شیوه آزادسازی مدارک برای ترجمه رسمی

چگونه مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی آزاد کنیم؟

«می‌دونستی که هزینه آزادسازی مدرک لیسانس در سال ۱۴۰۲، تقریبا شده ۵۰ میلیون!» حتما در این مدت، ارقام زیادی که برای آزادسازی مدارک نام می‌برند، به گوشتان خورده است. با شیوه‌های آزادسازی مدارک تحصیلی (کارشناسی، ارشد و دکتری) آشنا هستید؟ آیا می‌دانستید روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان مدارک را به طور رایگان آزاد کرد؟

یکی از اقدامات مهم برای اخذ ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور، ترجمه مدارک تحصیلی است. ترجمه رسمی مدارک تحصیلی سلسه مراتب خاص خود را دارد. روند ترجمه این مدارک برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پزشکی متفاوت است. در این مسیر، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی (روزانه)، یک کار مهم دیگر نیز باید انجام دهند: «آزادسازی مدرک دانشگاهی برای ترجمه رسمی».

«چگونه مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی آزاد کنیم؟ » شاید این سوال برای شما هم طرح شده باشد. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

دارالترجمه آنلاین ترجمیک به ارائه انواع خدمات ترجمه رسمی مدارک همانند ترجمه مدارک تحصیلی و هویتی می‌پردازد. با خیالی آسوده سفارش ترجمه رسمی خود را به ما بسپارید!

مطالب مرتبط:

مراحل ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

شیوه‌های آزادسازی مدارک دانشگاهی برای ترجمه رسمی

به کمک سه روش زیر می‌توانید مدرک خود را آزاد کنید. بسته به شرایطی که دارید، تنها یکی از این روش‌ها برای آزادسازی مدارک شما مناسب خواهند بود. در ادامه هر سه روش را با هم بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با راهنمای گام به گام آزادسازی مدارک تحصیلی، فایل راهنمای لغو تعهد رایگان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را مشاهده کنید.

شیوه‌های آزادسازی مدارک دانشگاهی برای ترجمه رسمی
شیوه‌های آزادسازی مدارک دانشگاهی برای ترجمه رسمی

روش اول: اثبات عدم کاریابی

از طریق اثبات عدم کاریابی می‌توانید دانشنامه تحصیلی خود را آزاد کنید. در این روش شما باید در یکی از موسسات کاریابی ثبت نام کرده و مدرک موقت تحصیلی خود را در آنجا قرار دهید. پس از گذشت ۶ ماه در صورت پیدا نشدن شغل، نامه عدم کاریابی را از موسسه مربوطه دریافت خواهید کرد. با ارائه این نامه، دانشنامه تحصیلی شما آزاد می‌شود.

چند نکته وجود دارد که لازم است در به کارگیری این شیوه به آن توجه کنید:

  • توجه داشته باشید که نباید هیچ‌گونه سابقه بیمه و کار برای شما تعریف شده باشد.
  • حداکثر ۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای این کار فرصت دارید.
  • آقایان باید حداقل یک سال از دوران خدمت خود را گذرانده باشند تا بتوانند در این موسسات ثبت نام کنند.
  • اگر تعهد خدمت در مراکز دولتی دارید، ابتدا باید این مراکز اعلام کنند که به شما نیازی ندارند. پس از آن می‌توانید این روش را به کار بگیرید.
  • در صورتی که در حال حاضر دانشجوی دوره‌های روزانه باشید، نمی‌توانید برای مدرک مقطع دوره قبلی خود درخواست دهید.
  • با استفاده از نامه کاریابی می‌توانید مدارک تمام مقاطع تحصیلی خود را آزاد کنید. (به شرطی که در حال حاضر دانشجو نباشید. )

شما می‌توانید لیست موسسات کاریابی را در سایت وزارت رفاه مشاهده کنید.

روش دوم: ارائه سابقه بیمه

به میزان مدت زمان کار بعد از فارغ‌التحصیلی، از تعهد شما کم می‌شود. البته این به شرطی است که در این مدت برای شما بیمه ثبت شده باشد. برای آقایان تعداد سال‌های خدمت جزو سابقه بیمه به حساب می‌آید. دقت کنید که اگر سابقه بیمه شما از میزان سال‌های تعهد به خدمت شما بیشتر باشد، می‌توانید با مابقی آن، مدارک مقاطع قبلی خود را نیز آزاد کرده یا میزان تعهد آن را کاهش دهید.

روش سوم: پرداخت هزینه

مبلغ موردنیاز برای آزادسازی مدارک تحصیلی رشته‌های مختلف هر سال در سایت وزارت علوم اعلام می‌شود. این مبلغ برای رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، هنر و فنی مهندسی متفاوت است. همچنین هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت دارد.

چه عواملی در هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی تاثیر دارند؟

  • گروه رشته
  • مقطع
  • سال شروع و پایان تحصیل
  • تعداد ترم‌های تحصیل
  • سهمیه منطقه‌ای کنکور
  • دانشگاه محل تحصیل

نکته: هزینه آزادسازی مدارک علوم پزشکی از سایر رشته‌ها متمایز است.

عوامل موثر بر هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی
عوامل موثر بر هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی

مراحل آزادسازی مدارک دانشگاهی برای ترجمه رسمی

برای آزادسازی مدارک تحصیلی خود جهت ترجمه رسمی، ابتدا در سامانه سجاد ثبت نام کنید. پس از آن مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. مراجعه به اداره دانش‌آموختگان محل تحصیل و پرداخت هزینه‌های صدور دانشنامه
  2. دریافت کارنامه غیررسمی
  3. مراجعه به سامانه سجاد و ایجاد حساب کاربری
  4. بارگذاری مدارک
  5. مراجعه به قسمت لغو تعهد آموزش رایگان و تکمیل فرم‌های مربوطه (در این قسمت باید یکی از روش‌های لغو تعهد را انتخاب و مطابق آن درخواست دهید. همچنین به جای مدرک تحصیلی، کارنامه غیررسمی خود را ارائه کنید.)
  6. دریافت تاییدیه از سمت دانشگاه
  7. مراجعه مجدد به سامانه سجاد، پرداخت هزینه نهایی لغو آموزش رایگان و دریافت کد رهگیری

پس از گذراندن این مراحل در طی یک الی دو هفته اصل دانشنامه تحصیلی شما صادر خواهد شد. بعد از آن برای دریافت تاییدیه مدارک خود مجدد به سامانه سجاد مراجعه کنید. پس از دریافت تاییدیه آن را به همراه اصل مدرک تحصیلی برای ترجمه رسمی مدارک خود ارائه دهید.

مطالب مرتبط:

راهنمای اخذ تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌های وزارت علوم برای ترجمه رسمی

سخن آخر

دانستیم دانشجویان روزانه ابتدا باید فرایند آزادسازی مدارک تحصیلی برای ترجمه رسمی را انجام دهند تا بتوانند باقی کارهای خود را در پیش بگیرند. این کار به کمک سه روش نامه عدم کاریابی، ارائه سابقه بیمه و پرداخت هزینه ممکن است.

دارالترجمه آنلاین ترجمیک به شما کمک می‌کند تا فرایند ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن پیش ببرید. همین حالا سفارش خود را ثبت کنید!

7 دیدگاه در «چگونه مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی آزاد کنیم؟»

  1. یه سوال داشتم ؛ اینکه مدرک موقت رو بدیم به موسسه کاریابی کلا این روش فقط‌برای کسانیکه که میخوان ترجمه رسمی انجام بدن؟ یا برای همه همینه آخه تیتر تون اینه

    1. درود. صرفا نه، این یکی از روش‌های آزادسازی مدارک برای دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتیه. در این بین ممکنه دانشجویی بخواد مدارکش رو برای ترجمه رسمی صادر کنه و حتما باید اصل مدرک موجود باشه. جدا از اون، شاید اصل مدرک رو برای انجام کار دیگه‌ای نیاز داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.