دیکسیونر، دیکشنری، فرانسه،

Dictionnaire: یار و همراه زبان آموزان ادبیات، آموزش و مترجمی فرانسه

اگر در ابتدای مسیر یادگیری زبان فرانسه باشید، احتمالا متوجه این مسئله شده‌اید که منابع مورد نیاز برای یک زبان آموز فرانسه بسیار ناشناخته‌تر از انگلیسی است. هم چنین دسترسی به این منابع نیز سخت‌تر است. با این حال این چالش‌ها نباید باعث متوقف شدن شما در مسیر آموزش زبان فرانسه شود.

یکی از مهم‌ترین منابعی که در آموزش زبان فرانسوی و ترجمه تخصصی متون فرانسوی کاربرد دارد، دیکشنری‌ها یا فرهنگ لغات هستند. حتی اگر به در سطح خوبی با یک زبان آشنا باشید، باز هم به تعدادی لغت‌نامه در آن زبان نیاز دارید. هیچ فردی به تمامی لغات یک زبان مسلط نیست و همواره واژه‌ای را خواهید یافت که با معنای آن آشنا نباشید.

اگر مترجم هستید، به یادگیری زبان فرانسه علاقه‌مندید یا هر دلیل دیگری که به ترجمه و معنی لغات فرانسوی نیاز دارید، این مقاله برای شماست. برای آشنایی با مهم‌ترین دیکشنری‌های آنلاین و آفلاین زبان فرانسه در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

Donc, allez-y !

مطالب مرتبط:

کلمات پر کاربرد در زبان فرانسه

دیکشنری معروف لاروس (Dictionnaire Larousse)

دیکشنری لاروس یکی از معروف‌ترین دیکشنری‌های زبان فرانسوی است. در توضیح این دیکشنری می‌‌توان گفت که یک دیکشنری دانشنامه‌ای است و نسخه چاپی آن شامل تصاویر است. نسخه اصلی این دیکشنری به صورت کتاب است. با این حال اگر در گوگل پلی و کافه‌بازار جست و جو کنید، با دیکشنری اپلیکیشن‌هایی مواجه خواهید شد که بر پایه این کتاب‌ها توسعه یافته‌اند.

دیکشنری لاروس یکی از معروف‌ترین دیکشنری‌های زبان فرانسوی است.
دیکشنری لاروس یکی از معروف‌ترین دیکشنری‌های زبان فرانسوی است.

دانشنامه‌ای بودن این دیشکنری به این معنا است که اطلاعات بسیار عمومی و جامع‌تری را در مقایسه با سایر دیکشنری‌ها دربرمی‌‌گیرد. مخاطب این دیکشنری تمام اقشار مردم در سراسر دنیا هستند، حتی افراد بازنشسته که می‌‌خواهند درمنزل جدول حل کنند!

دیکشنری روبر (Le Robert)

اطلاعات این فرهنگ ‌لغت، در مقایسه با نمونه قبلی، زبانشناسانه‌تر است. روبر برای هرکلمه اطلاعاتی مانند ریشه‌شناسی، اصطلاحات مربوطه و مورد بسیار مهم دیگر یعنی فونتیک یا همان نحوه تلفظ کلمه را ارائه می‌دهد.

مخاطب این دیکشنری غالبا قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی هستند .این واژه‌نامه تعداد بسیار زیادی مترادف و متضاد برای هر کلمه ارائه می‌دهد. در دیکشنری روبر این امکان فراهم شده است تا یابنده از میان کلمات موجود و با توجه به مثال‌های آورده‌شده، متناسب‌ترین معنی با متن خود را انتخاب کند.

این دیکشنری به صورت کتاب است اما همانند دیکشنری لاروس، اپلیکیشن‌هایی نیز برای آن وجود دارد.

لینک دانلود و نصب اپلیکیشن روبر برای اندروید

از مزیت‌های اپلیکیشن دیکشنری روبر نسبت به لاروس می‌‌توان به توانایی سرچ کردن افعال در حالت صرف‌شد‌ه‌ اشاره‌کرد

نکته: نسخه‌های Petit Larousse و Petit Robert برخلاف نامشان که تداعی کننده نسخه کوچکی از دیکشنری است، بسیار قطور و شامل کلمات بیشتری هستند.

مطالب مرتبط:

تفاوت مدارک معتبر زبان فرانسه

دیکشنری پارسایار برای آغاز تا پایان راه

برای زبان‌آموزان، مترجمانی که به ترجمه فرانسوی به فارسی متون می‌پردازند و همچنین برای دانشجویان مترجمی، یک دیکشنری فرانسه به فارسی کاربرد بسیار دارد و فرهنگ فرانسه – فارسی پارسایار شناخته‌شده‌ترین فرهنگ دو زبانه موجود در بازار است. فرهنگ فارسی – فرانسه ژیلبرت لازار نیز از دیگر دیکشنری‌های کاربردی است.

دیکشنری آکسفورد (Oxford Poche)

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، دیکشنری آکسفورد گزینه بسیار خوبی برای شما است. این فرهنگ انگلیسی – فرانسوی / فرانسوی – انگلیسی هر چند تعداد لغات به نسبت محدودی را شامل‌می‌‌شود، با این حال برای زبان‌آموزانی که فرانسه را پس از زبان انگلیسی می‌آموزند، مناسب است.

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، دیکشنری آکسفورد گزینه بسیار خوبی برای شما است.
اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، دیکشنری آکسفورد گزینه بسیار خوبی برای شما است.

دیکشنری سه‌زبانه تصویری

از دیگر دیکشنری‌های کاربردی که انتشارات وصال به چاپ رسانده‌است، دیکشنری سه‌زبانه – تصویری است. در این کتاب پر‌کاربردترین کلمات به سه زبان فرانسه، انگلیسی و فارسی همراه با تصاویر گردآوری شده‌است.

دیکشنری‌های موضوعی

از آنجایی که ترجمه به هیچ علمی محدود نمی‌‌شود و کتاب و مطالب در تمام زمینه‌ها ترجمه می‌‌شوند و هر شاخه از علم واژگان تخصصی خودش را دارد، وجود دیکشنری‌هایی که منحصرا به لغات یکی از رشته‌های علمی پرداخته باشد امری ضروری است. در این راستا دیکشنری‌هایی به چاپ رسیده‌اند که به برخی از آنها در ادامه مطلب اشاره می‌‌کنیم:

  • فرهنگ واژگان زبانشناسی فرانسه فارسی
  • فرهنگ واژه‌های پر‌بسامد علوم انسانی و اجتماعی فرانسه به فارسی
  • فرهنگ هزار واژه پر بسامد برق و الکترونیک فرانسه به فارسی
  • فرهنگ هزار واژه پربسامد مکانیک و متالورژی

سایت WordReference

WordReference یک راه حل مناسب برای جست و جوی کلمات است. هم‌چنین در این سایت امکان مشاهده صرف افعال و مشاهده کلمه در حالت‌‌های مختلف وجود دارد. اگر به معنی یک کلمه در زبان فرانسه نیاز دارید، این سایت گزینه مناسبی است. در این سایت امکان ترجمه کلمات فرانسه به انگلیسی و از انگلیسی به فرانسه وجود دارد.

اپلیکیشن‌ها

در قسمت‌های پیشین به نسخه‌های اپلیکیشن دیکشنری‌های روبر و لاروس اشاره‌شد. در این قسمت می‌‌خواهیم چند اپلیکیشن کاربردی دیگر را نیز معرفی کنیم.

اپلیکیشن‌های کاربردی دیکشنری فرانسوی
اپلیکیشن‌های کاربردی دیکشنری فرانسوی

French dictionary – offline

از دیکشنری‌های آفلاین و کاربردی است که حجم زیادی از حافظه گوشی را اشغال نمی‌‌کند و پس از روبر و لاروس از دیکشنری‌های خوب فرانسه – فرانسه به حساب می‌‌آید. (لینک دانلود غیرمستقیم و برای سیستم‌عامل ‌اندروید است)

دانلود اپلیکیشن French dictionary برای اندروید

دیکشنری دو‌زبانه All French English

با دانلود این برنامه به تمامی دیکشنری‌ها و سایت‌های ترجمه فرانسه – انگلیسی و بالعکس، از جمله Linguee/Collins/ CNRTL دسترسی خواهید داشت. هم‌چنین امکان مشاهده تصویر کلمات و صرف افعال، به صورت آنلاین وجود خواهد داشت.

دانلود اپلیکیشن دیکشنری دو‌زبانه All French English

دیکشنری فرانسه – فارسی (French Persian Offline dictionary& Translator)

این دیکشنری آفلاین برای ترجمه و یافتن معنی کلمات را از فرانسه به فارسی و بالعکس کاربرد دارد. گرچه شاید آنچنان کامل نیست، به دلیل موجود‌ نبودن نمونه‌های دیگر، از کاربردی‌ترین دیکشنری‌‌ها در‌این‌زمینه محسوب‌می‌‌شود.

دانلود دیکشنری فرانسه – فارسی (French Persian Offline dictionary& Translator)

سخن پایانی

زبان فرانسه زبانی است که از گذشته اهمیت زیادی داشته است. هم‌چنین زبان فرانسه یکی از زبان‌های محبوب برای یادگیری است. در این مقاله به معرفی مهم‌‌ترین دیکشنری‌های زبان فرانسه پرداختیم. شما چه فرهنگ لغت‌های کاربردی برای یافتن ترجمه و معنی لغات فرانسه سراغ دارید؟

اگر به خدماتی هم‌چون ترجمه متون فرانسه و سایر زبان‌ها در تخصصی‌ترین حالت نیاز دارید، با خیالی مطمئن سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

نویسنده: مرضیه سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.