چگونه دانشنامه و ریزنمرات خود را آزاد کنیم؟

اگر شانس تحصیل در یکی از دوره‌های روزانه را پیدا کرده باشید، حتما روزی که تعهد دادید تا در قبال آموزش رایگان، به کشور خدمت کنید را به خاطر دارید! بنابر این تعهد، تا زمانی که به تعداد سال‌های مشخص‌شده توسط نظام آموزشی کشور، کار نکرده باشید، اصل دانشنامه و ریزنمرات خود را دریافت نمی‌کنید.

این در حالی است که تنها اصل این مدارک قابلیت ترجمه رسمی دارند و از سوی دیگر، ترجمه رسمی دانشنامه و ریزنمرات، یکی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است.

با این تفاصیل، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم مدارک‌مان را از گرو دانشگاه خارج کنیم یا به عبارت دیگر، «چگونه مدارک تحصیلی خود را آزاد کنیم؟»

در این مطلب با بررسی کامل روش‌ها، مراحل، هزینه و زمان آزاد‌سازی مدارک، به طور کامل به این سوال پاسخ خواهیم داد. پیش از این که برای ترجمه رسمی مدارک اقدام کنید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

برای ترجمه رسمی دیپلم چه مدارکی نیاز است؟

آیا مراحل آزادسازی مدارک، برای دانشجویان همه دانشگاه‌ها یکسان است؟

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که مفهوم «آزادسازی مدارک» بیشتر برای دانشجویانی که در دوره‌های روزانه کشور تحصیل کرده‌اند، استفاده می‌شود. چراکه تنها هزینه تحصیل این دسته از دانشجویان به عهده دولت بوده و داوطلبان سایر دوره‌ها اعم از شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد، هزینه تحصیل‌شان را خودشان پرداخت می‌کنند.

بنابراین اگر در دسته دانشجویان شهریه‌پرداز قرار داشتید، پس از تسویه حساب با دانشگاه، می‌توانید اصل دانشنامه و ریزنمرات‌تان را دریافت کنید.

آیا اخذ پذیرش تحصیلی به آزادسازی مدارک نیاز دارد؟

بررسی پاسخ این سوال نیز خالی از لطف نیست و می‌تواند فرایند مهاجرت تحصیلی شما را تسریع کند. شما صرفا برای اخذ پذیرش تحصیلی یا اپلای کردن، نیازی به آزادسازی مدارک و ترجمه رسمی آن‌ها ندارید. در واقع ترجمه رسمی اصل مدارک تحصیلی، در مراحل بعدی مثل گرفتن ویزای تحصیلی کاربرد دارد.

بنابراین اگر هنوز برای آزادسازی مدارک اقدام نکرده‌اید نیز می‌توانید دست به کار شوید و شانس‌تان را برای اپلای کردن امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

امکان ترجمه رسمی گواهی موقت تحصیلی وجود دارد؟

چگونه مدارک تحصیلی را آزاد کنیم؟

روش‌های مختلف آزادسازی مدارک تحصیلی

به طور کلی، ۴ روش مختلف برای آزادسازی مدارک تحصیلی وجود دارد. در این بخش، هر یک از این روش‌ها و مراحل انجام آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نکته: فرقی ندارد که کدام روش آزادسازی مدارک را انتخاب کنید. در هر صورت، باید پیش از هر کاری، به طور کامل با دانشگاه تسویه حساب کنید. بدهی به کتابخانه و سلف غذاخوری، هزینه سنوات اضافه و واحدهای افتاده؛ همه از مواردی هستند که باید با دانشگاه تسویه شوند.

آزادسازی مدارک با پرداخت هزینه

در صورتی که این روش را انتخاب کرده‌اید، پس از تسویه حساب کامل با دانشگاه، در پرتال دانشجویان وزارت علوم یا همان سامانه سجاد ثبت کنید. پس از ثبت نام در این پروتال، اطلاعات خواسته‌شده را وارد و مدارک مورنیاز (مثلا شناسنامه) را آپلود کنید.

در مرحله بعدی، باید برای محاسبه هزینه آزادسازی درخواست دهید. عواملی مثل سال ورود به دانشگاه، مقطع تحصیلی و سنوات شما، بر میزان هزینه آزادسازی تاثیرگذار خواهد بود.

نکته: حداکثر سنوات مجاز برای مقطع کارشناسی، ۸ ترم و برای کارشناسی ارشد، ۵ ترم است.

نکته: ترم‌های تابستانی نیز یک ترم کامل حساب می‌شوند و در سنوات شما حساب می‌شوند.

پس از پرداخت کامل هزینه مشخص‌شده، ۱۰ الی ۲۰ روز طول می‌کشد تا اصل دانشنامه و ریزنمرات برای شما پست شود.

آزادسازی مدارک از طریق نامه عدم کاریابی

پیش از هر چیز جالب است بدانید که این روش آزادسازی مدارک تحصیلی، کاملا رایگان است. حال اگر این روش را انتخاب کرده‌اید، حداکثر ۶ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی زمان دارید تا با در دست داشتن مدارک زیر به اداره کاریابی مراجعه کنید.

  • کپی گواهی موقت فارغ‌التحصیلی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)

در صورتی که هنگام مراجعه به این اداره هدف خود (آزادسازی مدارک) را اعلام کنید، بعد از ۶ ماه نامه عدم کاریابی شما صادر می‌شود. در این مرحله، باید مجددا به سامانه سجاد مراجعه و نامه عدم کاریابی را آپلود کنید. این بار بدون نیاز به پرداخت هزینه، اصل مدارک را دریافت خواهید کرد.

نکته: فراموش نکنید که حین تحصیل در دانشگاه، امکان استفاده از این روش وجود ندارد. یعنی اگر دانشجوی کارشناسی ارشد هستید، نمی‌توانید به این طریق مدرک کارشناسی خود را آزاد کنید. بلکه باید تا اتمام مقطع در حال تحصیل صبر کنید.

مطالب مرتبط:

آیا امکان تغییر اطلاعات در ترجمه رسمی وجود دارد؟

آزادسازی مدارک تحصیلی از طریق سابقه بیمه

حال ممکن است تعهد آموزش رایگان را به طور کامل انجام داده باشید. یعنی به تعداد سال‌های مشخص‌شده، کار کرده باشید و سابقه بیمه داشته باشید. طبیعتا در این روش نیز، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. حال این سوال پیش می‌آید که برای استفاده از این روش، باید چند سال کار کرده باشیم؟

در صورتی که با سهیمه منطقه یک یا سهمیه ایثارگری، وارد مقطع کارشناسی شده باشید، به اندازه سال‌های تحصیل، تعهد به خدمت دارید. تعهد به خدمتِ دانشجویان کارشناسی که از سهمیه منطقه ۲ استفاده کرده‌اند نیز درست دو برابر مدت زمان تحصیل است.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز به اندازه سال‌های تحصیل در این مقاطع، تعهد خدمت دارند.

نکته: کار دانشجویی (یعنی کاری که حین تحصیل به اشتغال داشتید) جزء سوابق بیمه حساب نمی‌شود.

آزادسازی مدارک از طریق پرداخت هزینه و استفاده از سوابق بیمه

اگر هنوز سال‌هایی که تعهد به خدمت داشتید را پر نکرده‌اید و قصد دارید مدرک‌تان را زودتر آزاد کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. در این صورت، هزینه آزادسازی بر حسب سال‌های باقیمانده محاسبه می‌شود.

خبر خوب برای آقایان این است که دوره سربازی نیز جزء سابقه کاری شما محاسبه می‌شود.

جمع‌بندی

آزادسازی مدارک و ترجمه رسمی آن‌ها یکی از الزامات اخذ ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور است. روش‌های مختلفی برای آزادسازی مدارک وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان، برخی پولی و برخی دیگر ترکیبی از روش پولی و رایگان هستند.. امیداوریم تا با مطالعه این مطلب، مدرکی که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اید را راحت‌تر آزاد کنید!

ترجمیک با حرفه‌ای مترجمان رسمی همکاری می‌کند تا بهترین خدمات ترجمه رسمی را در اختیار شما قرار دهد. برای استفاده از خدمات این دارالترجمه آنلاین کلیک کنید.

ارائه مدرک آیلتس نیز از دیگر الزامات اپلای کردن است. دبستان ترجمیک با برگزاری بهترین دوره‌های آموزش آیلتس در خدمت شما است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.