خطاب قرار دادن خانم‌ها در زبان انگلیسی

تفاوت Miss، Mrs.، Ms و Mx در زبان انگلیسی و کاربرد آن‌ها

دوشیزه، بانو و خانم، از جمله واژگانی هستند که برای خطاب قرار دادن بانوان در زبان فارسی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این واژگان معادل انگلیسی نیز دارند. به عبارت دیگر، غیرفارسی‌زبان‌ها هم بین بانوان مجرد و متاهل تفاوت قائل می‌شوند و این تفاوت را در خطاب قرار دادن آن‌ها لحاظ می‌کنند.

با این حال، واژگانی که برای خطاب قرار دادن خانم‌ها استفاده می‌شوند بسیار گیج‌کننده هستند و چه از نظر املایی و چه از نظر تلفظ به هم شباهت دارند. از این رو، پیش از ورود به یک محیط انگلیسی‌زبان و معاشرت با افراد، بهتر است با این تفاوت‌ها آشنا باشیم. شاید خوش‌شانس نباشیم و خانمی که او را با عنوان اشتباه صدا زده‌ایم، سخت‌گیر باشد!

در این مطلب از وبلاگ آموزش آیلتس ترجمیک با ما همراه باشید تا با تفاوت Miss، Mrs.، Ms و Mx آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

پرتکرارترین واژگان لیسنینگ آیلتس

تفاوت Miss، Mrs.، Ms و Mx در زبان انگلیسی

به طور کلی عناوین Miss، Mrs.، Ms. و Mx به جنسیت و وضعیت تاهل خانم اشاره دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • Ms. یک عنوان کلی است و به مجرد یا متاهل بودن اشاره‌ای ندارد. با این حال، همچنان برای جنس مونث کاربرد دارد.
  • Mrs. یک واژه سنتی است و برای خانم‌های متاهل به کار برده می‌شود.
  • Miss نیز یکی دیگر از القاب سنتی است و برای خطاب قرار دادن خانم‌های مجرد استفاده می‌شود.
  • Mx. عنوانی است که نه به وضعیت تاهل اشاره دارد و نه به جنسیت.

موارد کاربرد .Miss در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی برای خطاب قرار دادن یا اشاره به یک خانم مجرد، از لقب محترمانه Miss استفاده می‌شود. این لقب می‌تواند به تنهایی، به همراه نام و نا‌م خانوادگی یا به همراه یکی از ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی برجسته شخص مورد استفاده قرار گیرد.

Miss Penelope Edwards won the spelling bee.

Excuse me, Miss. You dropped your bag.

Aren’t you Miss Jacobs from down the street?

You’re certainly Miss Congeniality today.

معنی .miss در زبان انگلیسی

در گذشته‌های دور، در محیط‌های رسمی برای اشاره به یک خانم مجرد از Miss به همراه نام خانوادگی استفاده می‌شد. همچنین این عنوان برای خانم‌هایی که در منصب قدرت بودند (مثل پرستاران و معلمان) یا در مواردی که وضعیت تاهل خانم موردنظر نامشخص بود نیز کاربرد داشت. استفاده از Miss تا زمانی که مخاطب، افراد را به استفاده از اسم کوچک خود دعوت کند، مودبانه در نظر گرفته می‌شد.

با این حال، در عصر معاصر Miss بیشتر برای خانم‌های جوان در نظر گرفته می‌شود و به طور کلی استفاده از القابی که به وضعیت تاهل اشاره داشته باشد، زن‌ستیزانه محسوب می‌شوند.

توجه: در برخی مناطق و جوامع، ترکیب Miss و نام کوچک به منزله احترام و محبت به افراد است. این در حالی است که وقتی Miss با نام کامل افراد همراه شود، می‌تواند نشان‌دهنده یک هشدار یا مقدمه‌ای برای تنبیه باشد. به‌ویژه زمانی که فرد مورد خطاب، کودک باشد.

Thanks for the invitation, Miss Janice. We’ll see you tonight!

Miss Tamara Jasmine Hunter! Clean up this mess right now!

موارد کاربرد .Mrs در زبان انگلیسی

واژه Mrs. برای اشاره محترمانه به یک خانم متاهل یا بیوه به کار برده می‌شود. در گذشته استفاده از این واژه در کنار نام خانوادگی همسرِ خانم رواج داشته است و اکنون نیز همینطور است. با این حال از آن جایی که امروزه هویت و دستاوردهای خانم‌ها از وضعیت تاهل آن‌ها جدا شده، استفاده از این عنوان رواج کمتری پیدا کرده است.

Mrs. Liu was my seventh-grade history teacher.

Address the envelope to Mrs. Gary Belmont.

موارد کاربرد .Ms در زبان انگلیسی

بر خلاف Mrs. و Miss، Ms به وضعیت تاهل اشاره‌ای ندارد. درست مانند Mr! نخستین بار این عنوان در سال ۱۹۰۱ مطرح شد و استفاده از آن در دهه ۱۹۵۰ به محیط‌های تجاری و برای خانم‌هایی که وضعیت تاهل‌شان مشخص نبود، محدود شد.

It’s lovely to meet you, Ms. Lopez.

تفاوت .ms در زبان انگلیسی

تفاوت Miss و .Ms

Miss و Ms هر دو برای خطاب قرار دادن بانوان مجرد یا خانم‌هایی که وضعیت تاهل مشخصی ندارند استفاده می‌شوند. با این وجود، اگر درباره مجرد یا متاهل بودن شخص موردنظرتان شک دارید، بهتر است از عنوان خنثی Ms. استفاده کنید.

“Amal Clooney went before Europe’s top human rights court Wednesday to argue against a man convicted of denying the 1915 Armenian genocide.” —Chicago Tribune

“There are simply not enough good things I can say about Mrs. Wendy Hassemer,” said Cory Chavez, one of her former students at Pojoaque Valley High School, where she taught for 13 years and served as a drama club sponsor, school play director, and all-around mentor.” —Santa Fe New Mexican

موارد کاربرد .Mx در زبان انگلیسی

در اوایل دهه ۷۰ Mx. در مکاتبات انگلیسی ظهور کرد و برای اشاره به افرادی که قصد آشکار کردن جنسیت خود را نداشتند، استفاده می‌شد. اکنون نیز این عنوان برای خطاب قرار دادن افرادی که جنسیت مشخصی ندارند، کاربرد دارد. علاوه بر این، Mx. به وضعیت تاهل افراد نیز اشاره ندارد و از این جهت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

This is Mx. Schaffer, and they head up the financial department.

تفاوت تلفظ Miss.، Mrs.، Ms در زبان انگلیسی

بیایید یک بار برای همیشه تلفظ این چهار واژه چالش‌برانگیز را به خاطر بسپاریم.

  • Mrs (Mis-iz): این واژه میسیز تلفظ می‌شود.
  • Ms. (miz): این واژه را میز بخوانید.
  • Miss (mis): این واژه را میس تلفظ کنید.

سخن پایانی

در اغلب موارد، برای احترام بیشتر به خانم‌ها از عناوینی مثل .Miss.، Mrs.، Ms و Mx استفاده می‌کنیم. این در حالی است که اگر اشتباه کنیم و عنوان صحیح را به کار نبریم، می‌توانیم باعث ناراحتی و رنجش فرد موردنظر شویم. لذا حتما به موارد کاربرد و تلفظ این عناوین دقت کنید.

اگر به دنبال یک کلاس آیلتس معتبر می‌گردید ولی از سطح زبان انگلیسی خود مطمئن نیستید، می‌توانید از آزمون تعیین سطح آیلتس ترجمیک کمک بگیرید.

3 دیدگاه در «تفاوت Miss، Mrs.، Ms و Mx در زبان انگلیسی و کاربرد آن‌ها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.