چگونه با گشترش دایره واژگان خود در آیلتس نمره بالاتری بگیریم؟

اهمیت دایره واژگان در نمره رایتینگ آیلتس

برای موفقیت در آزمون آیلتس علاوه بر نقش پررنگ آموزش آیلتس تقویت برخی از مهارت‌ها باید توسط خود داوطلبان صورت بگیرد. از جملۀ این مهارت‌ها تقویت دایره واژگان است که باید به مرور زمان و با تکنیک‌های ویژه‌ای توسط داوطلبان در موقعیت‌های مناسب به خاطر سپرده شود.

با این حال بهبود و افزایش دایره واژگان امری چالش‌انگیز است. بیشترین کاربرد آشنایی با واژگان در مهارت اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس خود را نشان می‌دهد. بنابر این، نقش و اهمیت دایره لغات در افزایش نمره آیلتس واضح است.

در این مطلب قصد داریم شیوه‌های موثر در تقویت دایره واژگان داوطلبان آزمون آیلتس را بیان کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

تکنیک‌های موفقیت در رایتینگ آیلتس چیست؟

نقش دایره واژگان در رایتینگ

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بهبود نمره رایتینگ آیلتس می‌شود، استفاده از واژگان مناسب است. این به این معناست اگر ممتحن نتواند بخش‌‌هایی از مقاله شما را به علت کاربرد نامناسب واژگان متوجه شود نمره شما کاهش پیدا خواهد کرد.

به عبارت دیگر، نوشتن مقاله تنها با کلماتی که در خاطر دارید، نوعی ریسک محسوب می‌شود و ایده‌ای چندان جذابی به نظر نمی‌رسد. حتی اگر دایره واژگان شما بالا باشد اما واژگان را در جای مناسب خود به کار نبرید، مصحح متوجه مقاله شما نخواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بهبود نمره رایتینگ آیلتس می‌شود، استفاده از واژگان مناسب است.
یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بهبود نمره رایتینگ آیلتس می‌شود، استفاده از واژگان مناسب است.

در واقع، همین موضوع عامل مهمی است که نمره رایتینگ و در نهایت نمره آیلتس شما را کاهش خواهد داد. در وهلۀ اول باید تلاش کنید ایده‌ها و نظرات خود را با واژگان محدود اما به شکل صحیح به مخاطب خود انتقال دهید.

علاوه بر این موارد ممتحن رایتینگ به تعداد دفعات خطاهای املایی نیز توجه می‌کند. هرچه تعداد غلط‌های املایی شما بالاتر باشد، امتیاز دایره واژگان شما کاهش پیدا می‌کند و در نهایت باند نمرۀ رایتینگ شما از نمره ۵ فراتر نخواهد رفت.

بنابراین اگر فکر می‌کنید در املای واژگان ضعف دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از آزمون این ضعف را برطرف کنید. نوشتن املای صحیح واژگان در یک دفترچۀ یادداشت و مرور روزانۀ آن باعث می‌شود املای صحیح آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید.

در ادامه به نکات مهم در استفاده از واژگان صحیح در رایتینگ تسک ۲ اشاره می‌کنیم:

توجه به لحن مقاله در انتخاب واژگان

دقت کنید که در رایتینگ تسک ۲ و نوشتن مقاله لحن باید رسمی باشد. این به این معنا است که هر زمان از واژگان غیررسمی استفاده می‌کنید یک قدم به کاهش نمره خود در این مهارت نزدیک می‌شوید. جمله زیر نمونه‌ای از یک لحن نادرست است:

None of the kids in my family enjoy eating fruit.

در این عبارت کلمه the kids، غیر رسمی است و نباید در رایتینگ تسک ۲ استفاده شود. به جای این عبارت، جملۀ زیر پیشنهاد می‌شود:

None of the children in my family enjoy eating fruit.

استفاده از معادل‌های صحیح واژگان

برای کسب نمره بالا در رایتینگ آیلتس واژگان انتخاب‌شده باید در موقعیت مناسب خود به کار رفته باشد. اگر از معادل صحیح واژگان در رایتینگ آیلتس استفاده نکنید احتمال اینکه مخاطب متوجه منظور شما نشود، بالاتر می‌رود. مثال زیر، بیشتر این مسئله را ملموس می‌کند:

I cycle my bicycle to work every morning.

I pedal my bicycle to work every morning.

I ride my bicycle to work every morning.

در عبارت اول، کلمه cycle به معنای دوچرخه‌سواری است که نوعی از حشو در عبارت دیده می‌شود. بنابراین این عبارت اشتباه است. جایگزین این عبارت می‌تواند این جمله باشد:

I cycle to work every morning.

در جمله دوم کلمه pedal مرتبط با اجزای دوچرخه است که در جای مناسبی استفاده نشده است و معادل دقیقی برای رساندن منظور نیست. دقت کنید که همین استفاده نادرست از واژه مناسب برای انتقال مفهوم موردنظر در کاهش نمره رایتینگ اثرگذار است. بهتر است به جای این جمله، از عبارت زیر استفاده کرد:

When I cycle to work every morning, I pedal as quickly as I can.

آخرین جمله، صحیح‌ترین جمله است. بسیاری از داوطلبان فکر می‌کنند عبارت سوم ساده است و نباید چنین جملاتی در رایتینگ استفاده کرد. این در حالی است که زبانی ساده دارد اما چون دقیق و صحیح است، بهترین جمله ممکن برای انتقال منظور شما است.

مطالب مرتبط:

در ماژول رایتینگ آیلتس چند کلمه بنویسیم؟

یادگیری گروه‌واژگان خاص

نوشتن مقاله در رایتینگ تسک ۲ نیاز به یادگیری گروه‌واژگان در ارتباط با موضوعی خاص است. این گروه‌واژگان به شما کمک می‌کند در حین نوشتن در خصوص مطلبی خاص، واژگان زیادی در ذهن داشته باشید. علاوه بر این، چنین موضوعی در بسط مقاله و رساندن مطلب به مخاطب نقش مهمی را ایفا می‌کند.

برای مثال هنگام نوشتن مطللبی در خصوص دوچرخه احتمالا باید با گروه‌واژگانی مانند pedal saddle, cycle, crossbar, spokes, آشنا باشید تا بتوانید متنی مناسب در خصوص دوچرخه و دوچرخه‌سواری بنویسید.

یادگیری گروه‌واژگان نشان می‌دهد توانایی نوشتن شما در خصوص مطلبی خاص فراتر از صحبت در خصوص مواردی همیشگی، واضح و اصلی است. در واقع، شما با یادگیری گروه‌واژگان موضوعاتی خاص می‌توانید مقاله و ایده‌های خود را بسط دهید.

عدم استفاده از واژگان تخصصی

در رایتینگ آیلتس استفاده از واژگان بسیار تخصصی را فراموش کنید! واژگان تخصصی باید توسط متخصصان آن رشته خاص استفاده شود. برای مثال یک مهندس نرم‌افزار در هنگام نوشتن مقاله باید از کلمات تخصصی مانند  Transfer Control Protocol, packet switching Domain Name Server استفاده کند.

پیشنهاد می‌کنیم وقت خود را با یادگیری این دست کلمات تلف نکنید چرا که شما هیچ وقت از این واژگان در رایتینگ آیلتس خود استفاده نخواهید کرد. در رایتینگ تسک ۲ هیچ‌گاه از شما خواسته نمی‌شود در مورد اینترنت به صورت تخصصی مطلبی بنویسید.

در رایتینگ آیلتس استفاده از واژگان بسیار تخصصی را فراموش کنید
در رایتینگ آیلتس استفاده از واژگان بسیار تخصصی را فراموش کنید

در عوض از شما خواسته می‌شود به صورت کلی در مورد تاثیرات اینرنت بر جهان یا جامعه مطلبی ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسید. در ادامه به نمونه‌ای از سوالات رایتینگ آیلتس اشاره می‌کنیم که بهتر می‌تواند مسئله را روشن کند:

With the availability of information on the internet, libraries are no longer as necessary as they once were. Some believe that libraries should be permanently closed as they are a waste of tax payer’s money.

?To what extent do you agree or disagree with this opinion

همانطور که مشخص است در این سوال خبری برای استفاده از واژگان تخصصی نیست و صرفا بیان مطلب به صورت کلی کفایت می‌کند.

پرهیز از حفظ کردن

دقت کنید که از حفظ کردن جملات و واژگان از پیش‌تعیین شده خودداری کنید. نوع نوشتار این قبیل رایتینگ‌ها مشخص است و مصححین به سرعت پی به حفظی بودن این رایتینگ‌ها می‌برند. حفظ کردن پاسخ‌ها و واژگان از پیش تعیین‌شده نه تنها سودی نمی‌رساند بلکه فرصت شما را برای افزایش نمره رایتینگ از بین می‌برد. مثال زیر این موضوع را بهتر نشان می‌دهد:

‘This essay will discuss the positives and negatives of this situation and come to a reasoned conclusion.’

این جمله از پیش حفظ شده و با کلمات تکراری نشان‌دهندۀ عدم درک صحیح سوال است و توانایی شما را برای نوشتن مطلب یا مقاله نشان نمی‌دهد. بنابر این، قبل از حفظ جملات، صبر کنید تا آن‌چه در انتظارتان است، رخ دهد.

یافتن واژگان جدید

ساده‌ترین راه برای تقویت دامنه واژگان، پیدا کردن واژگان جدید و انتقال آن به دفترچۀ یادداشت برای تمرین آن‌ها است. روزنامه‌ها، منبع خوبی برای تقویت دایرۀ واژگان شما است. سه وب‌سایتNews in Levels، Breaking News English و Dream Reader برای دسترسی به مطالب خبری و یافتن واژگان جدید بسیار مفید هستند.

سخن آخر

در این مطلب باید و نبایدهایی در خصوص نقش و اهمیت واژگان در رایتینگ آیلتس مطرح کردیم. نکته مهم در خصوص واژگان در آیلتس این است که حتما میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید. علاوه بر این روزانه و در فواصل زمانی مشخص، فرصتی را به مطالعه و تکرار واژگان اختصاص دهید.

مهم‎‌‌تر از تمامی مواردی که اشاره کردیم، تمرین و تکرار است. به عبارت دیگر، ضروری‌ترین گام در تقویت واژگان، مطالعه و تمرین روزانه واژگان دفترچۀ یادداشت است. نکته دیگر اینکه واژگان را به هر شکلی که با حفظ آن‌ها راحت‌تر هستید، به خاطر بسپارید.

برای شرکت در کلاس آیلتس اولین و مهم‌ترین قدم، تعیین سطح است. در ترجمیک، تعیین سطح شوید و نمره ۸ آیلتس را کسب کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.