چه کسی جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ را برد؟

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به چه کسی تعلق گرفت؟

چه کسی جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ را برده است؟ حتما انتظار دارید که جواب این سوال، نویسنده‌ای معروف با نامی بسیار آشنا باشد. با این حال، اگر متوجه شوید نه تنها این، بلکه خیلی کم نامی از این نویسنده درخشان شنیده‌اید چطور؟

اگر اهل ادبیات باشید،‌ حتما می‌دانید که هر سال جایزه‌ای تحت عنوان «نوبل» به برجسته‌ترین اثر همان سال داده می‌شود. در اینجا منظور یک اثر خاص نیست،‌ بلکه مجموعه‌ای از کارهای یک نویسنده را شامل می‌شود. به روایت از آلفرد نوبل، این جایزه هر سال باید به کسی اعطا شود که در حوزه ادبیات، بهترین مجموعه آثار را در جهتی ایده‌آل، خلق کرده باشد.

برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳، یون فوسه، نویسنده، مترجم و نمایشنامه‌نویس برجسته نروژی است. آثار او معمولا به زبان نینورسک یا نروژی جدید نوشته شده و اخیرا برای خوانندگان انگلیسی‌زبان ترجمه شده‌اند. چند ترجمه کتاب و نمایشنامه وی به فارسی نیز موجود هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه یک کتاب مناسب برای ترجمه و چاپ انتخاب کنیم؟

معرفی آثار برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۳

همانطور که پیش‌تر خواندیم،‌ آثار برنده جایزه نوبل ۲۰۲۳ توسط مردی نروژی نوشته شده است. خیلی از افرادی که اهل ادبیات هستند، می‌پرسند که یون فوسه کیست و به دنبال آن،‌ نامش را در موتورهای جست‌وجوی خود وارد می‌کنند.

آندرس اولسون، رئیس کمیته نوبل ادبیات، با گفتن این جمله برای همیشه جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ را به یون فوسه تقدیم کرد: «نکته به خصوص این است که او عمیق‌ترین احساساتی را که شما دارید، لمس می‌کند». از این رو، در ادامه آثار مهم این نویسنده را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی آثار یون فوسه، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به نویسنده نروژی، یون فوسه، برای «نمایشنامه‌ها و نثرهای بدیع او که پژواکی از ناگفتنی‌هاست» تعلق می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین آثار یون فوسه به شرح زیر هستند:

  • نمایشنامه شب آوازهایش را می‌خواند
  • بچه و یک روز تابستانی
  • سگ‌های مرده و صورت‌های مرگ
  • سایه‌ها، بیدارخواب و آن‌ها
  • بنفش و ساکالا و آزادی
  • روز و شب
  • کسی می‌آید
  • و هرگز جدا نمی‌شویم و من نسیمم و کسی می‌آید
  • آلیس در کنار آتش
  • دخترک روی مبل-زمستان
  • نوازنده و عصر
  • مجموعه آثار نمایشی
  • اسم و دیدار
  • زیبا-رویای پاییز
  • دختری با بارانی زرد و نه نمایشنامه دیگر
آثار برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۳
جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ برای «نمایشنامه‌ها و نثرهای بدیع یون فوسه که پژواکی از ناگفتنی‌هاست» تعلق می‌گیرد.

درباره یون فوسه: نویسنده نروژی که برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ شد

یون فوسه نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر اهل نروژ است که برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ شد. وی در ۶ مهر ۱۳۳۸ در هوگسند نروژ به دنیا آمد. پس از تحصیل در رشته ادبیات تطبیقی دانشگاه برگن، اولین رمان خود به نام «قرمز، سیاه» را در سال ۱۳۶۳ منتشر کرد.

این نویسنده برجسته آثار ترجمه‌شده زیادی به فارسی دارد. از جمله معروف‌ترین این آثار می‌توان به «آلیس در کنار آتش»، «دختری با بارانی زرد» و «نمایشنامه شب آوازهایش را می‌خواند» اشاره کرد. نمایش «شب آوازهایش را می‌خواند» در سال ۱۳۹۴ با بازیگری نوید محمدزاده و باران کوثری روی صحنه رفت. این نویسنده پرکار در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: « من برای نوشتن به آزادی و تنهایی نیاز دارم».

مطالب مرتبط:

مراحل چاپ کتاب چیست؟

کتاب‌هایی که باید از یون فوسه بخوانید!

به گزارش مجله گاردین، بهترین کتاب‌ها برای شروع به خواندن آثار فوسه برای شما جمع‌آوری شده‌اند. برخی از این آثار و اهمیت آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

اگر تنها یک کتاب از فوسه بخوانید…

اگر قرار باشد تنها یک کتاب از فوسه بخوانید، چه چیزی بهتر از «آلیس در کنار آتش»؟ این کتاب بی‌نظیر داستان پیرزنی را به تصویر می‌کشد که در کنار شومینه خانه‌اش دراز کشیده و خواب بیست سال پیش خود و همسرش را می‌‌بیند و… در این داستان روایت‌های زیادی پنهان است.

اگر عجله دارید…

«اسکله قایق‌رانی» یکی دیگر از شاهکارهای این نویسنده است. راوی سی ساله این داستان که با مادرش زندگی می‌کند، یک مرد شکست‌خورده به نظر می‌رسد. مهم‌ترین دستاوردهای او در گذشته‌اش پنهان شده و پس از ملاقات با «کنات»، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. اگر برای خواندن یکی از آثار فوسه عجله دارید، این کتاب را از دست ندهید.

شاهکار فوسه: هفت‌کتاب

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار او، «هفت‌کتاب» است. این کتاب سه جلدی داستان زندگی یک هنرمند سالخورده و نروژی (درست مانند خودش) را به تصویر می‌کشد. هفت‌کتاب یون فوسه سرشار از بحران وجودی، از دست دادن حافظه و احساسات خیال‌انگیز است که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

یون فوسه؛ برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳
یون فوسه نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر اهل نروژ است.

سخن پایانی

یون فوسه که از پیش به عنوان برنده بعدی جایزه نوبل ادبیات معرفی شده بود، در سال ۲۰۲۳ بلاخره این جایزه را دریافت کرد. فوسه آثار زیاد و خاصی دارد که او را حتی پیش از بردن جایزه یک هنرمند واقعی می‌‌کرده است. با این وجود، برخی از آثار این هنرمند همچنان به فارسی ترجمه نشده‌‌اند.

یکی از خدمات موفق ترجمیک، ترجمه کتاب است. این شرکت جامع خدمات زبانی علاوه بر خدمات گوناگون ترجمه، خدمات تخصصی ترجمه کتاب را نیز ارائه می‌دهد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، وارد سایت ترجمه ترجمیک شوید و خدمات مد نظر خود را جست‌وجو کنید.

یک دیدگاه در «جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به چه کسی تعلق گرفت؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.