چگونه اصول درست‌نویسی و ویرایش فارسی را فرا بگیریم؟

۷+ کتاب کاربردی برای آموزش ویرایش فارسی

می‌خواهید در زمینه ویرایش تخصصی فعالیت کنید؟ به ویراستاری علاقه دارید؟ در زمینه ترجمه کتاب فعالیت می‌کنید و به این نتیجه رسیده‌اید که زمان یادگیری اصول ویرایش فرا رسیده است؟ یا این‌که صرفا مشتاق یادگیری اصول ویرایش و درست‌نویسی فارسی هستید؟ در هر صورت، قبلا از هر کاری، نظرتان درباره پاراگراف پایین چیست؟

« یکی از چالش‌ های مهمی ، که در تجرمه عربی به فارسی وجود دارد وجود کلماتی با املای یکسان هستند که در هر دو زبان منعای کاملا متفاوتی دارند . هم‌ چنین گاهی بعضی کلمات عربی که در فارسی اسفتاده می‌شوند، دیگر کاربرد چندانی در عربی فیصح معاصر ندارند و با کملات دیگری جایگزین شده‌ اند.»

متن بالا یکی از متونی است که می‌تواند اعصاب هر ویراستاری را به هم بریزد. از رعایت نکردن نیم‌فاصله و ایرادات املایی گرفته تا تطابق نداشتن فعل و فاعل و استفاده نادرست از علائم نگارشی، همه در پاراگراف بالا به چشم می‌خورند. البته فعالیت‌هایی همانند ویرایش تخصصی و ویرایش نیتیو تنها به پیدا کردن اشکالات املایی و رعایت نیم‌فاصله محدود نمی‌شود و دامنه بسیار گسترده‌تری دارد.

با توجه به اهمیت یادگیری اصول ویرایش و درست‌نویسی برای تمامی افراد، در ادامه به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های آموزش اصول درست‌نویسی و ویرایش فارسی می‌پردازیم. بنابراین در ادامه این مقاله سایت ترجمه تخصصی ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

بهترین کتاب‌های آموزش ویرایش فارسی

برای آموزش یک حرفه، راه‌کارهای متعددی وجود دارد. یکی از بهترین راه‌کارها مطالعه کتاب‌هایی است که مباحث مرتبط را از پایه به شما آموزش دهد. به همین خاطر در ادامه به معرفی بهترین کتاب‌های آموزش ویرایش و درست‌نویسی پرداختیم. البته یکی از راه‌کارهای کاربردی دیگر نیز شرکت در وبینارها و ورک‌شاپ‌هایی است که توسط ویراستاران با تجربه و متخصص برگزار می‌شود.

کتاب دستور خط فارسی و فرهنگ املایی خط فارسی فرهنگستان

اگر به دنبال دو کتاب رایگان و کاربردی برای آموزش اصول ویرایش فارسی و یافتن املای صحیح کلمات هستید، این دو کتاب را از دست ندهید. این دو کتاب که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است، به مباحث ویرایشی و نگارشی می‌پردازند. با مطالعه این دو کتاب، دانش خوبی درباره ویرایش و درست‌نویسی به دست خواهید آورد.

دانلود رایگان کتاب دستور خط فارسی

دانلود رایگان فرهنگ املایی خط فارسی

کتاب دستورِزبانِ فارسی، حسن انوری و حسن احمدیِ گیوی

این کتاب دو جلدی است. همان‌گونه که در اسم این کتاب هم مشخص است، این کتاب به مباحث مختلف دستور زبان فارسی به صورت کامل می‌پردازد. تا کنون ۴ بار این کتاب مورد ویرایش و بررسی قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این کتاب این است که به صورت پایه‌ای به مباحث زبانی می‌پردازد. همین امر باعث می‌شود که دانش ویراستاری را به صورت کامل و عمقی فرا گیرید.

گزیده‌ای از کتاب‌های مناسب و کاربردی برای آموزش اصول ویرایش و درست‌نویسی
گزیده‌ای از کتاب‌های مناسب و کاربردی برای آموزش اصول ویرایش و درست‌نویسی

کتاب آیینِ نگارش و ویرایش، حسن ذوالفقاری

این کتاب ۳۵۶ صفحه‌ای، با توجه به سر فصل‌های مصوب دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در پانزده درس و سه بخش تدوین شده است. این کتاب به انواع مباحث ویرایشی و نگارشی مانند انواع نگارش، آموزش نامه‌نگاری، گزارش‌نویسی، ساده‌نویسی، شیوه‌های پروردن موضوع، بازنویسی و بازآفرینی، عناصر ادبی و تأثیرگذاری، شیوۀ خطّ فارسی، املای درست واژگان، کاربرد نادرست واژگانی و … می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب این است که هر بخش را با نمونه‌های متعدد و تمرین‌های متنوع همراه کرده است.

خرید کتاب آیین نگارش و ویرایش

کتاب نکته‌های ویرایش؛ علی صلح‌جو

یکی از کتاب‌های کاربردی برای آموزش اصول ویرایش و درست نویسی، کتاب نکته‌های ویرایش است که توسط علی صلح‌جو به رشته تحریر درآمده است. علی صلح‌جو، زبان‌شناس، ویراستار، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ترجمه ایرانی، کتاب‌های متعددی در زمینه ترجمه و ویرایش تالیف کرده است.

مطالب مرتبط:

بهترین ابزارهای آنلاین بررسی گرامر انگلیسی

ایشان در کتاب نکته‌های ویرایش به بیان مباحث کاربردی در زمینه اصول ویرایش می‌پردازند. این کتاب به بیست فصل کلی تقسیم می‌شود که هر یک از این فصل‌ها خود به شاخه‌های متفاوتی می‌پردازند. از جمله این بیست فصل می‌توان به فصل‌های کلیات، رسم‌الخط، واژه، نحو، موقعیت خواننده در برابر متن، سبک و … اشاره کرد.

این کتاب، کتابی جامع است و مباحث مختلفی را پوشش می‌‌دهد. برای مثال تنها در فصل واژه به انواع مباحث ایجاز، ازتاب، تفاوت اصطلاحی، تفکیک املایی، جمع‌های عربی و … می‌پردازد. مهم‌ترین نقطه قوت این کتاب نسبت به سایر کتاب‌ها، تجربه نویسنده است که این تجربه‌ها را در کتاب با خوانندگان به اشتراک می‌گذارد.

خرید کتاب نکته‌های ویرایش

کتاب دست‌نامه ویرایش، بهروز صفرزاده

اگر شما هم به ویرایش علاقه‌مند هستید، حتما بارها درباره املای صحیح واژگان به مشکل خورده‌اید. مثلا این‌که ذغال درست است یا زغال؟ چرخ و فلک درست است یا چرخ‌فلک؟ سپاس‌گذار و قانون‌گذار درست است یا سپاس‌گزار و قانون‌گزار؟ در واقع پیدا کردن املای صحیح کلمات یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های هر ویراستار به شمار می‌آید.

مطالب مرتبط:

۷ مهارت مهم برای ویراستاری و نمونه‌خوانی

کتاب دست‌نامه ویرایش کتابی جامع در زمینه بررسی شکل صحیح واژگان است. مهم‌ترین و رایج‌ترین واژگانی که در املای آن‌ها معمولا اشتباه می‌شود، در این کتاب ذکر شده است. برای هر یک، دلیل درستی یا اشتباه بودن املای واژه هم ذکر شده است. هم‌چنین این کتاب به کلمات دو املایی و کلماتی که تلفظ مشابه ولی املا و معنی متفاوت دارند، می‌پردازد.

این کلمات به ترتیب حروف الفبا مرتب شده‌اند و پیدا کردن کلمات در آن سخت نیست. البته بهروز صفرزاده، کتاب‌های دیگری در زمینه ویرایش و نگارش همانند فرهنگ املایی فارسی و فرهنگ موضوعی فارسی دارد.

خرید کتاب دست‌نامه ویرایش

سایر کتاب‌های کاربردی برای آموزش ویرایش و درست‌نویسی فارسی

خوشبختانه در سال‌های اخیر مباحث ویرایشی و نگارشی از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند. هم‌چنین کتاب‌های کاربردی و مناسب بسیاری نیز چاپ شده‌اند. با توجه به فرصت اندک، نمی‌توانستیم تمامی این کتاب‌ها را به تفصیل معرفی کنیم. با این‌حال اسامی این کتاب‌ها را برای شما در ادامه آورده‌ایم.

  • کتاب نگارش و ویرایش، نویسنده: احمد سمیعی گیلانی
  • کتاب صرف در زبانِ فارسی، نویسنده: حسین سامعی
  • فرهنگِ ادبیاتِ فارسی، نویسنده: محمد شریفی
  • فرهنگِ درست‌نویسیِ سخن، نویسندگان: حسن انوری و یوسف عالیِ عبا‌س‌آباد
  • فرهنگِ تلفظِ نام‌های خاص، نویسنده: فریبرز مجیدی
  • کتاب راهنمای ویرایش، نویسنده: غلام‌حسین غلام‌حسین‌زاده
  • کتاب بهتر بنویسیم، نویسنده: رضا بابایی
  • کتاب غلط ننویسیم، نویسنده: ابوالحسن نجفی
  • کتاب ترکیب در زبانِ فارسی، نویسندم: علاءالدین طباطبایی
  • کتاب واژه‌سازی و دستور، نویسنده: علاءالدین طباطبایی
  • کتاب واژه‌سازی در زبانِ فارسی، نویسنده: حسین سامعی
  • کتاب دست‌نامۀ قواعدِ فهرست‌نویسی، نویسنده: ماندانا صدیق‌ بهزادی
  • کتاب فرهنگِ مترجم، نویسنده: غلام‌حسین صدری‌افشار

کانال تلگرامی زین قند پارسی

قرار بود که در این مقاله صرفا به کتاب‌های آموزش ویرایش و درست‌نویسی بپردازیم. با این حال برای آموزش ویرایش راه‌های مختلفی وجود دارد و از ظرفیت فضای مجازی در این‌باره نمی‌توان غافل شد. یکی از منابع کاربردی برای آموزش اصول درست‌نویسی فارسی، کانال تلگرامی زین قند پارسی است. مدیر این کانال، جناب آقای علیرضا حیدری، یکی از ویراستاران و مدرسان ویراستاری، هستند.

مهم‌ترین نکته مثبت این کانال، بیان خلاصه مهم‌ترین مطالب و نکات ویراستاری است. بنابراین عضویت در این کانال می‌تواند به شما در یادگیری و یادآوری نکات مهم ویرایشی کمک کند. مخصوصا اگر هدفتان بهبود اصول نگارشی نوشته‌هایتان به صورت کلی است.

آدرس کانال تلگرامی زین قند پارسی

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌ها و منابع آموزش ویرایش و درست‌نویسی فارسی پرداختیم. البته منابع دیگری هم وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. اگر کتاب یا کانال تلگرامی یا هر منبع مفید دیگری را در زمینه اصول ویرایش و درست‌نویسی می‌شناسید، آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا به این مقاله اضافه کنیم.

سایت ترجمه ترجمیک انواع خدمات تخصصی زبانی همانند ترجمه مقاله و کتاب، ویرایش تخصصی، ویرایش نیتیو، پارافریز و تولید محتوا را با با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. برای اطلاع از تعرفه خدمات به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.