چطور کتابخوان شویم؟ هفت گام تا شروع کتابخوانی

چطور کتابخوان شویم؟ یادگیری مهارت کتابخوانی

کتاب خواندن فواید زیادی دارد؛ از جمله بهبود حافظه، آرامش ذهنی و افزایش دایره‌لغات. خیلی از ما با وجود دانستن این فواید، عادت مطالعه روزانه نداریم. علت آن هم «کم بودن وقت» و «سرشلوغی» است. حال اگر دوست داشته باشیم که کتاب بخوانیم، از کجا باید شروع کنیم؟ به عبارت دیگر، چطور کتابخوان شویم؟

پیش از اینکه کتابخوان شوید، باید عادت کتاب خواندن را در خود زنده کنید. راه‌های زیادی برای شروع کتابخوانی وجود دارد. اول از همه باید تصمیم بگیرید و بر تصمیم خود پابرجا بمانید. پس از آن خواهید دید که چگونه عادت کتاب خواندن در شما زنده می‌شود.

هر چه کتاب‌های بیشتری بخوانید، بیشتر به کتاب خواندن علاقه‌مند خواهید شد. واقعا راست می‌گویند که کتاب اعتیادآور است! حالا که تا حدودی متقاعد شده‌اید که کتاب‌ها تا چه حد مهم هستند، قرار است تا بدانید که چطور بخشی از خانواده کتابخوان‌ها شوید. چرا همین حالا گام‌هایی برای شروع کتابخوانی برنداریم؟ در ادامه با سایت ترجمه کتاب ترجمیک همراه شوید تا به بررسی گام‌هایی در جهت یادگیری مهارت کتابخوانی بپردازیم.

مطالب مرتبط:

آشنایی با سایت Goodreads برای دوستداران کتاب

معرفی هفت گام برای شروع کتابخوانی

در ادامه به بررسی هفت گام برای شروع کتابخوانی خواهیم پرداخت. صبر کنید! آیا تنها با مطالعه این صفحه، بستن وبلاگ و مشغول شدن به کارهای روزمره کتابخوان خواهیم شد؟ البته که نه! پس از مطالعه این هفت گام، باید به صورت عملی آن‌ها را روزانه انجام دهید تا به عادت کتابخوانی دست یابید.

با ژانرهایی شروع کنید که به آن ها علاقه دارید

یکی از دوستانتان به شما کتابی معرفی و از آن بسیار تعریف کرده است. برای شروع کتابخوانی، بااشتیاق آن کتاب را تهیه می‌کنید. همین که اولین صفحه را می‌خوانید، خوابتان می‌گیرد. اینجاست که باید از آن کتاب دست بکشید، زیرا باب سلیقه شما نیست.

از ژانری شروع کنید که به آن علاقه دارید و در این موضوع، خیلی به نظر دیگران اهمیت ندهید. شاید دوستان شما کتاب‌های فلسفی را دوست داشته باشند و شما کتاب‌های عاشقانه را بپسندید. هیچ لیست ثابتی از کتاب‌ها برای مطالعه وجود نخواهد داشت، همه چیز به علایق شما بستگی دارد.

برای اینکه بدانید تا به چه ژانرهایی علاقه دارید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه موضوعاتی برای شما جذاب است؟
  • در رابطه با چه موضوعاتی دوست دارید که با دیگران صحبت کنید؟
  • دوست دارید تا درباره چه موضوعاتی یاد بگیرید؟
  • از دانستن درباره چه موضوعاتی هرگز خسته نمی‌شوید؟

پاسخ به این سوالات شما را به سمت ژانر موردعلاقه‌تان هدایت می‌کند. پیش به سوی مطالعه کتاب‌های دلخواه!

کتاب‌های موردعلاقه‌تان را شکار کنید

قدیم‌ها اینترنت مانند حال فراگیر نشده بود. خیلی از افراد برای پیدا کردن کتاب‌های موردعلاقه‌شان مجبور بودند که به کتابخانه‌‌های محلی، مدرسه یا دانشگاه مراجعه کنند. امروزه این قضیه به کل فرق کرده است. تنها با جست‌وجوی ساده کتاب‌های موردعلاقه‌تان در سایت‌های ایرانی و خارجی، نسخه‌های مختلف آن را مشاهده خواهید کرد. برخی از سایت‌های جست‌وجو و دانلود کتاب (به‌خصوص زبان اصلی) به شرح زیر هستند:

سایت‌های جست‌وجو و دانلود کتاب
تنها با جست‌وجوی ساده کتاب‌های موردعلاقه‌تان در سایت‌های ایرانی و خارجی، نسخه‌های مختلف آن را مشاهده خواهید کرد.

برای خودتان لیست مطالعه تهیه کنید

در برنامه‌ریزی سالانه خود لیست مطالعه تهیه کنید. این لیست نباید خیلی زیاد باشد تا همین اول کاری شما را ناامید کند. در این گام کتاب‌های موردعلاقه‌تان را به صورت یک لیست منظم آماده خواهید کرد. سپس، در مرحله بعد، مطالعه کتاب‌های داخل لیست را برای یک سالتان برنامه‌‌ریزی کنید. حتما توجه داشته باشید که اگر کتاب‌های موجود در لیست شما زیاد هستند، آن را برای چند سال برنامه‌ریزی کنید تا سنگین نشوند!

از کتاب‌های سبک شروع کنید

برای شروع از کتاب‌هایی که حجم زیادی دارند پرهیز کنید. هر چند خیلی از کتاب‌های حجیم مطالب قابل درک و ساده‌ای دارند، اما نگاه کردن به آن‌ها ناخودآگاه باعث اهمال‌کاری در مطالعه می‌شود. برای شروع از کتاب‌های سبک شروع کرده تا سریع‌تر آن‌ها را تموم کنید و انگیزه بگیرید. خواهید دید که چطور با کتاب‌های سبک به یک کتابخوان واقعی تبدیل می‌شوید!

از قانون پنجاه‌صفحه استفاده کنید

برای شروع کتابخوانی ابتدا کتاب‌ها را مرور کنید. اگر پس از مرور، مشتاق بودید که آن را ادامه دهید، وقت مطالعه است. اما قصه اینجا تمام نمی‌شود! وقتی کتاب را آغاز کردید، وقت آن است که قانون پنجاه‌صفحه را به کار بگیرید.

قانون پنجاه‌صفحه چیست؟

قانون پنجاه‌صفحه به شما می‌گوید که اگر یک کتاب به اندازه کافی خوب باشد، در همان پنجاه صفحه اول متوجه آن خواهید شد. بنابراین، ابتدا پنجاه صفحه از کتابی را که قصد خواندن آن را دارید، مطالعه کنید. اگر جذب آن شدید، ادامه دهید. در غیر این صورت وقتتان را تلف نکنید.

گاهی برخی کتاب‌های خوب دنیا در پنجاه صفحه اول شما را جذب نمی‌کنند. در این حالت چطور؟ صبر کنید! ما قرار بود ابتدا کتابخوان شویم و بعد نگران سایر مسائل باشیم. بنابراین، کتاب‌های خوبی که در پنجاه صفحه اول شما را جذب نکردند، بگذارید برای بعد. در حال حاضر شروع مهم است!

هفت گام تا کتابخوان شدن
قانون پنجاه‌صفحه به شما می‌گوید که اگر یک کتاب به اندازه کافی خوب باشد، در همان پنجاه صفحه اول متوجه آن خواهید شد.

یک دفترچه کتابخوانی تهیه کنید

یک دفترچه تهیه کنید و هر کتابی که می‌خوانید را در آن یادداشت کنید. هر بار که به آن کتاب مراجعه می‌کنید، متوجه خواهید شد که چه کتاب‌هایی خوانده‌اید. این دفترچه انگیزه شما را برای مطالعه کتاب‌های بعدی بیشتر می‌کند. ضمنا، شما می‌توانید که در دفترچه خود، حس خود را در رابطه با هر کتابی که می‌خوانید، بنویسید. به شما اطمینان می‌دهیم که با هر بار باز کردن آن دفترچه، بیشتر عاشق کتابخوانی خواهید شد!

زمانی را در روز به مطالعه اختصاص دهید

برای مطالعه کردن در روز به زمان زیادی نیاز ندارید. چند بار در روز اینستاگرام یا تلگرام خود را بررسی می‌کنید؟ از همان زمان بکاهید و به مطالعه اختصاص دهید. همچنین می‌توانید که از وقت‌های مرده در روز استفاده کنید، وقت‌هایی که در ایستگاه مترو و اتوبوس هستید و کار خاصی انجام نمی‌دهید. چه کاری بهتر از زنده کردن این اوقات؟

برای شروع کتابخوانی و تبدیل شدن به یک کتابخوان واقعی، عادات کوچک بسازید. برای مثال، با خودتان عهد ببندید که روزی ده دقیقه (هر وقت) را کتاب خواهید خواند. پس از اینکه مدتی این کار را انجام دادید، کم کم زمان مطالعه‌تان را بالا ببرید. خواهید دید که چطور بدون اینکه متوجه شوید، کتابخوان شدید!

مطالب مرتبط:

خلاصه و معرفی کتاب صد سال تنهایی

چگونه با ترجمیک کتابخوان شویم؟

در این مقاله هفت گام موثر برای شروع کتابخوانی معرفی کردیم. حالا که به اینجا رسیدیم، می‌توانیم که به راحتی پرسش «چگونه کتابخوان شویم» را پاسخ دهیم. حتی آن را به کار بگیریم! اما چرا ترجمیک تا این حد دغدغه کتابخوانی را در جامعه جدی می‌داند؟

ترجمیک ضمن انجام خدماتی مانند ترجمه کتاب، ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی و غیره، همواره در تلاش است تا گام‌های مثبتی در جهت فرهنگ کتابخوانی بردارد. به همین منظور، ما در وبلاگ ترجمیک به معرفی کتاب‌های برتر روز دنیا می‌پردازیم تا هموطنان عزیزمان بتوانند که از آن‌ها استفاده کنند. منتظر چی هستید؟ همین حالا وارد وبلاگ شوید و در رابطه با برترین کتاب‌های جهان بیشتر بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.