ایمیل مارکتینگ چیست؟ (مراحل و تکنیک‌های بازاریابی ایمیل)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یکی از بخش‌های بسیار مهم در تولید محتوا و بازاریابی و فروش هر کسب و کاری است. اگر یک برند یا وب سایت در این زمینه بتواند نظر مخاطبان را جلب کند، به موفقیت چشمگیری دست پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر ماهیت ایمیل مارکتینگ به صورتی است که اگر اصول مربوط به آن به‌دقت رعایت نشود، شانس بالایی برای شکست دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد بیش از ۷۵% از ایمیل‌های تبلیغاتی که برای آن‌ها ارسال می‌شوند را بدون باز کردن حذف می‌کنند. حتی برخی کاربران، بسیاری از ایمیل‌ها یا خبرنامه‌هایی را که خود ارسال آن‌ها را درخواست کرده‌اند را نادیده می‌گیرند.

با چنین اوصافی به نظر می‌رسد که ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی تکراری شده‌ و کارکرد چندانی ندارد، اما هنوز هم یکی از بهترین روش‌های برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان مختلف هستند، به شرط آن‌که اصول مربوط به تولید محتوای آن به دقت رعایت شود.

در این مقاله سعی داریم عناصر مهم محتوانگاری بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ را بررسی و شما را با نکات مهم نگارش چنین ایمیل‌هایی آشنا کنیم.

تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ چیست؟

تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ به معنای نوشتن محتوا و تبلیغات خاص در قالب ایمیل است. به عبارت دیگر، تولید محتوای تبلیغاتی است که بتواند مخاطب را به استفاده از محصول یا خدماتی ترغیب و توجه او را جلب کند. در این تعریف تفاوت چندانی میان تولید محتوا برای وب‌سایت با تولید محتوا برای ایمیل دیده نمی‌شود، ولی تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ، ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

گام اول: نوشتن نام و آدرس در ایمیل

شکل و فرم نوشتن آدرس در بازاریابی ایمیلی به ‌اندازه عنوان و بدنه ایمیل اهمیت دارد. بسیاری از افراد به خاطر انتقال ویروس توسط ایمیل‌های ناشناس، تا زمانی که نام و آدرس فرستنده ایمیل را نشناسند، آن را باز نخواهند کرد. بنابراین نام و آدرس مؤسسه خود را به صورت واضح و ترجیحاً به زبان مادری مخاطب درج کنید.

گام دوم: انتخاب عنوان ایمیل تبلیغاتی

عنوان ایمیل گاهی از محتوای داخل آن اهمیت بیشتری دارد. اگر عنوان به شکلی باشد که مخاطب ایمیل شما را باز کند، نصف بیشتر راه را طی کرده‌اید.

برای نوشتن محتوای عنوان ایمیل می‌توانید از فرمول‌های موجود برای عنوان ایمیل مارکتینگ استفاده نمایید که در ادامه برخی از آن‌ها به صورت خلاصه بیان شده‌اند:

  • فرمول‌های گزارشی

از نتایج تحقیقات، تکنیک‌های جدید و معرفی فناوری‌های جدید به همراه مزایای حاصل از آن‌ها در عنوان استفاده می‌شود.

  • فرمول‌های آمار و ارقام

از اعداد یا صفات تفضیلی به‌ویژه در ابتدای عنوان استفاده می‌گردد.

  • فرمول‌های چگونه …

چگونگی استفاده یا اصلاح چیزی را بیان می‌کنیم.

  • فرمول‌های سؤالی

عنوان با کلمات سؤالی مانند چه چیزی، از کجا، چه زمانی، چه کسی و … آغاز می‌شود یا کل عنوان حالت سؤالی به خود می‌گیرد.

  • فرمول نقل قول یا تأیید از طرف افراد تأثیر‌گذار

از نام یک فرد مشهور به همراه جمله نقل شده از وی استفاده می‌شود.

  • فرمول‌های استفاده از «این»

موضوع ایمیل با کلمه «این» شروع یا تمام می‌شود یا پس از کلمات سؤالی «این» قرار می‌گیرد.

  • فرمول‌های دوستانه

عنوان به صورتی تنظیم می‌شود که گویی مخاطب از دوستان صمیمی ماست. نام مخاطب را نیز می‌توانید در ابتدای عنوان ایمیل ذکر کنید.

  • فرمول تهدید

موضوع ایمیل این احساس را به مخاطب القا می‌کند که اگر اقدامی انجام ندهد، چیز مهمی را از دست خواهد داد.

  • فرمول ۳ نقطه …

در این فرمول عنوان به طور کامل درج نشده و از سه نقطه استفاده می‌کنیم تا حس کنجکاوی کاربر را تحریک کنیم.

  • فرمول‌های کوتاه‌نویسی

عنوان در این فرمول، یک، دو یا سه کلمه‌ای خواهد بود.

اگر با توجه به فرمول‌های بالا دو عنوان در ذهن شما شکل گرفت و در انتخاب میان آن دو دچار شک و تردید شدید، برای هر ایمیل ۲ عنوان بنویسید. به این صورت که اگر شما محتوای خود را در یک سایت وردپرسی آپلود می‌کنید، می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کنید. در عنوان H1  مقاله، یکی از عنوان‌ها و در قسمت عنوان سئوی مقاله که در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود عنوان دوم مقاله را قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که برای عنوان بیش از ۴۰ کاراکتر استفاده نکنید و تا جای ممکن آن را کوتاه بنویسید.

گام سوم: تولید محتوا برای بدنه اصلی ایمیل مارکتینگ

آمارهای جهانی حاکی از آن هستند که متوسط زمانی که یک کاربر پس از باز کردن یک ایمیل به خواندن آن اختصاص می‌دهد، ۱۵ الی ۲۰ ثانیه است. در چنین مدت زمان کوتاهی، خواننده حداکثر ۵۰ کلمه را اسکن می‌کند و هیچ گاه از ابتدا تا انتهای ایمیل را نمی‌خواند.

بنابراین محتوای ایمیل باید تا جای ممکن مختصر و در عین حال مفید باشد. اگر نیاز به ارائه توضیحات بیشتری دارید به جای قرار دادن آن در متن ایمیل، آن را در صفحه مجزا قرار داده و به آن لینک دهید.

تنها از متن نوشتاری در محتوای ایمیل استفاده نکنید و از سایر انواع محتوا کمک بگیرید. هرچه ایمیل شما دارای عناصر گرافیکی بیشتری باشد، مشتری را بیشتر درگیر خود می‌کند، چرا که برای او درک پیام فرستنده با المان‌های گرافیکی، راحت‌تر و جذاب‌تر از اسکن ۵۰ کلمه یا خواندن ۱ الی ۲ جمله است.

اما به یاد داشته باشید که در استفاده از عناصر بصری حد تعادل را نگه دارید و از شلوغ کردن ایمیل و استفاده از رنگ‌های زننده و ناهماهنگ اجتناب کنید.

در کنار عناصر بصری، استفاده از محتوای تعاملی را نیز باید مد نظر قرار دهید. استفاده از محتوای تعاملی یکی از جدید‌ترین و مؤثر‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطب است.

محتوای تعاملی به محتوایی گفته می‌شود که مخاطب را وارد یک گفتگوی دو طرفه می‌کند. در محتواهای معمولی احتمال درگیر شدن ذهن مخاطب با موضوع محتوا و برند بسیار کم است. ولی در محتوای تعاملی با مشارکت دادن و درگیر کردن احساسات مخاطب با محتوا، می‌توانیم علاقه و از همه مهم‌تر وفاداری مخاطب به برند را ایجاد کنیم.

پرسش سؤالات مختلف از کاربر، دادن حق انتخاب به کاربر، ایجاد فضای مناسب برای کاوش در سناریو‌های مختلف، استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری خلاقانه، نظرسنجی و نظر‌دهی، آزمون‌های مختلف، بازی و سرگرمی از نمونه کارهایی هستند که یک محتوا را به محتوای تعاملی تبدیل می‌کنند.

در تولید محتوای تعاملی یک ایمیل از بازاریابی در زمان واقعی (real-time marketing) استفاده کنید. بازاریابی در زمان واقعی به معنای برقراری ارتباط با مخاطب بر اساس اطلاعات لحظه‌ای است که به صورت اختصاصی از کاربر به‌دست آورده‌ایم .با این روش محتوای ایمیل شخصی‌تر شده و در زمان مناسب برای مشتری ارسال می‌شود.

برای مثال یک شرکت خدمات گردشگری می‌تواند با ارسال ایمیل‌های حاوی اطلاعات تور‌های درون یا برون شهری خود برای افرادی که بلیط سفر به شمال کشور را رزرو کرده‌اند، کلیک‌خور وب سایتش را بالا ببرد.

برای محتوای خود منو طراحی کنید. اگر خواننده پس از باز کردن ایمیل با گزینه‌های زیادی روبه‌رو شود، گیج شده و ایمیل را نمی‌خواند. با کمک منوهای کرکره‌ای می‌توانید گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربر بگذارید، بدون این‌که محتوای ایمیل را شلوغ و آزاردهنده کنید.

تلاش کنید متن ایمیل را به نحوی تنظیم کنید که مشتریان احساس کنند برای شما اهمیت ویژه‌ای دارند و شما تنها به خاطر پول به سراغ آن‌ها نرفته‌اید. به نظرات مشتریان گوش کنید و نشان دهید که مسائل و مشکلات آن‌ها برای شما مهم هستند.

بازاریابی ایمیلی را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

با توجه به مواردی که بیان شدند، مطمئناً به این نکته پی برده‌اید که تولید محتوا برای ایمیل‌های تبلیغاتی یک امر ساده نیست ولی نیازمند تلاش و دقت بالایی است. از سوی دیگر راه اندازی کمپین‌های ایمیلی نیز اصول خاص خود را دارند که وقت و انرژی زیادی را می‌طلبد. بنابراین اگر مالک کسب و کاری هستید توصیه می‌شود که از کارشناسان حرفه‌ای تولید محتوا در این زمینه کمک بگیرید.

تکنیک‌های بازاریابی و خلاقیت در تبلیغات روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. کسب و کارها و شرکت‌های ارائه‌دهنده کالا و خدمات نیز این نکته را به‌خوبی دریافته‌اند و برای جا نماندن از این قافله سعی در ایجاد جذابیت بیشتر در بازاریابی ایمیلی خود دارند. ایجاد محتوای کاربرپسند و جذاب ممکن است برای شما ممکن نباشد و نتوانید به‌تنهایی آن طور که باید آن را تولی کنید در این راه یعنی ایجاد محتوای ایمیل مارکتینگ به سایت‌های تولیدکننده محتوا نظیر سایت ترجمیک اعتماد کنید.

یک دیدگاه در «ایمیل مارکتینگ چیست؟ (مراحل و تکنیک‌های بازاریابی ایمیل)»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.