۴ نکته طلایی برای مدیریت امور مالی فریلنسرها

حتما شما هم از بین اطرافیان و دوستان‌تان شخصی را می‌شناسید که در خانه کار می‌کند و اتفاقا درآمد خوبی هم دارد! در دنیای امروز به این افراد، که با نهایت زیرکی و هوشمندی از موهبت‌های عصر تکنولوژی استفاده می‌کنند، فریلنسر گفته می‌شود.

نکته شایان ذکر این است که فریلنسری نیز مانند سایر مشاغل با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است و راهکارهای مقابله با این چالش‌ها، برای فریلنسرها بسیار حیاتی است. مدیریت امور مالی، یکی از چالش‌هاست.

احتمالا در نخستین روزهایی که پا به دنیای فریلنسری گذاشته‌اید، مدیریت امور مالی برایتان دلهره‌آور باشد. این در حالی است که آشنایی با چند نکته طلایی، برای از بین بردن استرس شما کفایت می‌کند. اگر به مشاغل فریلنسری علاقه‌مند هستید و دائما آگهی‌های استخدام مترجم را بررسی می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۵ نکته برای بهبود حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

بر دخل و خرج خود نظارت داشته باشید

بسیاری از فریلنسرها، دستمزد خود را پس از پایان هر پروژه دریافت می‌کنند. این بدان معناست که فریلنسرها، بر خلاف کارمندها که در پایان هر ماه درآمد ثابت و مشخصی دارند، ممکن است هر چند روز یک‌بار درآمد داشته باشند یا برای چند ماه هیچ مبلغی دریافت نکنند.

شاید در ابتدا تصور کنید که این موضوع، یکی از چالش‌ها و معایب فریلنسری است و گذران زندگی را با مشکل مواجه می‌کند. با این حال، شما می‌توانید با نوشتن دقیق درآمد و هزینه‌ها، این چالش را به یک فرصت تبدیل کنید. در واقع، نوشتن دخل و خرج، روشی قدیمی است که بودجه‌گذاری و کنترل مسائل مالی را تسهیل می‌کند.

مدیریت امور مالی برای فریلنسرها

اگر مشغول پشت سر گذاشتن نخستین ماه از زندگی فریلنسری خود هستید، پیش از هر چیز تمام هزینه‌ها را مکتوب کنید. هیچ هزینه‌ای را از قلم نیندازید و حتی هزینه‌های احتمالی را نیز یادداشت کنید. بدین در روزهای آینده خواهید دانست که دستمزدهای دریافتی، چه میزان از هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد.

ناگفته نماند که به لطف اینترنت، برنامه‌ریزی امور مالی و ردیابی هزینه‌ها، بسیار آسان‌تر شده است. کافیست سری به گوگل بزنید.

برای کسب و کار خود یک حساب بانکی جداگانه داشته باشید

بارها از بزرگ‌ترهایمان شنیده‌ایم که «تمام تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار!» در واقع این ضرب‌المثل، توصیه‌ای ساده و در عین حال کاربردی برای مدیریت امور مالی است.

بنابراین سعی کنید یک کارت جداگانه داشته باشید و از تمام مشتریان بخواهید تا حق‌الزحمه شما را به همان کارت واریز کنند. کارت دیگری نیز برای خرید رفتن و پرداخت هزینه‌ها داشته باشید. رعایت این نکته، از دو نظر حائز اهمیت است:

  • ورودی و خروجی پول شما جدا خواهد بود.
  • ممکن است منبع درآمد دیگری داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید دقیقا تخمین بزنید که درآمد شما از فریلنسری چه‌قدر است و اوضاع چه‌طور پیش می‌رود؟ شاید بعد از چند ماه کار کردن، متوجه شوید که به درآمد دلخواه‌تان نمی‌رسید و از فریلنسری کناره‌گیری کنید.

به فکر روز مبادا باشید

در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بعد از چند ماه، از ورود به دنیای فریلنسری و درآمد آن کاملا راضی و خشنود خواهید بود. با این حال، فراموش نکنید که حتی در صورت رسیدن به امنیت شغلی نیز باید به فکر روز مبادا باشید.

بنابراین، حتما حسابی جداگانه برای مواقع اورژانسی داشته باشید. بدین ترتیب، حتی اگر تصمیم به تغییر شغل بگیرید یا چند ماه پروژه خاصی نداشته باشید، تحت فشار نخواهید بود.

هزینه‌های تفریح و استراحت را فراموش نکنید

روشن است که هر فردی صرف نظر از شغل و جایگاهش، نیاز دارد تا زمانی از محیط کاری فاصله بگیرد و ذهنش را آرام کند. حال شاید بپرسید که این موضوع، چه ارتباطی با مدیریت امور مالی دارد؟ اما اگر خوب فکر کنید، خواهید دید که تفریح بدون داشتن پول کافی امکان‌پذیر نیست! با این تفاصیل، باید حتما برای دوران فراغت خود، پس‌اندازی جداگانه داشته باشید.

چگونه امور مالی را مدیریت کنیم؟

حال ممکن است با انرژی کافی به کارتان ادامه دهید و احساس کنید فعلا به استراحت نیاز دارید. حتی در این صورت نیز دوراندیشانه عمل کنید و پس‌انداز را فراموش نکنید. شاید فشار روحی یا اتفاق خاصی، شما را وادار به استراحت اجباری کند حتی ممکن است یک سفر غیرمنتظره پیش بیاید!

سخن پایانی

در دنیای امروز، مدیریت امور مالی برای همه افراد به یک چالش جدی تبدیل شده است. بنابراین نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم، علاوه بر فریلنسرها، می‌توانند برای سایر افراد نیز مفید و کارآمد باشند. کافیست به پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها در زندگی ادامه دهید و تسلیم نشوید!

اگر به مشاغل فریلنسری علاقه‌مند هستید، می‌توانید در بخش ترجمه متون یا تولید محتوای متنی ترجمیک فعالیت کنید.

یک دیدگاه در «۴ نکته طلایی برای مدیریت امور مالی فریلنسرها»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.