آزمون زبان ایتالیایی

شش آزمون سنجش مهارت زبان ایتالیایی

آیا با زبان ایتالیایی آشنا هستید؟ آیا صحبت کردن به ایتالیایی و ترجمه تخصصی ایتالیایی را می‌دانید یا در حال یادگیری آن هستید؟ با شرکت در آزمون‌های مهارت زبان ایتالیایی سطح دقیق دانش خود در این زبان را پیدا می‌کنید.

آزمون‌های ارزیابی مهارت ایتالیایی آزمونی استاندارد برای افراد غیرایتالیایی‌زبان است تا دانش زبان ایتالیایی آن‌ها را تأیید کند. این آزمون‌ها برای ارزیابی مهارت‌های ارتباطی داوطلب در موقعیتی واقعی طراحی شده‌اند و مشخص می‌کنند که آیا شما توانایی‌های زبانی لازم را برای برقراری ارتباطی موفق دارید.

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک شش آزمون زبان ایتالیایی CELI، CILS، PLIDA، IT، AIL، CEDILS را بررسی می‌کنیم. این آزمون‌ها در سراسر جهان شناخته شده‌اند.

مطالب مرتبط:

افعال انعکاسی در زبان ایتالیایی

گرفتن مدرک زبان ایتالیایی چه مزایا و چه اهمیت دارد؟

یادگیری زبان به پیشرفت شغلی بسیار کمک می‌کند. گرفتن مدرک معتبر زبان ایتالیایی فرصت‌های بیشماری در کار برای شما ایجاد می‌کند. با داشتن گواهینامه مرتبط، طیف گسترده‌ای از مشاغل مربوط به ایتالیایی در سراسر جهان برای شما فراهم می‌شود. همچنین این گواهینامه‌ها برای جویندگان کار مزیتی برای رقابت با دیگران است و گنجاندن آن در رزومه، برتری خوبی محسوب می‌شود.

برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نیز این گواهینامه‌ها مدرک معتبری برای دانش زبان ایتالیایی هستند. همچنین برای هر دانشجوی بین‌المللی متقاضی تحصیل در ایتالیا داشتن مدرک زبان ایتالیایی ضروری اجباری است.

در صورتی که قصد دارید از دولت ایتالیا ویزای اقامت یا اقامت دائم دریافت کنید هم باید در یکی از این آزمون‌ها شرکت کرده باشید.

زبان ایتالیایی و فرهنگ ایتالیا
برج کج پیزا، از مکان‌های گردشگری شناخته‌شده ایتالیاست

انواع آزمون زبان ایتالیایی

شش گواهینامه یا مدرک اصلی برای آزمون مهارت زبان ایتالیایی وجود دارد. تمام این آزمون‌ها در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شوند. انتخاب هر یک از این‌ها به اهداف شخصی یا حرفه‌ای شما وابسته است.

CELI: گواهی دانش زبان ایتالیایی

برگزارکننده این آزمون Università per Stranieri di Perugia (دانشگاه اتباع خارجی پروجا) است. نام این آزمون مخفف Certificato di Conoscenza Della Lingua Italiana (گواهی دانش زبان ایتالیایی) است.

این مدرک را وزارت امور خارجه ایتالیا و وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیقات (MIUR) تایید کرده است. همچنین اتاق بازرگانی، شرکت‌ها و موسسات آموزشی خصوصی و دولتی در سرتاسر جهان به عنوان مدرک بین‌المللی برای اثبات مهارت زبان ایتالیایی شناخته شده و پذیرفته شده است.

سطوح مدرک Celis با سطوح CEFR قابل انطباق است و به شش سطح فرعی تقسیم می‌شوند:

CELI Impatto (A1)

CELI 1 (A2)

CELI 3 (B1)

CELI 4 (C1)

CELI 5 (C2)

وزارت آموزش ایتالیا CELI 3 (B1) را به‌عنوان گواهی معتبر دانش ایتالیایی برای تحصیل در دانشگاه ایتالیا به رسمیت می‌شناسد. همچنین CELI 4 (C1) و CELI 5 (C2) را به‌عنوان دانش و درکی برابر برای دانشجویان تأیید می‌کند.

مدرک CELI Immigrati (برای مهاجرت به ایتالیا و تسهیل استقرار در ایتالیا)، CELI Adolescenti (برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال) و DILS-PG (گواهینامه آموزش زبان ایتالیایی به عنوان زبان خارجی) وجود دارد.

گواهینامه DILS-PG برای کسانی است که می‌خواهند به دنیای آموزش زبان ایتالیایی به خارجی‌ها وارد شوند و به دو سطح (DILS-PG Basic Level I و DILS-PG Level II) تقسیم می‌شود.

CIC یکی دیگر از آزمون‌های مهارت ایتالیایی برای خارجی‌هایی است که در فعالیت‌های تجاری مشغول به کارند. دو آزمون CIC وجود دارد:

  • CIC I (Certificato di Italiano Commerciale – Livello Intermedio): معادل B1
  • CIC A (Certificato di Italiano Commerciale – Livello Avanzato): معادل C1

CILS: گواهی زبان ایتالیایی به عنوان زبان خارجی

با حمایت وزارت امور خارجه ایتالیا، دانشگاه معتبر سی‌ینا (Università per Stranieri di Siena) مسئول برگزاری آزمون CILS (Certificazione di Italiano Come Lingua Straniera)برای خارجی‌ها است.

این آزمون شامل شش سطح A1 تا C2 و معادل سطوح CEFRL است. از آغاز این آزمون در سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از یکصدهزار داوطلب این مدارک را کسب کرده‌اند.

این گواهی از نظر قانونی به عنوان گواهی رسمی صلاحیت زبان ایتالیایی شناخته می‌شود و در سراسر جهان معتبر است. همچنین مانند سایر گواهینامه‌های زبان ایتالیایی این مدرک نیز منقضی نمی‌شود. آزمون CILS دو بار در سال، در ماه‌های ژوئن و دسامبر و در سایت رسمی آزمون برگزار می‌شود.

آزمون DITALS (تدریس ایتالیایی به‌عنوان زبان خارجی) یکی دیگر از گواهینامه‌هایی است که مرکز DITALS دانشگاه سی‌ینا ارائه می‌دهد.

هدف این آزمون ارزیابی آموزش و میزان آمادگی متقاضی است و برای افرادی است که قصد تدریس زبان ایتالیایی را دارند. این آزمون دو سطح دارد: DITALS I و DITALS II.

PLIDA: پروژه زبان ایتالیایی Dante Alighieri

آزمون PLIDA (Progetto Lingua Italiana Dante Alighieri) دیپلم رسمی صادره از Società Dante Alighieri و بر اساس توافق با وزارت امور خارجه ایتالیا صادر است.

PLIDA مدرک آن برای افرادی طراحی شده است که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی نیست. داوطلبان می‌توانند سطحی را انتخاب کنند که به سطح مهارت خود نزدیک می‌دانند. هر یک از شش دیپلم PLIDA با سطح CEFR از A1 تا C2 مطابقت دارد.

مانند CELI و CILS، آزمون مهارت ایتالیایی PLIDA شامل چهار بخش است: درک شفاهی، نوشتن، درک مطلب و صحبت کردن.

مدرک زبان ایتالیایی
شش آزمون و مدرک مهارت زبان ایتالیایی

IT: گواهینامه زبان ایتالیایی

گواهینامه IT (Certificazione Italiano)گواهی صلاحیت عمومی در زبان ایتالیایی است که دانشگاه Roma Tre (Università Degli Studi Roma Tre) ارائه می‌دهد. وزارت امور خارجه آزمون IT را به رسمیت می شناسد و مسئولیت اجرا و ارزیابی آن را بر عهده دارد. سطوح این آزمون طبق سطوح CEFR است.

AIL: آکادمی زبان ایتالیایی

آکادمی ایتالیایی زبان‌ها (The Accademia Italiana di Lingua) که در سال ۱۹۸۴ در فلورانس تأسیس شد، آزمون بین‌المللی شناخته شده ایتالیایی است که بر اساس CRF طراحی شده است.

از سال ۲۰۰۷، UFFT (دفتر فدرال آموزش حرفه‌ای و فناوری سوئیس)، آزمون AIL DILC (B1) را به‌عنوان آزمون پایانی زبان ایتالیایی به رسمیت می‌شناسد.

CEDILS: گواهینامه آموزش زبان ایتالیایی به خارجی‌ها

آزمون CEDILS ( la Certificazione Della Competenza in Didattica Dell’italiano Come Lingua Straniera) گواهینامه صلاحیت در آموزش زبان ایتالیایی به‌عنوان زبان خارجی یا زبان دوم است.

صادرکننده این مدرک ITALS Laboratory در دانشگاه ونیز است. آزمون CEDILS شامل پنج آزمون (۴ آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی) و به مدت ۵ ساعت است.

مطالب مرتبط:

راه‌های تقویت مهارت شنیداری زبان ایتالیایی

سخن پایانی

برای کار و تحصیل در ایتالیا یا حتی فرصت‌های مرتبط با ایتالیا باید سطح زبان ایتالیایی خود را ارتقا دهید و مدرک معتبر بگیرید. در این مطلب با شش آزمون مهم و شناخته‌شده زبان ایتالیایی آشنا شدید. امیدواریم اطلاعات این مطلب برای شما کاربردی باشد.

ترجمیک، معتبرترین پلتفرم آنلاین خدمات زبانی در ایران، ترجمه تخصصی ایتالیایی به فارسی و ترجمه تخصصی فارسی به ایتالیایی را می‌پذیرد. سفارش ترجمه ایتالیایی خود را به ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.