چند نکته ضروری برای گویندگی در استودیو

یک بخش مهم در پروژه‌های گویندگی، ضبط صدای گوینده در استودیو است. مراحل این کار برای کسانی که تازه گویندگی را شروع کرده‌اند، ممکن است مبهم به نظر بیاید. برای این دسته از مخاطبان گویندگی و روخوانی متون، بعضی از مراحل و نکات گویندگی در استودیو را با هم مرور می‌کنیم.

در این مطلب به این سوال‌ها جواب خواهیم داد: چگونه ضبط استودیوی بهتری داشته باشیم؟ مراحل و شرایط گویندگی استودیویی چیست؟ نکات مهم برای ضبط صدا در استودیوی حرفه‌ای چیست؟ در مجموع عواملی که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد، در کیفیت نهایی برداشت صدا تاثیرگذار خواهد بود.

اگر شما نیز تجربه رفتن به استودیو و ضبط صدا داشته باشید، مسلماً تصدیق می‌کنید که گویندگی در استودیو با ضبط صدا در خارج از آن متفاوت است. این تفاوت ریشه‌های مختلفی دارد و برای این که تاثیر منفی روی کیفیت ضبط صدا گذاشته نشود، نکات مهمی می‌بایست رعایت شود.

نکته اول: زمان ضبط در استودیو

بهتر است زمان ضبط استودیویی خود را بین ساعات ظهر تا غروب انتخاب کنید. در این بازه زمانی، صدای گوینده‌ها معمولا در بهترین کیفیت و بازدهی قرار دارند. ساعات ابتدایی صبح، به علت گرفته و بسته بودن ماهیچه‌های حنجره زمان مناسبی برای ضبط صدا در استودیو نخواهد بود.

شاید شما برای ضبط صدای خود، از اجاره استودیو استفاده کرده باشید. در این صورت اگر ۳ یا ۴ ساعت رزرو انجام داده‌اید، پیشنهاد می‌شود ناهاری سبک و کم‌چرب میل کنید تا ضبط با شکم پر صورت نگیرد و در نتیجه فضای خالی مورد نیاز برای ذخیره نفس شما وجود داشته باشد و دیافراگم نیز عمل مناسبی داشته باشد.

در مورد غذا، به این نکته نیز توجه کنید که به طور کلی غذاهای روغنی، پرچرب، ترش یا خیلی شیرین، اثر نامناسبی رو کیفیت صدای شما داشته و موجب گرفتگی صدا نیز خواهد شد. استفاده از قهوه، چای و مواد دخانی نیز خط قرمز یک گوینده موفق است.

نکته دوم: اهمیت نوشیدن آب

نوشیدن آب، و نکات آن از نان شب برای یک گوینده حرفه‌ای واجب‌تر است. البته دقت کنید که یک گوینده حتما باید آب با دمای اتاق بنوشد، یعنی آب خیلی سرد و خیلی گرم برای او نامناسب است. پس همیشه به یاد داشته باشید که یک لیوان آب ولرم با خود به استودیو ببرید و به همراه داشته باشید.

همچنین توصیه می‌شود، قبل از شروع ضبط صدا در استودیو به میزان کافی آب نوشیده باشید. اگر آب کافی ننوشید، ماهیچه‌های حنجره و تارهای صوتی شما خشک شده و باعث آسیب جدی به کیفیت صدای شما خواهد شد.

نکته سوم: تمرین پیش از شروع ضبط در استودیو

یکی از نکات مهم گویندگی این است که قبل از شروع ضبط استودیویی، تمرین کرده باشید. تمرین قبلی، باعث می‌شود در حین ضبط اصلی، کنترل بهتری روی صدای خود و متنی که می‌خواهید بخوانید داشته باشید و کیفیت ضبط صدا و گویندگی شما بالا برود.

علاوه بر این سعی کنید حتما متن روخوانی را به صورت تایپ شده و بدون غلط املایی در اختیار داشته باشید تا از تپق زدن و اضطراب در لحن گویندگی شما جلوگیری شود.

نکته چهارم: اهمیت خواب کافی و خسته نبودن

یک گوینده حرفه‌ای دقت زیادی رو کیفیت خواب خود دارد زیرا می‌داند که کم‌خوابی و خستگی گوینده، تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی صدا خواهد داشت. شب قبل از ضبط صدا، حتما به خوبی استراحت کنید و فردای آن با انرژی مناسب و سرحال به استودیو بروید تا کیفیت مطلوب برداشت صدا را داشته باشید. همانطور که در نکته اول گفتیم، ساعات اولیه صبح و ساعت انتهای شب نیز برای گویندگی و ضبط صدا مناسب نیست.

نکته پنجم: آرامش کافی حین ضبط استودیویی

وقتی به استودیو می‌روید، عوامل برهم‌زننده آرامش را از خود دور کنید. مثلا افراد زیادی را با خود به همراه نبرید و موبایل خود را به وضعیت بی‌صدا درآورید. افراد غیرمرتبط در استودیو، باعث اضطراب و حواس‌پرتی شما می‌شوند و در نتیجه تمرکز شما و صدابردار پایین خواهد آمد. تنها افرادی را در استودیو همراه داشته باشید، که حضورشان برای ضبط ضروری است.

نکته ششم: نظارت بر فرآیند ضبط

وقتی شما به عنوان گوینده در حال خواندن متن هستید، حتما یک نفر باتجربه که با اصول گویندگی آشنا باشد، می‌بایست بر فرآیند ضبط و برداشت صدا نظارت کند تا اشکالات احتمالی را به شما گوشزد کند. در استودیوهای حرفه‌ای معمولاً شخصی که مسئول صدابرداری است، کار نظارت بر کیفیت ضبط را نیز انجام می‌دهد.

به این دام نیفتید که بعد از ضبط، صدابردار یا مهندس صدا خواهد توانست اشتباهات تلفظی شما را اصلاح کند! این اشتباهات باید در حین ضبط تشخیص داده شده و توسط ناظر اعلام شود تا شما مجددا آن بخش را بیان نمایید.

اگر فرد ناظر به حوزه ادبیات متن مورد نظر (مثلاً شعر، داستان یا متن تخصصی) تسلط داشته باشد، می‌توانید اشکالات ریز و جزئی شما را نیز بگیرد و کیفیت نهایی ضبط را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهد.

نکته هفتم: نحوه ضبط صدا

برای ضبط صدا در استودیو برای گویندگی، دو روش عمده وجود دارد:

روش ۱) یک ضرب از ابتدا تا پایان

روش ۲) جمله به جمله یا پاراگراف پاراگراف

هر چند موارد نادری نیز وجود دارد که ضبط به صورت کلمه به کلمه انجام می‌شود. اما همیشه در نظرداشته باشید که ضبط تکه تکه متن، به طور کلی باعث کاهش کیفیت و غیر طبیعی بودن ضبط صدا خواهد بود. البته مهندس صدا و ناظر ضبط می‌توانند تا حدودی یکپارچه بودن متن را به آن بازگردانند اما هیچ وقت کار کاملی ارائه نخواهد شد.

گوینده‌های حرفه‌ای، یک تکنیک خاص برای برداشت صدای خوب در استودیو دارند. در این روش متن به صورت یک تکه خوانده می‌شود و در چند لاین ضبط می‌شود. در انتها و در مراحل ویرایش، بهترین لاین انتخاب شده و مواردی که اشکالی داشته، از لاین‌های ضبط‌شده دیگر جایگزین می‌شود. در اجرای این روش، مهارت مهندس صدا و صدابردار نقش اساسی دارد.

نکته هفتم: ضرورت تمرکز فکری

گویندگی یک کار ذوقی، هنری و فکری است. بنابراین داشتن تمرکز و حال روحی مناسب در حین ضبط بسیار ضروری است. توصیه می‌شود که اگر دغدغه فکری خاصی دارید که مانع تمرکزتان می‌شود، از ضبط خودداری کنید زیرا نمی‌توان در این حالت انتظار داشت متن مناسبی را دریافت کنید.

برای انتخاب ساعتی از روز که در آن ضبط را صورت می‌دهید نیز این نکته را در نظر بگیرید و حتی در انتخاب استودیو برای ضبط صدا نیز این مسئله را مدنظر داشته باشید.

امیدواریم شما عزیزان که در آغاز راه گویندگی قرار دارید، با چندبار تمرین ضبط استودیویی، بتوانید مهارت و کیفیت کار خود را ارتقا دهید و دیگر استرسی بابت این کار نداشته باشید. همیشه به یادتان باشد که راز موفقیت و پیشرفت در هر کاری از جمله گویندگی، تکرار و تکرار و تکرار است.

ترجمیک، در میان خدمات زبانی مختلف، خدمات گویندگی و روخوانی متون به زبان‌های مختلف را ارائه می‌دهد. این خدمات در دو کیفیت خانگی و استودیویی ارائه می‌شود. اگر می‌خواهید گویندگی متن انگلیسی و گویندگی متن فارسی را به صورت بدون مشکل و ایراد انجام دهید، خدمات ترجمیک را بررسی کنید.

یک دیدگاه در «چند نکته ضروری برای گویندگی در استودیو»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.