چگونه با استرس و فشار کاری مقابله کنیم؟

۵ نکته کاربردی برای مقابله با استرس و فشار کاری

در هر شغلی که باشید، احتمالا بارها با استرس و فشار کاری مواجه شده‌اید. گاهی مواقع استرس به علت حجم بالای کار است. گاهی دیگر نیز استرس به علت این است که پروژه موردنظر دارای پیچیدگی‌های خاصی است. البته استرس کاری دلایلی دیگر نیز دارد.

استرس بر روی عملکرد شما تاثیری بسیار منفی می‌گذارد. این موضوع برای همه همانند افرادی که در زمینه‌های ترجمه تخصصی، تولید محتوا، ویراستاری و … فعالیت می‌کنند، صدق می‌کند. استرس تنها برای افرادی که به صورت حضوری کار می‌کنند، نیست بلکه افراد آزادکار (فریلنسر) و دورکار را هم درگیر می‌کند. پس مترجمان، ویراستاران و نوسندگان محتوا چگونه باید با استرس و فشار کاری مواجه شوند؟

برای آشنایی با ۵ نکته کاربردی برای مقابله با استرس و فشار کاری، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چالش‌های مترجمان و راهکارهای مقابله با آن‌ها

عوامل استرس‌زا را بشناسید

تمرکز در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج تبدیل شده است. اگر گشتی در بازار کتاب بزنید، با کتاب‌های بسیاری با موضوع بهبود تمرکز مواجه می‌شوید. در مقاله‌های قبلی وبلاگ ترجمیک نیز به بیان راه‌کارهایی برای افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی پرداخته‌ایم. اما یک اصل کلی و مهم‌تر نیز وجود دارد. این اصل مهم، آگاهی از احساسات در لحظه است.

شناخت عواملی که موجب ایجاد استرس در شما می‌شود، یکی از گام‌های مهم برای مقابله با استرس است.
شناخت عواملی که موجب ایجاد استرس در شما می‌شود، یکی از گام‌های مهم برای مقابله با استرس است.

از نظر کاری، سعی کنید که از آنچه شما را مضطرب می‌کند، آگاه باشید. این دو فایده دارد:

  • اگر متوجه شدید که دچار استرس یا ناامیدی شده‌اید، می‌توانید که برای رفع این مشکل قدم‌هایی بردارید.
  • شناخت آنچه شما را تحت فشار قرار می‌دهد، اجتناب از موقعیت‌های مشابه در آینده را آسان‌تر می‌کند.

برای مثال ممکن است که با وجودی که به ترجمه تخصصی مقالات بیوتکنولوژی مسلط باشید، ولی ترجمه مقالات بیوشیمی برایتان راحت نباشد و شما را مضطرب کند. در این حالت می‌توانید که از قبول سفارش‌هایی در این زمینه خودداری کنید. راه‌حل دیگر هم این است که دانش خود را در این زمینه با مطالعه و تمرین تقویت کنید تا ترجمه چنین مقالاتی برای شما سخت نباشد.

پس در صورت امکان، حواستان به چیزهایی باشد که در حین کار برای شما استرس ایجاد می‌کنند. این عوامل را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها به دنبال راه‌کار باشید.

مطالب مرتبط:

بررسی فن ترجمه از دیدگاه مترجمان صاحب‌نام

استراحت کنید

یکی از مزیت‌های بزرگ زندگی فریلنسری این است که ساعات کاری‌تان را خودتان تعیین می‌کنید. بنابراین، اگر در حین کار احساس استرس می‌کنید، همیشه می‌توانید که استراحت کنید و انرژی خودتان را جمع کنید.

اگر به ظاهر مشغول استراحت باشید ولی ذهنتان هنوز درگیر پروژه و سفارش‌هایتان باشد، انرژی خودتان را دوباره به دست نمی‌آورید. از زمان استراحت برای انجام کاری کاملا جدا از کارتان استفاده کنید. مثلا به کارهای خانه که آن را عقب انداخته‌اید، بپردازید. یا برای یک پیاده‌روی سریع و کوتاه بیرون بروید.

در زمان استراحت تنها به استراحت بپردازید و به مسائل کاری فکر نکنید
در زمان استراحت تنها به استراحت بپردازید و به مسائل کاری فکر نکنید

همچنین برنامه‌ریزی برای استراحت در طول روز نیز مفید است. این به شما کمک می‌کند تا استرس خود را کنترل کنید و احتمال فرسودگی شما نیز کاهش می‌یابد. بنابراین با استراحت کافی و منظم، تمرکز و بهره‌وری خود را در حین کار بهبود بخشید.

کارها را به تعویق نیندازید

یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد شاغل و فریلنسرها اضطرابی است که پس از به تعویق انداختن کارها تجربه می‌کنند. افراد معمولا انجام کارهایی را که سخت به نظر می‌رسند یا با آن آشنایی کافی ندارند، به تعویق می‌اندازند. اما با تعویق انداختن کارها مشکلی رفع نمی‌شود. در واقع این کار بیشتر باعث می‌شود که شما در زمان‌های آزاد خود نیز به کارهای معوقه فکر کنید و بیشتر با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم کنید.

فرض کنید که ترجمه یک کتاب ۶۰هزار کلمه‌ای را قبول کرده‌اید ولی حجم آن به نظرتان زیاد است و می‌ترسید که از پس آن برنیایید. در این حالت بهتر است که ترجمه کتاب را به تعویق بیندازید یا این‌که ترجمه آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر روز بخشی از از آن را انجام دهید؟ در کدام حالت استرس کمتری خواهید داشت؟

پروژه‌ها به خودی خود انجام نمی‌شوند و چالش‌های جدید نیز خود به خود حل نمی‌شوند. همواره به خاطر داشته باشید که عقب انداختن کارها، راهی مناسب نیست و تنها باعث افزایش استرس و فشار کاری شما می‌شود. بنابراین با برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت زمان کارآمد از تعویق کارها بپرهیزید.

با فردی دیگر درباره چالش‌ها و دغدغه‌های خود صحبت کنید

اگر در یک شرکت یا دارالترجمه کار می‌کنید، معمولا همکارانی در اطراف‌تان خواهید داشت. اگر هم فریلنسر هستید، احتمالا با شبکه‌ای از فریلنسرهای دیگر نیز در ارتباط هستید. گاهی مواقع تنها چیزی که نیاز دارید، این است که با فردی دیگر درباره استرس و فشار کاری خود صحبت کنید. این فرد می‌تواند، یکی از همکاران شما باشد یا حتی یکی از اعضای خانواده و دوستانتان.

سبک زندگی خود را برای مقابله با استرس تغییر دهید

اگر اغلب مضطرب هستید، برخی تغییرات ساده در سبک زندگی وجود دارد که به شما در کاهش استرس‌تان کمک می‌کند. قرار نیست که کل زندگی خود را ناگهان تغییر دهید بلکه با تغییرات کوچک شروع کنید. حتی چند تغییر جزئی نیز تفاوت‌های محسوسی ایجاد می‌کند و در دراز مدت استرس کمتری را به همراه دارد.

مطالب مرتبط:

۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

به موارد زیر برای کاهش اضطراب خود توجه کنید.

اینفوگرافی سبک زندگی سالم و مناسب برای کاهش استرس و مقابله با فشارهای شغلی
اینفوگرافی سبک زندگی سالم و مناسب برای کاهش استرس و مقابله با فشارهای شغلی

تغذیه سالم

یکی از راه‌کارهای اشتباه افراد هنگامی که با فشارهای کاری مواجه می‌شوند، خوردن خوراکی‌های ناسالم است. اما این کار تنها شما را در آینده با عواقب جدی برای سلامتی‌تان مواجه می‌کند. یک رژیم غذایی خوب به کاهش استرس کمک بسیاری می‌کند. بنابراین وعده‌های غذایی را حذف نکنید و سعی کنید که سالم غذا بخورید. حتما آب زیادی نیز بنوشید.

خواب کافی

استرس بر خواب تأثیر می‌گذارد اما کمبود خواب نیز استرس را تشدید می‌کند. بنابراین دفعه بعدی که با حجم زیادی از کارها مواجه شدید، به جای کم خوابیدن، به خواب خود بها دهید. شاید اگر از خواب خود کم کنید، به نظرتان بیاید که بیشتر کار می‌کنید اما همان بازدهی قبلی را هم دارید؟

با خواب کافی و مناسب، بازدهی خود را افزایش دهید تا از پس استرس و فشار کاری بر بیایید.

ورزش منظم

به طور منظم ورزش کنید. ورزش باعث بهبود سلامتی شما می‌شود. هم‌چنین ورزش باعث می‌شود که سطح استرس شما کاهش یابد. کمی فعالیت بدنی در طی روز به بهتر شدن خواب شما نیز کمک می‌کند.

سخن پایانی

کار کردن بخشی از زندگی است که معمولا باید ساعت‌های زیادی را به آن اختصاص دهید. استرس تاثیری منفی بر عملکرد کاری و حرفه‌ای شما خواهد گذاشت. بنابراین بهتر است که عواملی را که باعث ایجاد استرس در زندگی شما می‌شوند، شناسایی کنید. این‌گونه کار کردن برای شما آسان‌تر و شیرین‌تر از گذشته می‌شود.

اگر مترجم، ویراستار و نویسنده محتوایی حرفه‌ای و متخصص هستید، ترجمیک از همکاری با شما استقبال می‌کند. برای همکاری با موسسه ترجمیک، به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

3 دیدگاه در «۵ نکته کاربردی برای مقابله با استرس و فشار کاری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.