تاثیر سیگنال‌های کاربری بر سئو

چگونه سیگنال‌‌های کاربری بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

اگر کسب و کار شما به تازگی به سئو برای افزایش ترافیک سایت و افزایش فروش علاقه‌مند شده است، احتمالا کلمات ناآشنایی را خواهید شنید. یکی از اصول پایه برای سئو این است که به نگارش محتوایی بپردازید که برای مخاطبان کاربردی و جالب باشد. تولید محتوای متنی باکیفیت و سئوشده مهم‌ترین گام برای افزایش ترافیک سایت است.

اما معیارهای دیگری نیز وجود دارند که بر سئو سایت شما تاثیر می‌گذارند. با کمک این معیارها موتورهای جست و جویی مانند گوگل متوجه می‌شوند که سایت شما ارزش نشان دادن به مخطبان را دارد یا خیر؟ یکی از این معیارها که برای گوگل اهمیت بالایی دارد، سیگنال‌های کاربری (user signals) است.

سیگنال‌های کاربری دقیقا چه هستند؟ سیگنال‌های کاربری چه ربطی به سئو دارند؟ درباره سیگنال‌های کاربری چه باید بدانیم؟

برای آشنایی با سیگنال‌های کاربری و تاثیر آن‌ها بر سئو سایت شما در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

سیگنال‌های کاربری چیست؟

سیگنال‌های کاربری (user signalsالگوهای رفتاری کاربران هستند که گوگل از آنها برای رتبه بندی سایت شما در نتایج جست و جو استفاده می‌کند. برای مثال، کاربران بر نتیجه‌ای خاص در موتورهای جست و جو کلیک می‌کنند و پس از آن، بلافاصله به گوگل باز می‌گردند. این سیگنالی است که نشان می‌دهد که این سایت با عبارت جست و جوی کاربر مطابقت ندارد.

سیگنال‌های کاربری یکی از معیارهای مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل است
سیگنال‌های کاربری یکی از معیارهای مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل است

گوگل از این نوع اطلاعات برای تخمین این‌که چه نتایجی برای افرادی که عبارتی خاص را در گوگل جست و جو می‌کنند، اهمیت دارد، استفاده می‌کند.

مهم‌ترین سیگنال های کاربری

مهم‌ترین سیگنال‌های کاربری، نرخ پرش و نرخ کلیک هستند. توجه به این دو عامل برای سئوی شما مهم هستند زیرا گوگل این موارد را جدی می‌گیرد. البته این سیگنال‌های کاربری برای ارزیابی تجربه کاربری سایت شما نیز مهم هستند. در ادامه این دو سیگنال کاربری را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

نرخ پرش

نرخ پرش (Bounce rate) نشان‌دهنده تعداد افرادی است که بر لینک سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جست و جو (SERPs) کلیک می‌کنند و دوباره به گوگل بر می‌گردند. نرخ پرش بالا نشان می‌دهد که مردم آنچه را که به دنبال آن بودند، در وب سایت شما پیدا نکرده‌اند.

اگر نرخ پرش سایت شما بالا باشد، نشان  می‌دهد که مردم آن‌چه را که خواسته‌اند، در سایت شما پیدا نکرده‌اند
اگر نرخ پرش سایت شما بالا باشد، نشان می‌دهد که مردم آن‌چه را که خواسته‌اند، در سایت شما پیدا نکرده‌اند

مشخص کردن این‌که چه نرخ پرشی نامناسب و هشداردهنده است، سخت است. اول از همه، بستگی به این دارد که نرخ پرش یک سایت چگونه محاسبه می‌شود دارد. زمانی‌که کاربر روی صفحات دیگر کلیک نمی‌کند و فقط در یک صفحه از سایت شما باقی می‌ماند، گوگل آنالیتیکس پرش را نشان می‌دهد. اما، آیا اگر فردی برای خواندن مطلبی دقایقی در یک صفحه سایت بماند، باز هم پرش است؟

مطالب مرتبط:

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

سایر ابزارهای بررسی و تحلیل نیز تعاریف متفاوتی از نرخ پرش دارند. هم‌چنین بالا بودن یا نبودن نرخ پرش به نوع وب سایت شما نیز بستگی دارد. اگر وبلاگ دارید، احتمالا نرخ پرش بالایی خواهید داشت، زیرا مردم اغلب فقط یک پست را می‌خوانند و برای یافتن پست‌های دیگر وبلاگ در مورد همان موضوع به گوگل برمی‌گردند. اگر نوع خاصی از محصول، مثلاً کفش ورزشی را می‌فروشید، احتمالا نرخ پرش شما بسیار کمتر است.

اگرچه اندازه‌گیری نرخ پرش دشوار است اما باید نرخ پرش صفحات مختلف سایت خود را بررسی کنید. اگر صفحه خاصی در سایت شما دارای نرخ پرش بسیار بالایی است، باید علت آن را کشف کنید. برای رفع این مشکل به صفحات مفید دیگر در آن صفحه لینک دهید یا از مخاطبان درباره مفید بودن یا نبودن محتوای صفحه نظرسنجی کنید.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) یک صفحه با توجه به تعداد افرادی که بر سایت شما در نتایج جست و جو کلیک می‌کنند، تعیین می‌شود. اگر عنوان مطلب سایت شما برای کاربران بسیار جذاب به نظر برسد یا در جایگاه بالاتری ظاهر شود، مردم بیشتر بر آن کلیک می‌کنند.

هرچه افراد بیشتری بر مقاله شما کلیک کنند، گوگل بیشتر به این نتیجه می‌رسد که نتیجه شما واقعا با عبارت جست و جوی کاربر مطابقت دارد. بنابراین، CTR بالا منجر به رتبه‌بندی بالاتر می‌شود، زیرا گوگل می‌خواهد که در صدر نتایج جست و جو، بهترین نتیجه را نشان دهد.

نرخ پرش و نرخ کلیک دو معیار مهم در ارزیابی و بررسی الگوهای کاربری هستند
نرخ پرش و نرخ کلیک دو معیار مهم در ارزیابی و بررسی الگوهای کاربری هستند

برای اهداف سئو، قطعا باید نرخ کلیک صفحات مختلف را کنترل کنید. شما باید نرخ صفحات خود را در وب سایت خود در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کنید. به صفحاتی که CTR نسبتا پایینی دارند، نگاهی بیندازید. شاید توضیحات متای این صفحه به این خوبی نوشته نشده است. شاید هم عنوان مناسبی ندارند. اکنون زمان آن رسیده که نرخ کلیک صفحات مختلف خود را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را اصلاح کنید.

مطالب مرتبط:

جست و جوی پیشرفته در اینترنت با عملگرهای گوگل

سایر سیگنال‌های کاربری

از نمونه‌های دیگر سیگنال‌های کاربری می‌توان به زمان صرف‌شده در یک وب سایت یا درصد کاربرانی که به وب سایت مورد نظر بر می‌گردند، اشاره کرد. برای بررسی این موارد از ابزارهایی مانند Google Analytics استفاده کنید.

سخن پایانی

ماموریت گوگل این است که اطلاعات دنیای پهناور وب را سازماندهی و آنها را در دسترس کاربران قرار دهد. بنابراین، هدف گوگل نشان دادن بهترین نتیجه ممکن به کاربران است، نتیجه‌ای که به بهترین وجه با پرس و جوی او مطابقت دارد. کاملا قابل درک است که گوگل و هر موتور جست و جویی در ارزیابی خود از اینکه کدام نتیجه بالاترین رتبه را دارد، رفتار کاربر را در نظر می‌گیرد.

هدف نهایی هر استراتژی سئو نیز این است که مطالبی کاربرپسند و مفید را به بهترین شیوه ممکن در اختیار کاربران بگذارد. بررسی سیگنال‌های کاربری راه خوبی برای شروع سئو وب سایت شما برای بهبود تجربه کاربری و رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جست و جو است. این یک استراتژی سئو برد-برد است!

اگر زمان و انرژی لازم برای تولید محتوای متنی سئوشده برای سایت خود را ندارید، با خیالی آسوده سفارش تولید محتوا خود را به ترجمیک بسپارید. ترجمیک با همکاری بیش از ۱۸هزار مترجم و نویسنده متخصص، برای هر زمینه و رشته‌ای خدمات تولید محتوا را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.