چگونه یک مقاله مروری علمی بنویسیم؟

مقالات مروری که با عنوان «review paper» نیز شناخته می‌شوند، یکی از انواع مقالاتی هستند که در مجلات علمی به چاپ می‌رسند. این مقالات به‌دلیل ماهیتی که دارند، کم‌هزینه و در عین حال بسیار کاربردی هستند.

عامل موفقیت مقالات تجربی، موضوع و یافته‌های علمی آن است. این در حالی است که در مقالات مروری، تسلط محقق بر جستجوی منابع و مهارت نویسندگی او حائز اهمیت است. البته علاوه بر این موارد، رعایت استاندارد‌های لازم و نحوه چیدمان مطالب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مطلب، با مقالات مروری و فوت و فن نگارش آن‌ها به طور کامل آشنا خواهیم شد. اگر شما هم به فکر تقویت رزومه خود هستید، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۴ نکته برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی

مقاله مروری چیست؟

مقالات مروری، به بررسی مقالات چاپ‌شده در یک زمینه خاص می‌پردازند. این دسته از مقالات، بر‌خلاف مقالات پژوهشی اصیل، نتایج تجربی جدیدی ارائه نمی‌کند، بلکه سطح دانش فعلی را در حوزه مربوطه نمایش می‌دهند.

مقالات مروری با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از اطلاعات موجود و نگاهی نو به اطلاعات کهنه، باعث شکل‌گیری استدلال‌ها و نتیجه‌گیری‌های جدید می‌شوند.

مقالات مروری با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از اطلاعات موجود و نگاهی نو به اطلاعات کهنه، باعث شکل‌گیری استدلال‌ها و نتیجه‌گیری‌های جدید می‌شوند. در نتیجه مقالات مروری، نقش مؤثری در پیشرفت جامعه علمی دارند.

علاوه بر این، مقالات مروری می‌توانند پیشنهاد‌ات مفیدی را برای ادامه تحقیقات در حوزه علمی مربوطه ارائه دهند.

انواع مقالات مروری

مقالات مروری دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس ساختار خود در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

مرور روایتی (Narrative review)

این دسته مقالات، به خلاصه کردن مطالب موجود در زمینه موردنظر پرداخته و یافته‌های کمی را به‌صورت کیفی ارائه می‌دهند.

مرور نظام‌مند (Systematic review)

مقالات مروری نظام‌مند، یک پرسش مطرح می‌کنند. سپس تلاش می‌کنند تا با یافته‌ها و استدلال‌های مقالات دیگر به این پرسش پاسخ دهند.

مرور بهترین شواهد (Best evidence synthesis)

این دسته از مقالات، حد واسطی از دو مقاله دیگر هستند. یعنی پرسشی مطرح می‌شود و سپس خواننده پاسخ آن را از میان مطالب و شواهد ارائه‌شده در مقاله می‌یابد.

نکته: لازم به ذکر است که تمام مجلات علمی، مقالات مروری را چاپ نمی‌کنند. در نقطه مقابل، برخی مجلات تنها به چاپ این نوع مقالات اختصاص یافته‌اند.

برای نگارش مقالات مروری چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مخاطب مقالات مروری تا حد زیادی از موضوع مربوطه مطلع هستند یا در آن تخصص دارند. بنابراین هنگام نوشتن چنین مقالاتی باید این نکته را در نظر بگیرید و از اشاره به مطالب عمومی و کلی بپرهیزید.

به طور کلی برای نوشتن مقالات مروری، باید به خلاصه کردن ایده‌های اصلی، استدلال‌ها، مواضع و یافته‌های مقالات علمی دیگر بپردازید، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را نقد و بررسی کنید و تأثیر آن‌ها بر پیشرفت علم در حوزه مربوطه را مشخص نمایید.

در این بخش، مهم‌ترین نکات لازم برای نوشتن یک مقاله مروری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساختار مقالات مروری را رعایت کنید

هر مقاله مروری، از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • عنوان
  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه
  • روش انجام کار
  • یافته‌ها و استدلال‌ها
  • نتیجه‌گیری و پیشنهادات
  • منابع

نگارش هر یک از این قسمت‌ها، مشابه مقالات ISI است.

مطالب مرتبط:

چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟

بخش‌های مختلف یک مقاله مروری
بخش‌های مختلف یک مقاله مروری

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

پیش از آنکه حتی شروع به خواندن مقالات قبلی کنید، باید مخاطب هدف خود را بشناسید. ممکن است هدف شما سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی یا خدماتی باشند. در این صورت باید روی جنبه‌های کاربردی یافته‌های مقالات دیگر تمرکز کنید. این در حالی است که اگر مخاطب شما پژوهشگران باشند، باید روی نتایج و استدلال‌ها تمرکز کنید.

علاوه بر این، اگر جنبه‌های مثبت یک کار برای خواننده شما اهمیت دارد، باید بیشتر از مقالاتی استفاده کنید که هم‌سو با عقاید آن‌ها است.

حوزه علمی مورد‌نظر خود را مشخص کنید

به مجلاتی که قصد چاپ مقاله در آن‌ها را دارید، مراجعه و درباره زمینه موردعلاقه آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید. سپس در راستای همین موضوع، یک موضوع به‌روز انتخاب کنید.

فراموش نکنید که حوزه مورد بررسی شما، نباید بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد. در غیر این صورت امکان مدیریت صحیح یافته‌ها را نخواهید داشت.

در عوض موضوعی را انتخاب کنید که پژوهش‌های زیادی روی آن انجام گرفته، ولی در عین حال هنوز نیازمند تحقیق بیشتر و پیشرفت است. پرداختن به موضوعات قدیمی که ابعاد مختلف آن مشخص شده‌اند، برای خوانندگان جذاب نیست. چه بسا که مقالات مروری زیادی هم در رابطه با آن‌‌ها موجود باشد.

بررسی مقالات علمی را آغاز کنید

با خواندن عنوان، چکیده، عناوین فرعی، جملات آغازین هر پاراگراف و نتیجه‌گیری، مقاله مناسب را انتخاب کنید. یک‌بار مقاله را بخوانید تا به مفهوم کلی و نکات اصلی پی ببرید. کلمات یا مسائل دشوار یا سؤالاتی که در ذهنتان ایجاد شده را یادداشت کنید. سپس جست و جوهای لازم را انجام دهید تا مقاله را کاملا درک کنید.

اکثر مقالات مجلات بین‌المللی به زبان انگلیسی هستند. از این رو برای پشت سر گذاشتن این مرحله، بهتر است با فنون ترجمه انگلیسی به فارسی مقاله آشنا باشید.

مطالب مرتبط:

نکاتی که در هنگام ترجمه مقالات ISI از انگلیسی به فارسی باید رعایت شود

قسمت‌های مفید مقالات را استخراج کنید

پس از درک کامل مقاله، یک‌بار دیگر آن را بخوانید. سپس نکات مهم و ارزشمند را با ماژیک هایلایتر یا با خودکار قرمز علامت‌گذاری کنید. از خود بپرسید که آیا این نکات با دانسته‌های قبلی شما هم‌سو هستند؟ یا با جریان فکری شما در تضاد هستند؟ اگر تضادی وجود دارد، چه استدلال و تفسیری پشت آن قرار دارد؟

علاوه بر این، اطلاعات هر مقاله را با مطالبی که از مقالات دیگر استخراج کردید، مقایسه نمایید. بدین ترتیب از اشاره به مطالب تکراری در مقاله مروری جلوگیری خواهد شد.

مقاله مروری را با لحن و سبک خودتان بنویسید

اگر مطالبی را که از مقالات دیگر استخراج می‌کنید عیناً در مقاله خود درج کنید، به سرقت ادبی-علمی متهم می‌شوید. در نتیجه مقاله مروری شما بی‌درنگ ریجکت شده و سوابق علمی شما خدشه‌دار می‌گردد. برای جلوگیری از این مسئله برخی افراد گزینه پارافریز را انتخاب می‌کنند.

اگر مطالبی را که از مقالات دیگر استخراج می‌کنید عیناً در مقاله خود درج کنید، به سرقت ادبی-علمی متهم می‌شوید
اگر مطالبی را که از مقالات دیگر استخراج می‌کنید عیناً در مقاله خود درج کنید، به سرقت ادبی-علمی متهم می‌شوید

با این‌حال، برای نگارش یک مقاله مروری ارزشمند و انتشار آن در مجلات معتبر، بهتر است به زبان خودتان بنویسید. به‌خاطر داشته باشید که برای نوشتن مقاله مروری نباید از اول شخص مفرد (من) استفاده کنید. بلکه بهتر است ضمیر سوم شخص مفرد و زبان رسمی علمی را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه یک متن را پارافریز کنیم؟ (هشت روش انجام پارافریز متون به صورت تخصصی)

مقاله مروری را چندین بار باز‌خوانی کنید

پس از پایان نگارش مقاله مروری، متن آن را بازخوانی کنید. بازخوانی مقالات مروری در مقایسه با مقالات دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه نحوه بیان مطالب و مهارت نویسندگی در این مقالات از جایگاه بالایی برخوردار است. در نتیجه هرگونه غلط املایی یا گرامری می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر اعتبار مقاله شما داشته باشد.

راهنمای نوشتن بخش‌های مختلف مقالات مروری

نگارش قسمت‌های مختلف مقاله مروری از اصول خاصی پیروی می‌کند. در این بخش این اصول و قواعد را بررسی می‌کنیم.

عنوان

نگارش عنوان مقاله مروری همانند سایر مقالات علمی است. تنها تفاوت این است که گاهی نویسندگان به‌نحوی مروری بودن مقاله را در عنوان ذکر می‌کنند.

مثال:

Review on Genetics and Breeding of Tomato (Lycopersicon esculentum Mill)

Lycopene and tomato and risk of cardiovascular diseases: A systematic review and meta-analysis of epidemiological evidence

مثال‌هایی برای نوشتن عنوان مقالات

باید توجه داشته باشید که عنوان نقش مهمی را در جذب خواننده ایفا می‌کند. بنابراین باید تا حد امکان کوتاه (۶ تا ۱۲ کلمه)، جامع و جذاب باشد.

چکیده

برخی صاحب‌نظران اعتقاد دارند که در چکیده مقالات مروری باید تنها به معرفی موضوع مورد بررسی پرداخت و از ارائه خلاصه مطالب اجتناب کرد. در مقابل، عده‌ دیگر معتقدند که در چکیده مقاله مروری باید به‌صورت فشرده به بیان اهداف، نحوه انتخاب منابع، نحوه استخراج و ترکیب اطلاعات و نتیجه‌گیری کلی پرداخت. در این زمینه بهتر است راهنمای مجله هدف را معیار خود قرار دهید.

مقدمه

مقدمه یک مقاله مروری بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از کل مقاله را تشکیل می‌دهد. در مقدمه، از صحبت درباره ابهامات حوزه علمی مورد‌نظر و یافته‌ها، اجتناب کنید. بنابراین در پاراگراف اول به بیان پیشینه موضوع و در ادامه به شرح فرضیه‌های موجود و هدف نهایی بپردازید.

روش انجام کار

بدنه مقالات پژوهشی اصیل، روش انجام کار و نتایج و بحث را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش باید به‌گونه‌ای نوشته شود که اگر فرد دیگری قصد تکرار پژوهش را داشته باشد، به نتایج مشابهی دست پیدا کند.

بدنه مقالات پژوهشی اصیل، روش انجام کار و نتایج و بحث را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بدنه مقاله مروری نیز از روش انجام کار و یافته‌ها تشکیل شده است. با این تفاوت که در این مقالات، روش انجام کار شامل چگونگی دسترسی به مقالات مورد‌نظر و معیارهای انتخاب منابع است. نویسنده باید در این قسمت، پایگاه‌های داده مورد ‌استفاده و کلمات و عباراتی را که برای جستجوی منابع استفاده کرده است، ذکر نماید.

یافته‌ها و استدلال‌ها

در این قسمت مطالب استخراج‌شده از منابع مختلف درج می‌شوند. برخی پژوهشگران این مطالب را در دسته‌بندی‌های موضوعی و برخی دیگر، آن‌ها را بر اساس زمان انتشار ذکر می‌کنند. نویسنده مقاله علاوه بر ذکر مطالب، باید به نقد و بررسی آن‌ها نیز بپردازد و استدلال‌های نویسندگان مقالات منتخب و همچنین تفاسیر خود را ارائه دهد.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

بخش نتیجه‌گیری، حدود ۱۰ درصد از کل مقاله مروری را تشکیل می‌دهد. برای نوشتن این بخش، نکات اصلی مقاله و نظرات‌تان در مورد اهمیت، صحت و میزان پیشرفت در زمینه مورد بحث را بیان کنید. در صورت لزوم، در مورد آینده تحقیقات نیز صحبت کنید و پیشنهاداتی را برای ادامه آن‌ها مطرح نمایید.

منابع

ارجاعات درون‌متنی و منابعِ مقالات مروری مانند سایر مقالات نوشته می‌شوند. هر مجله اصول استناد‌دهی مخصوص به ‌خود را دارد که باید بر اساس آن ارجاعات و منابع خود را بنویسید. اغلب مجلات، نویسندگان را به رعایت یکی از روش‌های استاندارد ارجاع‌دهی APA، Harvard، Chicago، MLA یا Vancoure ملزم می‌کنند.

مطالب مرتبط:

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

سخن پایانی

انتشار مقالات مروری، برای پژوهشگرانی که تازه وارد دنیای مقاله‌نویسی شده‌اند، بسیار مناسب است. چراکه با پیچیدگی‌های کمتر و بار علمی زیادی همراه است. فراموش نکنید که فوت و فن ترجمه تخصصی، از مهم‌ترین ابزارهای نگارش مقاله است. بنابراین شایسته است تا زمان مناسبی را به آموزش این فن اختصاص دهید.

اگر از مهارت کافی در زمینه ترجمه مقاله برخوردار نیستید، از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک کمک بگیرید. بدین ترتیب دیگر نگرانی از بابت دسترسی به منابع معتبر علمی نخواهید داشت.

هزینه ترجمه، برای مشتریان ترجمه تخصصی بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از تعرفه ترجمه انگلیسی به فارسی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.