مقاله کنفرانسی چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

مقاله کنفرانسی چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

اگر دانشجوی کارشناسی‌ارشد باشید، احتمالا تا به حال کلمه مقاله کنفرانسی به گوشتان خورده است. حالا زمانی است که باید درباره انواع مقالات علمی بیشتر بدانید. درست همین‌جا، لازم است که لپ‌تاپ خود را آماده کنید و وارد وبلاگ ترجمیک شوید، همان‌جایی که به پرسش «مقاله کنفرانسی چیست»، پاسخ خواهیم داد.

مقالات بر اساس محتوا، ارزش علمی و محل انتشار دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند. یکی از رایج‌ترین مقالات، مقاله‌های ژورنالی و کنفرانسی هستند. مقاله کنفرانسی در بین دانشجویان محبوب‌تر است، چراکه عمدتا فرایند ساده‌تری را نسبت به مقاله ژورنالی طی می‌کند. با این حال، مقاله کنفرانسی امتیاز کمتری نسبت به مقاله ژورنالی دارد.

مقاله ژورنالی همانطور که از اسم آن مشخص است، به مجلات ارائه می‌گردد. با این حال، مقاله کنفرانسی در کنفرانس‌ها ارائه می‌شود و نگارش متفاوت‌تری نسبت به مقاله ژورنالی دارد. مقاله کنفرانسی و نحوه ارائه آن فرایند جامع و مختصری دارد. در ادامه با سایت ترجمه مقاله ترجمیک همراه شوید تا به بررسی کامل مقالات کنفرانسی بپردازیم.

مطالب مرتبط:

چگونه بعد از سابمیت مقاله از وضعیت آن باخبر شویم؟

مقاله کنفرانسی چیست؟

در کنفرانس‌های آکادمیک و حرفه‌ای، دانشجویان دکتری مقالات کتبی خود را ارائه می‌دهند. به این مقاله، مقاله کنفرانسی می‌گویند. این کنفرانس‌های علمی معمولا سالی یک بار یا دو سال یک بار برگزار می‌شوند. برای اینکه بتوانید تا مقاله خود را ارائه دهید، باید از قبل چکیده آن را بفرستید. در صورتی که چکیده مقاله تایید شود، می‌توانید که آن را به اشکال متفاوت ارائه دهید.

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و به‌خصوص دکتری را دارند، با مقاله کنفرانسی زیاد سروکار دارند. همچنین، آن دسته از افرادی که برای اپلای در یک کشور خارجی اقدام می‌کنند، مقاله کنفرانسی را به عنوان یک رزومه خوب در سابقه خود ثبت می‌کنند.

نحوه ارائه مقاله کنفرانسی

نحوه ارائه مقاله کنفرانسی به اشکال زیر است:

  • ارائه تصویری (ارائه مقاله با پاورپوینت یا ابزاری دیگر)
  • بحث و گفت‌وگوی میزگرد (ارائه شفاهی)
  • کارگاه‌های آموزشی
  • ارائه پوستر (نمایش فیزیکی)
چگونه مقاله کنفرانسی را ارائه دهیم؟
در کنفرانس‌های آکادمیک و حرفه‌ای، دانشجویان دکتری مقالات کتبی خود را ارائه می‌دهند.

آیا مقاله کنفرانسی برای اخذ مدرک دکتری لازم است؟

پیش‌نیازهای تکمیل هر مقطع معمولا توسط دانشگاه و مرکز آموزشی اعلام می‌شود. ممکن است که برخی مراکز دانشجویان دکتری خود را ملزم به نوشتن مقاله کنفرانسی کنند. فارغ از الزامات دانشگاه، داشتن سابقه ارائه مقاله کنفرانسی در رزومه به بالا بردن اعتبار شما و افزایش شانس اپلای کمک زیادی می‌کند.

ارائه مقاله کنفرانسی شما را در بسیاری از جنبه‌های تحصیلات تکمیلی آماده می‌کند. برای مثال، پیش از جلسه دفاع پایان‌نامه، ارائه مقاله کنفرانسی به شما کمک می‌کند تا در فضایی مشابه قرار بگیرید. همچنین در این همایش‌ها، از سایر ارائه‌دهندگان مطالب مفیدی خواهید آموخت.

چطور برای مقاله کنفرانسی آماده شویم؟

حالا که پاسخ پرسش «مقاله کنفرانسی چیست» را می‌دانیم، خوب است که نگاهی به فرایند نوشتن مقاله کنفرانسی بیندازیم. پیش از نوشتن مقاله کنفرانسی، باید دانشگاهی که قصد شرکت در کنفرانس آن را دارید مشخص کنید.

وقتی یک کنفرانس علمی در حال آماده شدن است، برگزارکنندگان آن معمولا فراخوانی را منتشر می‌کنند. این فراخوان با نام «اعلام کنفرانس» یا «فراخوان برای چکیده» شناخته می‌شود. در این اطلاعیه، موضوع کنفرانس آن سال مشخص خواهد شد. شما باید مقاله کنفرانس خود را متناسب با موضوعات کنفرانس بنویسید.

بنابراین، می‌توان اقدامات لازم جهت آماده شدن برای ارائه مقاله کنفرانسی را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

  1. شناسایی مرتبط‌ترین کنفرانس برای تحقیق
  2. تحقیق درباره دیگر ارائه‌کنندگان (به جز شما، چه کسانی قرار است که مقالات خود را ارائه کنند)
  3. ارسال چکیده مقاله به کنفرانس (چکیده یک نمای کلی از موضوعی که شما قصد بحث درباره آن را دارید، نشان خواهد داد)

مطالب مرتبط:

نکات طلایی برای نوشتن چکیده مقالات کنفرانسی

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

وقتی که چکیده مقاله شما توسط کنفرانس بررسی شد، وقت آن است که کار نوشتن مقاله کنفرانسی خود را آغاز کنید. دقت داشته باشید که مقالات کنفرانسی طولانی نیستند. بنابراین، مدت زمانی که قصد ارائه مقاله خود را دارید، مجدد بررسی کنید.

برای مطالعه هر صفحه به دو یا سه دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. اگر پانزده تا بیست دقیقه برای ارائه خود وقت دارید، برنامه‌ریزی کنید تا هشت تا ده صفحه بنویسید. در طول نوشتن مقاله نیز مدام آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. ساختار یک مقاله کنفرانسی به شرح زیر است:

  • مقدمه: اهداف و رویکرد تحقیق خود را به طور کامل توضیح دهید.
  • پیش‌زمینه تحقیق: چرا تصمیم به تحقیق در باب این موضوع گرفته‌اید؟ آن را بنویسید. در این قسمت می‌توانید که داده‌های اثبات شده را بیاورید.
  • روش تحقیق: روش تحقیق خود را به صورت کیفی و کمی توضیح دهید.
  • نتایج تحقیق: نتایج با نتیجه‌گیری فرق دارند. در این بخش به سادگی نتایج تحقیق خود را توضیح دهید.
  • نتیجه‌گیری (یا پیشنهادات): در بخش نتیجه‌گیری، که با نام پیشنهادات نیز شناخته می‌شود، شرح می‌دهید که آیا نتایج به دست آمده از تحقیق شما به بازنگری نیاز دارند یا خیر. همچنین، دلایلی که یافته‌های شما مهم است را بررسی خواهید کرد.
  • منابع: در این بخش به منابع خود رجوع و اشاره کنید.

مقاله ژورنالی و کنفرانسی چه تفاوتی دارند؟

با وجود اشتراکات، مقالات ژورنالی و کنفرانسی تفاوت‌های فاحشی دارند. مهم‌ترین تفاوت‌های این نوع مقالات به شرح زیر هستند:

  • نوشتن مقاله ژورنالی از کنفرانسی سخت‌تر و پذیرش آن نیز دشوارتر است. با این حال، مقالات ژورنالی اعتبار و امتیاز بیشتری از مقالات کنفرانسی دارند.
  • برای چاپ مقالات در ژورنال‌ها معمولا باید هزینه پرداخت کنید، اما شرکت در کنفرانس‌ها شامل هزینه نمی‌شود.
  • ساختار نوشتاری و حجم مقالات ژورنالی و کنفرانسی تفاوت دارد.
مقاله ژورنالی و کنفرانسی چه تفاوتی دارند؟
ساختار نوشتاری و حجم مقالات ژورنالی و کنفرانسی تفاوت دارد.

ترجمه مقاله در ترجمیک

در این مقاله، نحوه نگارش مقالات کنفرانسی و مقدمات آن را با هم بررسی کردیم. همچنین دانستیم که تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی در چیست. اگر قصد نوشتن مقاله کنفرانسی را دارید، از همین حالا به دنبال یادگیری و تحقیق باشید. پس از پیدا کردن کنفرانس مد نظر خود، به خوبی چکیده مقاله کنفرانسی را بنویسید و آن را برای برگزارکنندگان ارسال کنید.

اگر برای ترجمه تخصصی مقالات خود به یک دستیار و همراه نیاز دارید، تیم معتبر ترجمیک اینجا است تا در این مسیر به شما کمک کند. ما در ترجمیک با هدف بهبودی سوابق علمی مشتریان، خدمات زبانی مرتبط با امور پژوهشی را ارائه می‌دهیم. برای ثبت سفارش، همین حالا وارد سایت ترجمه ترجمیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.