آزمون آيلتس مهارت‌های زندگی چیست

معرفی شرایط و جزئیات آزمون IELTS Life Skills

در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اید ولی نمره خوبی در آن کسب نکرده‌اید؟ فرصت زیادی برای آموزش آیلتس ندارید؟ هدف شما از شرکت در آزمون آیلتس، اقامت در انگلستان است؟ درباره آزمون IELTS Life Skills شنیده‌اید ولی درباره آن اطلاعات زیادی ندارید؟ شاید آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی، گزینه‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شود.

آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است. با توجه به نیاز‌های متفاوت داوطلبان، آزمون آیلتس در چند فرمت مختلف مانند آزمون آیلتس جنرال، آکادمیک و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود. آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی، یکی از ساده‌ترین انواع آزمون آیلتس است که البته کاربردهای محدودی نیز دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های IELTS Life Skills با سایر آزمون‌های آیلتس در شیوه نمره‌دهی آن است. بر خلاف آیلتس آکادمیک و جنرال، در این آزمون از سیستم نمره‌دهی ۹ نمره‌ای استفاده نمی‌‌شود و نتایج آن محدود به قبول یا رد است. هم‌چنین هزینه آن نیز کمی کمتر از آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک است که این امر شاید برای برنامه‌ریزی شما برای موارد مالی مانند هزینه آیلتس تاثیر داشته باشد.

برای آشنایی با شرایط، ویژگی‌‌ها و جزئیات آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی (IELTS Life Skills) در ادامه این مطلب وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آیلتس آکادمیک شرکت کنم یا آیلتس جنرال؟

آزمون IELTS Life Skills چیست و به چه کسانی اختصاص دارد؟

IELTS Life Skills برای افرادی در نظر گرفته شده است که باید مهارت‌های گفتاری و شنیداری خود را به زبان انگلیسی در سطوح A1،A2 یا B1 در چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها (CEFR) ثابت کنند. این آزمون به طور خاص برای برنامه‌های ویزای انگلستان به عنوان مدرکی برای اثبات مهارت‌های شنیداری و مکالمه طراحی شده است.

برای مثال، فردی که برای ویزا و مهاجرت به انگلستان به مدرکی دال بر مهارت انگلیسی خود نیاز دارد، شرکت در این آزمون برای او کاربردی است. البته اگر هدف شما ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان یا فعالیت در مشاغل آکادمیک است، گواهی این آزمون برای شما کاربردی نیست.

آزمون IELTS Life Skills در چه سطح‌هایی برگزار می‌شود؟

برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون، سه انتخاب دارید.

  • IELTS Life Skills – A1 Speaking and Listening
  • IELTS Life Skills – A2 Speaking and Listening ((فقط در انگلستان وجود دارد
  • IELTS Life Skills – B1 Speaking and Listening
آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی در سه سطح مختلف برگزار می‌شود
آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی در سه سطح مختلف برگزار می‌شود

قبل از ثبت نام باید مشخص کنید که قصد شرکت در کدام آزمون را دارید. اگر هدف شما از شرکت در این آزمون، کسب ویزای مهاجرتی بریتانیا است، پیش از ثبت‌نام، حتما شرایط ویزا و سفارت‌خانه را بررسی کنید.

در طول امتحان IELTS Life Skills چگونه ارزیابی خواهید شد؟

اولین قدم برای کسب نمره بالا در هر آزمونی این است که درباره شرایط امتحان و ارزیابی، اطلاعات کافی کسب کنید. احتمالا درباره فرمت سوالات و نمره‌دهی آزمون آیلتس اطلاعاتی دارید. اما توجه داشته باشید که فرمت آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی با آزمون آیلتس عمومی و آکادمیک متفاوت است.

برخلاف آزمون آیلتس عمومی و آکادمیک که ۴ مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و مکالمه شما ارزیابی می‌شود، در آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی، فقط توانایی‌های شنیداری و مکالمه شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این آزمون، ممتحن بر توانایی شما در دریافت و انتقال اطلاعات، برقراری ارتباط و ادامه دادن مکالمه تمرکز خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

چگونه در اسپیکینگ آیلتس، نمره بالایی بگیریم؟

به طور خلاصه، شما در این آزمون، بر اساس ۴ معیار اصلی زیر ارزیابی می‌شوید:

  • به دست آوردن اطلاعات
  • انتقال صحیح اطلاعات
  • توانایی‌های گفتاری در مکالمه
  • ادامه دادن و حفظ یک بحث
مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی آزمون IELTS Life Skills
مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی آزمون IELTS Life Skills

با این حال، به خاطر داشته باشید که در آزمون مهارت‌های زندگی هیچ نمره‌ای به شما داده نمی‌شود. نتایج تنها به صورت قبولی یا رد شدن مشخص می‌شوند. البته این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود.

تمامی ممتحنین آیلتس که توسط مراکز آزمون آیلتس استخدام می‌شوند، واجد شرایط بوده و دارای مدرک و تجربه آموزشی مرتبط هستند. آن‌ها بر اساس معیارهای روشن و دقیق کار می‌کنند و قضاوت آنان، تابع سلیقه شخصی نیست. بنابراین نتیجه نهایی دقیق و منصفانه است.

فرمت آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی چگونه است؟

آزمون IELTS Life Skills برخلاف آیلتس عمومی فقط شامل مهارت‌های مکالمه و شنیداری است و در آن مهارت‌های درک مطلب و نوشتن مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. هم‌چنین در این آزمون به طور معمول، دو داوطلب با هم و به همراه یک ممتحن آیلتس در امتحان شرکت می‌کنند.

چرا در آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی، یک داوطلب دیگر نیز وجود دارد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است، زیرا هدف از این آزمون، بررسی توانایی‌های شما در برقراری ارتباطات روزمره با افراد دیگر به زبان انگلیسی است.

از این رو، بهترین راه برای آزمایش مهارت‌های شما این است که شما را با سایر داوطلبان در سطح مشابهی از توانایی، رو به رو کنند. در این حالت، ممتحن متوجه می‌شود که چه‌قدر در مکالمه به زبان انگلیسی مهارت دارید، چه‌قدر برای شما آسان است که در یک بحث شرکت کنید و چه مدت روند مکالمه را حفظ می‌کنید و به آن ادامه می‌دهید.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون آیلتس

البته این سبک آزمون نباید موجب نگرانی شما شود. زیرا موضوعاتی که به شما در این آزمون داده می‌شود، منعکس‌کننده زندگی روزمره و مکالمات معمول در یک کشور انگلیسی‌زبان است. در این زمینه، باید انتظار داشته باشید که در بحث‌های کوتاه مرتبط با موضوعات روزمره، از جمله موارد زیر، شرکت کنید:

  • جزئیات یا تجربیات شخصی
  • خانواده و دوستان
  • خرید کالا
  • موضوعات شغلی
  • سلامتی
  • اوقات فراغت و سرگرمی
  • آموزش
  • حمل و نقل و مسکن
  • آب و هوا
موضوعات مختلف آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی
موضوعات مختلف آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی

هم‌چنین در زمان‌هایی در طول آزمون، به شما اجازه داده می‌شود که برای سازماندهی افکار و ایده‌های خود یادداشت بردارید، نکات و مثال‌های کلیدی را مشخص کنید و از جزئیات خاصی برای آماده‌سازی پاسخ‌ها و مقایسه‌های خود مطلع شوید.

نکات کاربردی برای یادداشت‌برداری آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی

برای یادداشت‌برداری آزمون IELTS Life Skills، به این چند نکته توجه کنید:

  • واضح بنویسید و یادداشت‌های خود را مرتب نگه دارید.
  • فقط مهم‌ترین ایده‌ها و نکات را یادداشت کنید.
  • به نمادها و اختصارات پایبند باشید و از جملات کامل خودداری کنید.
  • در درجه اول به زبان انگلیسی یادداشت بردارید.

با رعایت این نکات و تمرین احتمالا مشکلی برای قبولی در آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی نخواهید داشت. در جلسه این آزمون، عملکرد شما در مکالمه و گوش دادن به زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود. مدت زمان امتحان با توجه به سطح مورد ارزیابی متفاوت است. در ادامه با جزئیات بیشتری به تفاوت سه سطح آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی می‌پردازیم.

IELTS Life Skills CEFR Level A1

در این سطح و همچنین در دو سطح دیگر آزمون مهارت‌های زندگی آیلتس، توانایی شما در گوش دادن و پاسخ دادن، انتقال مفهوم و برقراری ارتباط با دیگران ارزیابی می‌شود.

آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی سطح A1 تنها ۱۶ تا ۱۸ دقیقه طول می‌کشد. این آزمون، آزمونی ساده است. بدون شک کلید موفقیت در این آزمون و هر آزمونی، تمرین و تکرار است.

در این سطح، از شما انتظار می‌رود که به زبان گفتاری، از جمله روایت‌ها، پرسش‌ها، بیانیه‌ها و دستورالعمل‌های تک مرحله‌ای گوش دهید و به آن پاسخ دهید. هم‌چنین، احساسات و نظرات خود را در مورد موضوعات آشنا بیان کنید. این آزمون همانند شرکت در بحث و گفت و گو با شخص دیگری در موقعیتی آشنا در مورد موضوعات آشنا است.

در ادامه چند نمونه از وظایفی که احتمالا در طول آزمون به شما داده می‌شود، آورده شده است.

  • توصیف کردن
  • نظر دادن
  • بیان اطلاعات شخصی در مورد خودتان
  • بیان ترجیحات
  • اظهار نظر
  • درخواست اطلاعات یا توضیحات
  • موافقت و مخالفت
  • توضیح دادن، آوردن دلیل یا توجیه
  • تصمیم‌گیری
  • پیشنهاد کردن
  • انتخاب کردن
نمونه‌ای از وظایف در IELTS Life Skills CEFR Level A1
نمونه‌ای از وظایف در IELTS Life Skills CEFR Level A1

IELTS Life Skills CEFR Level A2

در این سطح، توانایی شما در گوش دادن و پاسخ‌گویی به زبان گفتاری، از جمله توضیحات و دستورالعمل‌ها، روایت‌های کوتاه و اطلاعات ساده ارزیابی می‌شود. همچنین باید انتظار داشته باشید که در مواردی مانند انتقال واضح اطلاعات، احساسات و نظرات در مورد موضوعات آشنا و شرکت در گفت و گو با افراد دیگر سنجیده شوید.

مثال‌هایی از وظایف IELTS Life Skills CEFR Level A2
مثال‌هایی از وظایف IELTS Life Skills CEFR Level A2

با این حال، این سطح از آزمون کمی بیشتر از سطح قبلی طول می‌کشد! برای تکمیل وظایف داده‌شده دقیقا به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید. در مورد نوع وظایف، انتظار وظایف سطح A1 به اضافه موارد زیر را داشته باشید.

  • مقایسه کردن
  • اولویت‌بندی
  • برنامه‌ریزی
  • متقاعد کردن

مطالب مرتبط:

معرفی ۸ کتاب برتر برای یادگیری گرامر آیلتس

IELTS Life Skills CEFR Level B1

هدف اصلی آزمون IELTS Life Skills در تمام سطوح، اطمینان یافتن از توانایی شما برای به اشتراک‌گذاری احساسات، نظرات، افکار و ایده‌های خود است. IELTS Life Skills CEFR Level B1 با سطح A1 و A2 تفاوت زیادی از این نظر ندارد. با این حال، این سطح معمولا شامل وظایف دیگری مانند وظایف زیر نیز است:

  • نشان دادن تضاد، علت، دلیل یا هدف موضوعی
  • پرسیدن در مورد رویدادهای گذشته یا آینده
  • بیان اطمینان یا احتمال آینده
IELTS Life Skills CEFR Level B1
وظایف IELTS Life Skills CEFR Level B1

به خاطر داشته باشید که این وظایف و موارد ساده هستند و پیچیده نیستند. برای موفقیت در این آزمون، خونسرد باشید، در صورت امکان یادداشت بردارید و پاسخ‌هایتان به دور از حاشیه و واضح باشد. برای تکمیل تکالیف، به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا این آزمون را تمام کنید.

آزمون IELTS Life Skills دقیقا برای چه افرادی مناسب است؟

این آزمون بیشتر برای افرادی مناسب است که برای برخی از انواع ویزا انگلستان مانند اقامت از طریق ازدواج درخواست می‌دهند. هم‌چنین کسب مدرک این آزمون برای افرادی که برای استخدام به مدرکی برای تایید مهارت‌های انگلیسی خود نیاز دارند، مناسب است. در واقع آزمون IELTS Life Skills بیشتر برای پشتیبانی از درخواست‌های مهاجرتی و ویزای انگلستان طراحی شده است.

قیمت آزمون IELTS Life Skills چقدر است؟

برای آشنایی و اطلاع از جزئیات آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی، به سایت مرکز برگزارکننده آزمون آیلتس نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید. احتمالا قیمت‌ها در مراکز گوناگون، تا حدودی متفاوت است اما این تفاوت، قابل توجه نیست. هزینه آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی در سال ۱۴۰۱، حدود پنج میلیون تومان است.

مطالب مرتبط:

آیا امکان لغو یا تغییر تاریخ آزمون آیلتس وجود دارد؟

نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس Life Skills و انتخاب تاریخ

ثبت‌نام معمولا به صورت آنلاین انجام می‌شود و به یک مدرک رسمی هویتی مانند شناسنامه یا پاسپورت نیاز دارید. بعدا در جلسه آزمون نیز باید این مدرک شناسایی را به همراه داشته باشید. هر مرکز آزمون، زمان و تاریخ امتحانات آیلتس مهارت‌های زندگی را در سایت خود نشان می‌دهد. هنگام ثبت‌نام، مطمئن شوید که تاریخ و زمان درستی را برای شرکت در آزمون انتخاب کرده‌اید.

هم‌چنین در روز آزمون تاخیر نداشته باشید زیرا برگزارکنندگان آزمون منتظر شما نخواهند ماند.

سخن پایانی

اگرچه آزمون آیلتس مهارت‌‌های زندگی نسبتا آسان است اما هنوز باید از قبل آماده شوید. حتما قبل از شرکت در آزمون، از این مورد مطمئن شوید که آیا مدرک این آزمون، برای شما کاربردی است یا نه. مثلا اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را دارید، به هیچ عنوان مدرک این آزمون به درد شما نمی‌خورد.

کاربردهای آزمون آیلتس مهارت‌های زندگی محدود است. توصیه ما به شما این است که در صورت امکان، زمان بیشتری را برای آموزش آیلتس صرف کنید و در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید. گواهی آزمون آیلتس جنرال کاربردی‌تر است و امکان استفاده از آن را برای اهداف گوناگونی دارید.

اگر درباره سطح خود در زبان انگلیسی مطمئن نیستید، شرکت در تعیین سطح آیلتس، گزینه‌ای مناسب برای شما به شمار می‌آید. با شرکت در این تعیین سطح آیلتس ترجمیک، در سریع‌ترین زمان از سطح خود مطلع شوید.

2 دیدگاه در «معرفی شرایط و جزئیات آزمون IELTS Life Skills»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.