چگونه پاسخ‌هایمان را در پارت اول اسپیکینگ گسترش دهیم؟

همان‌طورکه می‌دانید پاسخ سوالات بخش اول اسپیکینگ آیلتس، که به موضوعاتی پیرامون خانواده، شغل، سرگرمی‌ها و… می‌پردازد، نباید خیلی طولانی باشد. شاید این خبر خوبی باشد چراکه احتمالا در حالت عادی هم در پاسخ این سوالات، حرف زیادی برای گفتن نخواهیم داشت.

علاوه بر این، در بخش دوم و سوم آزمون اسپیکینگ، برای پاسخ‌های طولانی و توضیحات بیشتر زمان کافی در اختیار خواهید داشت. با این تفاصیل، احتمالا به این فکر می‌کنید که بخش اول را با پاسخ‌های کوتاه و مختصر پشت سر بگذارید و انرژی‌تان را ذخیره کنید!

این در حالی است که اگر در جواب سوال ?where are you from بگویید: .I’m from India، پاسخ شما اشتباه ارزیابی خواهد شد. چراکه جواب‌های خیلی کوتاه، حتی در پارت اول اسپیکینگ نیز قابل قبول نیستند. بنابراین توصیه ما این است که پاسخ‌هایتان را حداکثر تا ۳ جمله بسط دهید.

در این مطلب با روش‌های بسط جملات آشنا خواهیم شد و سعی می‌کنیم از این طریق به ارتقای مهارت‌ اسپیکینگ شما کمک کنیم. اگر در حال پشت سر گذاشتن یک دوره آموزش آیلتس هستید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

تقلب در آزمون آیلتس و بررسی عواقب آن

نکاتی ساده و کاربردی برای بسط پاسخ‌ها در اسپیکینگ آیلتس

تصور کنید که سر جلسه اسپیکینگ هستید، با یک جمله کوتاه پاسخ ممحتن را داده‌اید و بیش از این حرفی برای گفتن ندارید! قطعا گیر افتادن در چنین موقعیتی، روی اعتمادبه‌نفس شما تاثیر می‌گذارد و عملکردتان را در بخش‌های بعدی نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با این حال، کافیست آمادگی کافی داشته باشید و از قبل برای سوالات احتمالی آماده شوید. در این بخش، راهکارهای سودمندی را بررسی می‌کنیم و برای آن‌ها مثال می‌زنیم.

آموزش اسپیکینگ آیلتس

عواطف و افکارتان را بیان کنید

برای این که حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید، کافیست احساس و نظر خود را بیان کنید. بدین ترتیب، پاسخ‌های شما تاثیرگذار و جذاب خواهند شد.

مثال

?What do you like to do on holidays

پاسخ کوتاه:

.I like to do painting

پاسخ کامل و صحیح:

.I like to do painting as its my hobby to. Also I like to make different sceneries by sitting in the lap nature

مقایسه را فراموش نکنید

می‌توانید به کمک کلماتی مثل but نظرتان را با در معرض مقایسه قرار دهید. به عنوان مثال:

.I like to do painting as it’s my hobby too but I sometimes prefer to go for a walk

به جزئیات بیشتری اشاره کنید

کلماتی مثل also، with و and می‌توانند جزئیات بیشتری به پاسخ شما اضافه کنند و آن را تکمیل کنند.

مثال:

?Do you live in a house or an apartment

پاسخ کوتاه:

.I live in a house

پاسخ کامل و صحیح:

.I live in a house with, my siblings and my parents. We’ve also got a pet

گزیزی به عادت‌های قبلی بزنید

اشاره به کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید، ایده خوبی برای بسط دادن جملات است.

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره بالایی بگیریم؟

مثال

?Do you play football

پاسخ کوتاه:

.I play football

پاسخ کامل و صحیح:

.I used to love cricket, but now I play football more as my friends are also into that game

مطالب مرتبط:

۶ را‌هکار برای بهبود گرامر در آزمون آیلتس

دلیل بیاورید

سعی کنید در پاسخ به سوالات ممتحن، دلیل و منطق بیاورید و نظرتان را توجیه کنید. برای این کار می‌توانید از کلماتی مثل because یا so استفاده کنید.

مثال:

?Do you like to do painting

پاسخ کوتاه:

.Yes I really love to do that

پاسخ کامل و صحیح:

Yes I really love to do that because that’s my favorite recreational activity and with that I can think in more creative way

از بیان واقعیت نترسید

در برخی موارد، ممتحن با مطرح کردن یک سوال، جویای نظر و عقیده شما می‌شود. در پاسخ به این سوالات، به بیان واقعیت بسنده نکنید و نظر واقعی خودتان را هم اضافه کنید.

روش‌های ارتقای نمره اسپیکینگ آیلتس

مثال

?Is your city good for tourists’ attractions

پاسخ کوتاه:

.Definitely, it has a really nice temple and a beach

پاسخ کامل و صحیح:

Definitely, it has a really nice temple and a beach. Although beach is getting really busy nowadays, so it’s not pristine as it used to be

قیدهای تکرار را از قلم نیندازید

واژگانی مثل usually، never، always و more often than not to، به دفعات یا میزان انجام یک کار اشاره می‌کنند و به طولانی‌تر شدن پاسخ‌های شما کمک می‌کنند.

مثال

?What do you prefer to do on weekends

پاسخ کوتاه:

.I watch series and play games on computer

پاسخ صحیح و طولانی:

Mostly I prefer to watch series and play computer games, but sometimes I go out with my friends to hang out

چگونه از این راهکارها استفاده کنیم؟

پیش از پاسخ به این سوال، باید این نکته را در نظر داشته باشید: از دید ممتحنین آیلتس، داوطلبانی که روان صحبت می‌کنند و لهجه طبیعی دارند، از بیشترین مهارت و تسلط برخوردار هستند و به تبع آن، نمره بالاتری کسب می‌کنند. این دسته از داوطلبان برای گفتن جملات کامل و طولانی نیازی به فکر کردن ندارند و دائما مکث نمی‌کنند.

راهکارهای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس

حال برای دست یافتن به این سطح از مهارت و توانایی، باید از تکنیک «آهسته و سریع» استفاده کنید. برای اجرای این تکنیک، بدون این که سخت‌گیری خاصی به خرج بدهید، سوالات قدیمی اسپیکینگ آیلتس را بررسی کنید و برای هر یک از آن‌ها زمان کافی اختصاص دهید. در صورت نیاز یادداشت‌برداری کنید و به کامل‌ترین و بهترین جوابی که می‌توانید بدهید، فکر کنید.

پس از مدت زمانی کوتاه، شاهد رشد و پیشرفت خود خواهید بود و می‌توانید سریع‌تر تمرین کنید. حال نوبت به سوالات سال‌های اخیر آیلتس می‌رسد. قطعا در این مرحله، نیازی به فکر کردن نخواهید داشت و فورا بهترین جواب‌ها به ذهن‌تان می‌رسد.

مطالب مرتبط:

آیا در آزمون آیلتس لهجه اهمیت دارد؟

آیا می‌توان به طور همزمان از چند راهکار استفاده کرد؟

قطعا بله! هیچ قانون خاصی برای استفاده از این راهکارها وجود ندارد. بنابراین بسته به صلاحدید خود یک یا چند مورد از آن‌ها را استفاده کنید تا با بالاترین نمره ممکن، از جلسه اسپیکینگ خارج شوید.

سخن پایانی

در این مطلب با راهکارهایی ساده و در عین حال کاربردی، به یکی از رایج‌ترین معضلات داوطلبان آیلتس پرداختیم. امیدواریم با تمرین و تکرار این راهکارها، از سکوت آزاردهنده‌ای که در برخی جلسات اسپیکینگ آیلتس به وجود می‌آید، جلوگیری کنید. با این حال، اصلا به فکر حفظ کردن جملات ذکرشده نباشید و به یادگیری اصل مطلب اکتفا کنید.

اگر از سطح زبان انگلیسی خود مطلع نیستید و قصد ثبت نام در کلاس آیلتس را دارید، پیش از هر چیز در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. آزمون تعیین سطح آیلتس دبستان ترجمیک به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین برگزار می‌شود.

3 دیدگاه در «چگونه پاسخ‌هایمان را در پارت اول اسپیکینگ گسترش دهیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.