مدارک تحصیلی به انگلیسی چیست؟

انواع مدارک تحصیلی به انگلیسی

اگر در سایت‌های دانشگاهی مختلف به جست‌وجو پرداخته‌اید و با برخی واژگان ناآشنا برخورد کرده‌اید، خیلی نگران نباشید. این واژگان می‌توانند همان مدارکی باشند که شما آن‌ها را برای ترجمه رسمی صادر می‌کنید،‌ اما معادلشان به انگلیسی را نمی‌دانید. این زمانی است که باید انواع مدارک تحصیلی به انگلیسی را بشناسید.

واضح است که هر مدرک در زبان ما،‌ یک معادل نزدیک به زبان انگلیسی دارد. به عنوان مثال از یک مدرک ساده شروع می‌کنیم: ریزنمرات دانشگاهی. معادل انگلیسی این مدرک را با نام «Official Transcript» می‌شناسند. حالا که معنای این مدرک دانشگاهی به انگلیسی را می‌دانید، یک گام جلوتر هستید.

جدا از این ریزمدارک،‌ مدارک مهمی مانند دیپلم، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به انگلیسی چطور شناخته می‌شوند؟ آیا درجات تحصیلی در خارج کشور مطابق کشور ما طبقه‌بندی شده‌اند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوعات بپردازیم.

مطالب مرتبط:

هزینه ترجمه مدارک برای اپلای و مهاجرت تحصیلی

مقاطع مختلف تحصیلی به انگلیسی

پیش از اینکه به بررسی مدارک مختلف به انگلیسی بپردازیم، باید بدانیم که مقاطع مختلف در انگلیسی به چه صورت هستند و به چه صورت طبقه‌بندی می‌شوند. از همان دوران مهدکودک و پیش‌دبستانی آغاز می‌کنیم. مهدکودک (Kindergarten) و سپس پیش‌دبستانی (Preschool) ابتدایی‌ترین مقاطعی هستند که هر خردسال با ورود به دنیای تحصیل می‌گذراند.

پس از گذراندن این دوران، دانش‌آموزان وارد دبستان (Elementary School) می‌شوند. این تحصیلات تا مقطع هشتم ادامه دارد (یعنی دوران دبستان و متوسطه اول جدا نیستند، بلکه با هم ادامه پیدا می‌کنند). پس از این مقطع، نوبت به تحصیلات متوسطه می‌رسد که آن را با نام «Secondary Education» می‌شناسیم.

در تحصیلات متوسطه شاهد سه مقطع جدا هستیم که هر کدام مدارک متفاوتی دارند:

  • نظری (Academic): دروس آکادمیک نظیر ادبیات، ریاضی، تاریخ، زبان و غیره در این دسته قرار می‌گیرند.
  • فنی و حرفه‌ای (Vocational): دبیرستان فنی و حرفه‌ای در حقیقت مدرسه‌ای است که افراد در آن مهارت خاصی را می‌آموزند. در آمریکا این مدارس را با نام Trade School نیز می‌شناسند.
  • فنی (Technical): در آمریکا به آموزش‌های فنی نظامی همان Technical High School گفته می‌شود.

مقاطع تحصیلات تکمیلی به انگلیسی

تحصیلات تکمیلی (Post Secondary Education) در خارج کشور از کالج شروع می‌شود و تا مقطع دکتری ادامه پیدا می‌کند. این تحصیلات با مقاطع زیر تکمیل می‌شود:

  • دیپلم (Diploma)
  • فوق‌ دیپلم (Advanced Diploma)
  • کارشناسی (Bachelor)
  • کارشناسی ارشد (Master)
  • دکتری (Doctorate)
  • فوق دکتری (Post-Doctorate)

در ادامه به بررسی هر کدام از این مقاطع و مدارک تحصیلی به انگلیسی می‌پردازیم.

نام مقاطع تحصیلی به انگلیسی
انواع مقاطع تحصیلات تکمیلی به انگلیسی

مدارک تحصیلی به انگلیسی را بشناسید!

سیستم آموزشی در خارج کشور کمی با کشور ما متفاوت است. با وجود مقاطع تحصیلی مشابه، در برخی مدارک و طبقه‌بندی‌های آموزشی تفاوت‌هایی وجود دارد. البته این موضوع منجر به بی‌اعتبار شدن مدارک تحصیلی داخل کشور نمی‌شود.

هنگام ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، هر مدرک به صورت معادل مدرک خارجی آن ترجمه شده تا برای دانشگاه کشور مقصد قابل درک باشد. در ادامه هر کدام از مدارک تحصیلی به انگلیسی را با هم مطالعه می‌کنیم.

مدرک دیپلم (Diploma)

مدرکی که ما آن را به عنوان دیپلم می‌شناسیم، بیشتر متعلق به رشته‌های نظری است. در خارج کشور نیز به همین منظور شناخته می‌شود؛ به طوری که با گذراندن دوره‌های تحصیلی آکادمیک در کالج‌ها، این مدرک به افراد تعلق می‌گیرد. دیپلم فنی حرفه‌ای در ایران، بیشتر معادل فوق دیپلم در خارج کشور است که به آن می‌پردازیم.

فوق دیپلم (Associate degree)

همانطور که همه ما می‌دانیم، مدرک دو ساله فوق دیپلم بیشتر به افرادی تعلق می‌گیرد که رشته‌های عملی دارند و پس از گذراندن این دوره کوتاه وارد بازار کار می‌شوند. این مدرک از نظر مفهومی در یک کشور مانند آمریکا با کشور ما تفاوت‌هایی دارد.

در دانشگاه‌های ایالات متحده با ورود به دانشگاه رشته تحصیلی معینی وجود ندارد. معمولا دانشجویان یک سال پس از ورود به دانشگاه و گذراندن واحدهای مختلف، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته دلخواه را می‌گیرند. خیلی از افراد نیز از ادامه تحصیل منصرف شده و با گرفتن فوق دیپلم، وارد بازار کار می‌شوند.

کارشناسی/ لیسانس (Bachelor degree)

مدرک لیسانس به زبان انگیسی خود چهار دسته متفاوت دارد:

  • Bachelor of Arts (BA): این مدرک به دانشجویان رشته‌های هنر و ادبیات تعلق می‌گیرد.
  • Bachelor of Science (BS): این مدرک به فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی و کاربردی اهدا می‌شود.
  • Bachelor of Fine Arts (BFA): لیسانس هنرهای زیبا به افرادی کع در رشته‌های هنری عملی تحصیل می‌کنند تعلق دارد.
  • Bachelor of Business Administration (BBA): در نهایت نیز فارغ‌التحصیلان خیلی از رشته‌های علوم انسانی؛ مانند رشته‌های مدیریتی صاحب این مدرک خواهند شد.
مدارک تحصیلی کارشناسی به انگلیسی
مدارک مقطع کارشناسی به انگلیسی متفاوت هستند.

کارشناسی ارشد/ فوق لیسانس (Master’s degree)

دوره کارشناسی ارشد در خارج و مدرک آن بسیار به کشور ما شبیه است. طول این دوره تحصیلی دو سال بوده و مدرک آن مشابه مدرکی است که ما در دانشگاه‌های داخل ایران اخذ می‌کنیم. مانند لیسانس، پرکابردترین گرایش‌های این مدرک موارد زیر هستند:

  • Master of Arts (MA): گرایش این مدرک مربوط به رشته‌های هنری و علوم انسانی است.
  • Master of Science (MS): این مدرک در کارشناسی ارشد به رشته‌های علمی و کاربردی تعلق دارد.
  • Master of Fine Arts (MFA): رشته‌هایی مانند نگارش خلاق و فیلم‌سازی در رده مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا قرار می‌گیرند.
  • Master of Business Administration (MBA): متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد MBA، علاقه‌مند به امور تجارتی و مدیریتی هستند.

دکتری (Doctoral degrees)

دوره‌های دکتری به نوع کشور بستگی دارد. این مقطع بین ۳ تا ۶ سال است. در یک کشوری مانند انگلستان، افراد پس از گذراندن سه سال صاحب این مدرک خواهند شد و در آمریکا ممکن است که به شش سال نیز بینجامد.

مدرک دکترا به انگلیسی بیشتر با نام مخفف PH.D شناخته می‌شود که کلمه کامل آن، Doctors of Philosophy است. امروزه خیلی از افراد برای ادامه تحصیل در این مقطع، به دانشگاه‌های خارج کشور درخواست می‌دهند.

فوق تخصص (Professional degrees)

این مدرک تنها به فارغ‌التحصیلان رشته‌های خاصی تعلق می‌گیرد. برای مثال، فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و حقوق بیشتر به دنبال گرفتن فوق تخصص در شاخه‌های خود می‌پردازند. با این حال، رشته‌های دیگری نیز هستند که امکان اخذ مدرک فوق دکتری در آن‌ها وجود خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

چگونه مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی آزاد کنیم؟

دانشنامه تحصیلی به انگلیسی

چیزی که ما آن را به عنوان دانشنامه می‌شناسیم، به انگلیسی همان «Degree» شناخته می‌شود. برای مثال، ترجمه دانشنامه تحصیلی کارشناسی به انگلیسی «Bachelor degree» است. برخی اصطلاحات تحصیلی دیگر نیز به زبان انگلیسی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

برخی اصطلاحات تحصیلی به انگلیسی

Entrance exam

امتحان ورودی دانشگاه

Final exam

امتحان پایانی

Exam results

نتایج امتحان

Practical exam

امتحان عملی

Oral exam

امتحان شفاهی

Written exam

امتحان کتبی

Semester

ترم

Tuition fees

شهریه

Essay

مقاله

University

دانشگاه

College

دانشکده

Professor

استاد

Advisor

استاد راهنما

Supervisor

استاد راهنما

Undergraduate student

دانشجوی کارشناسی

Postgraduate student

دانشجوی کارشناسی ارشد

Dissertation

پایان‌نامه

Course

واحد درسی

Midterm

میان‌ترم

Official transcript

ریزنمرات رسمی

سخن پایانی

پس از مطالعه این مقاله و اطلاعات مفید آن، نه تنها با مقاطع مختلف به انگلیسی آشنا شدیم، بلکه مدارک تحصیلی به انگلیسی را نیز آموختیم. حالا اگر به سایت‌ دانشگاه‌های معتبر دنیا مثل کمبریج مراجعه کنیم، درک بهتری از مدارک اعطایی آن خواهیم داشت.

اگر قصد ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود در یک دارالترجمه رسمی معتبر را دارید، ترجمیک در کنار شما است. تیم ترجمیک از صفر تا صد مسیر ترجمه رسمی را برای شما شفاف‌سازی کرده و شما را در این مسیر یاری می‌کند. جهت ترجمه رسمی دیپلم و سایر مدارک تحصیلی خود، همین حالا وارد سایت شوید.

یک دیدگاه در «انواع مدارک تحصیلی به انگلیسی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.