آیا در آزمون آیلتس لهجه اهمیت دارد؟

اگر در حال برنامه‌ریزی برای آزمون آیلتس هستید، احتمالا بارها به این فکر کرده‌اید که کدام لهجه برای آزمون اسپیکینگ بهتر است و نمره بالاتری دارد. پیش از هر چیز باید بگوییم که نگرانی و دغدغه شما کاملا به‌جا و منطقی است. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا واقعا لهجه در آزمون آیلتس مهم است؟

خیر! لهجه شما هیچ تاثیری در نمره آیلتس ندارد. با این حال، باید انرژی و زمان‌تان را روی تقویت مهارت دیگری متمرکز کنید؛ تلفظ! در واقع تلفظ، یکی از تاثیرگذارترین عوامل موثر بر نمره اسپیکینگ است.

در این مقاله خواهیم دید که چرا لهجه در آزمون اسپیکینگ مهم نیست و به ارائه راهکارهایی برای تقویت نمره اسپیکینگ می‌پردازیم. اگر در حال سپری کردن یک دوره فشرده آیلتس هستید، با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی شرایط و جزئیات آزمون IELTS Life Skills

آیا لهجه روی نمره اسپکینگ تاثیر دارد؟

گفتیم که برای کسب نمره بالا، نیاز نیست روی لهجه خاصی تمرکز کنید. دلیل این موضوع نیز ساده است: ممتحن آیلتس، لهجه شما را قضاوت نمی‌کند و معیارهای دیگری برای نمره‌دهی دارد. این معیارها عبارت‌اند از:

  • روانی و انسجام کلام
  • گستردگی دایره لغات
  • میزان تسلط بر ساختارهای دستوری
  • تلفظ
تقویت اسپیکینگ آیلتس

می‌‎بینید که لهجه، جزء این لیست نیست! بنابراین تلاش برای تقلید یکی از لهجه‌های آمریکایی، انگلیسی یا استرالیایی چیزی جز اتلاف وقت نیست و تاثیری بر نمره شما ندارد.

تلفظ چه تفاوتی با لهجه دارد؟

حال شاید بپرسید که تلفظ و لهجه چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که تلفظ، به توانایی افراد در ادای صحیح و واضح کلمات اشاره دارد. در نقطه مقابل، لهجه، روش خاص افراد برای ادای کلمات است. حال این روش می‌تواند تحت تاثیر محل زندگی افراد، والدین یا حتی موقعیت اجتماعی آن‌ها باشد.

در سراسر جهان، بیش از ۱۰۰ لهجه انگلیسی وجود دارد. با این وجود، در نظر گرفتن نمره بالاتر برای یک لهجه خاص، غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. بنابراین تا زمانی که اگر تلفظ شما واضح و صحیح است، نگران لهجه خود نباشید.

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره بالا کسب کنیم؟

به جای این که تلاش کنید تا ممتحن را با لهجه‌ای غیرطبیعی، تحت تاثیر قرار دهید، زمان‌تان را روی مواردی که در بالا اشاره کردیم متمرکز کنید. اما چگونه؟

روانی و انسجام کلام

روانی و انسجام کلام شما، در گرو عوامل متعددی مثل گرامر، واژگان و اعتمادبه‌نفس قرار دارد. حال شاید تسلط بر همه این عوامل، کمی چالش‌برانگیز به نظر برسد. این در حالی است که ترفندهای بسیاری برای بهبود رسایی و روانی کلام وجود دارد. یکی از این ترفندها، آشنایی با اشتباهات رایج داوطلبان آیلتس و تلاش برای جلوگیری از آن‌هاست.

چگونه نمره اسپیکینگ خود را ارتقا دهیم؟

مطالب مرتبط:

۷ اشتباه رایج آیلتس که انسجام کلام را از بین می‌برد

گستردگی دایره واژگان

گستردگی طیف واژگان، یکی از قوی‌ترین ابزارهای کسب موفقیت در آزمون اسپیکینگ است. با این حال، باید بدانید که ممتحن آیلتس، دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردد و چه معیاری برای نمره‌دهی دارد.

به عبارت دیگر، نیاز نیست با کلمات و عبارات پیچیده و طولانی فخرفروشی کنید! در عوض باید از واژگان، به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط موثر استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

هر آنچه باید درباره واژگان آیلتس بدانید

تسلط بر ساختارهای دستوری مختلف

استفاده صحیح و به‌جا از ساختارهای دستوری مختلف، در مصاحبه حضوری اسپیکینگ آیلتس بسیار مهم است. شما می‌توانید در وبلاگ ترجمیک، مطالب آموزشی مختلفی را پیرامون دستور زبان انگلیسی مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش دستور زبان انگلیسی

تلفظ

تلفظ صحیح واژگان، به برقراری ارتباط موثر با افراد منجر می‌شود. در نقطه مقابل، تلفظ اشتباه می‌تواند به‌کلی از شکل‌گیری ارتباط و ادامه آن جلوگیری کند. از این رو، تلفظ یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های ارزیابی نمره اسپیکینگ به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، اگر ممتحن آیلتس متوجه حرف‌های شما نشود، فرقی ندارد که گرامر و دایره لغات شما چه‌قدر قوی باشد. بنابراین حتما برای ادای صحیح واژگان تلاش کنید.

مطالب مرتبط:

روش‌های مکالمه انگلیسی همانند زبان مادری

جمع‌بندی

نتیجه آزمون تعیین سطح، بهترین راهنمای انتخاب کلاس آیلتس مناسب است. برای شرکت در آزمون تعیین سطح آیلتس دبستان ترجمیک کلیک کنید.

حتما می‌دانید که ترجمه رسمی مدارک یکی از مهم‌ترین مراحل مهاجرت است. با خیالی آسوده ترجمه مدارک خود را به ترجمیک بسپارید.

2 دیدگاه در «آیا در آزمون آیلتس لهجه اهمیت دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.