روش‌های موفقیت در درک مطلب آیلتس

چهار استراتژی مهم برای کسب نمره بالا در IELTS Reading

بعضی شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس از دانش زبانی خوبی برخوردارند ولی به علت اشتباهاتی ساده از کسب نمره‌ای بالا در این آزمون باز می‌مانند.

به عنوان مثال، یکی از اشتباهات رایج بسیاری از داوطلبان آیلتس در درک مطلب آیلتس، این است که سوالات را کنار گذاشته و شروع به خواندن متن از ابتدا تا انتها و مطالعه کلمه به کلمه می‌کنند. بسیاری از اوقات کلمات و عباراتی در متن وجود دارد که آن‌ها را متوجه نمی‌شوند و همین امر آن‌ها را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. سپس به ساعت و گذر عقربه‌های آن نگاه می‌کنند و بیش از پیش وحشت می‌کنند.

با شنیدین این داستان احتمالا شما هم به این نتیجه رسیدید که این رویکردی اشتباه در IELTS Reading است. در این آزمون زمان ارزشمند است و باید تا پایان آزمون متمرکز باقی بمانید. بنابراین در مسیر آموزش آیلتس، باید درباره اشتباهات رایج داوطلبان اطلاعات به دست آورید تا شما آن‌ها را تکرار نکنید.

برای آشنایی با چهار استراتژی مهم که به شما در کسب نمره بالا در ریدینگ آزمون آیلتس کمک می‌کند، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

۴ استراتژی مهم برای موفقیت در درک مطلب آیلتس
۴ استراتژی مهم برای موفقیت در درک مطلب آیلتس

مطالب مرتبط:

چگونه در رایتینگ آیلتس موفق شویم؟

قبل از هر کاری، سوالات را با دقت بخوانید

این نکته بدیهی و ساده به نظر می‌رسد اما نقش مهمی را در افزایش نمره آیلتس شما ایفا می‌کند. خواندن سوالات بر خواندن متن‌ها اولویت دارد. همیشه با اسکن سوالات شروع کنید تا بدانید که هنگام خواندن متن‌ها باید به دنبال چه اطلاعاتی باشید.

با بررسی سوالات، هنگام مطالعه متن، هر قسمتی را که برایتان آشنا به نظر می‌رسد و احتمالا پاسخ یک سوال است، مشخص کنید. سپس به سوال مربوطه برگردید و پاسخ را یادداشت کنید.

خواندن سریع سوالات بر خواندن متن‌ها در ریدینگ آیلتس اولویت دارد
خواندن سریع سوالات بر خواندن متن‌ها در ریدینگ آیلتس اولویت دارد

راه دیگر این است که ابتدا متن را بخوانید و سپس سوالات را و بعد دوباره در متن دنبال پاسخ‌ها بگردید. اما از آنجایی که متن‌ها بسیار طولانی هستند و اطلاعات اضافی بسیاری را در خود جای داده‌اند، این حرکت، هوشمندانه نیست.

مطالب مرتبط:

پنج نکته برای موفقیت در IELTS Reading

از کلمات جدید نترسید

فرض کنید که در حال خواندن متن‌های ریدینگ آیلتس، ناگهان با کلمه‌ای روبرو می‌شوید که معنی آن را نمی‌دانید؛ در این مواقع واکنش شما چیست؟ وحشت می‌کنید و دست و پای خودتان را گم می‌کنید؟ چنین واکنشی طبیعی است ولی برای موفقیت در آزمون آیلتس مناسب نیست.

در این مواقع آرام باشید و خونسردی خود را از دست ندهید! برای کسب نمره بالا در درک مطلب آزمون آیلتس، لازم نیست که کل دیکشنری آکسفورد را از بر باشید. در زبان فارسی هم کلماتی وجود دارد که شما معنای آن را نمی‌دانید.

تا زمانی که در ریدینگ آیلتس، تعداد کلماتی که معنای آن‌ها را نمی‌دانید، زیاد نیست، جای نگرانی وجود ندارد. بنابراین با حفظ آرامش، یک بار دیگر و به دقت به جمله نگاه کنید. به هر حال معنای جمله را متوجه می‌شوید؟ و اگر نه، احتمالا با کمک سایر کلمات جمله و پاراگراف، می‌توانید که معنای کلمه را حدس بزنید.

به خواندن بقیه سوالات بپردازید و ادامه دهید

اگر این استراتژی‌ها جواب ندادند و متوجه معنای آن جمله نشدید، جمله را رها کنید، سوالات مرتبط به آن را نادیده بگیرید و به سراغ سوال بعدی بروید. همیشه به یاد داشته باشید که ارزش یک سوال دشوار به اندازه یک سوال آسان است، بنابراین هرگز وقت گران‌بهای خود را برای سوالات دشواری که بلد نیستید، تلف نکنید.

یک سوال دشوار و یک سوال آسان در ریدینگ آیلتس هر دو نمره‌ای یکسان دارند، پس برای سوالات دشوار وقت از دست ندهید!
یک سوال دشوار و یک سوال آسان هر دو نمره‌ای یکسان دارند، پس برای سوالات دشوار وقت از دست ندهید!

وقتی به همه سوالات آسان پاسخ دادید، شاید فرصت این را داشته باشید که دوباره شانس خود را برای پاسخ دادن به این سوالات سخت امتحان کنید. هم‌چنین هرگز هیچ سوالی را بی‌پاسخ نگذارید زیرا برای پاسخ‌های نادرست در آزمون آیلتس جریمه نمی‌شوید.

مطالب مرتبط:

آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟

در شرایطی مشابه با آزمون آیلتس تمرین کنید

این استراتژی‌ها کار نمی‌کنند، مگر این‌که واقعا به آن‌ها مسلط باشید. این تسلط با تمرین کردن به دست می‌آید و تازه آن هم نه هر تمرینی! شما باید شرایط آزمون آیلتس، زمان‌بندی، قالب و میزان استرسی را که در طول آزمون تجربه خواهید کرد، شبیه‌سازی کنید.

شبیه‌سازی آزمون در شرایط واقعی، یک استراتژی مهم برای موفقیت در آزمون آیلتس است
شبیه‌سازی آزمون در شرایط واقعی، یک استراتژی مهم برای موفقیت در آیلتس است

یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، شرکت در آزمون‌های آزمایشی آیلتس است. این آزمون‌ها مشابه آزمون آیلتس هستند و به شما این فرصت را می‌دهند که آموخته‌های خود را در شرایط واقعی ارزیابی کنید.

اگر چنین امکانی را ندارید، سعی کنید که شرایط آزمون را در خانه برای خودتان شبیه‌‌سازی کنید. سوالات تمرینی ریدینگ آیلتس را در زمان مشخص حل کنید و از ابزارهای کمکی مانند دیکشنری‌های کتابی و آنلاین هم در زمان پاسخ دادن به سوالات استفاده نکنید. این‌‌گونه کم‌کم و ناخودآگاه به این استراتژی‌ها مسلط می‌شوید.

مطالب مرتبط:

دست‌خط در نمره آزمون آیلتس تاثیر دارد؟

سخن پایانی

بخش درک مطلب آزمون آیلتس، یک چهارم نمره کلی شما را به خود اختصاص داده است. بنابراین باید برای آماده شدن برای آن زمان بگذارید و به خوبی مطالعه کنید. با مطالعه و تلاش کافی موفقیت در آزمون آیلتس موفق خواهید شد؛ پس از همین الان مطالعه را آغاز کنید.

اگر به دنبال کلاس‌های آموزش آیلتس با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه هستید، دبستان ترجمیک مناسب‌ترین انتخاب است. برای اطلاع از شرایط و زمان کلاس آنلاین آیلتس دبستان ترجمیک، کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.