در-کدام-کشورها-امکان-تحصیل-رایگان-وجود-دارد؟

در کدام کشورها می‌توان رایگان تحصیل کرد؟

تحصیل رایگان در کشورهای خارجی رویایی دور از باور نیست. کشورهایی وجود دارند که به دلیل افزایش نرخ دانشجویان بین‌المللی، امکان تحصیل رایگان را برای آن‌‌ها فراهم کرده‌اند. خیلی از این کشورها با امکان تحصیل رایگان، دانشجویان نخبه و استعداد درخشان را به خود جذب می‌کنند.

شهریه دانشگا‌ه‌ها در این کشورها یا بسیار پایین بوده یا رایگان است. حتی برخی از آن‌ها امکان کار در کنار تحصیل را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا هزینه زندگی در آن کشور تامین شود. پیدا کردن کشورهایی با امکان تحصیل رایگان با خواندن این مقاله میسر می‌شود. کاری که باید انجام دهید، این است که مدارکتان رزومه و مدارکتان را جمع‌آوری کنید، آن‌ها را برای ترجمه رسمی بفرستید و آماده اخذ ویزا از کشور مدنظر شوید.

«در کدام کشورها می‌توان رایگان تحصیل کرد»؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا به بررسی این پرسش بپردازیم.

مطالب مرتبط:

به کدام رشته‌ها بورسیه تعلق می‌گیرد؟

در کدام کشورها می‌توانیم رایگان تحصیل کنیم؟

همانطور که گفتیم، برخی از این کشورها امکان تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار ناچیز را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. با تحصیلات رایگان، علاوه بر اینکه فرصت و تجربه تحصیلات عالی در کشورهای مطرح جهان را خواهید داشت، امکان تقویت رزومه و فرصت‌های شغلی بی‌نظیر را نیز برای خود فراهم می‌کنید.

در ادامه بهترین کشورها برای تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار پایین را به شما معرفی خواهیم کرد:

تحصیل رایگان در آلمان

اولین و مهم‌ترین کشور برای تحصیل رایگان آلمان است. دانشگاه‌های برتر آلمان هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را به خود جذب می‌کنند. فرصت تحصیل در آلمان امکان رشد، پیشرفت، ارتقای شغلی و فرصت‌های جذاب را برای شما فراهم می‌کند.

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی، شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی فارغ از ملیت و نژاد نیز صدق می‌کند. تنها هزینه‌ای که دریافت می‌شود، جهت امور اداری و در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو است.

تحصیل رایگان در آلمان
بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در کارشناسی، شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند.

هزینه‌های تحصیل در آلمان، همراه با اقتصاد قوی و سیستم آموزشی عالی،‌ دانشجویان برتر را به سمت این کشور جذب می‌کند. بیش از ۴۰ دانشگاه آلمان در رتبه‌بندی جهانی QS در رتبه و جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. بالاترین جایگاه برای دانشگاه فنی مونیخ است.

نکته قابل توجه این است که فارغ از هزینه‌‌های دانشگاه که رایگان تمام می‌شود، هزینه‌های زندگی هم وجود دارند. شما باید ثابت کنید که برای تحصیل در آلمات در حدود ۱۰۰۰۰ یورو تمکن مالی دارید. در کنار ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، مدارک مربوط به تمکن مالی برای اخذ ویزای آلمان الزامی است. برلین و مونیخ دو مقصد عالی برای تحصیل در آلمان به شمار می‌روند.

تحصیل رایگان در فرانسه

شاید از اینکه نام فرانسه را در این لیست می‌یابید، متعجب شوید. از آنجایی که فرانسه معمولا جزو کشورهای گران به حساب می‌آید، دانشجویان به سراغ این کشور نمی‌روند. با این حال، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند که بدون در نظر گرفتن ملیتشان، با هزینه‌ای بسیار پایین یا رایگان در فرانسه تحصیل کنند.

دانشجویان بین‌المللی در حالت عادی باید تا سالی ۲۷۷۰ یورو برای تحصیل در فرانسه هزینه کنند. با این حال، دولت فرانسه بورسیه‌هایی را از ۷۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰ دلار برای این دانشجویان در نظر گرفته‌ است. با تقویت رزومه و نمره زبان عالی،‌ شانس اخذ این بورسیه‌ها را خواهید داشت.

تحصیلات در کشور فرانسه به زبان بومی این کشور امکان‌پذیر است. با این حال، برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شوند. هزینه‌های زندگی در فرانسه نیز در سال تا حدود ۹۶۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. البته در پایتخت فرانسه، یعنی پاریس، این هزینه بیشتر نیز خواهد شد.

در کدام کشورهای شمال اروپا می‌توان رایگان تحصیل کرد؟

کشورهای شمال اروپا معمولا به دلیل سطح رفاه بالای زندگی و طبیعت بکر، شناخته شده هستند. جالب است بدانید که جدا از این موارد، این کشورها یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارند. در این بین برخی از این کشورها برنامه‌‌هایی را برای تحصیل رایگان ارائه می‌دهند:

  • تحصیل رایگان در نروژ: در نروژ، هزینه تحصیل برای تمام دانشجویان رایگان است. مانند آلمان، دانشجویان تنها برای انجام امور دفتری هزینه پرداخت می‌کنند. این هزینه در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کرون است (۳۳ تا ۶۶ دلار آمریکا). اکثر برنامه‌های کارشناسی به زبان نروژی تدریس می‌شوند و دانشجویان باید به این زبان مسلط باشند. تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا امکان‌پذیر است.
  • تحصیل رایگان در ایسلند: چهار دانشگاه دولتی برتر ایسلند هیچ شهریه‌ سالانه‌ای ندارند و در حدود ۶۰۰ دلار هزینه ثبت نام اخذ می‌کنند.
  • تحصیل رایگان در دانمارک، سوئد و فنلاند: تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تنها برای دانشجویان ایالت متحده اروپا امکان‌پذیر است. با این حال، دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری بدون پرداخت هزینه-حتی با پرداخت حقوق-امکان تحصیل دارند. لازم به ذکر است که فنلاند شامل این قانون نیست و همه دانشجویان به زبان سوئدی یا فنلاندی امکان تحصیل رایگان خواهند داشت.

موضوع مهم درباره تحصیل در اروپا، هزینه‌های زندگی است. شمال اروپا بالاترین هزینه‌های زندگی را دارد. با این وجود به دلیل اقتصاد سالم، معمولا دانشجویان از پس پرداخت هزینه‌های زندگی برمی‌آیند. چهار پایتخت برتر شمال اروپا عبارتند از: کپنهانگ، هلسینکی، اسلو و استکهلم.

در کدام کشورهای اروپا امکان تحصیل رایگان وجود دارد؟

شاید با خودتان بگویید که آیا کشورهای دیگر اروپا نیز امکان تحصیل رایگان یا با هزینه کم را دارند؟ تعدادی کشورهای اروپایی وجود دارند که شهریه‌های مقرون به صرفه یا رایگان را پوشش می‌دهند. البته این قضیه بدین معنا نیست که کیفیت پایین‌تری در سیستم آموزشی دارند.

تحصیل رایگان در ایتالیا

دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا هزینه‌های بالایی دارند. دانشگاه‌های دولتی ارزان‌تر هستند و برای مقطع کارشناسی در حدود ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو شهریه دریافت می‌کنند. با این وجود، ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل به حساب می‌آید؛ چراکه هر سال بورسیه‌های متعددی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. وام،‌ کمک هزینه‌های تحصیلی عالی، بورسیه‌ها و معافیت از پرداخت هزینه برای دانشجویان واجد شرایط، دلایلی هستند که باید در ایتالیا تحصیل کنید.

تحصیل در اسپانیا

دانشجویان اتحادیه اروپا برای تحصیل در اسپانیا هزینه زیادی پرداخت نمی‌کنند. این مسئله تا حدودی برای دانشجویان بین‌المللی نیز صدق می‌کند. تحصیل در اسپانیا سالانه تنها به ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ یورو هزینه نیاز دارد. مادرید، بارسلونا و والنسیا بهترین مقاصد تحصیلی از لحاظ رتبه‌بندی QS هستند.

تحصیل در اتریش

اتریش با فراهم کردن امکانات مناسب، دانشجویان بین‌المللی را به سوی خود جذب می‌کند. دانشجویان بین‌المللی با پرداخت ترمی ۷۲۶ یورو امکان تحصیل در برترین دانشگاه‌ها را خواهند داشت. وین، پایتخت اتریش، رتبه سیزدهم QS بهترین شهرهای دانشجویی در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

تحصیل در بلژیک

بروکسل، پایتخت بلژیک، در رتبه ۴۳ بهترین شهرهای دانشجویی QS سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرد. با این حال، هزینه تحصیل در این کشور کمی بالاتر از سایر مقاصد تحصیلی ذکرشده است. هزینه تحصیل در بلژیک حدود ۴۱۷۵ یورو در سال محاسبه می‌شود.

آیا تحصیل رایگان در کشورهای آمریکای جنوبی امکان‌پذیر است؟

تحصیل رایگان تنها به کشورهای اروپایی محدود نیست. دانشجویان بین‌المللی در صورتی که به زبان اسپانیایی تسلط دارند، می‌توانند که به ادامه تحصیل در کشورهایی مثل آرژانتین یا مکزیک نیز فکر کنند. در ادامه به بررسی هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشورها خواهیم پرداخت.

تحصیل رایگان در آمریکای جنوبی

تحصیل در آرژانتین

دانشجویان آرژانتینی خودشان از تحصیلات رایگان لذت می‌برند. دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند که از این شرایط برخودار شوند، تنها برای ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی این کشور باید هزینه کمی پرداخت کنند. بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین در رتبه سی‌و‌یکمین QS قرار دارد.

تحصیل در مکزیک

تحصیل رایگان در مکزیک با دریافت بورسیه امکان‌پذیر است. دولت مکزیک تنها هزینه تحصیلات دانشجویان بین‌المللی را پرداخت می‌کند و دانشجویان باید خودشان هزینه زندگی در مکزیک را بپردازند. خوشبختانه مکزیک کشور ارزانی به حساب می‌آید و هزینه زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی نمی‌تراشد. دانشگاه‌ بین‌المللی مکزیک از برترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آید.

سخن پایانی

در این مقاله به پاسخ پرسش «در کدام کشورها می‌توان رایگان تحصیل کرد» پرداختیم. در حالی که امروزه اروپا تلاش چشم‌گیری برای جذب دانشجویان بین‌المللی دارد،‌ نباید از مناطقی مانند آمریکای جنوبی غافل شد. امیدواریم که با مطالعه این پست، به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

یکی از اقدامات مهم دانشجویان برای تحصیلات بین‌المللی، ترجمه تخصصی مقالات و پایان‌نامه است. برخی از دانشجویان برای تقویت رزومه خود اقدام به ترجمه کتاب نیز می‌کنند. اگر با این مسیر آشنا نیستید و نیاز به یک همراه برای ترجمه کتاب و مقالات خود دارید،‌ سایت ترجمه ترجمیک را فراموش نکنید. ترجمیک، رتبه یک ترجمه، ویرایش و تولید محتوا، در این مسیر همراه شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.