معرفی و بررسی زبان سوئدی

در سوئد به چه زبانی صحبت می‌شود؟

رایج‌ترین زبان در سوئد چیست؟ پاسخ این سوال، ساده است: سوئدی. زبان سوئدی زبانی است که تنها ۱۰.۵ میلیون گویشور دارد. این عدد چندان زیاد نیست. برای مثال جمعیت تهران با بیشتر از ۱۴ میلیون نفر شهروند، بیشتر از تعداد گویشوران سوئدی است.

با این حال سوئد کشوری با اقتصاد قوی است و یکی از مقصدهای انتخابی دانشجویان برای ادامه تحصیل است. هم‌چنین سوئد طبیعت زیبایی دارد و مقصد خوبی برای گردشگری به شمار می‌آید. به همین دلیل ممکن است که بخواهید به این زبان مسلط شوید. شاید هم بخواهید که پس از یادگیری سوئدی، در زمینه‌های ترجمه تخصصی و ترجمه همزمان در این زبان فعالیت کنید.

برای پاسخ به این سوال که آیا این زبان گزینه مناسبی برای یادگیری شما است، ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهید: چه کشورهایی به زبان سوئدی صحبت می‌کنند؟ زبان سوئدی به چه زبان‌هایی شبیه است؟ واژگان و دستور زبان سوئدی چگونه است؟

برای آشنایی با زبان سوئدی و تعداد گویشوران آن، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چه زبان‌هایی در سوئیس صحبت می‌شود؟

تاریخچه و منشا زبان سوئدی

زبان رسمی سوئد، سوئدی است که در زبان خودشان «Svenska» نامیده می‌شود. تقریباً ۱۰٫۵ میلیون گویشور سوئدی در سراسر جهان وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد آنها در سوئد زندگی می‌کنند. زبان سوئدی از زبان‌های رسمی فنلاند نیز است. زبان استاندارد رایجی که سوئدی‌ها امروزی به آن صحبت می‌کنند، در سال ۱۹۰۶ با اعمال یک‌سری تغیرات توسط دولت سوئد به رسمیت شناخته شد.

زبان سوئدی از زبان‌های رسمی فنلاند نیز است.
زبان سوئدی از زبان‌های رسمی فنلاند نیز است.

سوئدی یکی از زبان های هندواروپایی است که از زبان نورس قدیم که توسط مردم ساکن اسکاندیناوی در دوران وایکینگ‌ها صحبت می‌شد، مشتق شده است. بازرگانان وایکینگ این زبان را در سراسر اروپا (و حتی روسیه کنونی) گسترش دادند.

از نورس قدیم خانواده زبان‌های آلمانی شمالی در قرن ۱۴ یا ۱۵ پدید آمد. پیش از آن سوئدی‌ها، ایسلندی‌ها، دانمارکی‌ها و نروژی‌ها به یک زبان صحبت می‌کردند. امروزه نیز زبان‌های اسکاندیناوی به دلیل نزدیک بودن بسیار، معروف هستند. با کمی تلاش، یک سوئدی هم دانمارکی و هم نروژی را می‌فهمد. این سه زبان اشتراکات فراوانی دارند.

گرامر و واژگان زبان سوئدی

رایج‌ترین ساختار جمله در زبان سوئدی فاعل-فعل-مفعول (همانند انگلیسی) است. هم‌چنین در این زبان دو جنسیت وجود دارد. در زبان سوئدی، برای نوشتن کلمات از الفبای لاتین (همانند انگلیسی) استفاده می‌شود. با این حال تلفظ حروف تا حدود زیادی با انگلیسی متفاوت است.

بیشتر واژگان سوئدی، از جد خود یعنی آلمانی شمالی یا به عبارت دیگر «اسکاندیناوی قدیم» آمده است. البته زبان‌های لاتین، انگلیسی و مخصوصا فرانسوی نیز بر واژگان زبان سوئدی تاثیر گذاشته است. هم‌چنین استفاده از وام‌واژه‌های انگلیسی در سوئدی رایج است.

چند نفر در بقیه دنیا به زبان سوئدی صحبت می کنند؟

تقریباً ۹٫۲ میلیون نفر از ساکنان سوئد وجود دارند که زبان سوئدی، زبان مادری آن‌ها است. هم‌چنین تقریبا همه جمعیت سوئد به این زبان صحبت می‌کنند. از بین تمام زبان‌های آلمانی شمالی که امروزه صحبت می‌شود، سوئدی بیشترین تعداد گویشور را دارد.

مطالب مرتبط:

با دانشگاه‌های برتر سوئد آشنا شوید

در فنلاند، تنها کشور دیگری که سوئدی زبان رسمی آن است، تقریباً ۲۹,۱۰۰۰ نفر سوئدی صحبت می‌کنند (۵٫۴ درصد از کل جمعیت). در میان این جمعیت، تقریباً ۲۵۰۰۰ نفر در جزایر الند زندگی می‌کنند که استانی خودمختار است که زبان سوئدی را به عنوان زبان رسمی آن به حساب می‌آورند.

زبان مادری حدود ۹.۲ میلیون نفر از جمعیت سوئد، سوئدی است.
زبان مادری حدود ۹.۲ میلیون نفر از جمعیت سوئد، سوئدی است.

گروه دیگری از سوئدی‌زبانان در شمال غربی استونی زندگی می‌کنند. اگرچه هیچ آمار رسمی وجود ندارد، اعتقاد بر این است که بیشتر ۸۰۰۰ استونیایی سوئدی‌زبان در طول جنگ جهانی دوم به سوئد فرار کردند. امروزه تقریباً ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها در استونی باقی مانده‌اند.

در آمریکای شمالی، حدود ۷۶۰۰۰ سوئدی‌زبان در ایالات متحده و حدود ۱۷۰۰۰ نفر در کانادا سکونت دارند.

سخن پایانی

سوئدی زبانی است که حدود ۱۰ میلیون گویشور دارد. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، یادگیری زبان سوئدی چندان برای شما سخت نیست. شباهت‌های زیادی بین این دو زبان از نظر دستور زبان و واژگان وجود دارد. هم‌چنین اگر به سوئدی مسلط باشید، تا حدود زیادی متوجه زبان‌های دانمارکی و نروژی هم خواهید شد.

با این حال سوئدی زبانی نیست که یادگیری آن، پل‌های ارتباطی زیادی را برای شما ایجاد کند. بنابراین ابتدا اهداف خود را بررسی کنید و طبق آن تصمیم بگیرید که آیا یادگیری سوئدی برای شما مفید است یا خیر؟

اگر به خدماتی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه هم‌زمان، ترجمه رسمی و … نیاز دارید، تنها با چند کلیک سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.