سئوی سایت‌های آموزشی

راهنمای گام به گام سئوی سایت‌های آموزشی

برای شروع بحث، نگاهی به سال‌های گذشته می‌اندازیم؛ سال‌هایی که تصور کلاس درس بدون تخته، میز و صندلی و یک چهار دیواری، برای کسی ممکن نبود. اما امروزه روز، چنین کلاس درسی برای همه ما آشنا و ملموس است. بله! درباره کلاس‌های آنلاین و مجازی صحبت می‌کنیم.

جالب است بدانید که تبلیغات و روش‌های معرفی این کلاس‌ها نیز به صورت آنلاین و از طریق راه‌اندازی سایت و سئو کردن آن انجام می‌شود. اما این روش تنها مختص کلاس‌های آنلاین نیست. آموزشگاه‌ها نیز می‌توانند کلاس‌های حضوری خود را از طریق سئو تبلیغ و معرفی کنند.

در این مطلب با سایت تولید محتوای متنی ترجمیک همراه باشید تا گام به گام با فوت و فن سئوی سایت‌های آموزشی آشنا شویم. فرقی ندارد که یک آموزشگاه حضوری داشته باشید یا صاحب یک مدرسه آنلاین باشید. در هر صورت این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

۴ گام کاربردی برای سئوی فروشگاه‌های لوازم ورزشی

در این مطلب خواهید خواند:

گام اول: تحقیق کلمات کلیدی

نخستین مرحله از سئوی سایت‌های آموزشگاهی، به تحقیق کلمات کلیدی اختصاص دارد. این مرحله به شما کمک می‌کند تا با نیازها و دغدغه‌های کاربران آشنا شوید و ببینید که مخاطبان شما دنبال چه موضوعاتی هستند و چه کلیدواژه‌هایی را جست‌وجو می‌کنند. برای تحقیق کلمات کلیدی، مراحل زیر را دنبال کنید.

موضوعات اصلی کسب و کار خود را شناسایی کنید

پیش از هر چیز فهرستی از موضوعات مرتبط با کسب و کار خود تهیه کنید. به عنوان مثال یک موسسه آموزش آیلتس را در نظر بگیرید. موضوعاتی مانند «دوره فشرده آیلتس» یا «هزینه کلاس آیلتس» می‌توانند از موضوعات اصلی این کسب و کار باشند.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

SEMrush، Google Keyword Planner یا Ahrefs از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هستند. پس کلماتی که در مرحله قبل به دست آوردید را وارد این ابزارها کنید تا کلمات کلیدی مرتبط به نمایش دربیایند. این ابزارها علاوه بر کلمات کلیدی، حجم جست‌وجو، سختی کلمات کلیدی و میزان رقابتی بودن آن‌ها را نیز مشخص می‌کند.

تحقیق کلمات کلیدی

هدف جست‌وجوی مخاطبان را تجزیه و تحلیل کنید

شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا، باید بدانید که مخاطبان بالقوه شما به چه هدفی وارد گوگل می‌شوند و در آن جست‌وجو می‌کنند. اگر غیر از این باشد، چگونه می‌توانید با تولید محتوای مناسب آن‌ها را نشانه بگیرید؟ به عنوان مثال برخی از کاربران صرفا به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند و برخی دیگر کارت بانکی‌شان را کنار دستشان گذاشته‌اند و آماده خرید کردن هستند! مسلما محتوایی که برای هر یک از این دسته مخاطبان تولید می‌شود، باید متفاوت باشد.

کلمات کلیدی دم‌بلند یا نیچ را نادیده نگیرید

کلمات کلیدی دم‌بلند یا نیچ به جزئیات بیشتری می‌پردازند و دقیق‌تر هستند. از این رو پتانسیل بیشتری برای هدف‌گیری مخاطبان دارند و رقابت‌پذیری کمتری دارند. به عنوان مثال اگر صاحب یک آموزشگاه موسیقی در شهر تهران هستید و فقط به کودکان آموزش می‌دهید، به کلمه کلیدی «آموزشگاه موسیقی» بسنده نکنید. در عوض روی کلمه کلیدی دم بلند یا نیچ «آموزشگاه موسیقی در تهران برای کودکان» سرمایه‌گذاری کنید. روشن است که این کلمه کلیدی رقبای کمتر و توانایی بیشتری برای پیدا کردن مخاطبان هدف شما دارد.

مطالب مرتبط:

۴ گام ساده برای تحقیق کلمه کلیدی نیچ (Niche Keyword)

گام دوم: بهینه‌سازی محتوا

بهینه‌سازی محتوا، یکی از گام‌های اساسی سئوی سایت‌های آموزشگاهی است. در این گام تلاش می‌کنیم تا محتوای سایت را برای کاربران مفید و کاربردی کنیم و از این راه رتبه گوگل بهتری به دست آوریم. در اینجا چند نکته کاربردی برای بهینه‌‌سازی محتوا را مرور می‌کنیم.

به صورت طبیعی از کلمات کلیدی استفاده کنید

هنگام نوشتن محتوا، از کلمات کلیدی که در مرحله قبل استخراج کردید استفاده کنید. اما دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی باید به صورت طبیعی و مناسب باشد. برای مثال چند سال قبل، نویسندگان محتوا نوشته‌های خود را با کلمات کلیدی پر می‌کردند و از این راه گوگل را فریب می‌دادند. اما به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل، برای پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ جریمه در نظر گرفته‌اند و به‌شدت با این کار مخالف هستند.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

محتوای باکیفیت و مرتبط بنویسید

اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما مفید، کاربردی و در یک کلام ارزشمند است. چراکه از این طریق به گوگل نشان می‌دهید که برای مخاطبان خود ارزش قائل هستید و اطلاعات جامع و خوبی در اختیارشان قرار می‌دهید.

به‌روزرسانی محتوا را فراموش نکنید

در دنیای امروز که همه چیز در حال تغییر است و اطلاعات دائما به‌روزرسانی می‌شوند، بی‌شک محتواهای آنلاین نیز به به‌روزرسانی نیاز دارند. بنابراین گوش‌ به زنگ اطلاعات جدید حوزه آموزشی باشید و در صورت نیاز، به محتواهای قبلی مطلب اضافه کنید. حتی می‌توانید امکانات و قابلیت‌‌های جدید سایت‌تان را نیز اضافه کنید.

به محتوای متنی بسنده نکنید

محتواهای متنی هرچه‌قدر همه که مفید و کاربردی باشند، به یک نیروی کمکی نیاز دارند تا جذابیت بیشتری پیدا کنند و چه نیروی کمکی بهتر و جذاب‌تری از تصاویر و ویدیوهای مرتبط؟

مطالب مرتبط:

چطور برای یک پست وبلاگ تصویر مناسب انتخاب کنیم؟

سایت‌تان را برای موبایل بهینه کنید

این روزها تقریبا همه افراد یک گوشی موبایل دارند و بیشتر کارها از جمله جست‌وجو در گوگل را با همین دستگاه کوچک انجام می‌دهند. بنابراین حتما سایت و محتوای آن را برای کاربران تلفن‌های همراه بهینه‌ و سازگار کنید.

لینک‌سازی داخلی را از قلم نیندازید

لینک‌سازی داخلی، فرایندی ساده و قابل اجراست که انسجام سایت شما را بهبود می‌بخشد و عملیات خزیدن را برای خزنده‌های گوگل راحت‌تر می‌کند. بنابراین حتما پست‌های وبلاگی مرتبط را با لینک‌های داخلی به هم مرتبط کنید. همچنین پست‌های وبلاگی را به صفحه فرودهای مرتبط لینک دهید.

لینک‌سازی داخلی

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

خوانایی و انسجام متن را مورد توجه قرار دهید

محتوای شما باید خوانا و روان باشد و خواننده را خسته نکند. می‌پرسید چرا؟ برای یک لحظه خودتان را جای مخاطب بگذارید و تصور کنید که با محتوایی ضعیف روبه‌رو شده‌اید؛ محتوایی که برای فهم هر یک جمله از آن باید مکث کنید و چند ثانیه زمان بگذارید! قطعا از مطالعه چنین مطلبی لذت نخواهید برد و به‌سرعت صفحه را ترک خواهید کرد. بنابراین حتما هر محتوا را چند بار بازخوانی کنید و سپس نسبتا به نهایی کردن آن اقدام کنید.

گام سوم: ساخت پروفایل گوگل بیزینس

یادتان که نرفته! شما یک کسب و کار رسمی هستید و قصد دارید به صورت آنلاین نیز فعالیت کنید. بنابراین ساخت پروفایل گوگل بیزینس، یکی از نیازهای اصلی شماست. این پروفایل، ابزاری قدرتمند برای سئوی لوکال و ارائه سریع اطلاعات ضروری به مخاطبان است. اگر تاکنون چنین پروفایلی ایجاد نکرده‌اید، مراحل زیر را دنبال کنید.

پروفایل خود را ایجاد و تایید کنید

وارد سایت Google Business Profile شوید و نمایه کسب و کار خود را ایجاد کنید. در این حین اطمینان حاصل کنید که همه جزئیات از قبیل نام، آدرس و اطلاعات تماس آموزشگاه را به‌درستی وارد کرده‌اید و این جزئیات توسط گوگل تایید شده است.

اطلاعات تکمیلی را وارد کنید

افرادی که پروفایل گوگل بیزینس شما را بررسی می‌کنند، به جزئیات و اطلاعات بیشتری نیاز دارند. بنابراین کمی دقیق‌تر شوید و مواردی مثل ساعت کاری، مسیرهای دسترسی به آموزشگاه و… را نیز وارد کنید.

تصاویر آموزشگاه خود را به اشتراک بگذارید

تصاویر باکیفیت و جذاب یا حتی ویدیوهایی که محیط آموزشگاه شما را نشان می‌دهند، برای مخاطبان جذاب خواهند بود. توجه کنید اشتراک‌گذاری این قسم محتواها، آموزشگاه شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند و به جلب توجه بیشتر مخاطبان کمک می‌کند.

پاسخ به نظرات کاربران را فراموش نکنید

اگر نمایه گوگل بیزینس شما مملو از نظرات کاربران است، باید بدانید که بسیار خوش‌شانس هستید! پس قدر این موقعیت را بدانید و به همه نظرات پاسخ دهید. با این کار تعهد و مسئولیت‌پذیری آموزشگاه را اثبات می‌کنید و قابل اعتمادتر به نظر می‌رسید.

گام چهارم: سئوی محلی یا لوکال

سئوی محلی، همان‌طورکه از نامش پیداست، به توسعه کسب و کار شما در یک محله و موقعیت خاص کمک می‌کند. در این گام باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

کلمات کلیدی محلی را به کار بگیرید

کلمات کلیدی نیچ (که در گام اول معرفی کردیم)، می‌توانند سئوی محلی را نیز تقویت کنند. برای مثال «آموزشگاه زبان در محله طرشت» یک کلمه کلیدی محلی قوی است و همه افرادی که در این محله به آموزش زبان نیاز دارد را جذب می‌کند.

سئوی لوکال

محتوای خاص و محلی تولید کنید

با کلمات کلیدی محلی که استخراج کردید، تولید محتوای متنی کنید. این محتوا می‌تواند در وبلاگ، صفحات فرود، شبکه‌های اجتماعی و… منتشر شود.

گام پنجم: بک‌لینک بگیرید

گرفتن بک‌لینک، برای سئوی سایت آموزشگاه شما از نان شما نیز واجب‌تر است. در واقع بک‌لینک‌ها حکم رای اعتماد سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما را دارد و این رای اعتماد برای گوگل خیلی مهم است. نکات زیر می‌توانند برای گرفتن بک‌لینک مفید و موثر باشند.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل لینک‌های خارجی و راهکارهای بهینه‌سازی آن

با همتایان تجاری خود همکاری کنید

یکی از خوبی‌های آموزشگاه داشتن این است که همتایان تجاری متنوعی خواهید داشت. کافیست با این همتایان همکاری و تبادل کنید تا رفته‌رفته سئوی سایت خود را بهبود ببخشید. به عنوان مثال موسسات آموزشی، نشریات علمی، انجمن‌های آموزشی و… از بهترین مواردی هستند که می‌توانند با سایت شما همکاری کنند و به آن بک‌لینک بدهند.

همچنین می‌توانید سایت‌هایی که آموزشگاه‌های مختلف را معرفی می‌کنند پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که سایت شما را نیز معرفی کنند و به آن لینک بدهند.

از فارغ‌التحصیلان موسسه خود کمک بگیرید

احتمالا بسیاری از فارغ‌التحصیلان شما صاحب وبلاگ شخصی هستند. این دسته از فارغ‌التحصیلان را شناسایی کنید و از آن‌ها بخواهید تا در وبلاگ شخصی‌شان به شما لینک بدهند. کافیست از دانشجویان نظرسنجی کنید و از این طریق متوجه شوید که کدام یک از آن‌ها وبلاگ شخصی دارد.

روی کیفیت و جذابیت محتواهای خود کار کنید

راه‌های زیادی برای درخواست بک‌لینک وجود دارد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر محتوای شما به اندازه کافی جذاب و جالب باشد، به خودیِ خود و بی‌هیچ تلاشی بک‌لینک می‌گیرد؟ حتما برای خودتان هم پیش آمده که محتواهای کاربردی و خوب سایر سایت‌ها را به اشتراک گذاشته‌اید.

وبلاگ‌نویس مهمان شوید

بسیاری از سایت‌ها، امکان ساخت وبلاگ را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در این سایت‌ها وبلاگ بسازید و در مطالبی که منتشر می‌کنید، به سایت آموزشگاه خود لینک دهید. بلاگفا یکی از معروف‌ترین سایت‌هایی است که این قابلیت را دارد.

گام ششم: بهبود تجربه کاربران تلفن همراه

بسیاری از دانشجویان یا هنرجویان موسسه شما، از طریق تلفن همراه سرچ می‌کنند. بنابراین بهینه‌سازی و ارتقا تجربه کاربری آن‌ها باید در اولویت اقدامات شما قرار بگیرد. برای این کار، از چک لیست زیر کمک بگیرید.

طراحی سایت‌تان را با گوشی‌های موبایل سازگار کنید

سایت شما باید طوری طراحی شود که با انواع صفحات نمایش سازگاری داشته باشد. به این ترتیب فرقی ندارد که کاربران شما با چه دستگاهی کار می‌کنند؛ در هر صورت می‌توانید مطمئن باشید که با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد.

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت را بهبود دهید

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید: مخاطب شما بی‌حوصله است و اتفاقا همیشه وقت کم دارد! بنابراین در خدمت او باشید و با افزایش سرعت سایت، به او کمک کنید. ابزارهایی مانند Google’s PageSpeed Insights سرعت سایت شما را ارزیابی می‌کنند و راه‌حل‌های برای بهبود آن پیشنهاد می‌دهند.

پیمایش بین صفحات مختلف را ساده و سریع کنید

کاربران باید به‌راحتی بین صفحات مختلف سایت شما حرکت کنند و اطلاعات موردنیازشان را به دست آوردند. به عنوان مثال وقتی کاربری به هدف خرید وارد سایت شما می‌شود، باید بتواند به‌راحتی به ویژگی‌های محصول دسترسی داشته باشند، به صفحه پرداخت منتقل شوند و خرید خود را نهایی کنید.

سرعت سایت خود را مرتبا تست کنید

به یک دستگاه بسنده نکنید و سرعت سایت خود را در چند دستگاه مختلف تست کنید. در این حین هر نقاط ضعف سایت را نیز شناسایی کنید و برای حل آن‌ها تلاش کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

گام هفتم: تجزیه و تحلیل رقبا

معمولا مراکز آموزشی رقبای زیادی دارند. بنابراین باید تجزیه و تحلیل رقبا و عملکرد آن‌ها در برنامه خود قرار دهید. برای این کار:

  • رقبا را شناسایی کنید.
  • وب‌سایت آن‌ها را بررسی کنید.
  • تعداد بک‌لینک‌های رقبا را آنالیز کنید.
  • محتواهای رقبا را مطالعه کنید و زیر ذره‌بین قرار دهید.
  • نقاط ضعف و قوت رقبا را ارزیابی کنید و مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی

در پایان باید یادآور شویم که عصر دیجیتال، فرصت‌های زیادی برای گسترش و توسعه موسسات آموزشی فراهم کرده است. روشن است که برای استفاده حداکثری از این فرصت، باید یک سایت منسجم و ساختاریافته داشته باشیم و اصول سئو را روی آن پیاده کنیم.

در این مطلب سئوی سایت‌های آموزشی را در هفت گام خلاصه و بررسی کردیم. شما چه تجربه‌ای برای سئو و ارتقای رتبه این سایت‌ها دارید؟ پاسخ خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، پروژه‌های تولید محتوای آموزشگاه شما را با بالاترین کیفیت و به صورت کاملا سئوشده انجام می‌دهد.

در صورت تمایل به همکاری با ترجمیک و فعالیت در حوزه ترجمه، ویراستاری و تولید محتوا رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

یک دیدگاه در «راهنمای گام به گام سئوی سایت‌های آموزشی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.