چگونه ویدئوهای حرفه‌ای بسازیم؟

۱۰ نکته کاربردی برای ضبط و ادیت ویدئوهای حرفه‌ای

آیا هدف شما تهیه و ساخت ویدئویی حرفه‌ای است تا مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد؟ شاید مدرس زبان انگلیسی است و برای معرفی کلاس‌های خود مانند کلاس‌های آموزش آیلتس، تافل، زبان پایه و … به ویدئو نیاز دارید. شاید هم سایت شما با استفاده از برون‌سپاری خدمات تولید محتوا راه افتاده است و اکنون به ویدئوهایی برای معرفی برند خود نیاز دارید. به هر حال ساخت ویدئویی حرفه‌ای، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

ضبط و تهیه ویدئوهای حرفه‌ای بیشتر به تکنیک‌های مورد استفاده شما مربوط می‌شود تا ابزارهای شما، بنابراین نیازی به صرف هزینه زیادی برای خرید تجهیزات گران قیمت ندارید. به احتمال زیاد با هر آنچه که در حال حاضر دارید، امکان ساخت ویدئوهای حرفه‌ای را دارید.

با رعایت چند نکته، ویدئوهای شما حرفه‌ای‌تر هم می‌شود. برای آشنایی با ۱۰ نکته کاربردی برای ضبط و ویرایش ویدئوهای حرفه‌ای، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

سایت‌های دانلود رایگان عکس برای تولید محتوا

از نور زیاد و مناسب استفاده کنید

نورپردازی تفاوت زیادی در کیفیت یک ویدیو ایجاد می‌کند بنابراین آن را یکی از اولویت‌های اصلی خود در طول فیلم‌برداری قرار دهید. اگر از نور مناسب استفاده نکنید، ویدئوی شما مبتدی و غیر حرفه‌ای به نظر می‌رسد. خورشید یکی از بهترین منابع برای تامین نور ویدئوها است.

تمام تلاش خود را کنید تا فیلم‌های خود را در صبح یا عصر، زمانی که نور ملایم‌تر است، ضبط کنید. نور ظهر که مستقیم از بالای سر می‌تابد، سایه‌های خشنی بر روی سوژه‌های شما ایجاد می‌کند. در حالی که نور صبح و عصر برای فیلم‌برداری بهتر است.

اگر مجبورید که در وسط روز فیلم بگیرید، سعی کنید این کار را در یک روز ابری انجام دهید یا یک منطقه دارای سایه و با نور ملایم‌تر پیدا کنید.

اگر در داخل خانه فیلم ضبط می‌کنید، باید در مورد انواع چراغ‌هایی که استفاده می‌کنید و محل قرار دادن آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید. یکی از مواردی که باید از آن اجتناب کنید، نورپردازی از بالای سر است. نور بالای سر، سایه‌های نامطلوبی بر روی صورت سوژه‌های شما ایجاد می‌کند. پنجره‌ها منبع نور طبیعی خوبی هستند. همچنین می‌توانید که از یک یا دو لامپ بزرگ برای پخش نور مورد نظر خود استفاده کنید.

قبل از اینکه منابع نور خود را تنظیم کنید، افکتی را که می‌خواهید که در ویدیوی تمام‌شده خود استفاده کنید، در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید صورت سوژه‌تان کاملا روشن باشد یا به نظرتان کمی سایه ویدئو شما را جالب‌تر می‌سازد؟

مطالب مرتبط:

چگونه لندینگ پیج را برای کاربران خود بهبود ببخشیم؟

وجود سایه‌های زیاد در ویدئوهای حرفه‌ای و شخصی، معمولا حواس را پرت می‌کند. ضبط ویدئوهایی با سایه کم یا بدون سایه، فضای بازتر و ساده‌تری ایجاد می‌کند که معمولا برای ویدیوهای تجاری و بازاریابی بهتر است.

از یک پس زمینه ساده استفاده کنید

در مورد پس‌زمینه‌ای که برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، دقت کنید. هیچ چیز غیر حرفه‌ای‌تر از یک پس‌زمینه آشفته یا حواس‌پرت‌کننده به نظر نمی‌رسد.

یکی از راه‌های آسان برای به دست آوردن ظاهری حرفه‌ای برای ویدیو، استفاده از پس‌زمینه تک رنگ است. یک دیوار، یک ملحفه یا یک ورق بزرگ کاغذ به عنوان پس‌زمینه، همگی گزینه‌های خوبی هستند. اطمینان حاصل کنید که سوژه شما حدود ۱ تا ۳ متر از پس‌زمینه فاصله داشته باشد تا از ایجاد سایه روی آن جلوگیری کنید.

یکی از راه‌های آسان برای بهبود کیفیت ظاهری ویدئو، استفاده از پس‌زمینه تک رنگ است.
یکی از راه‌های آسان برای بهبود کیفیت ظاهری ویدئو، استفاده از پس‌زمینه تک رنگ است.

همچنین فیلم‌برداری در یک محیط حرفه‌ای یا کاری، ایده خوبی است؛ مکانی که واقعا در آن کار می‌کنید یا زمان خودتان را در آن سپری می‌کنید. بسیاری از ویدئوهای حرفه‌ای در محیط‌هایی مانند محل کار یا اتاق مطالعه فیلم‌برداری می‌شوند.

مراقب باشید که از پنجره یا سطح بازتابنده دیگری در پس‌زمینه عکس، فیلم‌برداری نکنید. ممکن است که دوربین، ناخواسته انعکاس را هم ضبط کند. علاوه بر این، داشتن یک منبع نور مانند یک پنجره در پشت سوژه باعث تاریک به نظر رسیدن سوژه می‌شود.

یک برنامه ویرایش ویدیو خوب انتخاب کنید.

انتخاب نرم‌افزار ویرایش مناسب به شما کمک می‌کند تا فیلم خام خود را به فیلمی عالی تبدیل کنید. برای ویرایش فیلم ابزارهای ساده‌تری مانند Wave.video،Camtasia یا iMovie وجود دارد. گزینه‌های حرفه‌ا‌ی‌تر عبارتند از Final Cut Pro و Adobe Premiere Pro.

ویژگی‌های کلیدی و مهم که در هنگام انتخاب نرم‌افزار ویرایش‌گر ویدئو باید به آن توجه کنید!
ویژگی‌های کلیدی و مهم که در هنگام انتخاب نرم‌افزار ویرایش‌گر ویدئو باید به آن توجه کنید!

در اینجا ویژگی‌های کلیدی وجود دارد که هنگام انتخاب نرم‌افزار ویرایشگر ویدئو باید به آن‌ها توجه کنید:

  • امکان افزودن متن به ویدئو؛
  • امکان برش ویدیوها؛
  • انتقال صحنه؛
  • امکان تغییر نسبت تصویر؛
  • افزودن فیلترها و افکت‌ها؛
  • داشتن مجموعه‌ای از فیلم‌ها و صداها برای استفاده در ویرایش ویدئو.

مطالب مرتبط:

۶ سایت آنلاین برای ویرایش عکس

ساده ویرایش کنید و درگیر زرق و برق‌ها نشوید

امتحان کردن جلوه‌های مختلف در طول فرآیند ویرایش ویدئو سرگرم‌کننده است اما خیلی درگیر آن نشوید. یک سبک ویرایش ساده و تمیز معمولا بیشتر حرفه‌ای به نظر می‌رسد. چه خودتان ویدئوها را ویرایش کنید یا این کار را به دیگران بسپارید، چند کار وجود دارد که باید در این مرحله انجام دهید:

  • استفاده از افکت‌های حذف نویز برای پاک کردن هرگونه نویز و صداهای ناخواسته
  • تنظیم نور؛
  • برش مکث‌ها و صداهای ناخوشایند؛
  • اضافه کردن موسیقی پس زمینه؛
  • تغییر اندازه تصویر و ویدئو.

صدای واضح و شفاف را در اولویت قرار دهید

کیفیت صدای شما در واقع حتی مهم‌تر از کیفیت فیلم شما است. بیشتر مردم مایلند که ویدئویی را تماشا کنند که با کیفیت HD گرفته نشده ولی همه چیز در آن خوب به نظر می‌رسد. صدای ضعیف و نامشخص معمولا بیشتر افراد را وادار می‌کند تا چند ثانیه پس از شروع پخش آن، دکمه بازگشت و قطع ویدئو را بزنند.

از آنجایی که صدا بسیار اهمیت دارد، یک میکروفون خوب اولین وسیله‌ای است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. البته اگر هدف از ضبط ویدئو، برگزاری کلاس‌های آنلاین است، معمولا هدفون‌های ساده نیز کارتان را راه می‌اندازد. میکروفون‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند و بسته به هدف، کاربرد و بودجه‌تان، یک میکروفون مناسب بخرید.

هر چه میکروفون به فرد گوینده نزدیک‌تر باشد، کیفیت ضبط صدا نیز افزایش می‌یابد. معمولا ادیت صداهای یک ویدئو کاری سخت و زمان‌بر است و در بسیاری از مواقع نیز بسیاری از نویزها حذف نمی‌شوند. بنابراین بهتر است که قبل از ضبط فیلم، حتما بر روی کیفیت صدا کار کنید.

مواضب باشید که دستتان هنگام فیلم‌برداری نلرزد

فیلم‌هایی که کادر ثابتی ندارند و در واقع هنگام ضبط فیلم، دست فیلمبردار لرزیده است، فیلم‌هایی حرفه‌ایی به شمار نمی‌آیند. ثابت نگه داشتن یک دوربین سخت است بنابراین بهتر است که دوربین را خودتان نگه ندارید. به جای نگه داشتن دوربین، از سه پایه عکاسی استفاده کنید یا دوربین خود را روی سطحی محکم قرار دهید.

مطالب مرتبط:

۵ ایده تولید محتوا برای کسب و کارهای مجازی

هنگامی که دوربین خود را تنظیم کردید، سعی کنید آن را حرکت ندهید مگر در حالتی که مجبور باشید. حرکت کردن مداوم به اطراف از ظاهر حرفه‌ای ویدئوهای شما می‌کاهد. برخی از دوربین‌ها دارای تثبیت‌کننده داخلی هستند که می‌توانید که هنگام فیلم‌برداری از آن استفاده کنید. کند کردن سرعت فیلم نیز به کاهش لرزش کمک می‌کند.

قانون یک سوم را درک کنید.

قانون یک سوم یکی از اساسی‌ترین اصول عکاسی، نقاشی و فیلمبرداری است.

تصور کنید که یک شبکه ۳ در ۳ روی زمینی که در حال فیلمبرداری هستید، قرار دارد. به جای اینکه سوژه خود را درست در وسط عکس قرار دهید، باید سوژه خود را در امتداد یکی از خطوط شبکه قرار دهید. نقاطی که خطوط در آنها تلاقی می‌کنند، مناطق بسیار قوی و متمرکزی هستند، بنابراین اگر این امکان را دارید، عناصر مهم ویدئو را در آنجا قرار دهید.

برای رعایت قانون یک سوم، به جای اینکه سوژه خود را درست در وسط عکس قرار دهید، باید سوژه خود را در امتداد یکی از خطوط شبکه قرار دهید.
برای رعایت قانون یک سوم، به جای اینکه سوژه خود را درست در وسط عکس قرار دهید، باید سوژه خود را در امتداد یکی از خطوط شبکه قرار دهید.

لازم نیست که همیشه از قانون یک سوم پیروی کنید. ولی هنگامی که تازه‌کار و در حال یادگیری اصول فیلمبرداری هستید، ایده خوبی است که تا حد امکان به این قانون پایبند باشید. با کسب تجربه‌های بیشتر، بهتر درک خواهید کرد که چه زمانی از این قانون پیروی کنید و چه زمانی آن را کنار بگذارید.

از دوربین تلفن همراه خود به خوبی استفاده کنید

دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای ندارید؟ مشکلی نیست. از تلفن همراه خود برای ضبط فیلم‌های حرفه‌ای استفاده کنید؛ کیفیت دوربین تلفن‌های همراه برای بیشتر اهداف عالی است. اما اگر می‌خواهید که از تلفن خود برای ایجاد ویدئو استفاده کنید، چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • از دوربین عقب گوشی خود استفاده کنید. کیفیت دوربین جلو در بیشتر تلفن‌های همراه برای فیلمبرداری مناسب نیست.
  • قاب خود را افقی در نظر بگیرید نه عمودی. فیلم‌برداری در حالت افقی به شما فیلمی می‌دهد که نه فقط در تلفن‌های همراه بلکه در دستگاه‌های بزرگتر مانند تلویزیون یا پلتفرم‌های اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب هم خوب به نظر می‌رسد.
  • اگر تلفن شما دارای ویژگی است که برای شما امکان قرار دادن شبکه‌بندی یا grid روی صفحه نمایش را فراهم می‌کند، از آن استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا تلفن خود را در سطح تراز نگه دارید و از ضبط فیلم‌های کج و مورب جلوگیری کنید.
برای ساخت ویدئوهای حرفه‌‌ای با تلفن همراه خود، از دوربین عقب گوشی خود استفاده کنید.
برای ساخت ویدئوهای حرفه‌‌ای با تلفن همراه خود، از دوربین عقب گوشی خود استفاده کنید، چون کیفیت بهتری دارد.

بر حالت و زبان بدن خود هنگام ضبط فیلم کار کنید

روش و حالتی که جلوی دوربین ظاهر می‌شوید، تأثیر زیادی بر حرفه‌ای بودن محتوای شما دارد. ظاهری عصبی، بی قرار یا ناراحت در دوربین، بینندگان شما را نیز عصبی و دلزده می‌کنند.

خوشبختانه، این چیزی است که با تمرین می‌توانید که آن را بهبود بخشید. اگر هنگام فیلم‌برداری از خودتان عصبی یا ناراحت می‌شوید، به این چند نکته توجه کنید:

  • آرام و خون‌سرد باشید. صاف بایستید؛ وضعیت نامناسب بلافاصله در دوربین آشکار می‌شود. شانه‌های خود را عقب نگه دارید و عضلات خود را شل کنید. نفس‌های عمیق بکشید.
  • در طول ویدئو و مخصوصا در ابتدای آن لبخند بزنید. این کار باعث می‌شود که مخاطب احساس صمیمیت بیشتری با شما داشته باشد و شما نیز حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.
  • هنگام صحبت کردن تند حرف نزنید و سعی کنید که واضح، سخنان خود را بیان کنید. به جای گلو، از دیافراگم خود صحبت کنید.
  • اگر احساس ناراحتی می‌کنید، از لوازم جانبی استفاده کنید تا دستان خود را مشغول نگه دارید. برای مثال، نوشتن بر روی تخته سفید، می‌تواند به شما این امکان را می‌دهد که به جای دوربین، روی چیز دیگری تمرکز کنید.
  • و آخرین و مهم‌ترین نکته برای داشتن ظاهری حرفه‌ای، تمرین، تمرین و تمرین است. فیلم‌های خود را بارها تماشا کنید و نقاط ضعف خود را بشناسید. سپس برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

قبل از شروع مراحل ضبط و تولید، هدف خود را مشخص کنید

تکنیک ضعیف تنها چیزی نیست که ویدئو شما را غیرحرفه‌ای جلوه می‌دهد. عدم برنامه‌ریزی نیز باعث ضعیف نشان دادن ویدؤو شما و کاهش کیفیت آن می‌‌شود. با صرف زمان برای برنامه‌ریزی کامل و مناسب قبل از شروع مراحل ضبط و تولید، از کیفیت ویدئو خود اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط:

۲۰+ مهارت فنی مهم برای دیجیتال مارکتینگ

قبل از ضبط ابتدا هدف خود از ساخت ویدئو را مشخص کنید. از خود بپرسید که با ساختن این ویدئو می‌خواهید که به چه چیزی برسید یا با چه افرادی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، مخاطب هدف خود را نیز مشخص کنید. چگونه می‌خواهید که در ویدئوی خود با این بینندگان صحبت کنید؟

هنگامی که اهداف ویدئوی خود را مشخص کردید، فیلمنامه آن را بنویسید و استوری‌بورد بسازید. سپس آن‌ها را بازبینی کنید تا جایی که به کیفیت مطلوبی برسد. از تنظیم مجدد، بازنویسی و حذف بخش‌‌های غیرضروری نترسید. ویدیوهای شلوغ بینندگان را خسته می‌کند، بنابراین ویدئوهای خود را تا حد امکان کوتاه و فشرده نگه دارید.

سخن پایانی

هرچه ویدیوهای شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسند، شما و برندتان از آنها سود بیشتری خواهد برد. ساختن ویدیوهایی با ظاهری حرفه‌ای نیاز به جادو یا استعداد خارق العاده ندارد بلکه به تمرین و دانش نیاز دارد. با استفاده از تکنیک‌های بیان‌شده در این مقاله، می‌توانید که کیفیت ویدئوی بعدی خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

کدام یک از این نکات را ابتدا می‌خواهید که امتحان کنید؟ آیا ایده دیگری دارید که چگونه ویدئوهای خود را حرفه‌ای‌تر نشان دهید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید!

اگر به تولید محتوای متنی برای بهبود رتبه سایت خود یا متن‌های حرفه‌ای برای ساخت ویدئو‌های خود نیاز دارید، سفارش خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید. بالاترین کیفیت خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن به شما ارائه می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.