مدیریت استرس آزمون آیلتس

مدیریت استرس در آزمون آیلتس

بسیاری از داوطلبان با اینکه کلاس آیلتس را گذرانده‌اند و مطالعۀ کافی نیز داشته‌اند اما برای شرکت در آزمون آیلتس، استرس و دلهرۀ زیادی دارند. به طور کلی استرس بالا داوطلبان می‌تواند مخرب باشد و باید کنترل شود تا عملکرد را تحت تاثیر قرار ندهد.

برای مدیریت این استرس لازم است شیوه‌ها و راهکارهایی به داوطلبان معرفی شود. این شیوه‌ها به آنان کمک می‌کند تا استرس روز امتحان خود را کاهش بدهند. هم‌چنین شناسایی موارد استرس‌زای آزمون نیز می‌تواند عامل موثری در مدیریت استرس آزمون آیلتس باشد.

اگر به دنبال یادگیری شیوه‌های مدیریت استرس در آزمون آیلتس هستید، این مطلب برای شماست؛ با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

۷ نکته طلایی برای افزایش تمرکز در آزمون آیلتس

واقع‌بین بودن

داوطلبان باید به این باور برسند که اگر مطالعه کافی و روزانه داشته‌اند به همان میزان دل‌نگرانی‌هایشان برای این آزمون کاهش پیدا می‌کند. اگر مطالعۀ کافی نداشته‌اید و مسیر آموزش آیلتس را هم به خوبی طی نکرده‌اید و از خودتان انتظار نمرۀ ۸ را دارید، طبیعی است که استرس داشته باشید!

مهم‌ترین نکته برای کاهش استرس این آزمون، آمادگی است. هر میزان آمادگی خود را بالا ببرید، استرس‌تان به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. سعی کنید از ماه‌ها قبل از این آزمون، مراحل مقدماتی آمادگی را طی کنید، تا نگرانی و استرسی بابتی این آزمون نداشته باشید.

عدم نگرانی از سوالات دشوار

بعضی از داوطلبان پیش از آزمون با جست‌و‌جو در اینترنت با سوالاتی برخورد می‌کنند که تا پیش از آن این قبیل سوالات را ندیده بودند. همین موضوع باعث می‌شود استرس بر آن‌ها غلبه کند که آن‌ها توانایی پاسخگویی به سوالات آزمون را ندارند.

در واقع باید بگوییم سوالاتی از این قبیل، سوالاتی است که توسط افرادی طراحی شده که هیچ اطلاعی از آزمون آیلتس و فرآیند طراحی سوالات ندارند. داوطلبان می‌بایست نمونه سوالات آیلتس را در وب‌سایت‌های معتبر جست‌و‌جو کنند تا با سوالات استاندارد آشنا شوند.

کاهش نگرانی داوطلبان با جست‌‌و‌جو در سایت‌های معتبر.
پاسخ به نمونه سوالات سایت‌های معتبر، راهی برای کاهش نگرانی داوطلبان آیلتس است.

عدم ترس از ممتحن

نکته‌ای که ممکن است داوطلبان را دچار نگرانی کند، ترس از قضاوت ممتحن اسپیکینگ در مورد خودشان است. دقت کنید که ممتحنین آیلتس با داوطلبان زیادی برخورد داشته‌اند و دارند؛ در نتیجه شما اولین داوطلبی نیستید که با او صحبت دارید.

مهم‌ترین عامل برای قضاوت ممتحنین، مهارت شما است نه چهره‌تان. سعی کنید به شکلی عادی صحبت کنید. سعی کنید از رفتار بسیار دوستانه یا خشک با ممتحن خودداری کنید و مطمئن باشید ممتحن قرار نیست از چهرۀ شما، قضاوت‌تان کند.

مطالب مرتبط:

برنامه‌ریزی برای کسب آمادگی آزمون آیلتس

ناامید نشدن

ممکن است در طول مسیر آمادگی آزمون آیلتس، اطرافیان کمی شما را دلسرد و ناامید کنند و همین موضوع به استرس شما اضافه کند. شما تاکنون تلاش خود را کرده‌اید و با صحبت اطرافیان خود، اطلاعات و مطالعات خود را از دست نمی‌دهید.

بنابراین نسبت به این قبیل صحبت‌ها اهمیتی ندهید و به توانایی‌های خود اعتماد و اطمینان داشته باشید. دقت کنید این موضوع برای داوطلبانی مصداق دارد که واقعا تمرین کرده باشند و به خوبی خود را برای این آزمون آماده کرده باشند.

دوری از منفی‌اندیشی

داوطلبان باید از منفی فکر کردن در خصوص این آزمون و توانایی‌های خود به شدت دوری کنند. فکر کردن به موضوعاتی مانند اینکه «آیلتس کلاهبرداریه»، «باید شانس باشه تا قبول بشم»، «آیلتس تقلبش بالاست» و… تنها موجب افزایش استرس داوطلبان می‌شود.

بنابراین سعی کنید با آرامش خاطر و مثبت‌اندیشی بدون توجه به حاشیه‌ها، تنها خود را برای این آزمون آماده کنید. منفی فکر کردن فقط باعث کاهش انرژی داوطلبان می‌شود و دلسردی و نگرانی آن‌ها را به دنبال دارد.

ورزش و مراقبه

پیشنهاد می‌کنیم برای آرامش هرچه بیشتر ورزش‌هایی از جمله یوگا، نگرانی‌های خود را برای این آزمون از بین ببرید. هم‌چنین مدیتیشن یا مراقبه موجب می‌شود که استرس‌ها و دل‌نگرانی‌های خود را دور بریزید. انجام این کار به صورت روزانه ده دقیقه کمک زیادی به کسب آرامش شما خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم روزهای منتهی به آزمون کمی زودتر از خواب بیدار شوید و همراه با مطالعه، آرامش خود را بازیابید. فکر کردن در خصوص آینده و آرزوهای خود مانند تحصیل در دانشگاه مورد علاقه می‌تواند کمک کند تا ذهن خود را متمرکز کنید.

کاهش استرس آزمون آیلتس با ورزش.
ده دقیقه ورزش در روزهای منتهی به آزمون، استرس‌تان را کاهش خواهد داد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شیوه‌ها و راهکارهایی را در خصوص کاهش استرس آزمون آیلتس بیان کنیم. فراموش نکنید که مهم‌ترین گام برای موفقیت آزمون آیلتس و کاهش استرس، کسب آمادگی قبلی است.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وجود میزان کمی استرس اجتناب‌ناپذیر و لازم است. بنابراین سعی کنید با حذف موارد جانبی، از این استرس برای جهت دادن به مسیر موفقیت خود استفاده کنید.

اگر به دنبال شرکت در کلاس آیلتس برای موفقیت در آزمون آیلتس هستید در ترجمیک، تعیین سطح شوید و نمره ۸ آیلتس را بگیرید!

3 دیدگاه در «مدیریت استرس در آزمون آیلتس»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.