پزشک خوب: رزرو آنلاین وقت پزشک و روانشناس

رپورتاژ: مراجعه به روانشناس؛ آری یا خیر

اگر خدایی نکرده مشکلی جسمی برای ما پیش بیاید، حاضریم تمام دارایی خود را برای بدست آوردن دوباره سلامتی خرج کنیم اما چرا همیشه برای سپردن بخش کوچکی از ذهن و روحمان به روانشناسان و روانپزشکان مقاومت می‌کنیم؟ چرا حتی زمانی که به هر دلیل، اندکی عقب‌نشینی می‌کنیم و رو در روی روانشناس، روانپزشک یا مشاور می‌نشینیم، تلاش می‌کنیم واقعیت را طور دیگری نشان دهیم؟ به راستی چرا ما تا این حد از تاریکی‌های درون خودمان هراس داریم؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، مشاهدات نشان می‌دهد به جز مواردی معدود تقریبا تمام مراجعین به مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان پس از بروز یک اختلال روانی و یا سردرگمی حاضر به مراجعه شده‌اند. این در حالیست که درمان تنها بخشی از رسالت این متخصصان است. در بسیاری از کشورها مراجعه به یک مشاور متخصص، از جمله کارهای برنامه‌ریزی شده افراد در طول هفته یا ماه است. اما متاسفانه در برخی جوامع مراجعه به مشاور، روانشناس و یا روان پزشک را معادل با ابتلا به بیماری روانی می‌دانند. دکتر علیرضا اکرمی نژاد روانپزشک و مشاور خانواده درباره علت این مسئله چنین می‌گوید: یکی از دلایل ترس از مراجعه به روانشناس این است که قبل از پیدایش دانش روانشناسی به مفهوم علمی و دانشگاهی آن در طول تاریخ برخی از افراد برای درمان بیماران روانی به جادوگران و جن‌گیران روی می‌آوردند. این عامل در ناخودآگاه و در هزارتوی ذهن بشر تاثیر خود را گذاشته است. در آن زمان یکی از تبعات بیماری روانی یا حتی عصبی طرد از جامعه بود؛ امری که انسان همواره از آن گریزان است.

حتی پس از مراجعه، از همان بدو ورود فرد در مقابل مشاور یا روان شناس قرار می‌گیرد و اغلب در ابتدای جلسه از صحبت کردن فرار می‌کنند. که علت این امر ناخود آگاه را می‌توان در نگاه جامعه و باورهای غلط جست و جو کرد. باور غلطی که شاید ناشی از تداخل سنت و مدرنیته باشد و هنوز نمی‌دانیم باید راه علم را پیش بگیریم یا باور اجدادمان را.

پزشک خوب: رزرو آنلاین وقت پزشک و روانشناس

نوروزی،‌ روان شناس، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: انسان عاقل نیازمند مشورت است و اگر در امور زندگی مشورت کنیم با مشکلات کمتری روبرو خواهیم بود. نوروزی معتقد است که تمام مردم نیازمند مشاوره هستند اما معمولا زمانی به مشاور مراجعه می‌کنند که دچار مشکل شده‌اند و این موضوع کار را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.

چه کسانی باید به مشاور مراجعه کنند؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، مراجعه به مشاور و مشورت با وی در کشورهای پیشرفته امری عادی تلقی می شود. همه مردم و به خصوص کسانی که دارای دغدغه روزانه هستند لازم است هر چند وقت یکبار با مراجعه به یک مشاور از دل مشغولی خود کاسته و درباره مسائل روزانه خود سخن بگویند. مشاوران می‌توانند پس از شنیدن صحبت فرد او را در امور روزانه راهنمایی کنند.

فرد در مسیر زندگی مانند دوران بلوغ، انتخاب همسر، تربیت فرزند، تعامل اجتماعی با افراد مختلف و همه این مراحلی که در زندگی شخص اهمیت دارد نمی‌تواند همه راه و مسیرها را بدون اینکه مطالعه یا اطلاعاتی داشته باشد به درستی بداند و انتخاب کند، مثلا برای انتخاب همسر و تربیت فرزند حتما باید مشاوره قبلی داشته باشد.

 چه کسانی باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند؟

نوروزی می‌گوید: افرادی که دچار اختلالات خفیف نظیر اضطراب یا افسردگی خفیف یا فوبیا باشند نیازمند مراجعه به روانشناس هستند. بعضی از این موارد خفیف با روان‌درمانی و مشاوره‌هایی  متناسب هر فرد، می‌تواند برطرف شود.

به عبارتی دیگر زمانی که فرد اختلالی غیرعادی را در روحیات خود مشاهده کند لازم است به یک روانشناس مراجعه کرده و از وی کمک بگیرد. این روانشناس ادامه داد: در مواردی نیز فرد دچار روان‌پریشی، توهم و اختلالات شدیدی چون بدبینی‌های شدید، پرخاشگری‌های غیرقابل کنترل، وسواس‌های شدید، اضطراب‌های شدید دارد که از راه مشاوره و روان‌درمانی به راحتی برطرف‌ نشده و نیاز به درمان‌های دارویی دارد که باید نزد روانپزشک مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

در حال حاضر روانشناسان و مشاوران خوب و متعددی در بسیاری از شهرهای ایران مانند تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و کرج حضور دارند که توانایی رفع مشکلات مراجعان را دارند.

البته گاهی افراد بدون داشتن این علائم و تنها به دلیل سردرگمی شدید در انتخاب‌ها و انجام کارهای مهم زندگی نیازمند کمک یک روانشناس یا روانپزشک می‌شوند. این افراد نه دیوانه‌اند و نه لازم است در بیمارستان روانی بستری شوند. اما شاید فرار از این هم صحبتی کار را برای فرد دشوارتر کند.

با این توضیحات می‌توان گفت همه‌ ما برای گرفتن راهنمایی در مقاطع مختلف زندگی، نیازمند مراجعه به یکی از این متخصصان هستیم.حال اینکه در سنت باقی می‌مانیم و سعی بر حل مشکلات به صورت فردی داریم یا به علم اعتماد می‌کنیم و از آن کمک می‌گیریم، موضوعی است که نباید ساده از آن گذشت چرا که سلامت روح می‌تواند در گرو همین تصمیم باشد.

منبع : سایت پزشک خوب: جستجو و رزرو اینترنتی پزشکان و روانشناسان