آشنایی با معیار تاثیر پژوهش

چگونه مقاله و پژوهش خود را جهانی کنیم؟

مقاله شما که حاصل ماه‌ها و روزها تلاش و مطالعه شما است، در مجله‌ای معتبر به چاپ رسیده است. آیا اکنون سفر پژوهشی شما به اتمام رسیده است؟ آیا وقت آن رسیده است که با مقاله خود خداحافظی کنید و به سراغ سایر کارهایتان روید؟ نه، هنوز وقت این کار نرسیده است. مقاله شما چه تاثیر پژوهشی بر زمینه فعالیتتان و سایر زمینه‌ها دارد؟

به عنوان یک پژوهشگر، احتمالا رویای ایجاد تغییر در جهان را در سر دارید. قطعا شما می‌خواهید که مقالات تحقیقاتی شما توسط فعالان رشته‌تان خوانده شود و به جامعه سودی برساند. در واقع هدف نهایی بسیاری از پژوهشگران این است که با پژوهش‌های خود تاثیری عمیق بر جامعه ایجاد کنند.

بیشتر محققان آنقدر روی کارهای تحقیقاتی و فرآیند ترجمه مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر تمرکز کرده‌اند که به شناخته شدن و مطالعه بیشتر پژوهش خود فکر نمی‌کنند. با توجه به تعداد بالای مقالاتی که در یک سال به چاپ می‌رسد، اقداماتی که پس از انتشار مقاله خود نیز انجام می‌دهید، بسیار مهم است.

یکی از معیارهای مهم برای شناخته شدن یک مقاله و ارزیابی تاثیر آن، معیار تاثیر پژوهش (Research Impact) است. برای آشنایی با معیار تاثیر پژوهش (Research Impact) و راه‌کارهای شناخته شدن مقاله‌تان در جوامع علمی، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه به کمک سئو نرخ بازدید مقالات علمی را افزایش دهیم؟

تاثیر پژوهش (Research Impact) چیست و چرا مهم است؟

تأثیر پژوهش را می‌توان به عنوان تأثیر جهانی که تحقیق و مقاله شما بر جامعه، فرهنگ، محیط زیست، اقتصاد و … می‌گذارد، تعریف کرد. این معیار را نمی‌توان به راحتی محاسبه کرد. در واقع ممکن است که شما ۵ مقاله در مجلات به چاپ برسانید ولی مقاله شما از تاثیر پژوهشی خاص برخوردار نباشد. ولی فردی دیگر با انتشار یک مقاله، تاثیر پژوهشی عمیقی بر یک زمینه یا زمینه‌های مختلف بگذارد.

یکی از راهکارهای معمول برای افزایش تاثیر پژوهش، ترجمه مقاله به زبان انگلیسی است. افزایش دسترسی عموم به مقاله موردنظر به افزایش تاثیر پژوهش کمک می‌کند. البته به این نکته توجه کنید که تنها ترجمه مقاله و چاپ آن در مجلات بین‌المللی مهم نیست بلکه کارهایی که بعد از آن برای شناخته شدن مقاله و پژوهش خود نیز انجام می‌دهد، در بهبود تاثیر پژوهش نقش بسیار مهمی دارد.

یکی از راهکارهای معمول برای افزایش تاثیر پژوهش، ترجمه مقاله به زبان انگلیسی است.
یکی از راهکارهای معمول برای افزایش تاثیر پژوهش، ترجمه مقاله به زبان انگلیسی است.

اگر مقاله‌ای توسط سایر پژوهشگران و دانشجویان مطالعه نشود، به آن استناد نیز نمی‌شود و در نتیجه شناخته نمی‌شود. سفر پژوهشی شما زمانی با موفقیت به اتمام می‌رسد که مخاطبان با هدف و اهمیت پژوهش شما آشنا شوند و آن را مطالعه کنند. در بخش‌های بعدی این مقاله، به شیوه‌های افزایش و بهبود تاثیر پژوهش می‌پردازیم.

چگونه تأثیر پژوهش خود را پیش از انتشار افزایش دهید؟

برای افزایش ضریب تاثیر مقاله و پژوهش خود پیش از انتشار، راه‌کارهایی وجود دارد. در ادامه به بیان این راه‌کارها می‌پردازیم.

عنوان، چکیده و کلمات کلیدی تاثیرگذاری را انتخاب کنید

عنوان مقاله پژوهشی اولین جنبه مهمی است که خواننده به آن توجه می‌کند. یک عنوان توصیفی خوب، علاقه خواننده را به مطالعه مقاله جلب می‌کند. بنابراین، انتخاب عنوان، چکیده و کلیدواژه‌های موثر برای موفقیت و خوانده شدن یک مقاله ضروری است.

عنوان، هدف و فرضیه مقاله شما را برجسته می‌کند، کلمه کلیدی به پیداشدن مقاله در موتورهای جست و جو کمک می‌کند و چکیده‌ای موثر افراد را به خواندن ادامه مقاله ترغیب می‌کند.

مطالب مرتبط:

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

مجله‌ای مناسب را انتخاب کنید

جست و جو و یافتن یک مجله مناسب، عامل مهمی در انتشار مقالات پژوهشی است. معمولا هر چه مجله شما معتبرتر باشد، مقاله شما بیشتر خوانده می‌شود. یکی از راه های یافتن مجلات معتبر و مربوط، این است که مراجع مقاله خود را مرور کنید و ببینید که کدام مجله به طور مکرر ذکر شده است؟

هم‌چنین یک راهکار دیگر برای یافتن مجله این است که عنوان و کلمات کلیدی خود را در موتورهای جست و جوی مقاله مانند گوگل اسکالر و pubmed جست و جو کنید تا به لیستی از مجلاتی دست یابید که موضوعات مرتبط با شما را چاپ کرده‌اند.

در صورت امکان، Open-Access را انتخاب کنید

Open Access پلتفرمی است که امکان دسترسی رایگان، فوری و آنلاین به نتایج تحقیقاتی مانند مقالات مجلات یا کتاب‌ها را فراهم می‌کند. در طول سال‌ها، دسترسی آزاد در مقایسه با مقالاتی که به‌طور رایگان در دسترس نیستند، باعث افزایش تاثیر پژوهش شده است. مقالات با دسترسی آزاد بیشتر مورد استناد قرار می گیرند.

Open-Access پلتفرمی است که امکان دسترسی رایگان، فوری و آنلاین به نتایج تحقیقاتی مانند مقالات مجلات یا کتاب‌ها را فراهم می‌کند.
Open-Access پلتفرمی است که امکان دسترسی رایگان، فوری و آنلاین به نتایج تحقیقاتی مانند مقالات مجلات یا کتاب‌ها را فراهم می‌کند.

ORCID دریافت کنید

ORCID (Open Researcher and Contributor ID) یک شناسه دیجیتال دائمی است که به اطلاعات شخصی محقق مرتبط است. این شناسه برای سازمانی غیرانتفاعی است که به محققان شناسه‌ای دیجیتالی منحصر به فرد ارائه می‌دهد. این شناسه‌ها توسط ویراستاران، آژانس‌های تامین مالی، ناشران و موسسات برای شناسایی افراد استفاده می‌شود.

با دریافت این شناسه، خطر اشتباه گرفتن هویت شما با محقق دیگری با نامی مشابه کاهش می‌یابد. وب‌سایت ORCID صفحه‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که در آن فعالیت‌های تحقیقاتی جامع یک محقق ذخیره می‌شود.

اطلاعات پروفایل خود را دائما به روزرسانی کنید

از سایت‌ها و شبکه‌های آنلاینی مانند LinkedIn و ResearchGate برای ارائه اطلاعات درباره پژوهش‌های خود و برجسته کردن کارهای تحقیقاتی خود استفاده کنید.

به غیر ازORCID، می‌توانید که از ImpactStory نیز استفاده کنید که برای شما امکان ساختن رزومه‌ای آنلاین از تمام پژوهش‌ها و مقالات منتشرشده‌تان را فراهم می‌کند. همچنین اطلاعاتی را در مورد تعداد دفعات استناد، ذکر و بحث درباره مقاله‌تان را در سرتاسر وب فراهم می‌کند.

هم‌چنین یکی دیگر از روش‌های تقویت و به روزرسانی رزومه علمی، استفاده از figshare است. پژوهشگران می‌توانند که نتایج تحقیقات خود را برای دسترسی عموم در این سایت بارگذاری کنند. علاوه بر این، هر اطلاعات و ابزارهای تحقیقاتی (به عنوان مثال داده‌های خام، پوستر، اینفوگرافی، فیلم و …) یک DOI دریافت می کند. بنابراین،figshare به نمایش و اشتراک‌گذاری مقاله و پژوهش شما در جامعه علمی کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

یک مقاله خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟۱۱نکته برای نوشتن مقالات آکادمیک

ترجمه مقاله خود را به زبان انگلیسی را تهیه کنید

اگر مقاله شما قرار است که در مجلات بین‌المللی چاپ شود، حتما باید آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنید. ولی اگر مقاله شما در نشریات فارسی، چاپ شده است، بهتر است که حداقل عنوان و چکیده آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنید و آن را در رسانه‌های مختلف مانند لینکدین، ریسرچ‌گیت و … به اشتراک بگذارید.

در کل، ترجمه مقاله، یکی از راه‌های موثر برای افزایش مخاطبان مقاله شما است.

چگونه تأثیر پژوهش خود را پس از انتشار افزایش دهید؟

پس از انتشار مقاله، کار به اتمام نرسیده است و شما با انجام مواردی که در ادامه ذکر شده است، می‌توانید که میزان مطالعه و شناخته شدن مقاله خود را افزایش دهید.

در شبکه‌های اجتماعی درباره مقاله خود بنویسید

شبکه‌های اجتماعی به شدت پویا هستند و باعث افزایش تعامل شما با مخاطبان می‌شوند. شما می‌توانید که چکیده‌ای از پژوهش خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، ریسرچ‌گیت، فیسبوک، اینستاگرام و … به اشتراک بگذارید. هم‌چنین از تصاویر، اینفوگرافی‌ها و ویدئوهای جالب و قابل درک برای بیان اهداف و نتایج پژوهش خود استفاده کنید.

چکیده‌ای از پژوهش خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، ریسرچ‌گیت، فیسبوک، اینستاگرام و ... به اشتراک بگذارید.
چکیده‌ای از پژوهش خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، ریسرچ‌گیت، فیسبوک، اینستاگرام و … به اشتراک بگذارید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای پیداشدن در شبکه‌های اجتماعی به دیده شدن مقاله شما کمک می‌کند. البته این شبکه‌‌ها تنها یکی از راه‌کارهای شناخته‌شدن مقالات شما هستند و پرداختن به آن‌ها نباید شما را از توسعه و پژوهش‌های جدید باز دارد.

برای بیان نتایج مقاله خود، ویدئوهای کوتاه تهیه کنید

تهیه ویدئو برای ارائه خلاصه‌ای از نتایج پژوهش موردنظر یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و به اشتراک‌گذاری تحقیق موردنظر است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ترجیح داده باشید که به جای مطالعه یک مقاله یا متن علمی، خلاصه آن را در یک ویدئو تماشا کنید. بعضی از مخاطبان احتمالی شما نیز ترجیح می‌دهند که این کار را انجام دهند.

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

ترجیحا زمان ویدئو خود را بین ۱ تا ۳ نگه دارید. هم‌چنین بهتر است که با استفاده از مواردی مانند موسیقی، تصاویر جالب و گویا و زیرنویس به زبان انگلیسی، جذابیت ویدئوی خود را افزایش دهید. پس از ساخت ویدئو، آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف با ارائه لینک دانلود مقاله کامل خود به اشتراک بگذارید.

بارگذاری ویدئوی خود در پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب، آپارات، نماشا و … را نیز فراموش نکنید.

نتایج خود را با تصاویر گرافیکی، شبیه‌‌سازی کنید

تصاویر متحرک به ارائه اطلاعات به روشی موثر و در دسترس کمک می‌کنند و خوانندگان را به مقاله شما هدایت می‌کنند. تصاویر علمی تحقیقات شما را از طریق علم و هنر نشان می‌دهند. این کار باعث آشنایی و درک مقاله شما توسط مخاطبان بیشتری می‌شود.

هنگامی که نتایج پژوهش خود را با استفاده از تصاویر و اینفوگرافی‌های ساده و قابل درک ارائه می‌دهید، درک تحقیقات شما آسان‌تر می‌شود. اهمیت استفاده از گرافیک‌های بصری و ویدئویی را برای افزایش تاثیر پژوهش‌های خود دست کم نگیرید.

وبلاگ‌نویسی را شروع کنید

با وجود رواج و افزایش مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، هنوز هم جست و جو در گوگل یکی از موثرترین روش‌ها برای کسب اطلاعات است. وبلاگ‌نویسی به شناخته شدن تحقیقات شما کمک می‌کند. اگر چه تولید محتوای متنی و وبلاگ‌نویسی، کاری زمان‌بر است ولی روشی مفید برای شناخته شدن پژوهش‌های شما است.

در وبلاگ خود درباره مقاله‌تان و اهمیت آن بحث کنید و خوانندگان را با پرسیدن نظر آن‌ها در مورد موضوع به چالش بکشید. بسیاری از افراد به دنبال تجربه‌های افراد هم‌رشته خود هستند. چرا درباره چالش‌هایی که هنگام پژوهش با آن‌ها مواجه شده‌اید، در وبلاگ خود صحبت نمی‌کنید؟

وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا پیرامون مقاله‌هایتان به مطالعه بیشتر پژوهش‌هایتان کمک می‌کند
وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا پیرامون مقاله‌هایتان به مطالعه بیشتر پژوهش‌هایتان کمک می‌کند

از بیانیه‌های مطبوعاتی و کنفرانس‌ها استفاده کنید

در صورتی که دانشگاه شما دارای مجله خبری است، شاید بهتر باشد که چکیده مقاله خود را برای آن ارسال کنید. این‌گونه هم‌دانشگاهی‌ها و استادان شما از چاپ مقاله شما مطلع می‌شوند و در صورت علاقه، آن را مطالعه می‌کنند.

شرکت در کنفرانس‌ها روشی سنتی برای ترویج پژوهش شما هستند. با تهیه یک پوستر مختصر یا شرکت در بخش ارائه، تحقیق خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

تلاش برای شناخته‌شدن پژوهش‌تان یکی از کارهای مهمی است که برای افزایش تاثیر پژوهش خود، قبل و بعد از انتشار مقاله باید انجام دهید. مقاله شما حاصل روزها و ماه‌ها تلاش شما است، بنابراین بهتر است که در جهت شناخته‌شدن آن تلاش کنید. شما از چه روش‌هایی برای شناخته شدن و افزایش تاثیر پژوهش خود استفاده می‌کنید؟ با ما در میان بگذارید.

پلتفرم ترجمیک، دستور پژوهشی شما در پژوهش‌هایتان است. اگر به مواردی مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و سایر خدمات زبانی نیاز دارید، پروژه خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.