چگونه سریع‌تر پایان‌نامه خود را بنویسیم؟

۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه

از کجا باید شروع کنم؟ کدام بخش برای شروع پایان‌نامه بهتر است؟ چگونه در هنگام تکمیل تحقیقات آزمایشگاهی، بر روی نوشتن پایان‌نامه‌ام نیز کار کنم؟ آیا بهتر نیست که نگارش پایان‌نامه را به زمان تکمیل آزمایش‌ها و پژوهش‌های میدانی موکول کنم؟ آیا راهی برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه وجود دارد؟

اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و پروپوزال خود را تصویب کرده‌اید، احتمالا این سوالات برای شما هم پیش آمده است. تکمیل تحصیلات دانشگاهی، سفر آسانی نیست و طی کردن آن به اراده‌ای جدی نیاز دارد. شما تاکنون تا این مرحله را پیش آمده‌اید و اکنون نوبت تکمیل یکی از مهم‌ترین مراحل این سفر است.

نگارش پایان‌نامه اصول خاص خود را دارد و کاری نیست که چند روزه انجام شود. شما برای نگارش پایان‌نامه باید مقالات و پایان‌نامه‌های مشابه را بررسی کنید! با ترجمه مقالات انگلیسی و بررسی مقالات فارسی، بخش مرور ادبیات را کامل کنید! داده‌های به دست آمده را تحلیل کنید و از آن‌ها در پایان‌نامه خود استفاده کنید و بسیاری از مراحل دیگر. البته راه‌هایی هم وجود دارد که این مراحل سریع‌تر انجام شود.

برای آشنایی با ۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه برای چاپ مقاله، ژورنال پیدا کنیم؟

یک چک‌لیست برای پایان‌نامه خود تهیه کنید!

این مورد بدیهی به نظر می‌رسد ولی کاملا کاربردی است. شما باید بدانید که چه مراحلی پیش رو دارید و در هر مرحله چه کارهایی باید انجام دهید. مشخص کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید تا سرانجام به نقطه پایانی برسید. آیا الزامات خاصی وجود دارد؟ دانشگاه شما در این زمینه چه قوانینی دارد؟ آیا پس از نگارش پایان‌نامه باید از آن مقاله هم استخراج کنید؟ همه این موارد را مشخص کنید.

در هنگام تهیه چک‌لیست پایان‌نامه، مشخص کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید تا سرانجام به نقطه پایانی برسید.
در هنگام تهیه چک‌لیست پایان‌نامه، مشخص کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید تا سرانجام به نقطه پایانی برسید.

به نوشتن به دید یک فرایند نگاه کنید!

نوشتن فعالیتی نیست که شما یک بار انجام دهید و سپس بهترین نسخه، پیش روی شما حاضر شود. این بدان معناست که وقتی چیزی می‌نویسید، به احتمال زیاد بهترین نسخه متن نوشته‌شده نخواهد بود. شما باید بارها آن‌ را ویرایش و بازنویسی کنید.

پس توقعات خود را خیلی بالا قرار ندهید. وقتی چیزی می‌نویسید، هنوز کامل نیست. اما همین نسخه ناقص، یک نقطه شروع است و همیشه می‌توان آن را بهبود بخشید. بنابراین با این دید به نوشتن نگاه کنید که تهیه پیش‌نویسی ناقص یا غیر سازمان‌دهی‌شده، نقطه شروع خوبی است. نکته مهم این است که شما چیزی نوشته‌اید که می‌توانید بر اساس آن جلو بروید. مهم‌ترین نکته در نگارش هر متنی این است که باید چیزی بنویسید تا بعداً آن را بهبود بخشید.

مهم‌ترین نکته در نگارش هر متنی این است که باید چیزی بنویسید تا بعداً آن را بهبود بخشید.
مهم‌ترین نکته در نگارش هر متنی این است که باید چیزی بنویسید تا بعداً آن را بهبود بخشید.

هدف پایان‌نامه خود را مشخص کنید!

در چند جمله توضیح دهید که بحث و جریان اصلی که در پایان نامه یا در مقاله قصد پرداختن به آن را دارید، چیست. هنگامی که مسیر تحقیقات خود را آغاز می‌کنید، همواره با ایده‌های بهتر و جالب‌تری برخورد می‌کنید. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که زمان و انرژی شما محدود است. در نهایت نیز قرار است که از یک پایان‌نامه دفاع کنید نه ده‌ها پایان‌نامه.

بنابراین بررسی کنید که چه چیزی به عنوان تمرکز و هدف کلی کار شما منطقی‌تر است؟ آن را در چند جمله بنویسید و مطمئن شوید که فقط روی این هدف تمرکز کرده‌اید.

مطالب مرتبط:

۱۰ نرم‌افزار برتر و مهم تحلیل آماری پایان‌نامه

از آن‌چه که دارید، شروع کنید!

برنامه‌ریزی برای انجام پایان نامه خود را از آنچه که می‌خواهید در کل پروژه دکتری خود انجام دهید، شروع نکنید. این می‌تواند خیلی زیاد باشد. اگر منتظر بمانید تا تمام کارهایی که در ذهن داشتید، انجام شود، احتمالا زمان، کم خواهید آورد.

در عوض، روی کارهایی که قبلا انجام داده‌اید، تمرکز کنید و در مورد آن بنویسید. معمولا برای شروع کافی است. با طی این مرحله، احتمالاً متوجه خواهید شد که برای انجام پایان‌نامه نیز کافی است. نیازی نیست تمام کارهایی را که در ابتدا و با بهترین نیت در ذهن داشتید، انجام دهید. برای شروع، به جای اینکه منتظر چیزهای بهتر یا بیشتر باشید، با نوشتن آنچه دارید، شروع کنید.

از نرم‌‌افزارهای مرتبط استفاده کنید!

صنعت نرم‌افزاری و IT پیشرفت‌های بسیاری داشته است، چرا شما از این پیشرفت‌ها برای افزایش سرعت و کیفیت نگارش پایان‌نامه‌تان استفاده نکنید؟ برای مثال، برای رفرنس‌نویسی می‌توانید از یکی از سه نرم‌افزار مندلی، اندنوت یا زوترو استفاده کنید. اگر می‌خواهید مقاله استخراج‌شده از پایان‌نامه‌تان را چاپ کنید، می‌توانید از ژورنال فایندرها برای پیدا کردن مجلات مرتبط استفاده کنید.

با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند SPSS می‌توانید محاسبات آماری و تحلیل داده‌های به دست آمده را انجام دهید! هم‌چنین اگر حجم پایان‌نامه شما زیاد است، شاید نرم‌افزار لاتک (LaTeX) گزینه‌ بهتری از نرم‌افزار ورد برای شما باشد. برای این‌که وقت‌تان با تصحیح دوباره اشتباهات املایی و تایپی هدر نرود، بهتر است که افزونه ویراستیار را در سیستم خود نصب کنید. این افزونه به صورت خودکار، اشتباهات املایی و نگارشی شما را تصحیح می‌کند. نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارند که مسیر نگارش پایان‌نامه را تسهیل می‌کنند.

مطالب مرتبط:

نرم‌افزارهای مراحل مختلف مقاله نویسی

منتظر نظر دیگران نمانید!

اگر می‌خواهید پایان‌نامه و مقالات خود را به پایان برسانید، باید روند نوشتن را رهبری کنید. این بدان معناست که منتظر دیدگاه‌های نویسندگان همکار (در مقالاتی با چند نویسنده) یا استادان خود درباره بخش‌های تکمیل‌شده نمانید.

البته، شما باید نویسندگان و ناظران هم بازخورد دریافت کنید اما اجازه ندهید که این موضوع، کار شما را کند کند. یک بخش بنویسید و در حالی که این بخش را برای دریافت بازخورد به دیگران نشان می‌دهید، نوشتن قسمت‌های بعدی را شروع کنید.

منتظر تکمیل تمام کارهای عملی و آزمایشگاهی نباشید!

اگر قبل از شروع نوشتن منتظر تکمیل مراحل آزمایشگاهی خود باشید، روند نوشتن را کند و تکمیل پایان‌نامه خود را به تاخیر می‌اندازید. هر چه زودتر فرآیند نوشتن را شروع کنید! پایان نامه نتیجه اصلی دکتری شماست و بنابراین هرچه زودتر شروع کنید، پیشرفت بهتری خواهید داشت.

فرآیند نوشتن پایان‌نامه فرآیندی ثمربخش و خلاقانه است و فقط در مورد گزارش کاری نیست که انجام داده‌اید. همچنین می‌تواند الهام‌بخش برخی از فعالیت‌های تحقیقاتی شما باشد. در حالی که شما در حال تهیه پیش‌نویس جملات و تفسیر داده‌های اولیه هستید، ایده‌های جدیدی به دست خواهید آورد.

مرور ادبیات را از سر راه بردارید!

مرور ادبیات (Literature Review) بخشی ضروری در هر پایان‌نامه یا مقاله‌ است. این مرحله می‌تواند خیلی زود انجام شود، بنابراین زمان را تلف نکنید و فکر نکنید که بعداً این کار را انجام خواهید داد. هر آنچه برای نوشتن این بخش نیاز دارید، در دسترس شماست.

همچنین تکمیل این بخش، گام بسیار خوبی برای ورود به جریان نوشتن است. زیرا در مورد کار خود شما نیست، بلکه در مورد ترکیب چیزهای شناخته‌شده و مقاله‌های چاپ‌شده است. با نگارش این بخش، زمینه و اطلاعات لازم برای تکمیل سایر بخش‌ها را هم به دست خواهید آورد.

نگارش مرور ادبیات را به تعویق نیندازید!
نگارش مرور ادبیات را به تعویق نیندازید!

اسیر دام‌های ویرایشی نشوید!

اگر وظیفه شما شروع پایان‌نامه است، روی نگارش متن تمرکز کنید. با شروع نوشتن، شگفت‌زده خواهید شد که چه‌قدر در مورد موضوع خود می‌دانید و چه چیزی می‌توانید در مورد آن بنویسید. اجازه ندهید با جست و جوی اشتباهات تایپی، فکر کردن به عبارات بهتر، تجدید نظر در جملات و پاراگراف‌ها یا پاک کردن اشتباهات، در این جریان دچار وقفه شوید.

البته، شما باید متن خود را ویرایش کنید. در این شکی نیست. ولی شما در هنگام نگارش پایان‌نامه بارها آن را تغییر خواهید داد. هم‌چنین شاید در زمینه رسم‌الخط و … اطلاعات چندانی نداشته باشید یا این که مطمئن نباشید. بنابراین بهتر است که ابتدا پایان‌نامه خود را بنویسید و سپس به ویرایش آن بپردازید.

فرآیند نوشتن را به خاطر ویرایش متوقف نکنید. هم‌چنین در پایان نگارش پایان‌نامه می‌توانید از خدمات ویرایش تخصصی و ویرایش نیتیو استفاده کنید تا از درستی نگارشی و ویرایشی آن مطمئن شوید.

مطالب مرتبط:

۹ نکته مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب

برای نوشتن خود برنامه‌ریزی ‌کنید و در آن گم نشوید!

اگر می‌خواهید پایان نامه خود را در گام‌های بزرگ جلو ببرید، باید همین الان آن را جدی بگیرید. این دیگر یک فعالیت جانبی نیست، بلکه یکی از پروژه‌های اصلی در زمان تحصیل شماست، بنابراین بهتر است که جلسات و زمان‌هایی را برای نوشتن برنامه‌ریزی کنید.

خیلی جاه‌طلب نباشید و فکر نکنید که می‌توانید هر روز هفته و روزی ۱۲ ساعت را به نوشتن اختصاص دهید. این برنامه‌ای است که احتمال شکست آن زیاد است زیرا شما کارهای دیگری هم دارید. برای نوشتن برنامه‌ریزی کنید اما زمان‌هایی را هم به استراحت اختصاص دهید.

بعضی ترجیح می‌دهند که بر اساس وظیفه و نه زمان، برنامه‌ریزی خود را تعیین کنند. مثلا روزی فقط ۳ صفحه از پایان‌نامه خود را به اتمام برسانند نه کمتر و نه بیشتر. این روش نیز معمولا کاربردی است. در هر صورت یک برنامه مشخص داشته باشید و به آن پایبند باشید! پایان‌نامه کاری نیست که بتوان آن را چند هفته‌ای تمام کرد.

سخن پایانی

به شما تبریک می‌گوییم که به این مرحله رسیده‌اید که به طور جدی به فکر شروع نگارش پایان‌نامه خود هستید. به خودتان اجازه ندهید که با افسانه‌های بسیاری که در مورد سختی نگارش پایان‌نامه وجود دارد، سردرگم شوید. نگارش پایان‌نامه کاری سخت و زمان‌بر است. اما مرحله‌ای است که باید انجام شود. پس بهتر است که سریع‌تر نگارش پایان‌نامه خود را آغاز کنید و آن را به تعویق نیندازید!

موسسه ترجمیک هر خدمتی که یک دانشجو یا استاد دانشگاه نیاز داشته باشد، ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی متون، ترجمه رسمی مدارک، ویرایش نیتیو و … اشاره کرد. برای اطلاع از تعرفه‌ها به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید!

یک دیدگاه در «۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.