تفاوت-مقالات-ISI،-JCR-و-WOS-که-باید-بدانید!

تفاوت مقالات ISI، JCR و WOS که باید بدانید!

اگر دانشجو یا پژوهشگر هستید، احتمالا یکی از درگیری‌های اساسی شما پیدا کردن پلتفرم‌های انتشار مقاله است. حتی اگر با این پلتفرم‌ها آشنا باشید، باز هم ممکن است که تفاوت آن‌ها را ندانید و نتوانید که مقایسه‌ای دقیق انجام دهید.

پلتفرم‌های ISI، JCR و WOS هر سه جایی برای انتشار مقالات علمی هستند. ISI مخففInstitute for Scientific Information، JCR مخفف Journal Citation Reports و مجله معروف WOS نیز مخفف Web Of Science است. تمام این پلتفرم‌ها پایگاه‌های اطلاعاتی هستند که می‌توان مقالات معتبر را در آن‌ها به ثبت نهایی رساند.

این طبیعی است که با دیدن این همه پایگاه اینترنتی انتشار مقاله، از خودمان بپرسیم که اصلا تفاوت این پایگاه‌ها چیست؟ انتشار مقاله در کدام یک از این پایگاه‌ها مفیدتر است؟ چگونه می‌توانیم که مقالات خودمان را در این مجلات به چاپ برسانیم؟

نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا به همین سوالات پاسخ دهیم. پیش از اینکه به فکر چاپ مقاله باشید، احتمال خیلی زیاد به خدمات ترجمه مقاله ترجمیک نیاز پیدا خواهید کرد. پس فرصت را از دست ندهید و پس از مطالعه این مقاله، ثبت سفارش کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا خیلی ساده به بررسی تفاوت‌ مقالات ISI، JCR و WOS بپردازیم.

مطالب مرتبط:

چگونه رفرنس یک مقاله را پیدا کنیم؟

تفاوت مقالات ISI و JCR چیست؟

پیش از اینکه به بررسی تفاوت‌های بین مجلات ISI و JCR بپردازیم،‌ بد نیست که کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. مجلات ISI و JCR پایگاه‌‌های داده اینترنتی هستند که مقالات معتبر علمی در آن‌ها به ثبت می‌رسند. موسسه علمی تامسون رویترز هر دوی این مجلات را پایه‌گذاری کرده است و امروزه یکی از نمایه‌های علمی معتبر به حساب می‌آیند.

تفاوت مقالات isi و jcr
مجلات ISI و JCR پایگاه‌‌های داده اینترنتی هستند که مقالات معتبر علمی در آن‌ها به ثبت می‌رسند.

برای چاپ مقالات در این پایگاه‌ها ابتدا باید آن‌ها را به طور تخصصی ترجمه کنید و سپس فرایند چاپ را انجام دهید. چاپ مقاله در این مجلات کلید طلایی تقویت رزومه تحصیلی است و از اهمیت آن نباید غافل شد.

برای چاپ مقاله در این مجلات، به‌خصوص مجله JCR، مقاله شما باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. با این وجود، شما می‌توانید که با استخراج پایان‌نامه خود نیز فرصت چاپ مقاله را داشته باشید. در این مسیر می‌توانید که از خدمات ترجمه تخصصی ترجمیک استفاده کنید.

تفاوت مقالات ISI و JCR در ساختار

به طور کلی تمام مقالات علمی از چهارچوب خاصی پیروی می‌کنند. با این وجود، آیین نگارش هر کدام از مجلات ISI و JCR متفاوت خواهد بود. توصیه می‌شود پیش از اینکه وارد فرایند نوشتن مقاله شوید، حتما آیین نگارش این مجلات را مرور کنید.

طبق اطلاعات به دست آمده، سخت‌گیری مقالات JCR در ساختار بیشتر است. بنابراین، برای فرمت‌بندی، حروف‌چینی و دیگر موارد، در مجله JCR به زمان بیشتری از مجله ISI نیاز خواهید داشت.

تفاوت مقالات ISI و JCR در میزان اعتبار

با وجود اینکه هر دوی این مجلات توسط موسسه تامسون رویترز پایه‌گذاری شده‌اند، اما تفاوت‌هایی در میزان اعتبار دارند. به طور کلی و ساده اعتبار و امتیاز مقالات در مجله JCR بیشتر از مجله ISI است.

تفاوت مقالات isi و jcr در فرایند داوری

همانطور که حدس می‌زنید، از آنجایی که مقالات JCR اعتبار بیشتری از ISI دارند، فرایند داوری آن‌ها نیز سخت‌گیرانه‌تر است. فرایند چاپ مقاله در مجله JCR زمان بیشتری می‌برد و ممکن است که بارها مقاله برگشت بخورد. علت این امر آن است که این مجلات با هیچ موسسه‌ای کار نمی‌کنند و فرایند داوری بر پایه بار علمی و محتوای پژوهشگر شکل می‌گیرد. این مسئله برای مجله JCR شدیدتر بوده و فرایند داوری سخت‌گیرانه‌‌تری دارد.

تفاوت ISI و JCR در هزینه چاپ نهایی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چاپ مقاله در JCR رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه پذیرش نخواهد بود. بر خلاف آن، مجلات ISI عمدتا هزینه پذیرش مقاله را می‌گیرد، اما دسترسی به مقالات موجود در آن رایگان است. باید توجه داشته باشید که مجلات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. Open access (دسترسی آزاد): برای نویسندگان پولی و برای خوانندگان رایگان است.
  2. Close access (دسترسی بسته): برای نویسندگان رایگان و برای خوانندگان پولی است.

بیشتر مجلات ISI از نوع اول و بیشتر مجلات JCR از نوع دوم هستند.

پایگاه داده WOS چه تفاوتی با ISI و JCR دارد؟

پایگاه Web Of Science اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین پایگاه اطلاعاتی برای تمام مجلات علمی مانند ISI و JCR است. این پایگاه نیز توسط تامسون رویترز در آمریکا تاسیس شده و بزرگ‌ترین منبع ارجاعات آکادمیک آنلاین به حساب می‌رود.

web of science
پایگاه Web Of Science اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین پایگاه اطلاعاتی برای تمام مجلات علمی مانند ISI و JCR است.

پایگاه داده WOS در حقیقت مادر مجلات ISI و JCR به حساب می‌آید و بسیاری از مقالات در این پایگاه‌ها به پایگاه اصلی WOS ارجاع داده شده‌اند. این پایگاه تمام موضوعات علمی را پوشش می‌دهد و تمام مقالات چاپ شده مورد استناد قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید که رفرنس هر مقاله را در این پایگاه مشاهده کنید.

فرایند چاپ مقاله در این پایگاه به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از مجلات ISI و JCR است. همانطور که گفتیم، از آنجایی که این پایگاه داده منبع اصلی ارجاعات بسیاری از مقالات علمی به حساب می‌آید، سخت‌گیری بیشتری برای چاپ مقاله دارد. با این حال، با استفاده از خدمات ویرایش نیتیو ترجمیک، شانس پذیرش مقالات خود را بالا ببرید.

سخن پایانی

به جایی از مقاله رسیدیم که به راحتی تفاوت مجلات ISI، JCR و WOS را می‌دانیم. حالا به عنوان یک پژوهشگر بر اساس نیاز، شرایط و اولویت‌های خود، یکی از مجلات را برای چاپ و انتشار مقاله برگزینید. حتما پیش از اینکه وارد فرایند نوشتن و ترجمه مقاله شوید، آیین و قوانین در هر پایگاه را به دقت مطالعه کنید.

ترجمیک یکی از پرآوازه‌ترین موسسات در زمینه ترجمه تخصصی مقاله است. مترجمان ترجمیک با استفاده از آخرین اطلاعات روز، مقالات تخصصی شما را ترجمه و ویرایش می‌کنند تا شانس پذیرش مقالات شما را تا بالای نود درصد افزایش دهند. فرصت را از دست ندهید و همین حالا از خدمات ترجمیک در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.