نرخ کلیک و تاثیر آن بر PPC

نرخ کلیک (CTR) چیست و چه تاثیری بر PPC دارد؟

اگر تا به حال در حوزه سئو مطالعاتی داشته‌اید، حتما با واژه نرخ کلیک یا CTR آشنا هستید. با این حال، ممکن است که تاثیر آن بر PPC را ندانید. صبر کن، PPC دیگر چیست؟ این کلمات مخفف گاهی گیج‌کننده‌تر از چیزی که هستند به نظر می‌رسند. با این وجود، ما مقاله‌ای را تهیه کرده‌ایم تا به درک بهتر آن‌‌ها کمک کنیم.

کلمه CTR مخفف «Click Through Rate» بوده و معنای «نرخ کلیک» را دارد. این کلمه، معیاری برای اندازه‌گیری کلیک‌هایی است که بازدیدکنندگان یک سایت انجام می‌دهند. کلمه PPC نیز «Paid Per Click» بوده و معمولا آن را با عنوان «تبلیغات کلیکی» می‌شناسیم. این تبلیغات به گونه‌ای عمل می‌کنند که شما حساب خود را به میزان مشخصی شارژ می‌کنید و با هر بار کلیک مخاطبان، بخشی از حساب شما کسر می‌شود.

دستیابی به نرخ کلیک بالا در تبلیغات کلیکی از دو جهت تاثیرگذار است: اول، میزان کیفیت تبلیغ شما و دوم، مقدار پولی که پرداخت می‌کنید. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا ادامه مقاله با سایت ترجمه ترجمیک، همراه باشید.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره موقعیت صفر گوگل و راه‌های دستیابی به آن

CTR چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، CTR نرخ کلیک افراد بر روی سایت شما به واسطه تبلیغات است. این نرخ با توجه به درصدی از ایمپرشن (مشاهده) سایت شما و کلیک بر روی آن محاسبه می‌شود. به طور کلی نرخ کلیک به کمک فرمول موجود در تصویر زیر به دست می‌آید:

چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟
نحوه محاسبه نرخ کلیک

نرخ کلیک در داشبورد حساب PPC شما قابل مشاهده است. هر چه CTR بالاتر باشد، به معنای این است که تبلیغات کلیکی شما موثر بوده و درصد بالایی از افرادی که تبلیغ سایت شما را می‌بینند، روی آن کلیک می‌کنند.

چرا نرخ کلیک اهمیت زیادی دارد؟

نرخ کلیک اهمیت زیادی دارد؛ چراکه به طور مستقیم بر امتیاز کیفیت (Quality Score) گوگل تاثیر می‌گذارد. این امتیاز زمانی به شما تعلق می‌گیرد که کلیدواژه‌ها و متن به تبلیغات گوگل ادز مرتبط باشند. امتیاز کیفیت بالا به سایت شما کمک می‌کند تا با تبلیغات و هزینه کمتر، جایگاه خود را در موتورهای جست‌وجو حفظ کند.

CTR تا حد زیادی در امتیاز کیفیت گوگل موثر است. جدا از آن، نرخ کلیک بالا یعنی افراد بیشتری به سمت خدمات و محصولات شما هدایت می‌شوند. هدف ما از سئو سایت همین است، مگر نه؟ بنابراین، هرگز از درصد CTR غافل نشوید.

نرخ کلیک خوب چقدر است؟

مهم‌ترین موضوعی که هم‌اکنون در رابطه با آن بحث می‌کنیم، نرخ کلیک بالا است. به طور کلی نرخ کلیک بالا هیچ عدد جادویی و ثابتی ندارد. تمام ماهیت نرخ کلیک به سایت، کلمات کلیدی و هدف تبلیغ بستگی دارد. طبق داده‌های اخیر، مهم‌ترین عاملی که نرخ کلیک را تعیین می‌کند، نوع سایت و کسب و کار است.

برای فهمیدن هر چه بیشتر این موضوع، یک سوال مطرح می‌کنیم: «به نظر شما، نرخ کلیک یک سایت آرایشی-بهداشتی بیشتر است یا یک سایت مرتبط با خدمات حمل و نقل؟» البته که پاسخ را می‌دانید! امروزه به علت رشد شدید صنایع آرایشی بهداشتی، افراد زیادی دنبال سایت‌های مرتبط هستند. بنابراین، این سایت‌ها نرخ کلیک بالاتری هم دارند.

چه زمانی نرخ کلیک بالا اثر منفی دارد؟

بله، سوال را به درستی خوانده‌اید. گاهی نرخ کلیک بالا نه تنها تاثیر مثبت ندارد؛ بلکه بر سایت اثر منفی نیز می‌گذارد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما نیستند یا منجر به فروش هر چه بیشتر شما نمی‌شوند. در این حالت اگر CTR این کلمات بالا باشد، تاثیر بدی روی سایت دارد.

علت این امر مشخص است. تصور کنید در PPC به ازای هر کلیک از سمت مخاطب، هزینه پرداخت می‌کنید. حالا اگر این کلیک‌ها بر روی کلمات نامرتبط شکل بگیرند، چه فایده‌ای خواهند داشت؟ در این حالت نه تنها سودی ندارند، بلکه باعث افزایش نرخ پرش (BR) نیز می‌شوند.

بنابراین، CTR بالا لزوما خوب نیست، بلکه این معیار باید دو صفت بارز را داشته باشد:

  • مرتبط باشد، یعنی روی کلمات کلیدی اصلی سایت شکل بگیرد.
  • مقرون به صرفه باشد، یعنی با کمترین تبلیغات، بیشترین نتیجه را بدهد.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

چگونه به نرخ کلیک بالا در PPC دست یابیم؟

برای دستیابی به نرخ کلیک بالا در تبلیغات کلیکی، می‌توان از روش‌های زیر بهره گرفت:

  • استراتژی مناسب برای کلمات کلیدی هدفمند
  • تبلیغات جذاب و محتوای قوی مرتبط با موضوع سایت
  • استراتژی مناسب برای کمترین هزینه و بیشترین نتیجه
  • مدیریت کلمات کلیدی
  • تقسیم صحیح کلمات کلیدی در متن آگهی
  • لینک‌سازی مناسب

سخن آخر

تا به اینجا اطلاعات دقیقی از CTR و تاثیر آن در PPC به دست آوردیم. دانستیم که نرخ کلیک بالا به تنهایی کافی نیست، بلکه استراتژی مناسب برای افزایش CTR، حرف اول را می‌زند. جدا از آن، تحلیل درصد CTR یکی از مهم‌ترین عوامل برای رشد و بهبود سایت در تبلیغات کلیدی یا PPC است.

ترجمیک،‌ پلتفرم جامع زبانی، علاوه بر تولید مطالب آموزشی موثر در ارتباط با ویرایش نیتیو، ویرایش تخصصی، سئو و تولید محتوا، ترجمه و غیره، به خدمات تولید محتوا نیز می‌پردازد. این مجموعه با در نظر گرفتن نیازهای مخاطب، جدیدترین مطالب را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. جهت سفارش تولید محتوا، ترجمه مقاله، استراتژی محتوا و دیگر خدمات، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.