به‌ روزرسانی گوگل در مارس ۲۰۲۴ چه مواردی را شامل می‌شود؟

آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای سئو (مارس ۲۰۲۴)

«شنیده‌ای که گوگل به تازگی الگوریتم‌هایش را به روزرسانی کرده است؟» این جمله یکی از ترسناک‌ترین خبرهایی است که می‌توانید به یک کارشناس سئو دهید. در واقع به روزرسانی‌های اصلی گوگل، یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های هر متخصص سئو، کارشناس تولید محتوا و هر فردی که دارای وب‌سایت است، محسوب می‌شود.

البته به روزرسانی‌های گوگل، اقدامی مثبت هستند که در نتیجه آن، محتواهای کاربردی‌ و مفیدتری به افرادی که در آن جست و جو می‌کنند، نشان داده می‌شود. با این حال، این موضوع معمولا وب‌سایت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا بعد از هر به روزرسانی اصلی گوگل (تقریبا سالی یک‌بار)، بسیاری از وب‌سایت‌ها با تغییرات شدید رتبه و ترافیک مواجه می‌شوند. اگر وب‌سایت شما هم در دو ماه اخیر با تغییر در رتبه‌بندی کلمات کلیدی و ترافیک مواجه شده‌است، احتمالا تحت تاثیر آخرین به روزرسانی اصلی گوگل قرار گرفته‌اید.

در مارس ۲۰۲۴، گوگل یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم خود را راه‌اندازی کرد. این به‌روزرسانی با نسخه‌های قبلی متفاوت است زیرا محتوای با کیفیت پایین و اغلب تولید شده توسط هوش مصنوعی را هدف قرار می‌دهد که نتایج جست و جو را به هم ریخته است. برای همین در این مقاله وبلاگ ترجمیک به این به‌ روزرسانی می‌پردازیم.

ابتدا ترجمه بیانیه March 2024 core update گوگل را به شما ارائه می‌دهیم. سپس مروی سریع بر این تغییرات خواهیم داشت و در ادامه نیز به طور مفصل‌تر این تغییرات را بررسی می‌کنیم. پس از آن نیز به ارائه راه‌کارهایی برای افزایش ترافیک وب‌سایت‌ها خواهیم پرداخت. بنابراین برای آشنایی با آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای سئو و تولید محتوای متنی در مارس ۲۰۲۴ در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

در این مطلب خواهید خواند:

ترجمه متن بیانیه March 2024 core update

به‌روزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴ به‌روزرسانی پیچیده‌تری نسبت به به‌روزرسانی‌های اصلی معمول ما است که شامل تغییرات در چندین سیستم هسته‌ای است. همچنین نشان دهنده تحولی در نحوه شناسایی مفید بودن محتوا است.

همانطور که از چندین سیستم برای شناسایی اطلاعات قابل اعتماد استفاده می‌کنیم، سیستم‌های رتبه‌بندی اصلی خود را برای نشان دادن نتایج مفیدتر با استفاده از انواع سیگنال‌ها و رویکردهای نوآورانه ارتقا داده‌ایم. دیگر از یک سیگنال یا سیستم برای انجام این کار استفاده نمی‌شود و همچنین یک صفحه پرسش و پاسخ جدید برای کمک به توضیح این تغییر اضافه کرده‌ایم.

از آنجایی که این یک به‌روزرسانی پیچیده است، عرضه آن ممکن است که تا یک ماه طول بکشد. این احتمال وجود دارد که نوسانات بیشتری در رتبه‌بندی نسبت به یک به روزرسانی هسته معمولی وجود داشته باشد، زیرا سیستم‌های مختلف به طور کامل به روز می‌شوند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. پس از اتمام به‌روزرسانی، آن را اعلام می‌کنیم (نکته: به روزرسانی در ۱۹ آپریل به اتمام رسیده است).

تا زمانی که سازندگان، محتوای رضایت‌بخشی را برای مردم تولید می‌کنند، هیچ چیز جدید یا خاصی برای این به‌روزرسانی انجام نمی‌دهند. برای کسانی که شاید رتبه‌بندی هم نداشته باشند، ما قویاً توصیه می‌کنیم که صفحه راهنمای محتوای مفید، قابل اعتماد و برای افراد را بخوانند.

خط مشی‌های جدید اسپم (spam)

خط‌مشی‌های هرزنامه ما برای رسیدگی به اقداماتی طراحی شده‌اند که می‌توانند بر کیفیت نتایج جست‌وجوی گوگل تأثیر منفی بگذارند. امروز، سه خط مشی جدید هرزنامه را در برابر اقدامات بدی که شاهد گسترش آنها بوده‌ایم، اعلام می کنیم: سوء استفاده از دامنه منقضی شده، سوء استفاده از محتوای انبوه و سوء استفاده از اعتبار سایت.

گوگل در آخرین آپدیت خود چه مواردی را جریمه می‌کند؟
گوگل در آخرین آپدیت خود چه مواردی را جریمه می‌کند؟

ما سازندگان محتوا را تشویق می‌کنیم که همه خط‌مشی‌های هرزنامه ما را بررسی کنند و مطمئن شوند که درگیر چنین اقداماتی نیستند. سایت‌هایی که خط مشی‌های هرزنامه ما را نقض می‌کنند، ممکن است که در نتایج، رتبه پایین‌تری داشته باشند یا اصلاً در نتایج ظاهر نشوند. اگر تحت تأثیر یک اقدام دستی هرزنامه قرار گیرند، صاحبان سایت از طریق حساب سرچ کنسول ثبت‌شده خود اخطاریه دریافت می‌کنند و می‌توانند که برای بررسی مجدد، درخواست دهند.

همراه با خط مشی‌های جدید هرزنامه، امروز به روزرسانی هرزنامه مارس ۲۰۲۴ را نیز راه اندازی می‌کنیم.

سوء استفاده از دامنه منقضی‌شده

سوء استفاده از دامنه منقضی‌شده، جایی است که یک نام دامنه منقضی‌شده خریداری می‌شود و در درجه اول برای دستکاری رتبه‌بندی جست‌وجو با ارائه محتوایی که ارزش کمی برای کاربران ایجاد می‌کند، تغییر کاربری داده می‌شود.

برای مثال، شخصی ممکن است که دامنه‌ای را خریداری کند که قبلاً توسط یک سایت پزشکی استفاده می‌شده است و آن را برای میزبانی محتوای مرتبط با کازینو با کیفیت پایین استفاده کند، به این امید که بر اساس شهرت دامنه (از مالکیت قبلی)، در جست‌وجو موفق شود.

سوء استفاده از دامنه منقضی شده کاری نیست که مردم به طور تصادفی انجام دهند. این روشی است که توسط افرادی استفاده می‌شود که امیدوارند با استفاده از شهرت گذشته یک نام دامنه، با محتوای کم‌ارزش، رتبه خوبی در جست‌ و جوها کسب کنند. این دامنه‌ها عموماً برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته نشده‌اند که آنها را از طریق موتورهای جست و جو پیدا کنند. استفاده از یک نام دامنه قدیمی برای یک سایت جدید و اصلی که ابتدا برای خدمات‌رسانی به مردم طراحی شده است، خوب است.

سوء استفاده از محتوای انبوه

سوء استفاده از محتوای انبوه زمانی است که بسیاری از صفحات با هدف اصلی دستکاری رتبه‌بندی‌های جست و جو و عدم کمک به کاربران ایجاد می‌شوند. این عمل توهین‌آمیز معمولاً بر ایجاد حجم زیادی از محتوای غیراصلی متمرکز است که صرف نظر از اینکه چگونه ایجاد شده است، ارزش کمی برای کاربران فراهم می‌کند.

این خط‌مشی جدید مبتنی بر خط‌مشی هرزنامه قبلی ما در مورد محتوای تولید شده خودکار است. تضمین می‌کند که می‌توانیم در صورت نیاز در مورد سوءاستفاده از محتوای انبوه، بدون توجه به اینکه محتوا از طریق اتوماسیون، تلاش‌های انسانی یا ترکیبی از فرآیندهای انسانی و خودکار تولید شده باشد، اقدام کنیم.

مطالب مرتبط:

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

آیا این تغییری در نحوه مشاهده محتوای هوش مصنوعی توسط گوگل از نظر اسپم است؟

خط مشی طولانی مدت ما برای هرزنامه این بوده است که اگر هدف اصلی دستکاری رتبه در نتایج جستجو باشد، استفاده از اتوماسیون، از جمله هوش مصنوعی مولد، اسپم محسوب می‌شود. خط مشی به روز شده با همان روح سیاست قبلی ما و بر اساس همان اصل است. بر همین اساس، گسترش یافته است تا روش‌های پیچیده‌تر ایجاد محتوای انبوه را در نظر بگیرد، جایی که همیشه مشخص نیست که محتوای با کیفیت پایین صرفاً از طریق هوش مصنوعی ایجاد شده است یا خیر.

چه تفاوتی با خط مشی قدیمی در برابر «محتوای تولید شده به صورت خودکار» و خط مشی به روز شده در برابر «سوء استفاده از محتوای انبوه» دارد؟

خط مشی جدید ما به این منظور کمک می‌کند که افراد با وضوح بیشتری روی این ایده تمرکز کنند که تولید محتوا در مقیاس انبوه در صورتی که با هدف دست‌کاری رتبه‌بندی جست و جو انجام شود، سوء‌استفاده است (تفاوتی در این‌که چه اتوماسیون و چه انسان‌ها در آن دخیل باشند، ندارد).

سوء استفاده از شهرت وب‌سایت

سوء استفاده از شهرت سایت زمانی است که صفحات شخص ثالثی با نظارت یا دخالت کم یا بدون دخالت شخص اول منتشر می‌شوند. در این‌جا هدف، دستکاری رتبه‌بندی جست و جو با استفاده از سیگنال‌های رتبه بندی سایت شخص اول است. چنین صفحات شخص ثالثی شامل صفحات حمایت‌شده، تبلیغاتی، شریک یا سایر صفحات شخص ثالث است که معمولاً مستقل از هدف اصلی سایت میزبان هستند یا بدون نظارت دقیق یا دخالت سایت میزبان تولید می‌شوند و ارزش کمی را برای کاربران ارائه می‌دهند.

خط‌مشی جدید ما همه محتواهای شخص ثالث را نقض نمی‌کند، بلکه فقط محتوایی را که بدون نظارت دقیق میزبانی می‌شود و هدف آن دستکاری رتبه‌بندی جست و جو است، در نظر می‌گیرد.

به عنوان مثال، بسیاری از نشریات میزبان محتوای تبلیغاتی هستند که برای آنها در نظر گرفته شده است. این نوع محتوا که گاهی «تبلیغات بومی (native advertising)» یا «تبلیغات (advertorial)» نامیده می‌شود، معمولاً خوانندگان معمولی نشریه را وقتی مستقیماً آن را در سایت ناشر پیدا می‌کنند یا از نتایج جست و جوی گوگل به آن می‌رسند، سردرگم نمی‌کند. بنابراین لازم نیست که این محتواها توسط گوگل مسدود شوند.

صفحه خط‌مشی‌های هرزنامه ما چند نمونه گویا از سوء استفاده از شهرت سایت را فهرست می‌کند. چنین محتوایی باید از جست و جوی گوگل مسدود شود تا از نقض خط‌مشی‌های هرزنامه ما جلوگیری شود. برای اینکه صاحبان سایت برای این تغییر زمان آماده شوند، این خط‌مشی جدید از ۵ می ۲۰۲۴ اعمال می‌شود.

یک سایت چه سیگنال‌های رتبه‌بندی دارد؟

سیستم‌های اصلی رتبه‌بندی ما در درجه اول برای کار در سطح صفحه طراحی شده‌اند و از سیگنال‌ها و سیستم‌های مختلفی برای درک نحوه رتبه‌بندی صفحات جداگانه استفاده می‌کنند. ما برخی از سیگنال‌های سراسر سایت را داریم که در نظر گرفته شده‌اند.

لطفاً توجه داشته باشید: برخی از خدمات شخص ثالث امتیازهای «reputation» یا «authority» را برای سایت‌ها ارائه می‌دهند. این‌ها با هیچ یک از سیگنال‌های خود گوگل مطابقت ندارند.

هدف ما از خط‌مشی‌های جدید و پیشرفت‌های مداوم ما در سیستم‌های مبارزه با هرزنامه‌ها، فقط اطمینان از دریافت محتوای عالی و مفید توسط کاربران نیست. همچنین این اطمینان حاصل می شود که کسانی که محتوای مفید تولید می‌کنند، در نتایج جست‌جو موفق‌تر از کسانی باشند که به اسپم می‌پردازند.

ما داشبورد وضعیت جست و جو را به‌روزرسانی می‌کنیم تا تأیید کنیم که عرضه‌ها کامل شد. ما همچنین پس از پایان به‌روزرسانی، فرمی را برای بازخورد خاصی که افراد ممکن است داشته باشند، اعلام و باز می‌کنیم.

مروی سریع بر به‌ روزرسانی‌های گوگل در مارس ۲۰۲۴

در ابتدا مروی اجمالی و سریع بر آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل در مارس ۲۰۲۴ خواهیم داشت و سپس در ادامه مقاله به صورت مفصل‌تر این تغییرات را بررسی می‌کنیم.

اهمیت ‌لینک‌ها نسبت به گذشته کمتر می‌شود!

در سال ۲۰۲۳، گری ایلیس از گوگل اظهار داشت که پیوندها حتی جزو ۳ سیگنال مهم رتبه‌بندی هم نیستند. سپس در ماه مارس سال جاری، گوگل مستندات سیاست‌های هرزنامه خود را ویرایش کرد تا اهمیت پیوندها را تغییر دهد.

متن بیانیه قبلی (قبل از مارس ۲۰۲۴):

Google uses links as an important factor in determining the relevancy of web pages

گوگل از پیوندها به عنوان یک عامل مهم در تعیین ارتباط صفحات وب استفاده می‌کند.

تغییرات بیانیه (پس از مارس ۲۰۲۴):

Google uses links as a factor in determining the relevancy of web pages

گوگل از پیوندها به عنوان عاملی در تعیین ارتباط صفحات وب استفاده می‌کند.

حذف کلمه «مهم» معمولاً می‌تواند محافظه کارانه و کمی مبهم تلقی شود. اما محافظه کار بودن با توجه بیانیه قبلی گوگل در مورد پیوندها (این‌که پیوندها جزو سه عامل اصلی نیستند)، کمی سخت است. بر طبق نظر وب‌سایت searchenginejournal، هدفی برای حذف کلمه «مهم» وجود دارد و آن هدف این است که بر نقش پیوندها تاکید نشود.

مطالب مرتبط:

آموزش صفر تا صد تولید محتوای متنی

محتوای ایجاد شده برای دستکاری لینک‌ها جریمه می‌شود!

بخش دوم دستورالعمل‌های گوگل نیز در ارتباط با پیوندها وجود دارد. این عامل جدید مربوط به ایجاد محتوا با هدف دستکاری پیوندها است. این در جمله جدیدی که به لیست نمونه هایی از پیوندهای دستکاری اضافه شده است، بیان می‌شود.

متن بیانیه گوگل صریحا به این موضوع اشاره می‌کند.

Creating low-value content primarily for the purposes of manipulating linking and ranking signals.

«ایجاد محتوای کم ارزش در درجه اول به منظور دستکاری سیگنال‌های پیوند و رتبه‌بندی»

شاید این به نوعی مبهم به نظر برسد اما به نظر می‌رسد که هدف آن نوعی پیوندهای پولی است که در آن شبکه‌ای از سایت‌ها برای لینک‌دهی به تعدادی صفحه استفاده می‌شود. این یک روش بسیار قدیمی است که کسانی که در سئو تازه کار هستند، آن را شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN) می‌نامند.

لینک‌های پولی و دستکاری‌شده شناسایی می‌شوند!

سیگنال جدید دیگر بر روی پیوندهای پولی و دستکاری‌شده، متمرکز است. گوگل همیشه سایت‌هایی را که لینک می‌فروشند، جریمه کرده است. اما ممکن است که این اولین باری باشد که گوگل به صراحت این دسته از لینک‌ها را به عنوان چیزی که الگوریتم آنها بررسی می‌کند، ذکر می‌کند.

این جملات جدید می‌گوید:

Any links that are intended to manipulate rankings in Google Search results may be considered link spam. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.

هر پیوندی که برای دستکاری رتبه‌بندی در نتایج جست و جوی گوگل در نظر گرفته شده باشد، ممکن است که به عنوان لینک‌های اسپم در نظر گرفته شود. این شامل هر رفتاری می‌شود که لینک‌های سایت شما یا لینک‌های خروجی از سایت شما را دستکاری می‌کند.

دامنه‌های منقضی‌شده که با هدفی جدید تغییر یافته‌اند، به صورت کامل بررسی می‌شود!

برخی ممکن است از بیانیه گوگل این نتیجه را بگیرند که گوگل دامنه‌های منقضی شده را سرکوب می‌کند. این تفسیر کاملاً دقیق نیست. چیزی که واقعاً اتفاق می‌افتد، این است که گوگل سیگنال جدیدی را در رابطه با نحوه استفاده از دامنه‌ها معرفی می‌کند که به طور خاص تغییرات را از نحوه استفاده از یک دامنه به یک هدف جدید بررسی می‌کند.

گوگل از کلمه «Repurpose» برای توصیف این سیگنال استفاده می‌کند:

Expired domain abuse is where an expired domain name is purchased and repurposed primarily to manipulate search rankings by hosting content that provides little to no value to users.

سوء استفاده از دامنه منقضی شده جایی است که یک نام دامنه منقضی‌شده خریداری می‌شود. سپس در درجه اول برای دستکاری رتبه‌بندی جست‌وجو با ارائه محتوایی که ارزش کمی برای کاربران ایجاد می‌کند، تغییر کاربری داده می‌شود.

دستورالعمل‌های به روز شده گوگل نمونه‌های زیر را از برخی از آنچه این سیگنال جدید به دنبال آن است، فهرست می‌کند:

  • محتوای وابسته در سایتی که قبلاً توسط یک سازمان دولتی استفاده شده است.
  • محصولات پزشکی تجاری که در سایتی فروخته می‌شوند که قبلاً توسط یک موسسه خیریه پزشکی غیرانتفاعی استفاده می‌شد.

دستورالعمل‌ها می‌گویند که لیست بالا، تنها نمونه‌هایی از این موضوع هستند و آنچه سیگنال به دنبال آن است، محدود به آنچه در مثال بالا آورده شده، نیست. نکته تایید‌شده این است که سیگنال دامنه منقضی شده گوگل در حال بررسی این است که چگونه هدف سایت جدید ساخته شده بر روی یک دامنه منقضی شده با هدف قبلی متفاوت است.

این لزوماً به این معنی نیست که حفظ یکسان بودن محتوا برای در امان ماندن از این سیگنال کافی است. زیرا سیگنال به دنبال هدف است، مانند رفتن از یک هدف غیروابسته به یک هدف وابسته.

اما آیا به روزرسانی‌های گوگل در این حد، چیز جدیدی است؟

به روزرسانی‌های گوگل چیز جدیدی نیستند!

به روزرسانی الگوریتم‌های جست و جو و رتبه‌بندی توسط گوگل، اتفاق جدیدی نیست. به‌روزرسانی‌ها بخشی از تلاش‌های مداوم گوگل برای بهبود تجربه کاربران است. گوگل سعی می‌کند که راه‌های جدیدی برای تبلیغ محتوای با کیفیت، مرتبط و قابل اعتماد پیدا کند. با این حال، به‌روزرسانی اصلی گوگل در مارس ۲۰۲۴ متمایز است. این به این دلیل است که مستقیماً موج محتوای تولیدشده توسط ابزارهای هوش مصنوعی را که با موتورهای جست‌وجو برخورد می‌کند، نشان می‌دهد.

گوگل همواره سعی می‌کند که راه‌های جدیدی برای تبلیغ محتوای با کیفیت، مرتبط و قابل اعتماد پیدا کند.
گوگل همواره سعی می‌کند که راه‌های جدیدی برای تبلیغ محتوای با کیفیت، مرتبط و قابل اعتماد پیدا کند.

هوش مصنوعی مولد اکنون به طور گسترده در دسترس است. در نتیجه، در فضای مجازی شاهد هجوم محتواهای فاقد عمق و دقت هستند. در صورتی که در حالت معمول، محتوایی که توسط نویسندگان حرفه‌ای نوشته می‌شد، چنین ویژگی‌هایی نداشته است. گوگل اعلام کرده است که استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا ممنوع نیست اما برای کیفیت واقعی ارزش قائل است و به مطالبی با کیفیت بالا، پاداش می‌دهد.

آشنایی با به روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم گوگل فهرستی از قوانین برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجو است. مانند بسیاری از چیزها، این قوانین ثابت نیستند. قوانین اغلب برای انطباق با فناوری‌های جدید و رفتارهای کاربر تغییر می‌کنند. امروزه یکی از مهم‌ترین تغییرات، موج ایجاد محتواهای جدید است. این امر گوگل را وادار می‌کند تا الگوریتم خود را به روز کند. در نتیجه، الگوریتم‌های گوگل باید به گونه‌ای توسعه یابند که به کاربران کمک کنند تا مرتبط‌ترین و با کیفیت‌ترین محتواها را پیدا کنند.

گوگل آپدیت اصلی را در ۵ مارس راه اندازی کرد و در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ عرضه را به پایان رساند.

مطالب مرتبط:

چرا تولید محتوا با هوش مصنوعی در ترجمیک ممنوع است؟

چرا به روزرسانی الگوریتم‌های گوگل اتفاق می‌افتد؟

ماموریت گوگل این است که اطلاعات جهان را سازماندهی کند و آنها را در دسترس و مفید قرار دهد. برای این کار، گوگل باید به طور مداوم الگوریتم‌های خود را برای درک و طبقه‌بندی محتوا تنظیم کند. به‌روزرسانی‌ها می‌توانند مسائل خاصی مانند کاهش هرزنامه را هدف قرار دهند.

گاهی نیز اهداف دیگری را در نظر دارند. برای مثال، به‌روزرسانی «Medic» ۲۰۱۸ بر سایت‌های بهداشتی و پزشکی متمرکز بود. هدف آن کشف محتوای معتبرتر در مناطقی بود که بیشترین اهمیت را دارد.

کیفیت محتوا و تجربه کاربری

در طول سال‌ها، گوگل به طور فزاینده‌ای کیفیت محتوا و تجربه کاربری را در اولویت قرار داده است. به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل مانند «پاندا» (۲۰۱۱) و «پنگوئن» (۲۰۱۲) نمونه‌های اولیه‌ای بودند که محتوای بی‌کیفیت و شیوه‌های پیوند دستکاری‌شده را جریمه می‌کردند. امروزه شاهد به‌روزرسانی‌هایی هستیم که بر تجربه صفحه (Core Web Vitals) و مفید بودن محتوا تمرکز دارند. همه اینها نشان می‌دهد که گوگل به سمت معیارهای کاربر محور حرکت می‌کند.

مطالعه و بررسی به روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل برای کارشناسان تولید محتوا، کارشناسان سئو و هر فردی که وب‌سایتی برای کسب و کارش ایجاد کرده است، ضروری است. این امر به شما کمک می‌کند تا استراتژی تولید محتوا خود را طبق این تغییرات تدوین، به‌ روزرسانی یا تغییر دهید.

برای بقا در این رقابت سنگین محتوا، باید محتوای بسیار مرتبطی را ایجاد کنید که در خدمت هدف کاربر باشد. تنها در این صورت است که سایت شما یک منبع ارزشمند برای مخاطبان شما باقی خواهد ماند.

برای بقا در این رقابت سنگین محتوا، باید محتوای بسیار مرتبطی را ایجاد کنید که در خدمت هدف کاربر باشد.
برای بقا در این رقابت سنگین محتوا، باید محتوای بسیار مرتبطی را ایجاد کنید که در خدمت هدف کاربر باشد.

چرا به روزرسانی‌های گوگل در ماه مارس ۲۰۲۴ اتفاق افتاد؟

همه ما متوجه افزایش محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی هستیم. این جهش فناوری، تولید محتوا در مقیاس انبوه را آسان‌تر کرده است. با این حال، همه محتواها با استانداردهای کیفی مورد نظر گوگل مطابقت ندارد. به‌روزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴ حرکت گوگل برای مقابله با این چالش است. در واقع گوگل امیدوار است که کاربران بار دیگر به محتوای ارزشمند و قابل اعتماد دسترسی یابند.

با این به روزرسانی، گوگل قصد دارد که نمایش محتوای هرز، بی‌کیفیت و ضعیف را در جست‌و‌جوها تا بیش از ۴۰٪ کاهش دهد.

«ما معتقدیم که این به‌روزرسانی‌ها میزان محتوای کم‌کیفیت در جست‌ و جو را کاهش می‌دهد و ترافیک بیشتری را به سایت‌های مفید و باکیفیت هدایت می‌کند. بر اساس ارزیابی‌های ما، انتظار داریم که ترکیب این به‌روزرسانی و تلاش‌های قبلی ما مجموعاً محتوای بی‌کیفیت و غیراصلی را در نتایج جست ‌و جو تا ۴۰ درصد کاهش دهد.» بخشی از بیانیه گوگل درباره آخرین به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های جست و جو در مارس ۲۰۲۴

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰ وبلاگ مهم برای آموزش سئو و تولید محتوا

چالش محتوای بی‌کیفیت

مشکل اصلی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، استفاده از هوش مصنوعی نیست بلکه کیفیت آن محتوا است. قبل از مارس ۲۰۲۴، در نتایج جست و جوها گاهی با محتوایی مواجه می‌شدیم که ارزش کمی برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات یا راه حل هستند، ارائه می‌کرد. این یک تجربه کاربری بد است و باعث می‌شود که محتوای باکیفیت و ساخته‌شده توسط نویسنده‌های حرفه ای به جایگاهی که شایسته آن هستند، دست نیابند.

این به طور خاص برای چیزی است که گوگل آن را سوء استفاده از محتوای مقیاس‌پذیر می‌نامد:

«سوء استفاده از محتوای مقیاس‌پذیر زمانی است که بسیاری از صفحات با هدف اصلی دستکاری رتبه‌بندی جست‌ و جو و عدم کمک به کاربران ایجاد می‌شوند. این رویه توهین‌آمیز معمولاً بر ایجاد حجم زیادی از محتوای غیراصلی متمرکز است که صرف نظر از اینکه چگونه ایجاد شده است، ارزش کمی برای کاربران فراهم می‌کند.»

کیفیت و ارتباط محتوا

با به‌روزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴، گوگل می‌خواهد که کیفیت بالا را برجسته کند. پس می‌توان گفت که گوگل محتوایی را به صرف این‌که توسط هوش مصنوعی تولید شده باشد، جریمه نمی‌کند. با این حال، هدف آن، این است که اطمینان یابد که هر محتوا چه توسط هوش مصنوعی نوشته شده باشد و چه توسط نویسندگان حرفه‌ای، مطابق با استانداردهای اساسی است. همچنین، محتواهایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، باید دیدگاه‌ها یا بینش‌های منحصر به فردی را ارائه دهد که به نفع کاربر باشد.

هم‌چنین در بخشی از بیانیه گوگل آمده است که:

«تا زمانی که سازندگان، محتوای رضایت‌بخشی را برای مردم تولید می‌کنند، هیچ چیز جدید یا خاصی در این به‌روزرسانی برای آن‌ها وجود ندارد. برای افرادی که شاید رتبه‌بندی خوبی هم نداشته باشند، ما قویاً توصیه می‌کنیمکه صفحه راهنمای ایجاد محتوای مفید، قابل اعتماد و برای افراد تازه‌کار را مطالعه کنند.»

به‌روزرسانی اصلی گوگل در ماه مارس ۲۰۲۴ برای سازندگان محتوا بسیار جالب است. ما (نویسندگان و کارشناسان تولید محتوا) باید از آن به عنوان یک فراخوان و دعوت به عمل برای بالا بردن استانداردهای محتوای خود استفاده کنیم. در نتیجه، محتوای منحصر به فردی را منتشر کنیم که واقعاً تجربیات آنلاین کاربران را غنی می‌کند.

این به روزرسانی به شما این فرصت را می‌دهد که استراتژی‌های محتوای خود را مرور کنید. شما می‌توانید که از پتانسیل هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمکی بهره بگیرید اما کیفیت و اصالتی را که فقط نویسندگان حرفه‌ای ارائه می‌دهند، در اولویت قرار دهید. همه چیز در مورد تعادل است! ما با هم مطمئن خواهیم شد که وب آموزنده، قابل اعتماد و کاربر پسند است. این چیزی است که گوگل نیز از وب‌سایت‌ها می‌خواهد.

به‌روزرسانی اصلی گوگل در مارس ۲۰۲۴ چه تغییراتی بر وب‌سایت شما می گذارد؟

شناسایی تأثیر به‌روزرسانی الگوریتم اصلی گوگل اولین گام به سمت شناسایی اقداماتی است که باید انجام دهید. به‌روزرسانی اصلی گوگل در مارس ۲۰۲۴ ممکن است که منجر به تغییراتی در عملکرد سایت شما شود.

کاهش ناگهانی ترافیک یا رتبه می‌تواند که هشدار دهنده باشد. این اتفاقات رخ می‌دهد، بنابراین باید سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید. همانطور که می‌دانید، این جابجایی‌ها احتمالا نشان‌دهنده این است که به روزرسانی، سایت شما را هم تحت تاثیر قرار داده است. اولین نکته این است که نترسید!

سپس با دقت و با کمک ابزارهای تحلیلی مانند سرچ کنسول، آنالیتیک و سایر ابزارها به این بپردازید که چگونه می‌توانید دوباره رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

البته توجه داشته باشید که قاعدتا این الگوریتم برای ترافیک ارگانیک (organic search) سایت شما باید تاثیر بگذارد نه ترافیک‌های referral و direct. بنابراین اگر تغییراتی در ترافیک‌های ارجاعی یا مستقیم خود مشاهده می‌کنید، احتمالا به عوامل دیگری غیر از به روزرسانی گوگل بستگی دارد.

قاعدتا این الگوریتم برای ترافیک ارگانیک (organic search) سایت شما باید تاثیر بگذارد نه ترافیک‌های referral و direct.
قاعدتا این الگوریتم برای ترافیک ارگانیک (organic search) سایت شما باید تاثیر بگذارد نه ترافیک‌های referral و direct.

چگونه ترافیک و رتبه سایت خود را بهبود بخشیم؟

شما ابتدا باید شناسایی کنید که چه عواملی منجر به کاهش رتبه وب‌سایت شما شده است. سپس برای رفع آن‌ها اقدام کند. معمولا عامل اصلی این امر یا به کیفیت محتوای وب‌سایت شما بر می‌گردد یا به جنبه‌های سئو.

برای بهبود ترافیک و رتبه وب‌سایت خود می‌توانید که اقدامات زیر را انجام دهید.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

افزایش کیفیت محتوا

اگر از دست دادن ترافیک ناشی از افت رتبه برای جست و جوهایی است که قبلاً برای آنها رتبه خوبی داشتید، احتمالاً مشکل محتوای شماست. اکنون با مشاهده رتبه‌بندی محتواهای رقبای خود یا محتواهایی که سه جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌اند، شروع کنید. به دنبال سرنخ‌هایی بگردید که چرا محتواهای رقبا ممکن است که بر محتوای شما ارجحیت داشته باشد و محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید. سعی کنید محتوای خود را برای کاربران مفیدتر و کاربردی‌تر کنید.

در ادامه می‌توانید کیفیت محتواهای وب‌سایت خود را بر اساس موارد زیر ارزیابی کنید.

آیا محتوا اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیل اصلی را ارائه می‌دهد؟

ارزیابی کنید که آیا محتوای شما بینش‌های جدید، دیدگاه‌های منحصربه‌فرد یا تحقیقات جامعی را ارائه می‌دهد که ارزشی فراتر از آنچه در حال حاضر در دسترس است، در اختیار مخاطبان قرار دهد.

آیا محتوا شرح موضوعی اساسی را به صورت کامل و جامع ارائه می‌دهد؟

ارزیابی کنید که آیا محتوای شما به طور کامل موضوع را پوشش می‌دهد و به طور جامع به سؤالات، نگرانی ها و علایق مرتبط مخاطب می پردازد.

آیا محتوا توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته شده است که به خوبی موضوع را می‌داند؟

در نظر بگیرید که آیا نویسنده تخصص، تجربه یا اشتیاق لازم را برای موضوع دارد؟ این امر کاملا در عمق و دقت محتوا مشهود است.

آیا محتوا هدف مشخصی دارد که با موفقیت به آن رسیده است؟

هدف اصلی محتوای خود (اطلاع‌رسانی، سرگرمی، متقاعد کردن و غیره) را مشخص کنید و ارزیابی کنید که آیا به طور مؤثر به این هدف می‌رسد یا خیر.

آیا کسی که محتوای شما را می‌خواند، به پاسخ سوالات خود می‌رسد؟

به این فکر کنید که آیا خواننده می‌تواند دانش عملی، راه‌حل‌ها یا درک عمیق‌تری از موضوع داشته باشد. در غیر این صورت محتوای خود را به روزرسانی کنید.

آیا محتوا اطلاعاتی را ارائه می‌کند که باعث می‌شود به آن اعتماد کنید؟

از جمله مواردی که باعث افزایش اعتبار محتوا می‌شود، می‌توان به ارائه منبع روشن، شواهدی مبنی بر تخصص نویسنده و عدم وجود اشتباهات واقعی اشاره کرد. اعتبار محتوای خود را از طریق منبع‌یابی دقیق، نشان دادن صلاحیت‌های نویسنده و اطمینان از صحت واقعی آن بررسی کنید.

آیا محتوا فاقد مشکلات نگارشی و ویرایشی است؟

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به صورت حرفه‌ای و با توجه به دستور زبان، املا و سبک ارائه شده است و خواندن آن، آسان و لذت‌بخش است. بهترین راه این است که پس از نگارش محتوا، یک‌بار دیگر هم برای ویرایش تخصصی آن اقدام کنید. هم‌چنین می‌توانید از فردی دیگر بخواهید که محتواهای شما را بخواند و نظرش را درباره آن‌ها به شما بگوید.

آیا احساس خوبی دارید که به این محتوا برای مسائل مربوط به YMYL اعتماد کنید؟

برای محتوایی که بر تصمیمات مهم (سلامتی، مالی و غیره) تأثیر می‌گذارد، در نظر بگیرید که آیا بالاترین استانداردهای دقت و قابل اعتماد بودن را دارد یا خیر.

آیا محتوا برای پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطب انسانی به جای موتورهای جست و جو طراحی شده است؟

به جای هدف قرار دادن موتورهای جست و جو، محتوایی ایجاد کنید که در خدمت علایق و سوالات مخاطبان شما باشد.

آیا سایت شما هدف یا تمرکز اصلی دارد و آیا محتوای شما از این هدف پشتیبانی می‌کند؟

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با موضوع یا مأموریت کلی وب‌سایت شما هماهنگ است و از آن پشتیبانی می‌کند و تجربه کاربری منسجمی را ارائه می‌دهد.

رسیدگی به مسائل فنی

نحوه بهبود وب‌سایت شما به نوع مشکل بستگی دارد. اگر یک مشکل فنی شدید دارید که باعث از دست دادن ناگهانی ترافیک شود، احتمالاً بر اثر به‌روزرسانی گوگل این مشکل، ایجاد نشده است. با این حال، در هر صورت، اگر مشکل فنی پیدا کردید، باید آن را برطرف کنید. این را در نظر بگیرید: اگر چراغ بنزین ماشین شما روشن است، شستن ماشین و آویزان کردن یک خوشبوکننده جدید به دورنمای قابلیت رانندگی خودرو کمک نمی‌کند.

برای بهبود نسخه فنی وب‌سایت خود، موارد زیر را بررسی کنید:

  • عملکرد سایت خود در نسخه موبایل را اصلاح کنید!
  • سرعت صفحه را بهبود بخشید!
  • ساختار سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پیدا کردن محتواهای هدف برای کاربر راحت باشد!
  • و هرگونه اقدامی که به رف مشکلات فنی وب‌سایت شما کمک می‌کند.

سخن پایانی

سازگاری، کیفیت و تمرکز کاربر همان چیزی است که برای موفقیت به آن نیاز دارید. اگر به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل به وب‌سایت شما ضربه زده است، کار سختی را در پیش دارید. ولی رسیدن به جایگاه قبلی، غیر ممکن نیست. از این موضوع درس بگیرید، استراتژی تولید محتوای خود را تغییر دهید و دنبال فرصت‌های جدیدی برای رشد باشید.

فراموش نکنید که الگوریتم‌های گوگل به تکامل خود ادامه خواهند داد. هدف به روزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴، مبارزه با محتوای کم کیفیت است. این نشان دهنده تغییر به سوی آینده‌ای است که احتمالا برای محتوای واقعی، مفید و کاربر محور ارزش بیشتری قائل می‌شود.

اگر به انواع خدمات تولید محتوا با بالاترین کیفیت و هزینه مناسب نیاز دارید، از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک استفاده کنید!

2 دیدگاه در «آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای سئو (مارس ۲۰۲۴)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.