آینده تولید محتوا با پیشرفت هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا می‌شود؟

حتما شما هم نام ChatGPT را شنیده‌اید. این روزها بحث درباره هوش مصنوعی و محتواهای تولیدشده توسط آن افزایش یافته است. به تازگی OpenAI یک برنامه هوش مصنوعی برای محتوا به نام ChatGPT را معرفی کرده است که قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد.

این برنامه پیشرفته‌تر از سایر برنامه‌های هوش مصنوعی است و به سوالات کاربران، پاسخ‌های بهتری می‌‌دهد. هم‌چنین به دنبال سوالات در مورد هوش مصنوعی، گوگل بالاخره تایید کرد که مهم نیست محتوا چگونه ایجاد می‌شود؛ کیفیت چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین بعضی شرکت‌ها به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی افتاده‌اند.

پیشرفت‌های فعلی هوش مصنوعی، نگرانی‌های بسیاری را پیرامون بعضی حرفه‌ها ایجاد کرده است. بعضی تحقیقات می‌گویند که تا سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی جایگزین شغل بیش از ۸۵ میلیون‌نفر می‌شود. نویسندگان و کارشناسان محتوا نیز درباره این موضوع نگران هستند. به همین علت در ادامه به بررسی ویژگی‌های هوش مصنوعی و آیا این‌که جایگزین کارشناسان محتوا می‌شود یا خیر، می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

چرا تولید محتوا با هوش مصنوعی در ترجمیک ممنوع است؟

محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی چگونه است؟

در زمان کنونی، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی از طریق خوانش و بازنویسی محتواهای موجود در فضای وب مانند وبلاگ‌ها، لندینگ پیج‌ها، مقالات و … توسط یک ماشین صورت می‌گیرد. در واقع شما عنوان اصلی، تیترها و کلمات کلیدی را به ماشین‌های هوش مصنوعی محتوا می‌دهید و سپس در مدت زمان کوتاهی، محتوای موردنظر به شما تحویل داده می‌شود.

فعلا تولید محتوا با هوش مصنوعی برای زبان‌های خاصی مانند انگلیسی انجام می‌شود و از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. با توجه به سرعت بالا و هزینه ارزان‌تر تولید محتوا با هوش مصنوعی، بعضی از کسب و کارها به فکر استفاده از این نوع محتوا برای بازاریابی محتوا افتاده‌اند. اما آیا چنین کاری در واقعیت نتیجه‌بخش است؟

گوگل درباره محتواهای نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی (ai) چه نظری دارد؟

به صورت خلاصه، گوگل اهمیتی نمی‌دهد که چه فردی یا چه چیزی محتوای شما را می‌نویسد، تا زمانی که آن محتوا برای کمک به افراد و نه دستکاری نتایج جست و جو نوشته شده باشد. برای بررسی این دیدگاه، بهتر است که نگاهی به تاریخچه الگوریتم‌های گوگل و تغییرات آن‌ها بیندازیم.

مطالب مرتبط:

E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟

در سال‌های اولیه، مواردی مانند چگالی کلمات کلیدی، لینک‌های خارجی و … در سئو و رتبه سایت‌ها اهمیت بسیاری داشتند. مثلا اگر شما یک سایتی داشتید که کلمه کلیدی اصلی خود را در محتواهای ضعیف یا محتواهای غیرمرتبط، بسیار تکرار می‌کردید، احتمالا در مدت زمان کوتاهی به رتبه بسیار خوبی دست می‌‌یافتید.

الگوریتم‌های گوگل بیش از هر چیز دنبال محتواهایی هستند که برای مخاطبان مفید باشد
الگوریتم‌های گوگل بیش از هر چیز دنبال محتواهایی هستند که برای مخاطبان مفید باشد

اما اکنون اوضاع متفاوت شده است. چگالی کلمات کلیدی باید در خدمت مخاطبان و رتبه‌بندی بهتر و دقیق‌تر محتواها باشد. بنابراین گوگل از طریق معیارهایی مانند ارتباط کلمه کلیدی با عنوان اصلی و تیترهای فرعی، میزان استفاده از کلمات مترادف آن در متن، استفاده یا عدم استفاده در متن‌های جایگزین تصاویر و … رتبه سایت شما را برای آن کلمه کلیدی مشخص می‌کند.

بنابراین صرفا با استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی، رتبه خوبی برای آن کسب نمی‌کنید و حتی ممکن است که به خاطر keyword stuffing جریمه هم شوید.

در واقع مهم‌ترین دارایی و سرمایه موتورهای جست و جو، مخاطبان آن‌ها هستند. چرا بیشتر ما از گوگل به عنوان موتور جست و جوی اصلی استفاده می‌کنیم؟ زیرا معمولا از طریق نتایج صفحه اول آن به اطلاعاتی که می‌خواهیم، دست می‌یابیم و لازم نیست که زمان زیادی را صرف جست و جو کنیم.

با توجه به این موضوع، الگوریتم‌های گوگل دائما آپدیت می‌شوند تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند. با توجه به سوالات مطرح‌شده پیرامون تولید محتوا با هوش مصنوعی و تاثیر آن بر سئو، گوگل رسما در ۸ فوریه ۲۰۲۳ (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) بیانه‌ای پیرامون تولید محتوا با هوش مصنوعی صادر کرد.

گوگل استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را در صورتی مجاز می‌داند که برای افزایش کیفیت محتوا به کار گرفته شود
گوگل استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را در صورتی مجاز می‌داند که برای افزایش کیفیت محتوا به کار گرفته شود

مهم‌ترین نکته این بیانیه این است که اگر هوش مصنوعی را راهی ضروری برای کمک به تولید محتوای مفید و منحصر به فرد می‌دانید، ممکن است که برای سایت شما مفید باشد. اگر هوش مصنوعی را راهی ارزان و آسان برای رتبه‌بندی در موتورهای جست و جو می‌بینید، استفاده از آن تاثیر مثبتی بر رتبه سایت شما ندارد.

مطالب مرتبط:

هرس محتوا (content pruning) چیست؟

آیا محتوای نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی قابل شناسایی است؟

یکی از نگرانی‌های مشاغل و افراد مختلف این است که آیا راهی برای شناسایی محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود دارد یا خیر؟ بله، سایت‌هایی وجود دارند که با بررسی محتوا، با دقت نسبتا خوبی می‌گویند که آیا محتوا توسط هوش مصنوعی نوشته شده است یا خیر. از جمله این سایت‌ها می‌توان به  استفاده از سایت‌هایی مانند GPTZero ،Openai ،contentatscale  و … اشاره کرد.

البته بدون ابزارهای خاص نیز تا حدودی می‌توان محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص داد. یکی از راه‌کارهای تشخیص این دسته از محتواها، زبان ماشینی آن‌ها است. معمولا در محتواهایی که توسط انسان‌ها نوشته می‌شود، صمیمیت بیشتری به چشم می‌خورد.

یک نکته دیگر هم این است که گاهی محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی بیش از حد طولانی می‌شود. برای مثال در بعضی موارد، مفهومی را که یک نویسنده زبردست با دو جمله می‌رساند، هوش مصنوعی با یک پاراگراف به خواننده منتقل می‌کند.

چه مشاغلی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند؟

یکی از سوالات پرتکرار این روزهای افراد این است که هوش مصنوعی قرار است که به کجا برسد و با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، آینده مشاغل چه می‌شود؟

یکی از سوالات پرتکرار این روزهای افراد این است که هوش مصنوعی قرار است که به کجا برسد و با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، آینده مشاغل چه می‌شود؟
یکی از سوالات پرتکرار این روزهای افراد این است که هوش مصنوعی قرار است که به کجا برسد و با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، آینده مشاغل چه می‌شود؟

با توجه به «گزارش آینده مشاغل ۲۰۲۰» مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می رود هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ جایگزین ۸۵ میلیون فرصت شغلی در سراسر جهان شود. اگرچه این ترسناک به نظر می رسد اما در ادامه این گزارش آمده است که این فناوری باعث ایجاد ۹۷ میلیون فرصت شغلی جدید نیز خواهد شد.

در مقاله‌‌ای که مشترکا توسط محققان OpenAI ،OpenResearch و دانشگاه پنسیلوانیا نوشته شده است، به آینده شغلی مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی اشاره شده است. بر طبق این پژوهش مشاغل افرادی مانند ریاضیدانان، تحلیلگران مالی، نویسندگان، طراحان رابط وب و … به صورت جدی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هنوز آینده مشاغل و هوش مصنوعی دقیقا مشخص نیست. خبر خوب هم این است که هوش مصنوعی قرار نیست که تمام کارهایی را که انسان‌ها انجام می‌داده‌اند، انجام دهند. این مطالعات نیز احتمالاتی هستند که مطرح می‌شوند.

در سال ۱۹۶۵ پیش‌بینی شده بود که تا ۲۰ سال بعد ماشین‌ها قادر خواهند بود که هر کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند، انجام دهند ولی این اتفاق رخ نداد. به همین علت، باید منتظر ارائه اطلاعات بیشتری باشیم.

مزایا و معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی

روشن است که هوش مصنوعی هر روز در نوشتن و سایر مهارت‌ها بهتر می‌شود. بنابراین، آیا کپی‌رایترها و نویسندگان محتوا بابت از دست دادن شغل خود بترسند؟ بر طبق اطلاعات و آمارهای فعلی، پاسخ این سوال خیر است. البته فراموش نکنید که آینده غیر قابل پیش‌بینی است.

اگرچه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته است اما استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در نوشتن محتوا پدیده جدیدی نیست. برای مثال Grammarly را در نظر بگیرید.

هنگامی که Grammarly برای اولین بار به عنوان یک دستیار نوشتن آنلاین راه اندازی شد، چالشی عظیم برای ویراستاران به شمار می‌آمد. اما بعدها مشخص شد که گرامرلی نیز ابزاری برای بهبود کیفیت مطالب است. شغل ویراستاری هنوز هم شغلی نسبتا پررونق است و تقاضاهای زیادی برای ویرایش تخصصی و ویرایش نیتیو وجود دارد. به نظر می‌رسد که برای تولید محتوا نیز چنین امری صادق است.

نکته مهم این است که هوش مصنوعی آن هیولای بزرگی نیست که شما فکر می کنید. این سلاح خلاص شدن از موانع، محدودیت‌ها و نقص‌هایی است که بازاریابان محتوایی در کار روزانه خود با آن روبرو بوده‌اند. در واقع هوش مصنوعی نیز احتمالا به ابزاری برای افزایش کیفیت پروژه‌های محتوایی تبدیل خواهد شد.

هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصتی ویژه برای رفع موانع تولید محتوا؟
هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصتی ویژه برای رفع موانع تولید محتوا؟

در ادامه به مزایا و معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌پردازیم.

مزایای تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی چه مزایایی دارد؟ از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌توان به به دست آوردن نتایج سریع بر اساس حقایق، تسلط به گرامر انگلیسی و شبیه‌‌سازی سناریوهای مختلف اشاره کرد.

ارائه نتایج سریع بر اساس حقایق

شکی نیست که هوش مصنوعی توانایی تولید مقالاتی را برای طیف وسیعی از موضوعات دارد. این فناوری نوین، از الگوریتم‌هایی برای دریافت، تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند و در چند ثانیه، نتایج چشمگیری بر اساس واقعیت‌ها را به شما ارائه می‌دهد.

تسلط به گرامر انگلیسی

مولدهای هوش مصنوعی حتی از پس چالش‌های سخت دستورزبانی در زبان انگلیسی نیز بر‌می‌آیند. برای درک گرامر، تفاوت امتیاز بین انسان و هوش مصنوعی چندان زیاد نیست. هم‌چنین این نکته نیز قابل ذکر است که حتی گاهی بهترین نویسندگان نیز اشتباهات نگارشی و ویرایشی دارند. با توجه به این موضوع تسلط هوش مصنوعی به ساختارهای زبانی و دستور زبان یکی از نقاط قوت آن است.

مطالب مرتبط:

پاراگراف‌های خود را سئوپسند کنید! آموزش تولید محتوای متنی

شبیه‌سازی سناریوهای مختلف

اگرچه فقط انسان‌ها توانایی درک زمینه استراتژی محتوا را دارند، ممکن است که از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف استفاده شود و به شما در درک بهتر مخاطبان هدف کمک کند. به سادگی به هوش مصنوعی بگویید که با تمام جزئیات مانند یک شخصیت خاص عمل کند و از آن بپرسید که در شرایط خاص چگونه پیش می رود.

از هوش مصنوعی می‌توان برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف و درک بهتر مخاطبان استفاده کرد.
از هوش مصنوعی می‌توان برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف و درک بهتر مخاطبان استفاده کرد.

برای مثال برای یک چالش خاص کسب و کارتان، به هوش مصنوعی اطلاعات لازم را توضیح دهید. سپس از آن بخواهید که که به عنوان شخصیتی فرضی عمل کند تا درباره اینکه خریداران شما برای حل مشکلاتشان چگونه عمل می‌کنند، ایده یابید.

اگرچه هر خریدار منحصربه‌فرد است اما هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌هایی را در مورد زندگی و شیوه عملکرد افراد به شما ارائه دهد.

معایب هوش مصنوعی

عوامل مهم متعددی برای تولید محتوای با کیفیت وجود دارد که هوش مصنوعی از پس آن‌ها بر نمی آید. در واقع بعضی از این نقاط قوتی را که تنها نویسندگان ماهر انسانی دارند، نمی‌توان با هوش مصنوعی جایگزین کرد.

ماشینی به نظر رسیدن محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی

گاهی مواقع متن‌های نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی، بیش از حد ماشین‌وار به نظر می‌رسد. یکی از اصول تولید محتوا توجه و استفاده از لحن و سبک مناسب با توجه به پرسونای مخاطبان مختلف است. این مساله‌ای است که تا حدودی در محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به چشم نمی‌خورد.

شما به خواندن محتوایی علاقه دارید که زبان و لحنی ماشین‌وار دارد؟

استفاده نکردن از خلاقیت در تولید محتوا

در حالی که هوش مصنوعی از جملات تکراری و عبارات رسمی سختگیرانه استفاده می‌کند، نویسندگان توانا خارج از چارچوب فکر می‌کنند تا تا محتوایی منحر به فرد بسازند. هوش مصنوعی فاقد توانایی ارائه محتوای جذاب و متمایز است که طنز و سایر احساسات را برای حفظ توجه خواننده در خود جای دهد.

فعلا هوش مصنوعی در ارائه محتواهایی که در آن‌ها از طنز استفاده شده باشد و خلاقانه باشد، ضعفی جدی دارد.

درک بهتر شرایط و وظایف توسط نویسندگان انسانی

روشن است که انسان‌ها توانایی بهتری در درک وظایف و به ثمر رساندن آن‌ها دارند. تلاش برای به دست آوردن نتایج مناسب توسط هوش مصنوعی، ممکن است که فرایندی چالش‌برانگیز باشد. این به ویژه برای کارهای پیچیده‌تر صادق است.

در زمانه فعلی، انسان‌ها توانایی بهتری در درک وظایف و به ثمر رساندن آن‌ها دارند.
در زمانه فعلی، انسان‌ها توانایی بهتری در درک وظایف و به ثمر رساندن آن‌ها دارند.

ضعف در درک و ارتباط با مخاطبان

به عنوان یک نویسنده، باید حداقل تصوری از این که خوانندگان شما چه افرادی هستند، چه افرادی را می‌خواهید جذب کنید و با محتوا به چه اهدافی دست یابید، داشته باشید. شما باید بتوانید سطح تخصص مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و مقاله را بر اساس آن تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟

از سوی دیگر، هوش مصنوعی به سادگی محتوا را بر اساس دستورالعمل‌هایی که به آن داده می‌شود، می‌سازد. موتورهای جست و جو اکنون بیش از هر زمان دیگری به اصالت، تخصص و اعتبار مطالب برای رتبه‌بندی آن‌ها اهمیت می‌دهند. بنابراین بدون دانش یک انسان در پشت صحنه، محتوای هوش مصنوعی به احتمال زیاد بیش از حد عمومی است که برای مخاطبان خاص و موتورهای جست و جو ارزش داشته باشد.

هم‌چنین بسیاری از مردم هنوز به محتوای نوشته شده توسط هوش مصنوعی اعتماد ندارند و ترجیح می‌دهند که محتوای نوشته‌شده توسط انسان‌ها را بخوانند.

عدم توانایی ایده‌پردازی

فعلا فقط ذهن انسان می‌تواند موضوعات مختلف را درک کند و بین ایده‌های پیچیده ارتباط ایجاد کند. ایده‌پردازی یکی از نقاط قوت اساسی نویسندگان است، کاری که فعلا برای هوش مصنوعی دشوار و تقریبا غیر ممکن است.

هم‌چنین هوش مصنوعی برای تولید محتوا از یک ساختار کلی مانند پاراگراف‌ها و عبارات مشابه استفاده می‌کند. اما نویسنده‌ای زبردست به خوبی از این نکته آگاه است که مخاطب امروزی کم‌حوصله است و باید با استفاده از ترفندهای مختلف مانند استفاده از نقل‌قول‌ها، آمار، مثال‌های داستانی و … مخاطب را با خود همراه کند.

ایده‌پردازی یکی از نقاط قوت اساسی نویسندگان است، کاری که فعلا برای هوش مصنوعی دشوار و تقریبا غیر ممکن است.
ایده‌پردازی یکی از نقاط قوت اساسی نویسندگان است، کاری که فعلا برای هوش مصنوعی دشوار و تقریبا غیر ممکن است.

استفاده هوش مصنوعی برای تولید محتوا به صرفه‌تر از استخدام کارشناسان محتوا خواهد بود؟

با توجه به توانایی هوش مصنوعی در تولید سریع حجم وسیعی از محتوا، هوش مصنوعی در نگاه اول به آسانی مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد ولی موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در سئو کمیت محتوا مهم است. هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که با محتوای کم می‌توان به صفحه اول گوگل رسید. اما فراموش نکنید که کیفیت محتوا نیز به اندازه کمیت و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد.

فعلا هوش مصنوعی نمی‌تواند که محتواهای منحصر به فردی ایجاد کند و از الگوریتم‌های یکسانی به طور مکرر استفاده می‌کند. فراموش نکنید که اولویت همواره با مخاطبان است. شما خودتان بیشتر چه سایت‌هایی را دنبال می‌کنید؟ سایت‌هایی که مطالبی ماشین‌وار و تکراری دارند یا سایت‌هایی که محتواهای آنان دغدغه‌ها و نیازهای شما را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهد؟

اگرچه هوش مصنوعی ممکن است از نظر کمیت حرف اول را بزند اما مزیت نویسندگان انسانی در نگارش محتواهای منحصر به فرد و با کیفیت بالا است. گوگل نیز به دنبال محتواهایی است که برای مخاطبان ارزشمند و جالب باشد. در واقع این دسته از مطالب در نتایج جست و جو رتبه خوبی کسب می‌کنند.

سخن پایانی

به صورت خلاصه می‌توان گفت که انسان‌ها بهتر هستند اما هوش مصنوعی می‌تواند در فرایند تولید محتوا کمک کند. همان‌گونه که در تولید محتوا از ابزارهای دیگری نیز استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در آینده سئو و تولید محتوا مهره‌ای خاص است اما هنوز تمامی قابلیت‌های این مهره مشخص نیست. ولی با توجه به اطلاعات موجود می‌توان گفت که وقتی نوبت به تولید محتوایی می‌رسد که هم با کیفیت و هم جذاب باشد، انسان‌ها برنده مشخص این بازی هستند.

موسسه ترجمیک برای انجام سفارش‌های تولید محتوا به هیچ عنوان از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند. این موضوع در ارزیابی تمامی سفارش‌های تولید محتوا، بررسی می‌شود. بنابراین با خیالی آسوده سفارش تولید محتوا خود را به ترجمیک بسپارید.

4 دیدگاه در «آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا می‌شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.