و هم بفهمید که در چنین رویدادهایی ترند روز چیست، مشتریان چه چیزی را بیشتر سرچ کرده و چه زمانی شروع به سرچ می­کنند.

برای پیدا کردن کلمات و عباراتی که کاربران در این مواقع بیشتر از همه سرچ می­کنند، گوگل ادوردز بهترین گزینه است تا همزمان اصول سئو هم رعایت کرده باشید و برای اینکه بدانید به عنوان مثال از چه زمانی کاربران شروع به سرچ در مورد ولنتاین می­کنند، گوگل ترندز بهترین گزینه خواهد بود.

حتی می‌­توانید از سایت‌­­هایی مثل keywordtool.io نیز استفاده کنید که به رایگان کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما را که کاربران در فضای اینترنت خیلی سرچ می­کنند را به شما نشان می­دهد. یا حتی می‌­توانید برای پیدا کردن سرچ­‌های مرتبط از قسمت آخر صفحه نتایج سرچ گوگل که با عبارت Searches Related to مشخص شده نیز استفاده کرده و در تولید محتوای فصلی خود بکار بگیرید.

با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌­آورید می­توانید به راحتی از قبل برنامه ریزی کرده، تقویم محتوایی دقیقی بچینید و سورپرایزهای و موارد جذاب و شگفت انگیزی را آماده کنید.

جمع بندی مطالب

تولید محتوای فصلی یعنی به تناسب رویدادها، مناسبت­ها و مواقع خاصی از سال متناسب با نوع کسب و کار خود کاری کنید که مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کرده و هم میزان بازدید و جایگاه خود را بهبود ببخشید و هم به کسب درآمد بپردازید چرا که یکی از روش­های مؤثر و کاربردی بازاریابی برای تمامی کسب و کارهاست. با این حال برای اینکه موفقیت قابل توجهی کسب کنید باید یکسری نکات و تکنیک­ها را بلد باشید تا هنگام تولید و انتشار محتوای فصلی و برنامه‌ریزی و پر کردن تقویم محتوایی خود بکار بگیرید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.

اگر شما نیز لزوم استفاده از این نوع تولید محتوا را درک کرده‌اید می‌توانید به سایت ترجمیک تولید محتوای متنی انگلیسی و فارسی یا سایر زبان‌ها را برون‌سپاری کنید و از نحوه صحیح انجام آن‌ها مطمئن شوید.

یک دیدگاه در «تولید محتوای فصلی چیست؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.