سایتیشن چیست؟

Citation مقاله چیست

حتما تا به حال به عنوان یک محقق و پژوهشگر، به عبارت سایتیشن برخورد کرده‌اید. اما سایتشین به چه معناست؟ سایتشین (citation)، در لغت به معنای استناد یا ارجاع است. با این تفاصیل، زمانی‌که نتایج علمی پژوهشگران پیشین را در لیست منابع مقاله خود می‌آورید، به مقاله آن‌ها ارجاع یا سایت داده‌اید.

پس اگر در جست وجوی مقاله معتبری برای ترجمه و انجام پژوهش علمی خود هستید، به سایتیشن آن توجه کنید. هر چه تعداد ارجاعات یا سایتیشن مقاله بالاتر باشد، آن مقاله از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. چرا که نشان‌دهنده این است که توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب کرده‌است.

بنابراین، برای اینکه بتوانید در دنیای علم حرفی برای گفتن داشته باشید، باید ارجاعات مقاله خود را افزایش دهید. در این مطلب راهکارهای مفیدی برای ارتقای سایتیشن مقاله ارائه شده است. اگر در حال ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله خود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

۵ نکته مهم برای بهبود خوانایی و وضوح مقالات علمی

راهکارهای عملی برای افزایش سایتیشن مقالات علمی

همان‌طورکه گفتیم، سایتشن، ابزاری مهم برای سنجش اعتبار پژوهشگران و مقالات آکادمیک به ویژه مقاله انگلیسی ISI است. تا جایی که در کنار هر مقاله‌ای، نمایه استناد به عنوان ابزار سنجش مقاله قید شده ‌است. هر چند که ارزش‌گذاری مقالات با تکیه بر تعداد دفعات ارجاع به آن‌ها بسیار بحث برانگیز است.

با این حال، افزایش تعداد سایتیشن مقاله حتی می‌تواند در حرفه شما نیز تاثیرگذار باشد. چرا که بسیاری از آژانس‌های پشتیبانی مالی، هنگام تصمیم گیری در مورد اعطای کمک هزینه، به ترکیبی از تعداد مقالات و تعداد استناد (H index) توجه می‌کنند. بنابراین، برای ارتقای رتبه علمی از طریق افزایش تعداد استناد مقالات، نکات زیر را در نظر بگیرید.

سایتیشن چیست؟

مراقب طول عنوان مقاله علمی خود و رعایت علایم نگارشی باشید

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در ژورنال Scientometrics نشان داد که عناوین طولانی، تعداد نویسندگان زیاد و عدم رعایت علایم نگارشی، می‌توانند اثراتی منفی در جلب توجه سایر پژوهشگران داشته باشند.

همچنین بر اساس بررسی انجام شده توسط جان هادسون استاد دانشگاه اقتصاد Bath روی ۱۵۰ هزار مقاله ارسال شده به پایگاه اطلاعاتی REF انگلستان در سال ۲۰۱۴، مقالات دارای عناوین مختصر و همچنین با تعداد نویسندگان کمتر، سایتشن بیشتری کسب کرده‌اند.

یکی از نتایج جالب این پژوهش این بود که استفاده از دو نقطه تعداد ارجاع را افزایش داده است ولی در مقابل، استفاده از علامت سوال باعث کاهش چشمگیر استناد واقع شدن می‌شود. به گفته هادسون، علت این امر می‌تواند این باشد که شما با علامت سوال به خواننده القا می‌کنید که پژوهش شما فاقد یک استراتژی بهینه است.

مطالب مرتبط:

۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی

از مزیت انتشار نتایج علمی خود زودتر از چاپ شدن بهره بگیرید

بسیاری از محققان به خاطر ترس از مورد نقد واقع شدن کار یا دزدیده شدن ایده‌ها، از انتشار نتایج خود در رسانه‌های اجتماعی و علمی خودداری می‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد مارک کاریگان، جامعه‌شناس دنیای دیجیتال از دانشگاه کمبریج، این اتفاقات بسیار بعید هستند. برعکس، انتشار زودهنگام نتایج کار پژوهشی به صورت قدم به قدم، افراد علاقمند را به سمت شما جذب می‌کند.

در این زمینه، پژوهشی در آلمان روی مقالاتی که به بخش پیش چاپ بیولوژی bioRxiv ارسال شده بودند صورت گرفت. نتایج جالب به دست آمده از این پژوهش اثبات کرد که مقالاتی که پیش از چاپ در ژورنال، پیش چاپ شده بودند، به طور متوسط سایتیشن بیشتری دریافت کردند.

برای اشتراک‌گذاری داده‌های خود می‌توانید از وب سایت‌هایی مانند Figshare یا Slideshare یا حتی مشارکت در ویکی پدیا و لینک دادن به نسخه‌های مقاله خود استفاده کنید.

از ذکر نام کشور در عنوان مقاله خود خودداری کنید

شاید جالب باشد بدانید مقالاتی که در عنوان، کلمات کلیدی یا چکیده خود نام یک کشور را قید کرده‌اند، معمولا سایتیشن کمتری دریافت می‌کنند و در عین حال در مجلاتی با ایمپکت فاکتور پایین‌تر چاپ می‌شوند.

سایتیشن چیست؟

manuscript خود را به اشتراک بگذارید

اگر مقاله شما دسترسی آزاد ندارد، می‌توانید نسخه‌ اولیه خود را در رسانه‌های اجتماعی نظیر ResearchGate و LinkedIn به اشتراک بگذارید تا پژوهشگران دیگر بتوانند به راحتی بخش‌هایی از مقاله شما را مطالعه کنند و به خرید آن علاقمند شوند.

خط تیره‌ها را فراموش نکنید

آیا خط تیره در عنوان یک مقاله می‌تواند بر استناد آن در اسکوپوس و Web of Science اثر بگذارد؟ اخیرا ثابت شده‌است که پاسخ این سوال مثبت است. بنابراین زمانی که نویسندگان رعایت خط تیره را فراموش کنند، ارجاعات کمتری دریافت می‌کنند. پس استفاده صحیح از خط تیره‌ها را فراموش نکنید!

از کلید واژه‌های مناسب استفاده کنید

کلمات کلیدی مناسب باعث سهولت در جست‌وجو و در نتیجه بیشتر دیده شدن مقاله می‌شوند. اکثر ناشران حداقل ۳ تا ۵ کلمه کلیدی را پیشنهاد می‌کنند. تکرار این کلمات در عنوان و چکیده، شانس استناد بیشتری را رقم می‌زند. علاوه‌بر استراتژی یاد شده، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان تصاویر، جداول و نمودارها، شانس دیده شدن را چند برابر می‌کند.

مطالب مرتبط:

چگونه به کمک سئو نرخ بازدید مقالات علمی را افزایش دهیم؟

مقاله را در مجلات معتبر چاپ کنید

انتشار مقاله در مجلات با ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور بالا و همچنین با دسترسی آزاد شانس دیده شدن و در نتیجه استناد را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

در تمام سال‌های پژوهشی خود از نام منحصربه‌فردی استفاده کنید

اگر نام شما املاهای مختلفی دارد یا چند بخشی است، همواره در مقالات خود از یک نام با املای ثابت استفاده کنید. حتی می‌توانید علاوه بر نام، یک شناسه تحقیقاتی مانند ORCID ID اضافه کنید. با این روش نام شما و مقالات شما راحت‌تر قابل جست‌وجو خواهند بود.

سخن پایانی

هر محققی برای نگارش و چاپ یافته‌های پژوهشی خود باید شاخص‌ها و نکات گسترده‌ای را در نظر بگیرد. احتمالا رعایت این نکات برای محققان تازه‌کار و افرادی که تازه در این راه قدم گذاشته‌اند دلهره‌آور است. در چنین مواقعی، بهترین راه مراجعه به افراد کاربلد و باتجربه و کمک گرفتن از آن‌هاست.

گروه ترجمیک با هدف ارتقای سطح علمی کشور و با همکاری گروهی متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر، افتخار دارد تا با خدمات متنوع از جمله ترجمه تخصصی مقاله و ویرایش نیتیو شما را یاری کند.

8 دیدگاه در «Citation مقاله چیست»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.