اشتباهات رایج مقاله‌نویسی

۷ اشتباه رایج مقالات آکادمیک که باید از آن‌ها دوری کنید

به‌تازگی پا به دنیای تحقیق و پژوهش گذاشته‌اید و به فکر نوشتن یک مقاله آکادمیک بی‌نظیر هستید؟ نخستین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که نوشتن آکادمیک با نوشتن روزمره بسیار متفاوت است و به مهارت‌های خاصی نیاز دارد.

جالب است بدانید که بسیاری از مقالات آکادمیک با وجود بار علمی فوق‌العاده‌ای که دارند، تنها به دلیل اشتباهات نوشتاری رد می‌شوند؛ اشتباهاتی که به‌راحتی قابل تشخیص هستند و تصحیح از آن‌ها از هدر رفتن ماه‌ها تحقیق و مطالعه شما جلوگیری می‌کند.

در این مطلب رایج‌ترین اشتباهات محققان در نوشتن مقالات آکادمیک را بررسی خواهیم کرد. اگر در حال ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله خود هستید، در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین دوره‌های مقاله‌نویسی رایگان

خطاهای زبانی مثل انتخاب واژگان و جمله‌بندی‌ها

متون آکادمیک باید حرفه‌‌ای و قدرتمند و در عین حال خوانا و روان باشند. به عبارت دیگر این متون باید طوری نوشته شوند که مخاطب به هیچ عنوان دچار کج‌فهمی یا تفسیر نادرست نشود. با این حال، یکی از رایج‌ترین اشتباهات نویسندگان مقالات آکادمیک، استفاده از لحن، سبک و واژگان نامناسب است. به عنوان مثال استفاده از واژگان غیررسمی، عبارات عامیانه، اختصارات غیرعلمی و مواردی از این قبیل در مقالات آکادمیک ممنوع است. اما این نکته توسط بسیاری از نویسندگان نادیده گرفته می‌شود.

اشتباهات رایج مقاله‌نویسی

یکی دیگر از اشتباهات رایج، به استفاده نادرست از واژگان متراداف اختصاص دارد. به عنوان مثال ممکن است برای توضیح بیشتر ایده‌ها، چند واژه هم‌معنی را پشت سر هم ذکر کنید. حال آن که این واژگان در اصل مترادف نیستند و تنها در معنای ظاهری به هم شباهت دارند. بنابراین مراقب واژگان این‌چنینی باشید و پیش از استفاده به معنی دقیق آن‌ها توجه کنید.

نکته دیگر این است که اصطلاحات و عبارات کلیشه‌ای را فراموش کنید. احتمالا هنگام نوشتن نخستین مقالات، تمایل زیادی به استفاده از عبارت کلیشه‌ای مثل think outside of the box یا at the end of the day خواهید داشت اما این کار حرفه‌ای بودن کار شما را زیر سوال می‌برد.

اشتباهات دستوری و نگارشی

یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش از سابمیت مقاله، بررسی کامل نکات دستوری و نگارشی است. چراکه رعایت دقیق نکات گرامری و نگارشی، به بهبود خوانایی مقاله و انتقال صحیح ایده‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از ویراستاران استفاده از جملات معلوم را به جای جملات مجهول توصیه می‌کنند. البته جملات مجهول نیز کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. یکدست بودن زمان افعال در جملات و پاراگراف‌های مجاور و توجه به تطابق فعل و فاعل نیز به دنبال کردن بهتر ایده‌ها و مفاهیم توسط مخاطب کمک می‌کند.

علاوه بر این استفاده نادرست از علائم نگارشی مثل ویرگول، نقطه ویرگول و… نیز یکی از اشتباهات متداولی است که به‌راحتی مفهوم جملات را تغییر می‌دهد.

مطالب مرتبط:

استفاده صحیح از ساختار معلوم و مجهول در نگارش متون علمی

آموزش کامل تطابق فعل و فاعل در انگلیسی

کاربرد علائم نگارشی (نشانه گذاری)

تکرار ایده‌ها و استفاده از مفاهیم تکراری

معمولا مجلات علمی در دستورالعمل‌های خود، نویسندگان را ملزم به استفاده از تعداد مشخصی از کلمات می‌کنند. متاسفانه برخی نویسندگان نیز برای رعایت این شرط و پر کردن تعداد کلمات، به تکرار مکررات متوسل می‌شوند و یک مفهوم را چندین بار تکرار می‌کنند. این یک اشتباه رایج است و غنای علمی مقاله شما را زیر سوال می‌برد.

اشتباهات رایج مقاله‌نویسی

با این اوصاف، بین استفاده از نکات و ایده‌های اصلی و مطالب حاشیه‌ای تعادل برقرار کنید و فراموش نکنید که تاکید بیش از حد روی ایده و نتیجه اصلی مقاله، نه تنها کنجکاوی مخاطب را تحریک نمی‌کند بلکه باعث خسته و کلافه شدن وی نیز می‌شود.

دست کم گرفتن اهمیت مقدمه مقاله

یکی از رایج‌ترین اشتباهات نویسندگان تازه‌کار این است که به مقدمه مقاله توجه کافی نمی‌کنند. این در حالی است که یک مقدمه خوب، به برجسته کردن موضوع اصلی تحقیق کمک می‌کند و مخاطب با مطالعه مقدمه کلیت مقاله را می‌سنجد و درباره خواندن سایر بخش‌های آن تصمیم‌گیری می‌کند. با این تفاصیل اطمینان از نوشتن مقدمه‌ای جذاب و در عین حال مفید و مختصر بسیار ضروری است.

بنابراین هنگام نوشتن مقدمه، سوالاتی مثل چرا این موضوع را برای تحقیق انتخاب کرده‌اید؟ اهمیت بحث و تحقیق درباره این موضوع در چیست؟ روش تحقیق و علت انتخاب آن چه بوده است؟ را در نظر بگیرید و به آن‌ها پاسخ دهید.

مطالب مرتبط:

راهنمای نگارش مقدمه‌ای جذاب برای تاثیرگذاری بیشتر مقاله

سهل‌انگاری در ویرایش نهایی

روشن است که بعد از صرف ساعات طولانی برای تحقیق، پژوهش و نگارش مقاله دوست دارید هرچه سریع‌تر وارد فاز سابیمت شوید و ثمره کار خود را برای مجله موردنظرتان ارسال کنید. این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که محدودیت زمانی داشته باشید یا در حال رقابت با سایر پژوهشگران باشید.

با این حال، تحت هیچ شرایطی مرحله ویرایش و تصحیح نهایی را حذف نکنید. چراکه اشتباهات ریزی همچون یکدست نبودن فونت و اندازه متن، غلط‌های املایی، یکدست نبودن ارجاعات و… مقاله شما را در معرض خطر ریجکت شدن قرار می‌دهد.

نادیده گرفتن دستورالعمل‌های مجله

اکثر مجلات معتبر بین‌المللی، دستورالعمل‌های دقیقی را به نویسندگان اعلام می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که هنگام نوشتن مقاله این دستورالعمل‌ها را در نظر بگیرند. این دستورالعمل‌ها شامل موارد ساده‌ای مثل ترتیب قرارگیری مطالب، تعداد کلمات هر بخش، فونت و اندازه قسمت‌های مختلف متن و… می‌شود. با این حال، بسیاری از محققان نوپا این نکات را نادیده می‌گیرند و چهره‌ای منفی از مقاله خود به نمایش می‌گذارند.

در واقع رعایت نکردن دستورالعمل‌های خاص مقاله، به منزله عدم دقت و توجه شماست و در بهترین حالت شما را ملزم به ویرایش مجدد می‌کند (البته اگر مقاله رد نشود). بنابراین تنبلی را کنار بگذارید و حتما دستورالعمل‌های مجله موردنظر خود را بررسی و اجرا کنید.

سرقت ادبی

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که متاسفانه درصد تکرار بالایی هم دارد و در عین حال کاملا غیراخلاقی و غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود، سرقت ادبی است. سرقت ادبی زمانی اتفاق می‌افتد که به صورت خواسته یا ناخواسته و بدون ذکر منبع از ایده‌ها، مفاهیم یا نتایج منتشرشده توسط سایر محققان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، سرقت ادبی به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد اما حتی در این حالت هم غیرقابل‌قبول است و حاصلی جز ریجکت شدن مقاله ندارد.

سرقت ادبی چیست؟

برای جلوگیری از این اشتباه حتما قوانین استفاده از علائم نقل قول و اصول استناددهی را بررسی کنید و در صورت اشاره به آثار سایر محققان، این اصول را پیاده کنید.

مطالب مرتبط:

سرقت ادبی از خود (Self-plagiarism) و راهکارهای جلوگیری از آن

۴ نکته برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی | اندازه‌گیری سرقت ادبی و انواع آن

سخن پایانی

در این مطلب با رایج‌ترین اشتباهات نویسندگان مقالات آکادمیک که حاصلی جز رد شدن حاصل ماه‌ها تلاش و تحقیق ندارد، آشنا شدیم. امیدواریم تا با خودداری از این اشتباهات، مقالات‌تان را در بهترین مجلات بین‌المللی به چاپ برسانید.

از بهترین خدمات موسسه خدمات زبانی ترجمیک، می‌توان به پارافریز تخصصی مقالات و ویرایش نیتیو اشاره کرد. این خدمات به صورت آنلاین و کاملا تخصصی ارائه می‌شود.

2 دیدگاه در «۷ اشتباه رایج مقالات آکادمیک که باید از آن‌ها دوری کنید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.