مهم‌ترین نکاتی که در نگارش و ترجمه مقاله باید رعایت کنید

چک لیست ضروری قبل از اتمام نگارش مقاله

نگارش مقاله یکی از مهم‌ترین مراحل ضروری برای چاپ و انتشار مقاله است. با این حال تنها یافتن ایده و پژوهش پیرامون آن، پایان راه نیست. قبل از اتمام نگارش مقاله، چندین نکته ضروری وجود دارد که باید آن‌ها را بررسی کنید. تحقیق و پژوهش برای مقاله‌نویسی، فرایندی طولانی است و معمولا چندین محقق با هم بر روی آن کار می‌کنند. در نتیجه احتمالا همواره مسائلی وجود دارد که از چشم‌ها پنهان می‌ماند.

برای مثال شاید شما پس از ترجمه مقاله و ارسال آن برای انتشار در یک مجله بین‌المللی متوجه شوید که در بخش نتیجه‌گیری اشتباه کرده‌اید. در این حالت احتمالا مقاله شما رد می‌شود و فرایند اصلاح، ترجمه و ارسال دوباره مقاله، باعث اتلاف زمان شما می‌شود. شاید هم شما یک مجله را برای ارسال مقاله خود برای انتشار انتخاب کرده‌اید ولی نمی‌دانید که آیا مناسب است یا خیر؟

انتشار مقاله و چاپ آن در مجلات معتبر بین‌المللی، یکی از اهدافی است که هر پژوهشگر و دانشجوی تحصیلات تکمیلی به آن می‌اندیشد. با این حال با توجه به نرخ بالای رد شدن مقالات توسط مجلات، این کار چندان هم آسان نیست. با توجه به این موضوع، حتما چک‌لیستی تهیه کنید و مقاله خود را با آن بررسی کنید.

برای آشنایی با ۵ نکته ضروری که باید پس در حین نگارش مقاله و قبل از ارسال برای انتشار آن‌ها را بررسی کنید، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۶ اقدام ضروی پیش از سابمیت مقالات علمی

نتیجه‌گیری تحقیقات خود را بررسی کنید!

تکمیل تحقیقات بخش مهمی از پژوهش است. با این وجود، یکی از بخش‌هایی که در آن زیاد اشتباه پیش می‌آید، همین بخش نتیجه‌گیری است. یکی از اشتباهات رایج محققان، عدم مستندسازی مناسب نتایج است. عدم ذکر نتایج ساده، ممکن است که کل مطالعه شما را خراب کند. بعد از این همه سختی که برای تحقیق خود تحمل کرده‌اید، نمی‌خواهید که کار شما به خاطر اشتباهات ساده در مستندسازی اطلاعات دچار اشکال شود؟

تمامی اطلاعات مهمی را که در روند آزمایش‌ها و پژوهش‌های خود به دست آورده‌اید، ثبت کنید. فراموش نکنید که هرگونه تغییر در نتایج به دست‌آورده‌شده می‌تواند باعث رد مقاله شما شود. هم‌چنین این کار به شهرت علمی و حرفه‌ای شما نیز آسیب می‌رساند.

مطالب مرتبط:

تفاوت چکیده و مقدمه در نگارش و ترجمه مقاله

از نمودارها و تصاویر برای نشان دادن نتایج خود استفاده کنید. فراموش نکنید که علاوه بر داوران، سایر خوانندگان مجله نیز باید نتایج شما را درک کنند. پس سعی کنید که در عین وفاداری به ادبیات علمی، نتایج خود را با زبانی ساده نیز بیان کنید. هر چه نتایج ساده‌تر بیان شده باشد، افراد بیشتری آن را درک خواهند کرد.

از نمودارها و تصاویر برای نشان دادن نتایج خود استفاده کنید.

مطمئن شوید که تحقیقات شما از نظر اخلاقی صحیح است.

با افزایش تخلفات علمی در سطح بین‌المللی، محققان باید از دستورالعمل‌های اخلاقی، هم برای خود و هم برای شرکت‌کنندگان در پژوهش، آگاه باشد. قوانین مربوط به شرکت‌کنندگان در پژوهش تا حدودی برای شرکت‌کنندگان انسانی و حیوانی متفاوت است.

به طور کلی، تجزیه و تحلیل عدم پایبندی به هنجارهای اخلاقی بسیار دشوار است. در برخی موارد، نمی‌توان مرز روشنی برای پایبندی به اصول اخلاقی در آزمایش‌های علمی و عدم پایبندی به آن به تصویر کشید. ایده اصلی در رعایت اخلاق پژوهش (مخصوصا پژوهش‌های آزمایشگاهی) این است که در تحقیق اصول انسانی را رعایت کرده باشید، به رفاه حیوانات احترام می‌گذارید و موقعیت‌هایی را که حیوانات درد می‌کشند، حذف کرده‌اید.

اگرچه محققان هنجارهای اخلاقی را به رسمیت می‌شناسند اما این اصول در موسسات و دانشگاه‌های مختلف به روش‌های مختلف تفسیر و اعمال می‌شوند. برای مثال اگر پژوهش شما در زمینه پزشکی است، قبل از شروع کار عملی باید برای دریافت کد اخلاق اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

به دنبال ثبت اختراع تحقیقات خود باشید!

حق امتیاز تحقیق برای حرفه علمی محقق مهم است. برای حفظ آن، محققان از پتنت‌ها یا گواهی‌های ثبت اختراع استفاده می کنند. حق اختراع نوعی مالکیت فکری است. این حق به صاحب آن این امتیاز را می‌دهد که از ساخت، فروش، استفاده و واردات یک اختراع برای مدت معینی (معمولاً بیست سال)، توسط سایر محققان جلوگیری کند.

بنابراین هر زمان که به نتایج مهمی که منجر به کشف یک روش جدید یا ساخت یک اختراع شد، دست یافتید، حتما برای ثبت آن اقدام کنید. این امر باعث می‌شود که بعدها برای تجاری‌سازی محصول خود کمتر با مشکل مواجه شوید.

به دنبال مجله‌ای با ضریب تاثیر بالا و مناسب باشید!

با توجه به تعداد زیاد مقالات تحقیقاتی که هر روزه منتشر می‌شوند، انتشار مقاله در هر مجله‌ای، گزینه‌ای منطقی و معقول نیست. شما برای تحقیق و نگارش مقاله خود مدت‌ها زمان گذاشته‌اید و تلاش کرده‌اید. انتخاب مجله نامناسب و ضعیف باعث اتلاف زحمات شما می‌شود.

مجلات با ضریب تاثیر بالا معمولا مخاطبان هدف بیشتری دارند. به همین علت این مجلات برای تقویت رزومه علمی یک محقق مفیدتر هستند. با این حال، مجلات با تاثیر بالا، نرخ رد بالاتری نیز دارند. بنابراین قبل از ارسال مقاله خود، تمامی شرایط را بررسی کنید.

انتخاب مجله نامناسب و ضعیف می‌تواند باعث اتلاف زحمات شما شوند.

از ترویج یافته‌ها و مقالات خود خجالت نکشید!

هنگامی که تحقیقی در مجله‌ای منتشر می‌شود، باید به طور موثر تبلیغ شود. ترویج تحقیق چندین راه دارد، مانند تبلیغ فعال در بستر رسانه‌های اجتماعی یا ارائه پوستر در یک کنفرانس و …

مطالب مرتبط:

چگونه مقاله و پژوهش خود را جهانی کنیم؟

در واقع، محققان باید با استفاده از راه‌حل‌های درست به دنبال این باشند که تحقیقات آنها در میان همکارانشان شناخته شود. این‌گونه اعتبار فرد نیز افزایش می‌یابد. هم‌چنین این احتمال هم وجود دارد که افراد برای پژوهش‌های مرتبط شما را پیدا کنند و زمینه همکاری‌های علمی فراهم شود.

سخن پایانی

مقاله‌نویسی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهشگری باید انجام دهد. در واقع نگارش و ترجمه مقاله شما و ارسال آن به مجلات بین‌المللی به شما کمک می‌کند تا رزومه قوی‌تری بسازید و اعتبار بیشتری کسب کنید. در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی اشاره کردیم که در نگارش مقاله باید به آن‌ها توجه کنید.

به نظر شما هنگام نگارش مقاله به چه نکات دیگری باید توجه کنیم؟

سایت ترجمه ترجمیک دستیار پژوهشی شماست. با خیالی آسوده ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو و پارافریز تخصصی آن را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.