بایدها و نبایدهای استفاده از هوش مصنوعی

بایدها و نبایدهای استفاده از هوش مصنوعی در سطح آکادمیک

هوش مصنوعی بمب جدیدی است که در دنیای امروز سر و صدای زیادی به پا کرده و با قابلیت‌های بی‌شماری که دارد، توجه همه را جلب کرده است. این قابلیت‌ها به‌قدری گسترده و متنوع هستند که به قشر خاصی محدود نمی‌شوند و برای همه افراد و اقشار کاربرد دارند. قشر دانشگاهی و پژوهشگران نیز از این قائده مستثنی نمانده‌اند و می‌توانند برای نوشتن مقاله و کارهای تحقیقاتی از هوش مصنوعی کمک بگیرند.

با این حال این سوال پیش می‌آید که چه حد و مرزی برای استفاده از هوش مصنوعی در سطح آکادمیک وجود دارد؟ اصلا استفاده از هوش مصنوعی در چنین سطحی اخلاقی است؟

در این مقاله با سایت ترجمه مقاله ترجمیک همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بررسی کنیم. بی‌شک دانستن پاسخ این سوال، تا حد زیادی از رد شدن مقاله شما جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط:

چگونه بعد از سابمیت مقاله از وضعیت آن مطلع شویم؟

آیا استفاده از هوش مصنوعی در سطح آکادمیک مجاز است؟

بایدها

نبایدها

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی

 

مثل یک متخصص حرفه‌ای عمل کنید و از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار استفاده کنید.

در کارهایی مثل تفکر انتقادی، شناسایی شکاف تحقیقاتی، تولید فرضیه، تجزیه و تحلیل داده‌ها و… هوش مصنوعی را جایگزین تخصص خود نکنید.

تحقیق کنید و با خلاصه‌نویسی، ایده‌پردازی و جمع‌آوری اطلاعات زمینه را برای بهره‌وری بیشتر هوش مصنوعی در طول مسیر فراهم کنید.

کورکورانه و بدون انجام کامل آزمایش و تنها برای به دست آوردن نتایج آماده، به خروجی‌های هوش مصنوعی اعتماد نکنید.

آگاه باشید که داده‌های هوش مصنوعی، ممکن است حاوی جزئیات مغرضانه یا نادرست باشد. لذا قبل از استفاده باید کاملا بررسی شوند.

بدون این که بدانید هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند و چه نقاط ضعف و قوتی دارد، از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نکنید.

سیاست‌های مجله/دانشگاه

با سیاست دانشگاه/مجله در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوید و به‌دقت دستورالعمل آن‌ها را درباره استناد به این ابزارها دنبال کنید.

با این پیش‌فرض که در برخی موارد استفاده از هوش مصنوعی بلامانع است، دستورالعمل‌های مجله یا دانشگاه موردنظرتان را نادیده نگیرید.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و هوشمندانه، برای بررسی سرقت ادبی (که ممکن است سهوا اتفاق افتاده باشد)، حتما از یک نرم‌افزار قابل اعتماد استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای بررسی سرقت ادبی، نباید به هدف مخفی کردن عامدانه سرقت ادبی باشد.

همیشه نوشته‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بررسی کنید. بخش‌های غیرضروری و حشوآمیز را حذف و به طور کلی ویرایش کلی انجام دهید.

چکیده‌ها، مقالات یا هر محتوای دیگری را که توسط هوش مصنوعی تولید شده بدون بررسی ارسال نکنید. این، نوعی سرقت ادبی و تقلب محسوب می شود.

جست‌وجو و مطالعه مقاله

 

به عنوان نقطه شروع، مقالات مرتبط با حوزه تحقیقاتی خود را پیدا کنید. سپس برای تکمیل منابع و بررسی عمیق‌تر موضوع از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید.

به ابزارهایی که به صورت ماشینی به مقاله منبع اضافه می‌کنند، کورکورانه اعتماد نکنید. در عوض پیشنهادات را به دقت بررسی کنید و در نظر داشته باشید که فقط خودتان می‌دانید که چه منابعی برای مقاله شما مناسب هستند.

برای خلاصه کردن مقالات و سرعت بخشیدن به روند استخراج مضامین از مجموعه بزرگی از مقالات، از هوش مصنوعی استفاده کنید. این کار مرور مقالات را برای شما ساده‌تر می‌کند.

مهم نیست که چه‌قدر عجله دارید. در هر صورت بررسی دقیق و جامع مقالات را با استفاده از خلاصه‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی جایگزین نکنید.

در حین مرور ادبیات برای شناسایی شکاف‌های تحقیقاتی و تأیید فرضیه‌های خود، از هوش مصنوعی استفاده کنید. در چنین مواردی هوش مصنوعی ایده‌های خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای ارائه یک ایده یا فرضیه تحقیقاتی کاملاً به هوش مصنوعی متکی نباشید.

استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن مقالات آکادمیک

 

ممکن است مقاله تمام و کمال کار خودتان باشد ولی به استفاده از هوش مصنوعی متهم شوید. در چنین مواردی در نظر داشته باشید که ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی در بسیاری از موارد خطای مثبت دارند. از این رو بهتر است با سردبیر مجله صحبت کنید و شواهدی از نوشتن مقاله توسط خودتان ارائه کنید.

اگر برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی کمک می‌گیرید، ویرایش نهایی را فراموش نکنید.

متون نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی، توسط ابزارهای بررسی سرقت ادبی تشخیص داده می‌شوند. لذا حتما مقاله خود را با این ابزارها بررسی کنید. ممکن است بخش‌هایی که خودتان نوشتید با اخطار مواجه شود. در این حالت، می‌توانید با تکنیک‌های نقل قول، این اخطارها را خنثی کنید.

از ابزارهایی که سرقت ادبی را تشخیص می‌دهند فرار نکنید! شاید این ابزارها حقایق تلخی را آشکار کنند ولی دوست شما هستند و احتمال ریجکت شدن مقاله را کاهش می‌دهند.

فرقی ندارد که انگلیسی زبان مادری یا زبان دوم شما باشد. به هر حال نوشتن آکادمیک برایتان چالش‌برانگیز خواهد بود. استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند راه‌حل خوبی برای رویارویی با این چالش باشد.

اجازه ندهید کاستی‌ها و معایب هوش مصنوعی، شما را برای بهره‌مندی از مزایای آن مردد کند.

بایدها و نبایدهای استفاده از هوش مصنوعی

سخن پایانی

در این مطلب بایدها و نبایدهای استفاده از هوش مصنوعی در سطح آکادمیک را بررسی کردیم. این بایدها و نبایدها، مثل یک قطب‌نما عمل می‌کنند و به عملکرد شما جهت می‌دهند. با این حال، این نکته را در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی دائما در حال تغییر و به‌روزرسانی‌ است. از این رو، حتما دستورالعمل‌های مجله موردنظرتان را نیز پیرامون این موضوع مطالعه کنید.

موسسه خدمات زبانی ترجمیک در زمینه ترجمه مقاله فعالیت می‌کند و این خدمات را به صورت کاملا انسانی و بدون استفاده از هوش مصنوعی ارائه می‌کند.

برای بررسی شرایط استخدام مترجم در ترجمیک به لینک رنگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.