بررسی سوالات رایج در درک مطلب و گوش دادن آیلتس

۸نوع سوال پرتکرار در لیسنینگ و ریدینگ آیلتس

اگر هدف شما تحصیل در دانشگاه‌های مطرح در کشورهای انگلیسی‌زبانی مانند کانادا، انگلستان، استرالیا و … است، باید اقداماتی را انجام دهید. مثلا اصل مدرک خود را دریافت و سپس ترجمه رسمی مدارک خود را تهیه کنید. انگیزه‌نامه بنویسد. برای دریافت فاند به استادان دانشگاه‌های مختلف ایمیل بزنید و …

یکی از اقدامات مهمی که باید انجام دهید، شرکت در آزمون‌های زبان بین‌المللی است. یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی، آیلتس است. در آزمون آیلتس به شما نمره‌ای بین ۱ تا ۹ اعطا می‌شود و معمولا نمره ۷ به بالا نمره‌ای مناسب محسوب می‌شود.

اگر شما می‌خواهید که در مسیر آمادگی و آموزش آیلتس گام گذارید، باید با انواع سوالاتی که با آن‌ها مواجه خواهید شد، آشنا شوید. هنگامی که انواع سوالات را بشناسید، برای کسب نمره بالا در آیلتس آماده خواهید شد.

برای آشنایی با ۸ نوع سوال رایج در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

کسب نمره ۹ در لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS)

سوالات Multiple choice (درک مطلب و شنیداری)

در هر دو آزمون ریدینگ و لیسنینگ آیلتس، به احتمال زیاد با سوالات چند گزینه‌ای مواجه خواهید شد. این بدان معنی است که از شما یک سوال پرسیده می شود و سپس باید گزینه صحیح را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. گاهی اوقات فقط سه گزینه وجود دارد و گاهی اوقات بیشتر.

معمولا ۴ گزینه در سوالات ریدینگ و لیسنینگ آیلتس وجود دارد. این نوع سوالات بسیار رایج هستند، بنابراین باید این نوع سوالات را تمرین کنید.

سوالات Matching heading (درک مطلب)

یکی دیگر از انواع سوالات بسیار رایج این است که فهرستی از عنوان‌ها و کلمات به شما نشان داده می‌شود و سپس باید آن‌ها را در جای درست خود استفاده کنید. برای انجام این کار، باید موضوع هر بخش را در نظر بگیرید و سپس مناسب‌ترین عنوان را انتخاب کنید.

اگر درباره پاسخ صحیح مطمئن نیستید، از فرآیند حذف استفاده کنید تا گزینه‌هایی را که پاسخ صحیح نیستند، حذف شوند.

مطالب مرتبط:

خرید مدرک آیلتس؛ واقعیت یا کلاه‌برداری؟

سوالاتIdentifying claims/statements (درک مطلب)

در آزمون ریدینگ آیلتس، یک متن ممکن است تا ۱۰۰۰ کلمه هم داشته باشد و شامل ایده‌ها یا نقل قول‌هایی از افراد مختلف باشد. شاید از شما خواسته شود که مشخص کنید که مثلا ایده الف برای چه فردی است. در این صورت باید نام آن شخص را در متن پیدا کنید و آنچه را که می‌گوید، بررسی کنید تا مطمئن شوید.

همچنین ممکن است که در این سوالات درک مطلب آیلتس، ایده‌هایی به شما ارائه شود و سپس باید بگویید که موضع و نظرنویسنده مقاله در مورد این بیانیه چیست.

سوالات True/False/Not Given (درک مطلب)

در این نوع سوال، یک بیانیه به شما داده می‌شود و شما باید درست، نادرست یا این‌که گزاره‌ای برای اثبات درستی یا نادرستی آن بیان نشده را انتخاب کنید. برای این کار باید مقاله را با دقت مطالعه کنید تا به پاسخ درستی برسید. این نوع سوالات آسان نیستند و اگر پاسخ آن را حدس بزنید، شانس شما برای گرفتن نمره فقط ۳۳درصد است.

نمونه‌ای از سوالات True/False/Not Given در آیلتس
نمونه‌ای از سوالات True/False/Not Given

سوالات Summary or table completion (نوشتاری و درک مطلب)

در واقع انواع مختلفی از این نوع سوال وجود دارد اما در هر سوال، باید از کلمات متن برای تکمیل برخی اطلاعات استفاده کنید. یکی از متداول‌ترین این سوالات، خلاصه‌ای است که باید با کلمات دقیق متن پر شود.

در امتحان شنیداری، بسیار معمول است که با مثالی در دنیای واقعی مانند جدول زمانی رو به رو شوید. شما باید جاهای خالی را به درستی پر کنید.

مطالب مرتبط:

آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟

Form completion (شنیداری)

این ممکن است شبیه به موارد بالا به نظر برسد، اما متفاوت است. این بخش معمولا در ابتدای امتحان لیسنینگ آیلتس است و شامل پر کردن جزئیاتی مانند نام، آدرس و شماره تلفن است. اطلاعاتی که باید بررسی کنید، سخت نیستند. هم‌چنین نوشتار املایی این کلمات نیز پیچیده نیست اما باید با دقت گوش دهید.

سوالات Map or diagram labeling (شنیداری)

این سوالات نیز شبیه سوالات بالا که بررسی کردیم، به نظر می‌رسد اما در واقع بسیار متفاوند. رایج‌ترین روش برای استفاده از این سوالات در لیسنینگ آیلتس این‌گونه است که یک شخص مسیرها یا نقشه اولیه یک منطقه (معمولا در دانشگاه یا نزدیک آن) را توصیف می‌کند. شما باید آنچه را که می‌گویند، دنبال کنید و یک نقشه را تکمیل کنید. در این مورد، به کلمات جهت و مکان دقت کنید.

سوالات Short answer questions (شنیداری و درک مطلب)

همه ما با سوالات پاسخ کوتاه آشنا هستیم. در اینجا از شما یک سوال پرسیده می‌شود و شما نباید بیشتر از تعداد کلمات ذکر شده در برگه سوال پاسخ دهید. گاهی اوقات شما فقط باید یک عدد را یادداشت کنید. در پاسخ‌های خود حتما به املا توجه کنید.

سخن پایانی

بعضی اوقات خود کلمه ذکرشده در متن‌های آیلتس به کار نرفته بلکه از مترادف آن‌ها استفاده شده است. این‌جور مواقع نگران نباشید و با دقت به دنبال کلمات و عبارات مترادف و مشابه بگردید. در آیلتس سوال نادرست وجود ندارد، بنابراین در صورت تمرین، مطالعه و دقت پاسخ دادن به سوالات سخت نیست.

اگر به دنبال کلاس آیلتس با بالاترین کیفیت آموزشی هستید، کلاس‌‌های آیلتس دبستان ترجمیک را از دست ندهید! کلاس آیلتس آنلاین در دبستان ترجمیک با حضور اساتید حرفه‌ای و مجرب برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.