صفر تا صد اصول هدینگ‌گذاری در سئو

حتما بارها شنیده‌اید که هدینگ‌گذاری یکی از نکات مهم سئوی محتوایی است و به فرایند خزیدن صفحات سرعت می‌بخشد. حال ما می‌خواهیم با یک مثال ملموس، علت اهمیت هدینگ‌ها را برای همیشه در ذهن‌تان تثبیت کنیم.

تصور کنید که وسط ترافیک ماشین‌تان خراب شده و به دنبال راه‌حلی برای تعمیر فوری آن، دست به دامن گوگل می‌شوید! با هزار امید و آرزو یکی از سایت‌ها را باز می‌کنید ولی در کمال ناامیدی با طوماری از اطلاعات مواجه می‌شوید؛ اطلاعاتی که پشت سر هم قطار شده‌اند و نکته موردنظر شما مثل سوزن در انبار کاه، در آن گم شده است!

حال تصور کنید که نویسنده محتوای این سایت، از روش دیگری استفاده می‌کرد و بخش‌های مختلف محتوا را با تیترهای مجزا از هم جدا می‌کرد. مثلا هر یک از علل خرابی ماشین و راهکارهای تعمیر آن را در یک بخش جداگانه می‌نوشت. در این صورت شما هم می‌توانستید، با نگاهی اجمالی به تیترها، به چیزی که می‌خواستید برسید و از مخمصه رها شوید!

احتمالا متوجه اهمیت هدینگ‌ها و تاثیر آن بر بهبود تجربه کاربری شدید. به زبان ساده، هدینگ‌ها همان تیترهای محتوا هستند که با کدهای HTML نشانه می‌گذاری می‌شوند تا برای گوگل نیز قابل تشخیص باشند.

در این مطلب از سایت تولید محتوای متنی ترجمیک با نگاهی دقیق‌تر به چگونگی هدینگ‌گذاری در سئو می‌پردازیم. همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

آموزش صفر تا صد تولید محتوای متنی

تگ هدینگ چیست؟

تگ هدینگ، دسته‌ای از تگ‌های HTML است که تشخیص ساختار محتوا و رتبه‌بندی آن را برای مرورگر تسهیل می‌کند. حال اگر بخواهیم از دید کاربران به موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم هدینگ‌ها را به تیترها و عناوین نسخه‌های چاپی تشبیه کنیم. همان‌طورکه این تیترها و عناوین، معرف متن بعد از خود هستند، هدینگ‌ها نیز دقیقا چنین نقشی دارند و به اسکن محتوا کمک می‌کنند.

در دنیای سئو هدینگ‌ها از ۱ تا ۶ شماره‌گذاری می‌شوند و کاربرد هر یک از آن‌ها به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • تگ H1 برای مشخص کردن عنوان اصلی محتوا استفاده می‌شود. مثلا عنوان این مطلب با همین هدینگ مشخص شده است.
  • تگ‌های H2 و H3 برای مشخص کردن عناوین و زیرعناوین داخلی محتوا به کار می‌روند. مثلا عنوان «تگ هدینگ چیست؟» در این مطلب با H2 تعیین شده است.
  • در نهایت، تگ های H4، H5، و H6 ممکن است برای ساختاربندی بیشتر محتوا استفاده شوند.
هدینگ‌گذاری در سئو

چطور با هدینگ‌گذاری محتوا را سئو کنیم؟

حال که با ماهیت و اهمیت هدینگ‌ها آشنا شدیم، نوبت به چگونگی هدینگ‌گذاری محتوا و نکات آن می‌رسد.

به کمک تگ هدینگ محتوا را ساختاربندی کنید

ساختاربندی محتوا، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای هدینگ‌گذاری است. چراکه هر هدینگ نماینده پاراگراف بعدی است و این امکان را به خواننده می‌دهد که بدون مطالعه کامل محتوا، با کلیات آن آشنا شود. برای این که کاربرد هر هدینگ را راحت‌تر به خاطر بسپارید، آن‌ها را با عناوین کتاب‌ها مقایسه کنید.

  • H1 محتوای آنلاین، مثل نام کتاب است و به خواننده می‌گوید که موضوع کتاب درباره چیست.
  • H2های محتوای آنلاین مثل نام فصل‌های کتاب هستند و موضوع هر یک از فصل‌ها را شرح می‌دهند.
  • H3 تا H6 محتوای آنلاین نیز مانند زیرعناوین فصل‌های کتاب عمل می‌کنند و معرف موضوعات فرعی هستند.

نکته: هنگام تنظیم هدینگ‌ها، به موضوعات و ایده‌های اصلی که قرار است مخاطبان را به صفحه شما بیاورند، فکر کنید و این ایده‌ها را داخل هدینگ‌ها بگنجانید.

در هدینگ‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید

به نقل از جان مولر، گوگل برای بررسی صفحات و جمع‌آوری اطلاعات درباره آن‌ها تگ‌های هدینگ را بررسی می‌کند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی اصلی هر صفحه، در این تگ‌های هدینگ، ارزش و اهمیت زیادی دارد.

با این حال در این کار زیاده‌روی نکنید و هنگام گنجاندن کلمات کلیدی در هدینگ‌ها، طبیعی و منطقی عمل کنید. چراکه خوانایی و کاربرپسند بودن، مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای استاندارد هستند. ویژگی‌هایی که به هیچ قیمتی نباید زیر سوال بروند. حتی به قیمت بهبود سئو!

محتوای شما باید تنها شامل یک تگ H1 باشد

همان‌طورکه هر کتاب تنها یک نام یا عنوان اصلی دارد، محتوای شما نیز باید تنها یک تگ H1 داشته باشد. در غیر این صورت، خزنده‌های گوگل و همچنین کاربران، در تشخیص موضوع محتوا و عنوان اصلی آن دچار مشکل می‌شوند.

برای اطمینان از این موضوع، دامنه خود را در یکی از ابزارهای سئوی داخل صفحه مثل Screaming Frog وارد کنید و به برگه H1 بروید. این برگه صفحاتی که H1 ندارند یا چند H1 دارند را به شما نمایش می‌دهند. اگر با لیست بلندبالایی از صفحاتی که اخطار H1 دارند مواجه شدید، می‌توانید از گزینه فیلتر استفاده کنید و تنها صفحات مهم‌تر را اصلاح کنید.

مطالب مرتبط:

تگ H1 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

به طول و هماهنگی تگ‌های هدینگ توجه کنید

همه ما حداقل با یکی از سایت‌ها احساس راحتی می‌کنیم و هر بار که چیزی در اینترنت جست‌وجو می‌کنیم، به دنبال نام این سایت می‌گردیم. مثلا من دستور پخت‌های وبلاگ اشپزی دیجی‌کالا را می‌پسندم و هر بار که برای آشپزی به گوگل مراجعه می‌کنم، به دنبال این وبلاگ می‌گردم. چنین وبلاگ‌هایی قطعا یک ویژگی ثابت دارند که توجه مخاطبان را جلب می‌کنند و باعث عادت آن‌ها می‌شود. شما هم سعی کنید چنین ویژگی‌هایی را به سایت و وبلاگ‌تان اضافه کنید.

به عنوان مثال می‌توانید طول هدینگ‌ها را تقریبا ثابت نگه دارید یا لحن و ساختار همه آن‌ها را یکدست نگه دارید. . مثلا همه هدینگ‌ها حالت خبری داشته باشند یا همه آن‌ها یک عبارت کوتاه باشند. (همه هدینگ‌های این مطلب حالت توصیه‌ای دارند.)

نکته: هنگام انتخاب طول H1 کمی دست‌مان بسته‌تر است. چراکه از نظر گوگل تعداد کاراکترهای H1 باید بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ باشد. در غیر این صورت، به صورت کاملا به مخاطبان نمایش داده نمی‌شوند.

هدینگ‌ها را جذاب بنویسید

قانون «جذاب‌نویسی» باید در سراسر محتوای شما حاکم باشد. با این حال، اهمیت اعمال این قانون روی هدینگ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه همان‌طورکه گفتیم، کاربران در نگاه اول هدینگ‌ها را بررسی می‌کنند و بر اساس آن‌ها محتوا را قضاوت می‌کنند. حال یا هدینگ‌ها (به ویژه هدینگ اول) به‌قدری جذاب هستند که مخاطب را به خواندن ادامه مطلب ترغیب می‌کنند یا به‌کلی او را فراری می‌دهند!

مطالب مرتبط:

۷ روش عنوان‌نویسی جذاب در تولید محتوا

سخن پایانی

در پایان می‌توانیم این طور جمع‌بندی کنیم که نوشتن هدینگ‌های جذاب، به خوانایی بیشتر محتوا و ترغیب خوانندگان به مطالعه ادامه مطلب کمک می‌کند. علاوه بر این، با هدینگ‌گذاری یکی از اصول مهم سئوی محتوایی را نیز رعایت می‌کنید و خزیدن صفحات را برای ربات‌های موتور جست‌وجوی گوگل ساده‌تر می‌کنید.

اگر برای برون‌سپاری پروژه‌های تولید محتوای متنی خود به دنبال نیروهای کاربلد و متخصص می‌گردید، همین حالا در سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک ثبت سفارش کنید.

قیمت‌گذاری خدمات ترجمیک بسیار منصفانه و دقیق انجام می‌شود. برای بررسی هزینه تولید محتوا متنی در ترجمیک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.