فاند چیست؟ معرفی انواع فاند و بورسیه تحصیلی!

فاند چیست؟ معرفی انواع فاند و بورسیه تحصیلی!

برای تحصیل در خارج کشور صرفا لازم نیست که هزینه زیاد و گزافی را پرداخت کنید. راه‌هایی وجود دارند که شما را از پرداخت هزینه تحصیل در خارج کشور بی‌نیاز می‌کنند. یکی از این راه‌ها، استفاده از فاند و بورسیه تحصیلی است. در حقیقت بورسیه نیز بخشی از فاند به شمار می‌آید. بنابراین، خوب است که با فاند، بورسیه تحصیلی و انواع آن‌ها آشنا شویم.

ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا «فاند چیست». فاند (fund) در لغت معانی متفاوتی دارد؛ مثل پشتوانه، سرمایه (ثابت)، سهام و دارایی، اعتبار و موجودی و … آنچه که ما آن را با نام «فاند» یاد می‌کنیم، در حقیقت همان کمک هزینه تحصیلی است که از سمت یک سازمان (دولتی یا خصوصی) به یک فرد داده می‌شود. این کمک هزینه معمولا از سمت دانشگاه‌ها به دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی نیز بخشی از فاند به حساب می‌آید. در این مقاله قرار است که به طور کامل با فاند، انواع فاند و مهم‌ترین بخش فاند یعنی «اسکولارشیپ یا بورسیه تحصیلی» آشنا شویم. سپس می‌توانیم که مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی صادر کنیم و برای تحصیل در خارج کشور آماده شویم. بنابراین، ما را تا انتهای این مطلب دنبال کنید.

مطالب مرتبط:

شرط معدل برای اخذ بورسیه تحصیلی

فاند چیست؟

در ابتدای مقاله معنی فاند را با هم بررسی کردیم. فاند یک کمک هزینه تحصیلی نیست که لزوما از سمت دانشگاه صادر شود. مفاهیمی وجود دارند که معنای فاند را برای شما واضح‌تر می‌کنند. در ادامه به بررسی مفهومی انواع فاند می‌پردازیم.

معرفی انواع فاند تحصیلی
فاند یک کمک هزینه تحصیلی نیست که لزوما از سمت دانشگاه صادر شود.

سلف فاند

زمانی که کمک هزینه تحصیل از سمت خود فرد، خانواده و به طور کلی حامی مالی شخصی صادر شود، به آن «سلف فاند» می‌گویند. در این نوع فاند، مراکز دولتی یا دانشگاهی کمک هزینه را نمی‌دهند، بلکه هزینه‌های تحصیل کاملا به عهده خودتان است. خیلی از افرادی که به خواست خود به خارج کشور مهاجرت می‌کنند و بعدا ادامه تحصیل می‌دهند، در حقیقت سلف فاند پرداخت می‌کنند.

پارشیال فاند

در این نوع فاند، دانشگاه یا مراکز دولتی تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل را می‌دهند. باقی هزینه‌های تحصیل به عهده خودتان خواهد بود. اگر دانشگاه هزینه‌های تحصیل مثل ثبت‌نام و شهریه را پرداخت کند، یعنی شما مشمول پارشیال فاند شده‌اید. برای مثال، مکزیک از جمله کشورهایی است که به دانشجویان بین‌المللی خود پارشیال فاند می‌دهد.

فول فاند

فول فاند همانطور که از نام آن مشخص است، همه هزینه‌های تحصیل را شامل می‌شود. اگر دانشجویی این نوع فاند را دریافت کند، هیچ هزینه‌ای برای تحصیل خود پرداخت نخواهد کرد. فول فاند در اصل شامل موارد زیر است:

  • هزینه ثبت‌نام و شهریه دانشگاه
  • بیمه دانشجویی
  • هزینه‌های مربوط به سفارت‌ (البته هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی در داخل کشور با خودتان است)
  • خرید کتاب و اقلام آموزشی
  • هزینه خوابگاه
  • سایر هزینه‌های دانشجویی

فاند چه بخش‌هایی دارد؟

حالا که با انواع فاند آشنا شدیم، باید بدانیم که در حقیقت فاند چه نوع کمک‌هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد. مطالعه این بخش به شما کمک می‌کند تا درک درستی از فاند و بورسیه تحصیلی پیدا کنید. همچنین بدانید که برای اخذ این کمک هزینه‌ها باید چه شرایطی داشته باشید. به طور کلی موارد پیش رو زیرمجموعه‌های اصلی فاند هستند:

  • بورسیه‌های تحصیلی و اسکالرشیپ‌ها (Scholarships)
  • کمک هزینه ها (Bursaries)
  • گرنت‌ها (Grants)
  • فلوشیپ‌ها (Fellowships)
  • جوایز تحصیلی (Awards)
  • وام تحصیلی (Loans)

در ادامه به توضیح مفصل هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

بورسیه‌های تحصیلی و اسکالرشیپ‌ها (Scholarships)

بورسیه‌های تحصیلی اصلی‌ترین بخش فاندها هستند. بورسیه‌های تحصیلی در حقیقت همان کمک هزینه‌هایی هستند که بر دو اساس به افراد ارائه می‌شوند:

  • بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی (Merit-based scholarships)
  • بورسیه‌های مبتنی بر نیاز (Need-based scholarships)

در ادامه به بررسی دقیق انواع بورسیه‌های تحصیلی می‌پردازیم.

بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی (Merit-based scholarships)

رایج‌ترین نوع بورسیه تحصیلی، بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی است که بر اساس دستاوردهای شخصی دانشجو به او داده می‌شود. این دستاوردها ممکن است که بر اساس رزومه فرد و نمرات او باشد. البته دستاوردهای دانشجویان در زمینه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی مبتنی بر شایستگی به شرح زیر هستند:

  • بورسیه بر اساس دستاوردهای آکادمیک دانشجو
  • بورسیه بر اساس دستاوردهای پژوهشی
  • بورسیه بر اساس دستاوردهای هنری
  • بورسیه بر اساس دستاوردهای ورزشی
بورسیه‌های مبتنی بر نیاز (Need-based scholarships)

این نوع بورسیه بیشتر به افرادی داده می‌شود که شرایط پرداخت هزینه‌های تحصیل در یک دانشگاه را ندارند. در حقیقت افرادی که از نیاز مالی برخوردار هستند از این بورسیه بهره‌مند خواهد شد. تمام دانشگاه‌ها این بورسیه را نمی‌دهند و هر دانشگاه برای ارائه بورسیه‌های مختلف شرایط خاص خود را دارد.

از جمله دیگر بورسیه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکالرشیپ حرفه‌محور یا مبتنی بر مهارت تخصصی دانشجو (Career-specific scholarship)
  • اسکالرشیپ شرایط خاص (Student-specific scholarship)
  • اسکالرشیپ زنان (Women scholarship)
انواع بورسیه‌های تحصیلی و اسکالرشیپ
بورسیه‌های تحصیلی اصلی‌ترین بخش فاندها هستند.

کمک هزینه‌ها (Bursaries)

کمک هزینه‌ها نوعی فاند هستند که به افراد دارای نیاز مالی داده می‌شوند. فرق کمک هزینه‌ها (Bursaries) با بورسیه در این است که کمک هزینه‌ها معمولا بخشی از هزینه‌های تحصیل را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که بورسیه‌های مبتنی بر نیاز مالی شامل کل هزینه تحصیل می‌شوند. کمک‌هزینه‌ها ممکن است که در کنار اسکالرشیپ‌ها به دانشجو پرداخت شود.

گرنت‌ها (Grants)

گرنت‌ها نوعی فاند هستند که توسط مراکزی چون خیریه‌ها، موسسات خصوصی و دولتی و سازمان‌‌ها به گروه‌هایی خاص تعلق می‌گیرند. دانشجویانی که از معلولیت، قطع عضو، محرومیت قومی و غیره برخوردار هستند، معمولا مشمول این نوع فاند می‌شوند.

فلوشیپ‌ها (Fellowships)

فلوشیپ‌ها به دانشجویان مقاطع عالی (کارشناسی‌ارشد و دکتری) و برای اهدافی چون پژوهش‌های علمی داده می‌شود. این نوع فاند شهریه‌های دانشگاه را نیز پوشش می‌دهد و معمولا تحت نظر یک سرپرست (سوپروایزر) انجام می‌گیرد.

جوایز تحصیلی (Awards)

جوایز تحصیلی نوعی فاند است که به دانشجو در طول تحصیل او اهدا می‌شود. این یعنی اگر دانشجو در طول تحصیل خود نمرات بالایی کسب کند، مبالغی جهت تشویق دانشجو به او تعلق می‌گیرد یا از پرداخت هزینه شهریه او چشم‌پوشی می‌شود. جوایز تحصیلی صرفا وجه نقدی مستقیم نیستند، بلکه انواع مختلفی دارند. مثلا برخی دانشگاه‌ها جوایز خود را به دانشجویان ممتاز به شکل بن تخفیف یک کتاب یا هزینه سفر برای مقاله علمی پرداخت می‌کنند.

وام تحصیلی (Loans)

وام نوعی فاند به حساب می‌آید که به صورت مستقیم از دانشگاه دریافت خواهید کرد. فرق این فاند با بقیه در این است که این نوع نیاز به «بازپرداخت» دارد. یعنی پس از یک بازه مشخص (معمولا بعد از فارغ‌التحصیلی) باید آن را به دانشگاه برگردانید. برای اخذ این وام باید به دانشگاه ضامن معتبر ارائه دهید.

مطالب مرتبط:

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

چه فاندهایی نیاز به فعالیت مستقیم دارند؟

برخی از فاندها هستند که به ازای انجام یک فعالیت مشخص به دانشجو داده می‌شوند. این یعنی دانشجو به طور موقت برای دانشگاه یا استاد خود کار می‌کند و از خدمات رفاهی دانشگاه بهره‌مند می‌شود. در ادامه درباره این نوع فاند بیشتر خواهیم خواند.

دستیار تدریس (TA)

دستیار تدریس یا Teacher Assistant، نوعی فعالیت برای دریافت فاند است. با این روش تحت نظر استاد برای تدریس هزینه‌ای دریافت خواهید کرد. برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر پرداخت این مبلغ، مبلغی را از هزینه شهریه دانشجو کم می‌کنند.

دستیار تحقیق (RA)

دستیار تحقیق یا Research Assistant از دیگر فعالیت‌هایی است که برای اخذ فاند انجام خواهید داد. در این روش با انجام امور پژوهشی و تحقیقی کمک هزینه دریافت خواهید کرد. به ازای هزینه‌ای که به شما پرداخت می‌شود، باید در ساعات مشخصی مشغول تحقیق باشید.

اگر شرایط دریافت فاند را ندارید، این موضوع را هم در نظر داشته باشید: برخی از کشورها به دانشجویان خود اجازه کارآموزی و کار پاره‌وقت می‌دهند. شما می‌توانید که حین یا پس از فارغ‌التحصیلی در مراکزی که نیاز دارند، به کارآموزی مشغول شوید. همچنین امکان کار پاره‌وقت را در برخی دانشگاه‌ها خواهید داشت. با این تفاسیر خودتان نیز می‌توانید که هزینه تحصیل را پرداخت کنید.

درخواست چشم‌پوشی از شهریه چیست؟

درخواست چشم‌پوشی از شهریه فاند به حساب نمی‌آید. با این وجود، روش مناسبی برای کاهش هزینه‌های تحصیل در خارج کشور است. در این روش دانشجویان می‌توانند که برای کم شدن هزینه‌های خوابگاه و شهریه، درخواست تخفیف کنند.

چگونه با کمک ترجمیک، مهاجرت تحصیلی خود را آسان کنیم؟

حالا که با مفهوم فاند، بورسیه تحصیلی و انواع آن‌ها آشنا شدیم، یک نکته را در نظر داشته باشیم: «پیش از اقدام برای مهاجرت، روش تحصیل خود را انتخاب کنیم». اگر قصد گرفتن هر نوع از فاندهای بالا را دارید، باید شرایط دریافت آن‌ها را نیز داشته باشید. به همین ترتیب، خوب مطالعه کنید تا بهترین روش برای گرفتن فاند مدنظرتان را بدانید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مهاجرت تحصیلی به خارج کشور، ترجمه رسمی مدارک است. ترجمیک به عنوان یک دارالترجمه رسمی معتبر، ترجمه رسمی اسناد هویتی و تحصیلی شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

جدا از خدمات ترجمه رسمی، ترجمه تمامی اسناد دانشگاهی خود را به ترجمیک بسپارید و از فرایند آن مطمئن باشید. با ترجمیک، امور ترجمه فوری مقاله، ترجمه تخصصی و ویرایش خود را انجام دهید و از خدمات بی‌نظیر ترجمیک بی‌نصیب نمانید.

یک دیدگاه در «فاند چیست؟ معرفی انواع فاند و بورسیه تحصیلی!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.