۷ دلیل اهمیت روزافزون بازاریابی محتوایی

تولید محتوا تنها پر کردن صفحات وب سایت یا وبلاگ با کلمات نیست، بلکه رابطی میان کسب و کار شما با مشتریان قبلی، فعلی و آینده است. تولید محتوا سبب معرفی برند شما به دیگران شده و بازدید از وب سایت یا به عبارت دیگر بازدید از ویترین کالا‌ها و خدمات شما را افزایش می‌دهد.

بازاریابی محتوا (content marketing) نوعی بازاریابی است که به تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی می‌پردازد که سبب به‌دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی می‌شود.

مزایای بازاریابی محتوا تنها به جذب مخاطب و کسب درآمد محدود نمی‌شود، بلکه مزایای دیگری نیز در این رابطه وجود دارند که با مفاهیم مالی قابل سنجش نیستند.

تنها در پرطرفداران‌ترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس بیش از ۸۳ میلیون پست در ماه تولید می‌شود که نشان دهنده اهمیت تولید محتوا در عرصه کسب و کار‌های الکترونیک می‌باشد.

در ادامه به بررسی ۷ دلیلی که باعث شده‌اند، بازاریابی محتوا توجه بازاریابان و مالکان تجارت‌های مختلف را به خود جلب کند، می‌پردازیم.

بازاریابی محتوا برند شما را به دنیا معرفی می‌کند

بازاریابی محتوا بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای معرفی برند شما به مخاطبان هدف جدید می‌باشد. معرفی برند از طریق آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی، اسپانسرینگ، بیلبورد‌ها، بازاریابی سنتی و … هزینه گزافی را روی دست فعالان اقتصادی می‌گذارد.

از این گذشته، بازاریابی دهان به دهان در عصر تکنولوژی دیگر جایی ندارد و اکنون بازاریابی محتوا تمام چیزی است که کسب و کار‌های مختلف از بزرگ تا کوچک به آن نیاز دارند.

اگر محتوا به شکل اصولی تهیه شده و کیفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند در معرفی برند شما به مخاطبان معجزه کند. چرا که تمام چیزی که یک مشتری باید در مورد تجارت شما بداند از نوع محصولات گرفته تا نحوه ارسال، در وب سایت شما به شکل واضح بیان شده است.

در این زمینه محتوا‌های ویدئویی بهتر از محتوا‌های نوشتاری عمل می‌کنند. محتوای ویدئویی می‌تواند همانند یک آگهی بازرگانی با استفاده از جلوه‌های بصری مخاطبان را با جنبه‌های مختلف تجارت شما آشنا سازد.

بازاریابی محتوا برای شما بک لینک به ارمغان می‌آورد

چیزی که باعث می‌شود سایر وب سایت‌ها به وب سایت شما لینک دهند، محتوای با‌کیفیت است. اگر شما قادر باشید که بهترین محتوا را تولید کنید، وب سایت‌های دیگر برای لینک محتوای خود به صفحه وب شما ترغیب خواهند شد.

بسته به حوزه فعالیت سایتی که به شما لینک داده است، ممکن است ترافیک زیادی را در مدت زمان کوتاهی دریافت کنید. مزایای بک لینک به این مورد محدود نمی‌شود و نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه وب سایت شما در موتور‌های جستجو دارد.

از سوی دیگر اگر وب سایت‌هایی با DA (اعتبار دامنه) و PA (اعتبار صفحه) بالا به سایت شما لینک دهند، با افزایش تعداد بازدیدی که برای شما به ارمغان می‌آورند، اعتبار وب سایت شما را نیز افزایش می‌دهند.

محتوای خوب مشکلات بازاریابی دیجیتال را حل می‌کند

محتوا پایه و اساس بازاریابی دیجیتال است. برای مثال در زمینه سئو، کلمات کلیدی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و این کلمات کلیدی چگونه به یک وب سایت راه پیدا می‌کنند؟ بله درست است، از طریق محتوا! تصاویر یا ویدئو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و توییتر منتشر می‌شوند، چه هستند؟ بله درست است، نوعی محتوا!

الگوریتم‌های موتو‌ر‌های جستجو هر از چند گاهی تغییر می‌کنند، ولی در این میان چیزی هست که هیچ گاه تغییر نمی‌کند و آن محتوای خوب است. محتوای باکیفیت همیشه معیاری برای رتبه بندی وب سایت‌ها بوده و خواهد بود. بنابراین با یک محتوای خوب مشکلی در بازاریابی دیجیتال پیدا نمی‌کنید.

یکی از خدمات مورد ارائه در ترجمیک خدمات تولید محتوا به صورت متنی و تعیین استراتژی محتوا است. اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا مدیر محتوا نیاز به برون‌سپاری خدمات خود دارید. ترجمیک آماده ارائه خدمات محتوای متنی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و … به شماست.

محتوای خوب جاودانه است

برخی از محتوا‌ها وابسته به زمان هستند و پس از گذشت مدتی، تاریخ مصرف آن‌ها به‌سر می‌آید و دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارند. ولی محتوا‌های زیادی وجود دارند که برای مدت زمان طولانی می‌توانند مخاطب را به خود جذب کرده و ایندکس گوگل بالایی کسب کنند. در واقع چنین محتوا‌هایی با ارائه اصول و اطلاعات بنیادی ارزشمند، به مخاطبان کمک زیادی می‌کنند و بدون این که نیازی به تولید مجدد یا به‌روز رسانی آن‌ها باشد، بازدید و ترافیک بالایی را برای سایت ایجاد می‌کنند.

بازاریابی محتوا می‌تواند نقش معلم را داشته باشد

برخی از محتوا‌ها با هدف آموزش بازدیدکنندگان تولید می‌شوند. یک بازدید کننده، فرد کنجکاوی است که به دنبال یافتن پاسخ سؤال خود به وب سایت شما آمده است. با تنظیم محتوای آموزنده، نه تنها نیاز کاربران را بر‌طرف می‌کنید، بلکه رابطه محکمی با آن‌ها ایجاد می‌کنید.

افراد معمولاً از سایت‌هایی مجدداً بازدید می‌کنند که خاطره خوبی از آن‌ها در ذهنشان نقش بسته باشد. زمانی که فردی از شما اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، این خاطره خوب در ذهن او باقی می‌ماند. هر چه در فواصل زمانی کمتری محتوای آموزنده تولید کنید، مخاطبان بیشتر و وفادارتری پیدا می‌کنید که در واقع مشتریان بالقوه شما را تشکیل می‌دهند.

بازاریابی محتوا پیوند عمیقی میان شما و مشتریان شما ایجاد می‌کند

هر چه مطالب معتبر‌تر و قابل اطمینان‌تری بنویسید، مشتریان شما اعتماد بیشتری به وب سایت و برندتان پیدا کرده و رابطه عمیقی میان شما و آن‌ها شکل می‌گیرد. هر چه این رابطه عمیق‌تر باشد، به همان اندازه استراتژی‌های بازاریابی شما شکست ناپذیر می‌شوند.

بازاریابی محتوا برای شما سر نخ (lead) تولید می‌کند

ما مهم‌ترین دلیل را برای آخرین مورد نگه داشتیم. برجسته‌ترین جنبه بازاریابی محتوا تولید سرنخ (lead) است.

همین که مشتری یک بار به وب سایت شما مراجعه کند یا حاضر شود اطلاعات تماس یا مشخصات خود را در اختیار شما قرار دهد، یک سرنخ  برای فروش ایجاد شده است. تجارت‌های مختلف به سرنخ‌های جدید نیاز دارند تا بتوانند مشتریان بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل و کسب درآمد کنند.

بازاریابی محتوا کمک می‌کند که کاربرانی که به دنبال محصولات شما هستند، شما را پیدا کنند. کاربران حتی پیش از این‌که تصمیم به خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما بگیرند، به محتوای وب سایت شما مراجعه می‌کنند. با اطلاعاتی که از بازدیدکنندگان خود کسب می‌کنید، علاوه بر آشنایی بیشتر با مخاطبان و پی بردن به نیاز‌ها و سلایق آن‌ها، می‌توانید از رابطه به وجود آمده برای معرفی بیشتر خود و محصولاتتان به مخاطبان بهره ببرید.

تکنیک‌های مختلف مانند دانلود رایگان یک کتاب الکترونیکی یا اشتراک در خبرمایه، می‌تواند گام مهمی در افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش فروش باشد.

نتیجه گیری

با افزایش رقابت میان تجارت‌های مختلف، بازاریابی محتوا با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. با رشد سریع تکنولوژی و پیوستن افراد بیشتر به دنیای دیجیتال، در آینده بسیار نزدیک شاهد این خواهیم بود که بازاریابی محتوای آنلاین به شاخص موفقیت یا شکست یک تجارت تبدیل شود. پس بر کیفیت محتوا و نشر آن در کانال‌های مختلف تمرکز کنید. اگر استخدام یک تولید‌کننده محتوای حرفه‌ای برای شما مقدور نیست، از محتواکاران فریلنس کمک بگیرید. باید تمام تلاش خود را به کار ببرید تا در بازی کلمات برنده شوید تا تجارت شما برنده باشد.

این مطلب توسط دپارتمان تولید محتوای ترجمیک تهیه شده است. شما می‌توانید برای مشورت در زمینه تولید محتوا و یا سفارش تولید محتوا فارسی، تولید محتوای انگلیسی و سایر زبان‌ها با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.