بررسی ارورهای رایجی که در اینترنت با آن‌ها مواجه می شویم

معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت

۴۰۴ Not Found، احتمالا این خطا برای شما نیز آشنا است. بارها برای همه ما پیش آمده است که وارد سایتی می‌شویم ولی صفحه سایت برای ما باز نمی‌شود و خطاهای مختلفی مانند همین خطا را نشان می‌دهد. بعضی از این اخطارها از سمت سرور سایت است ولی بعضی از آن‌ها مربوط به سیستم و اینترنت خود کاربر است.

برای فهمیدن علت دریافت خطا و رفع مشکل، ابتدا باید بدانید که هر کدام از این اخطارها در چه زمان و موقعیتی نشان داده می‌شود. مهم نیست که در زمینه تولید محتوای متنی و ترجمه متون فعالیت می‌کنید یا زمینه‌های مهندسی و پزشکی، اگر از اینترنت استفاده می‌کنید، آشنایی با این خطاها برای شما کاربردی است.

هم‌چنین اگر کسب و کار شما یک سایت دارد، آشنایی با خطاهای رایج برای شما ضروری است. با آشنایی با این خطاهای رایج، متوجه ایرادات سایت خود می‌شود. هم‌چنین با تلاش در جهت پیشگیری و رفع این مشکلات، رتبه سایت شما بهبود می‌یابد. کاربران شما نیز با مواجه شدن با این اخطارها، ناراحت نمی‌شوند.

چرا هنگام ورود به بعضی سایت‌ها با اخطار ۴۰۴ Not Found مواجه می‌شویم؟ ارورهای ۴۰۱، ۴۰۳، ۵۰۳ و … چه معنا هستند؟ آیا خودمان می‌توانیم این خطاها را رفع کنیم؟ چگونه متوجه شویم که مشکل از سمت خود سایت است یا اینترنتمان مشکل دارد؟

برای آشنایی با خطاهای رایجی که هنگام وب‌گردی و بازدید از سایت‌ها می‌‌‌بینید و علت نمایش آن‌ها، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

خطای ۵۰۰ Internal Server Error

این رایج‌ترین پیام خطایی است که کاربران وب تجربه می‌کنند. خطای ۵۰۰، خطایی همه منظوره است و هر زمان که یک وب سرور با مشکل داخلی مواجه شود، رخ می‌دهد. عیب یابی خطاهای ۵۰۰ دشوار است زیرا طیف وسیعی از مشکلات در سمت سرور باعث ایجاد آن‌ها می‌شود. اغلب، خطای ۵۰۰ زمانی رخ می‌دهد که سرور وب، بیش از حد بارگذاری می‌شود.

کدهای ۴ نشان‌دهنده خطا از سمت مشتری و کدهای ۵ نشان‌دهنده خطا از سمت سرور هستند.
کدهای ۴ نشان‌دهنده خطا از سمت مشتری و کدهای ۵ نشان‌دهنده خطا از سمت سرور هستند.

خطاهای ۵۰۰ ارتباطی با مشکلات کامپیوتر، مرورگر یا اینترنت شما ندارند. اگر در هنگام جست و جو در اینترنت، با این خطا مواجه شدید، راه‌کارهایی مانند بارگیری مجدد صفحه، پاک کردن حافظه پنهان مرورگر، حذف کوکی‌های مرورگر و راه‌اندازی مجدد مرورگر خود را امتحان کنید. هم‌چنین چون خطا از سمت سرور است، معمولا صاحبان سایت به سرعت برای رفع آن مشغول شده‌اند. بنابراین احتمالا اگر ساعاتی دیگر به سایت مراجعه کنید، مشکل رفع شده است.

اگر متوجه شدید که این خطا در وب سایت شما رخ می‌دهد، با ارائه‌دهنده هاست سایت خود تماس بگیرید. اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، پلاگین‌های سایت خود را بررسی کنید. ممکن است که بعضی پلاگین‌ها با مشکل مواجه شده باشند و به خوبی کار نکنند.

مطالب مرتبط:

هاست در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

خطای ۴۰۱ Unauthorised

خطای ۴۰۱ ممکن است که در هر مروگری رخ دهد. این اخطار، مشکلی نسبتا رایج است و رفع آن نیز نسبتا ساده است. این پیام خطا معمولا پس از تلاش کاربر برای دسترسی به سایتی که دسترسی به آن غیرمجاز است یا پس از تلاش ناموفق برای ورود، ظاهر می‌شود.

این خطا بیشتر در وب‌سایت‌هایی رخ می‌دهد که برای دسترسی به آنها باید به حساب کاربری خود وارد شوید. در بیشتر موارد، بدین معنی است که مشکلی در اعتبارنامه‌ها یا توانایی مرورگر برای تشخیص دسترسی کاربر وجود دارد. این خطا شبیه به ۴۰۳ Forbidden Error است، زیرا دسترسی کاربر به سایت مجاز نیست. با این حال، برخلاف خطای ۴۰۳، پیام خطای ۴۰۱ نشان می‌دهد که فرآیند احراز هویت، ناموفق است.

خطای ۴۰۱ بدین معنی است که مشکلی در اعتبارنامه‌ها یا توانایی مرورگر برای تشخیص دسترسی کاربر وجود دارد.
خطای ۴۰۱ بدین معنی است که مشکلی در اعتبارنامه‌ها یا توانایی مرورگر برای تشخیص دسترسی کاربر وجود دارد.

اگر هنگام جست و جو در اینترنت با چنین خطایی رو به رو شدید، از راهکارهایی مانند بررسی آدرس سایت (Check The URL)، خالی‌کردن کش DNS (Flush the DNS) و خروج از سایت و ورود دوباره به آن استفاده کنید. البته اگر مشکل از سمت خود سایت باشد، چنین راهکارهایی کارآمد نیست. در این حالت با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی و خطا را رفع کنند.

خطای ۴۰۰ Bad Request

وقتی درخواستی که از سمت کاربر ارسال می‌شود، درست نباشد، این اخطار نشان داده می‌شود. این خطا بدین معناست که مشکلی در مرورگر در رابطه با درخواست شما رخ داده است. معمولا این بدین معناست که داده‌های ارسال شده توسط مرورگر با قوانین پروتکل HTTP مطابقت ندارد.

مطالب مرتبط:

جست و جوی پیشرفته در اینترنت با عملگرهای گوگل

اگر از سمت کاربر مشکلاتی مانند اتصال اینترنت ناپایدار، یک مشکل امنیتی در سیستم عامل، یک مشکل در حافظه پنهان یا یک مرورگر معیوب وجود داشته باشد، این اخطار رخ می‌دهد.

برای رفع این خطا از روش‌هایی مانند بررسی آدرسی که تایپ کرده‌اید، پاک کردن کش مرورگر، غیرفعال کردن افزونه‌های مرورگر و … استفاده کنید. هم‌چنین اگر کلمات کلیدی آن متن را می‌دانید، یا جست و جو در گوگل، آدرس مستقیم صفحه را پیدا کنید.

خطای ۴۰۳ Forbidden

اگر تلاشی برای دسترسی به اطلاعات ممنوعه و محرمانه در یک وب سایت وجود داشته باشد، این پیام را مشاهده می‌کنید. رایج‌ترین دلیلی که کاربر این پیغام خطا را می‌بیند، این است که وب‌سایت به کاربران اجازه نمی‌دهد که ساختار فهرست فایل سایت را مرور کنند یا اجازه مشاهده فایل خاص درخواست‌شده را ندارند.

استفاده از راهکار حفاظتی ۴۰۳ یکی از راه‌کارهای بعضی سایت‌ها برای افزایش امنیت سایت در برابر هک شدن و نفوذ افراد غیرمرتبط و طبقه‌بندی اطلاعات است.

خطای ۴۰۴ Not Found

اگر کاربر سعی کند به یک صفحه وب غیرموجود دسترسی پیدا کند، پیام خطای ۴۰۴ Not Found ظاهر می‌شود. برای مثال اگر آدرس یک صفحه تغییر پیدا کرده باشد ولی تغییر مسیر اعمال نشده باشد، این خطا نشان داده می‌شود. از لحاظ فنی این خطا بیشتر به گیرنده بر می‌گردد. بسته به سروری که از آن استفاده می‌کنید، خطای ۴۰۴ با اسامی مختلفی مانند موارد زیر نشان داده می‌‌شد:

  • ۴۰۴ Not Found
  • Page Does Not Exist
  • ۴۰۴ Not Found Nginx
  • Error 404
  • Not Found
  • HTTP Error 404

معمولا دلیل نمایش خطای ۴۰۴ این است که کاربر آدرس صفحه را اشتباه تایپ کرده است. البته اگر کاربر قصد دسترسی به صفحاتی را که حذف شده یا به طور موقت در دسترس نیستند، داشته باشد، باز هم این خطا نشان داده می‌شود.

مطالب مرتبط:

چگونه سیگنال‌‌های کاربری بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

اگر کسب و کار سایت شما دارای یک سایت است، باید تا حد ممکن اخطارهای ۴۰۴ از سمت خودتان را کم کنید، زیرا این اخطار تاثیری منفی بر سئو سایت شما خواهد گذاشت. بنابراین به صورت دوره‌ای لینک‌های سایت خود را بررسی کنید و در صورتی که صفحه‌ای حذف شده است، لینک آن را حذف یا در صورت لزوم جایگزین کنید.

لینک‌های حذف‌شده یا تغییریافته باعث ایجاد خطای ۴۰۴ می‌شوند.
لینک‌های حذف‌شده یا تغییریافته باعث ایجاد خطای ۴۰۴ می‌شوند.

اگر مشکل از سمت کاربر باشد، بهتر است که یک‌بار F5 یا ctrl + F5 را بزنید تا دوباره صفحه بارگیری شود. هم‌چنین آدرس سایت را بررسی کنید تا صحیح باشد. اگر هم صفحه جایگزین شده باشد، با جست و جوی عنوان متن یا کلمات کلیدی در گوگل احتمالا دوباره صفحه را پیدا خواهید کرد.

خطا ۵۰۱ Not Implemented

این پیام به این معنی است که مرورگر از ویژگی درخواستی پشتیبانی نمی‌کند یا روش درخواست را تشخیص نمی‌دهد. این پیام از سمت گیرنده نیست و به وب سرور بر می‌گردد، بنابراین برای رفع آن باید به پشتیبانی سایت پیام دهید. کلا اگر یک خطا با عدد ۵ شروع شود، نشان‌دهنده این است که وب سرور دچار مشکل است.

اگر سایت کسب و کار شما با خطای ۵۰۱ Not Implemented مواجه شده است، احتمالا دلیل این موضوع مواردی مانند آلوده شدن سایت به ویروس یا بدافزار، اضافه بار سرور، منقضی شدن سرور و … باشد. این موضوع را به تیم فنی خود اطلاع دهید یا با پشتیبانی ارائه‌دهنده هاست سایت خود تماس بگیرید.

۵۰۲ Service Temporarily Overloaded

هنگامی که سرور شما شلوغ است، خطای ۵۰۲ را مشاهده خواهید کرد؛ مشکلی که معمولاً با کاهش ترافیک وب خود به خود حل می‌شود. اگر به اطلاعات سایت موردنظر نیاز دارید، اندکی تامل کنید و دوباره وارد سایت شوید.

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

۵۰۳ Service Unavailable

اگر سایت موردنظر مشغول یا سرور، خراب باشد، کاربران پیام ۵۰۳ را مشاهده خواهند کرد. این خطا نشان‌دهنده این است که سرور به طور موقت قادر به رسیدگی به درخواست نیست. این پیام ممکن است که به دلیل بارگیری بیش از حد سرور باشد. هم‌چنین شاید به دلیل از کارافتادن سروری است که به در حال تعمیر است.

خطای ۵۰۳ با خطای ۵۰۰ Internal Server Error متفاوت است. در حالی که خطای سرور داخلی ۵۰۰ مشکلی را نشان می‌دهد که سرور را از رسیدگی کامل به درخواست باز می‌دارد، خطای ۵۰۳ نشان‌دهنده این است که سرور همچنان به درستی کار می‌کند و توانایی پردازش درخواست را دارد ولی ترجیح می‌دهد که پیام ۵۰۳ را بازگرداند.

خطا ۵۰۳ نشان‌دهنده این است که سرور به طور موقت قادر به رسیدگی به درخواست نیست.
خطا ۵۰۳ نشان‌دهنده این است که سرور به طور موقت قادر به رسیدگی به درخواست نیست.

خطا Connection Refused by Host error

این پیام خطا، مانند خطای ۴۰۳، معمولا به این معنی است که کاربر مجوز دسترسی به سایت را ندارد یا تلاش برای ورود ناموفق بوده است. مثلا اگر رمز ورود پنل خود را اشتباه وارد کنید، چنین پیامی برای شما نشان داده می‌شود.

خطا File Contains No Data

وقتی صفحه‌ای وجود دارد اما اطلاعات آن درست بارگذاری نمی‌شود، خطای File Contains No Data نشان داده می‌شود. این حالت ناشی از قالب‌بندی نامناسب جدول، حذف اطلاعات هدر و … است.

خطا Helper Application Not Found

این خطا زمانی ظاهر می‌شود که سرور برنامه کمکی مورد نیاز برای دانلود یک فایل را پیدا نمی‌کند.

خطا TCP Error Encountered While Sending Request to Server

در صورت بروز مشکل در خط بین کاربر و سایت درخواستی، این پیغام خطا ظاهر می‌شود. از آنجایی که این خطا معمولا یک مشکل سخت‌افزاری است، مدیر شبکه باید این خطا را بررسی کند.

خطا Failed DNS Look-Up

خطای Failed DNS Look-Up معمولا زمانی ظاهر می‌شود که URL وب سایت قابل ترجمه نباشد. این خطا معمولا در سایت‌های تجاری به دلیل اضافه بار ظاهر می‌شود.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

خطا۴۰۸ – Request Time-Out

زمانی که سرور درخواست کامل کاربر را در بازه زمانی تعیین شده‌ای که برای انتظار اختصاص داده است، دریافت نکند، این پیام خطا را مشاهده خواهید کرد. اگر سرور یا سیستم کاربر بار کاری سنگینی را تجربه کند و یا به علت کندی اینترنت، انتقال اطلاعات با مشکل مواجه شود، خطا ۴۰۸ رخ می‌دهد.

بهترین اقدام فوری برای رفع این مشکل این است که صفحه را رفرش کنید.

سخن پایانی

یک راه آسان برای تعیین معنای هر کد، شماره‌ای است که با آن شروع می‌شود. خطاهای وب معمولا یک عدد سه رقمی خواهد بود. بنابراین، نمونه‌هایی از یک کد ۵XX شامل پیام‌های خطای ۵۰۱، ۵۰۲، ۵۰۳ و … است.در ادامه یک راهنمای مختصر از معنی هر کد را برای شما قرار داده‌ایم.

  • کدهای۱XX : وضعیت اطلاعاتی درخواست (درخواست دریافت و در حال پردازش است).
  • کدهای۲XX : پردازش موفقیت‌آمیز درخواست.
  • کدهای۳XX : وضعیت‌هایی که یک تغییر جهت را نشان می‌دهند (نیازمند انجام اقدامات بیشتری است).
  • کدهای۴XX: وضعیت‌هایی که خطای سمت مشتری را نشان می‌دهد.
  • کدهای۵XX : وضعیت‌هایی که خطای سمت سرور را نشان می‌دهد.

تفسیر خطا به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم چه چیزی مانع کار کردن سایت می‌شود. اگر شما صاحب یک سایت برای کسب و کارتان هستید، در صورت وقوع خطا باید در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع آن اقدام کنید. مشتریان معمولا زمان زیادی را منتظر شما نمی‌مانند و در صورت معطلی، به سایت‌های مشابه دیگر مراجعه می‌کنند. بنابراین همواره به مواردی از این دست توجه داشته باشید تا فروش شما افزایش یابد.

برای رسیدن به صحه اول گوگل به یک استراتژی تولید محتوا برای مشخص کردن اهداف و اقداماتتان نیاز دارید. اگر یک استراتژی تولید محتوا هوشمندانه و متناسب با کسب و کارتان می‌خواهید، با خیالی آسوده به متخصصان ترجمیک اعتماد کنید.

2 دیدگاه در «معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.