چگونه در آیلتس نقاط ضعف و قوت‌مان را شناسایی کنیم؟

در حال برنامه‌ریزی و مطالعه برای آزمون آیلتس هستید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در کدام یک از مهارت‌های چهارگانه توانایی بیشتری دارید و کدام مهارت نقطه ضعف شما به حساب می‌آید؟

این سوال در ابتدا کمی پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد. در حالی که نمره آیلتس شما مستقیما تحت تاثیر نقاط ضعف و قوت‌تان قرار دارد. در واقع پیش از شروع برنامه مطالعاتی و تمرکز روی آزمون آیلتس، باید نقاط ضعف و قوت‌تان را شناسایی کنید.

اگر در ابتدای راه هستید و برآورد دقیقی از مهارت‌های خود ندارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با هم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

مطالب مرتبط:

شش نکته مهم برای موفقیت در آیلتس، بخش اول

چرا شناخت نقاط ضعف و قوت تا این اندازه مهم است؟

روشن است که افراد برخی موضوعات را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند و در برخی دیگر استعداد چندانی ندارند. طبیعتا کارهایی که در دسته اول جا می‌گیرند، با تمایل و اشتیاق بیشتری انجام می‌شوند و دسته دوم همیشه با بی‌حوصلگی و کسالت همراه هستند. این اصل کلی، باید در برنامه مطالعاتی آیلتس نیز گنجانده شود.

برخی داوطلبان بخش اعظمی از زمان مطالعاتی را به مهارت‌های مورد علاقه‌شان اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال داوطلب به لیسنینگ علاقه دارد و سوالات مربوط به این بخش را راحت‌تر جواب می‌دهد. بنابراین ترجیح می‌دهد بیشتر روی همین بخش تمرکز کند.

روش‌های موفقیت در آزمون آیلتس

در نقطه مقابل، برخی دیگر از داوطلبان بیشتر روی نقاط ضعف خود تمرکز می‌کنند. این دسته از افراد همیشه نگران مهارت‌هایی هستند که در آن‌ها خوب عملکرد خوبی ندارند.

فرقی ندارد که جزء کدام یک از این دو دسته هستید. چراکه در هر صورت مسیر غلطی را طی می‌کنید. اگر بیش از حد روی نقاط قوت خود مانور دهید، پس از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید که هیچ پیشرفتی نمی‌کنید و در حال درجا زدن هستید.

عکس این قضیه هم صادق است. اگر تمام وقت به نقاط ضعف خود بپردازید، دلسرد می‌شوید و ممکن است از ادامه راه باز بمانید.

با این تفاسیر، منطقی‌ترین راه این است که بین پرداختن به نقاط ضعف و قوت خود تعادل ایجاد کنید.

مهارت‌های اصلی و فرعی آیلتس

همان‌طورکه می‌دانید، آزمون آیلتس مهارت‌‌های شنیداری، نوشتاری، گفتاری و درک مطلب شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این موارد، در دسته مهارت‌های اصلی قرار می‌گیرند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای تقویت این مهارت‌ها به چه اطلاعات و دانسته‌هایی نیاز دارید؟

به عنوان مثال برای کسب نمره بالا در بخش لیسنینگ آیلتس، باید بتوانید ایده‌ها، اطلاعات اصلی و هدف گوینده را به‌خوبی درک کنید و از این اطلاعات برداشت صحیحی داشته باشید. برای تقویت اسپیکینگ نیز باید با واژگان و اصطلاحات زیادی آشنا باشید.

مواردی از این قبیل، مهارت‌های فرعی آیلتس گفته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مهارت‌های فرعی بخش‌های مختلف آزمون را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مهارت‌های فرعی لیسنینگ

  • درک ایده‌های اصلی
  • درک جزئیات مختلف
  • تشخیص نظرات، رویکرد و هدف گوینده
  • توانایی دنبال کردن جریان صحبت‌های گوینده

مهارت‌های فرعی رایتینگ

  • توانایی نگارش محتوای مناسب
  • سازمان‌دهی دقیق ایده‌ها و اطلاعات
  • توانایی استفاده صحیح از واژگان و ساختارهای دستوری مختلف

مهارت‌های فرعی ریدینگ

  • توانایی درک موضوع اصلی متن
  • درک ایده‌های اصلی متن
  • درک جزئیات متن

توانایی دنبال کردن جریان محتوا

مهارت‌های فرعی اسپیکینگ

  • مکالمه روان و سلیس
  • توانایی استفاده از واژگان صحیح و مناسب
  • تلفظ صحیح کلمات

شناسایی نقاط ضعف و قوت در آزمون آیلتس

ممکن است پس از مطالعه لیست بالا، باز هم نتوانید نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید. خبر خوب این است که تنها نیستید! چراکه بیشتر افراد نقاط ضعف‌شان را خیلی راحت‌تر از نقاط قوت شناسایی می‌کنند. علاوه بر این، تشخیص توانایی‌ها و ضعف‌های مهارت‌های فرعی نیز برای اکثر افراد کار ساده‌ای نیست.

چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم؟

با این وجود، راهکارهای زیر می‌توانند برایتان راهگشا باشند:

به نتایج و بازخوردها توجه کنید

ممکن است قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید. در این صورت نمره‌ای که در بخش‌های مختلف کسب کرده‌اید، نقاط ضعف و قوت‌تان را نشان می‌دهد.

در غیر این صورت می‌توانید از معلم یا یار تمرینی خود بخواهید تا میزان پیشرفت شما را ارزیابی کند. به عنوان مثال از یار تمرینی خود بپرسید که چقدر از صحبت‌های شما را متوجه می‌شود. پاسخ این سوال به شما نشان می‌دهد که در مقایسه با روز اول چقدر روان‌تر و قابل‌فهم‌تر حرف می‌زنید.

مدرس دوره فشرده آیلتس نیز می‌تواند با تصحیح رایتینگ شما برآورد خوبی از بهبود جمله‌سازی‌ها و انتخاب واژگان داشته باشد.

مطالب مرتبط:

خدمات تصحیح رایتینگ آیلتس در ترجمیک

به احساسی که به بخش‌های مختلف آزمون دارید فکر کنید

ویژگی‌ها و جزئیات بخش‌های مختلف آزمون را بررسی کنید. سپس به این فکر کنید که پاسخ به سوالات هر بخش چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. روشن است که در بخش‌هایی که احساس بهتری دارید، عملکرد بهتری خواهید داشت.

به عنوان مثال اگر به گوش دادن به فایل‌های صوتی و پاسخ به سوالات لیسنینگ علاقه‌‌مند هستید، احتمالا بخش شنیداری آزمون یکی از نقاط قوت شما است. همچنین ممکن است با فکر کردن به بخش رایتینگ احساس ترس و نگرانی کنید. در نتیجه می‌توانید احتمال دهید که رایتینگ یکی از نقاط ضعف شما خواهد بود.

از ابزار آنلاین IELTS intelligence کمک بگیرید

IELTS intelligence یک ابزار آنلاین است که به کمک هوش مصنوعی مهارت‌های اصلی و فرعی شما را تخمین می‌زند. به عنوان مثال اگر به سوالات ریدینگ IELTS intelligence پاسخ دهید، خواهید فهمید که برای تقویت ریدینگ به کدام مهارت‌های فرعی نیاز دارید، چرا به برخی سوالات پاسخ اشتباه داده‌اید و چگونه تعداد پاسخ‌های صحیح‌تان را افزایش دهید.

به عنوان مثال، تصویر زیر نمونه‌ای از پاسخ تست IELTS intelligence را نشان می‌دهد.

کلاس آیلتس کجا برم؟

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، نتیجه تست حاوی نکات زیر است:

  • سوالی که به آن پاسخ داده‌اید، به کدام مهارت فرعی نیاز دارد.
  • چرا به این سوال پاسخ اشتباه داده‌اید.
  • چگونه می‌توانید در مهارت فرعی مربوط به این سوال پیشرفت کنید.

مطالب مرتبط:

۴ روش افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس

روی کدام مهارت‌های اصلی و فرعی تمرکز کنیم؟

پس از این که نقاط ضعف و قوت‌تان را شناسایی کردید، نوبت به گام بعدی می‌رسد: انتخاب مهارت‌هایی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید.

ممکن است تنها نمره کلی آیلتس برایتان مفید باشد. در این صورت، بهتر است بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نقاط ضعف را کنار بگذارید. توجه به این نکته، مزایای مختلفی به دنبال دارد. از جمله:

  • تقویت روحیه
  • بالا رفتن انگیزه
  • کاهش استرس
  • افزایش اعتماد به نفس و بهره‌وری

با این حال، اگر مانند اکثر داوطلبان آیلتس به کسب حداقل نمره در هر بخش نیاز دارید، نمی‌توانید نقاط ضعف خود را نادیده بگیرید. این بدان معناست که باید برای بهبود نقاط ضعف‌تان تلاش کنید و در کنار آن از نقاط قوت‌تان نیز غافل نشوید. در غیر این صورت پس از مدتی، با افت انگیزه مواجه خواهید شد.

اگر جزء گروه دوم هستید، از یک یا هر دو راهکار زیر استفاده کنید.

برای تقویت نقاط ضعف، از نقاط قوت کمک بگیرید

نقاط قوت، مثل سپر دفاعی شما عمل می‌کنند. در نتیجه چه چیزی بهتر از این که برای تقویت نقاط ضعف، از این سپر دفاعی استفاده کنید. به عنوان مثال ممکن است عاشق گوش دادن به فایل‌های صوتی باشید و در آن مهارت زیادی داشته باشید. در نقطه مقابل از ریدینگ متنفر باشید! در این صورت استفاده از فایل‌های صوتی که متن نیز دارند، ایده خوبی به نظر می‌رسد.

چگونه در رایتینگ نمره بالا بگیریم؟

همچنین ممکن است در اسپیکینگ بهتر از رایتینگ باشید. در این حالت، پیش از شروع به صحبت کردن، ایده‌ها و افکارتان را روی کاغذ بنویسید تا در رایتینگ هم پیشرفت کنید.

از یار تمرینی خود کمک بگیرید

حتما بارها شنیده‌اید که وقتی پای آموزش آیلتس به میان می‌آید، داشتن یک یار تمرینی خوب، تاثیر زیادی در کسب نمره بالا دارد.

قطعا یار تمرینی شما نقاط ضعفی دارد. حال ممکن است این نقاط ضعف، نقاط قوت شما باشند. در نقطه مقابل، خودتان هم برای تقویت نقاط ضعف‌تان از او کمک بگیرید. بدین ترتیب، به طور همزمان در مسیر تقویت روحیه و نقاط ضعف پیش خواهید رفت.

سخن پایانی

شناخت نقاط ضعف و قوت، به داوطلبان آیلتس کمک می‌کند تا در زمان مطالعه بازدهی بیشتری داشته باشند و احساس بهتری از عملکرد خود به دست بیاورند.

با این حال بهتر است پیش از شروع برنامه مطالعاتی، از نمره آیلتس مورد نیاز خود مطلع شوید. برای این کار، وب‌سایت دانشگاه یا موسسه‌ای که برای پذیرش در آن اقدام کرده‌اید، بررسی کنید. وب‌سایت رسمی آیلتس نیز اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعیین سطح اصولی و استاندارد یکی از پیش‌نیازهای ثبت نام در کلاس آیلتس است. برای شرکت در آزمون تعیین سطح سایت آموزش زبان آیلتس ترجمیک کلیک کنید.

3 دیدگاه در «چگونه در آیلتس نقاط ضعف و قوت‌مان را شناسایی کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.