معرفی و بررسی زبان‌های رایج در کانادا

در کانادا به چه زبان‌هایی صحبت می‌شود؟

با شنیدن نام کانادا به یاد چه چیزی می‌افتید؟ شربت افرا؟ دانشگاه‌ بریتیش کلمبیا و تورنتو؟ هوای سرد و برفی؟ کانادا کشوری است که در آمریکای شمالی واقع شده است. این کشور با وجود جمعیت ۳۹میلیون نفری‌اش، تنوع زبانی گسترده‌ای دارد.

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید، احتما می‌دانید که رایج‌ترین زبان در این کشور، انگلیسی و فرانسوی است. شاید به همین دلیل در مسیر آموزش آیلتس قدم گذاشته‌اید تا خود را برای کسب نمره بالا در این آزمون و اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا آماده کنید. اما شاید برای شما هم جالب باشد که انگلیسی و فرانسوی، زبان‌هایی با بیش‌ترین تعداد گویشور در کانادا هستند اما این دو زبان به هیچ عنوان تنها زبان‌های کانادا نیستند.

آیا می‌دانستید که در حال حاضر بیش از ۷۰ زبان بومی در کانادا وجود دارد؟ جالب نیست که چینی ماندارین سومین زبان مادری رایج در کانادا است؟ یا اینکه تعداد کانادایی‌هایی که توانایی صحبت به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی را دارند، در حال حاضر رو به افزایش است؟

اگر شما هم درباره رایج‌ترین زبان‌های کانادا کنجکاوید، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چه زبان‌هایی در سوئیس صحبت می‌شود؟

زبان انگلیسی؛ زبانی با ۲۱,۴۰۰,۰۰۰ گویشور بومی در کانادا (۵۵٫۹ درصد از کل جمعیت)

خبر خوب برای افرادی که به زبان انگلیسی مسلطند، این است که کانادا نیز از جمله کشورهایی است که در آن انگلیسی رایج است. انگلیسی یکی از دو زبان رسمی است که در کانادا صحبت می‌شود. ۸۶٫۲ درصد از کانادایی‌ها توانایی مکالمه به زبان انگلیسی را دارند. ۶۳٫۸ درصد از کانادایی‌ها در سال ۲۰۲۱ انگلیسی را در خانه صحبت می‌کنند.

در کل زبان انگلیسی زبانی رایج و پرکاربرد برای کانادایی‌ها است. این گزاره تقریبا در همه بخش‌های کانادا به جز کبک و نوناووت، جایی که اینوئیت زبان مادری ۸۳ درصد جمعیت است، صادق باشد.

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌ها در کانادا
رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌ها در کانادا

فرانسوی؛ زبان مادری ۷,۶۵۰,۰۰۰ نفر در کانادا (۲۰ درصد از کل جمعیت کانادا)

فرانسوی زبان مهمی برای دانستن در کانادا است. نسبت کانادایی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ هم به انگلیسی و هم فرانسوی مسلط بودند، ۱۸درصد بود. با این حال، رواج زبان فرانسوی هم به عنوان زبان مادری و هم به عنوان زبانی که در خانه صحبت شود، حتی در کبک که قلمرو زبان فرانسه است، تا حدودی در حال کاهش است.

این کاهش علی‌رغم چندین دهه قوانین سختگیرانه زبانی با هدف حفظ اولویت زبان فرانسه در کبک است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ تصویب شد. در سال ۲۰۲۲، این قوانین سخت‌گیرانه‌تر هم شدند. هلن دیوید وزیر فرهنگ و ارتباطات سابق کانادا در زمان اولین تصویب این قوانین به خبرنگاران گفت: «آرزوی من این است که در همه جا، تابلوهای تجاری به صراحت به ما یادآوری کنند که ما واقعاً در کبک هستیم.»

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا فرانسوی؟

چینی (ماندارینی و کانتونی)؛ با ۱,۳۴۰,۰۰۰ گویشور مادری (۳٫۵ درصد از کل جمعیت)

شاید برای شما هم جالب باشد که ماندارین و کانتونی به عنوان سومین و چهارمین زبان رایج کانادا شناخته می‌شوند. هم‌چنین، نفوذ این دو زبان در حال افزایش است. تعداد افرادی که در خانه به زبان چینی صحبت می‌کردند، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۱۶٫۸ درصد افزایش یافت.

اولین مهاجران چینی پیش از سال ۱۸۶۷، یعنی سال کنفدراسیون، وارد کانادا شده بودند. در دهه ۱۹۹۰، نیز مهاجرت افراد چینی به کشور کانادا افزایش یافت. البته این بدان معنا نیست که دولت کانادا همیشه با آغوش باز از آنها استقبال کرده باشد.

دلیل رواج زبان چینی در کانادا، مهاجرت افراد چینی به کانادا از سال‌های ۱۸۶۷ تا ۱۹۹۰ است
دلیل رواج زبان چینی در کانادا، مهاجرت افراد چینی به کانادا از سال‌های ۱۸۶۷ تا ۱۹۹۰ است

بسیاری از اولین مهاجران به دلیل هجوم طلا به بریتیش کلمبیا آمدند و دولت پس از آن اقداماتی را برای تصویب قوانین ضد مهاجرتی انجام داد. قانون مهاجرت چین در سال ۱۸۸۵ همه مهاجران چینی (به استثنای بازرگانان و دانشجویان) را ملزم به پرداخت ۵۰ دلار مالیات سرانه می‌کرد. این قوانین در سال‌های آتی سخت‌گیرانه‌تر هم شدند.

مطالب مرتبط:

آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟

البته در سال‌های اخیر اعضای دولت کانادا برای کاهش موانع ورود مهاجران چینی تلاش می‌کردند. در سال ۲۰۱۶، جان مک کالوم، وزیر مهاجرت، تلاش کرد تا فرایند اخذ ویزا برای گردشگران، دانشجویان و کارگران موقت چینی را آسان‌تر کند.

سایر زبان‌های مهاجرین در کانادا با ۶,۵۴۴,۲۵۵ گویشور بومی (۱۸٫۸ درصد از کل جمعیت)

پنجابی و تاگالوگ (یکی از زبان‌های رایج در فیلیپین) با رتبه‌ای پایین‌تر از ماندارین و کانتونی به‌عنوان رایج‌ترین زبان‌های مورداستفاده در کانادا رتبه‌بندی می‌شوند. بنابراین منصفانه است که بگوییم، زبان‌های آسیایی در کانادا نفوذ زیادی دارند.

از سال ۲۰۱۶، تاگالوگ ششمین زبان رایج در کانادا بود. البته این زبان از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، حدود ۳۵ درصد در کانادا رشد داشته است. این امر نشان‌دهنده این است که کانادا یکی از مقاصد اصلی برای مهاجران فیلیپینی است. گویشوران عربی، فارسی، هندی و اردو نیز در این سال‌ها افزایش یافته است.

زبان‌های آسیایی در کانادا نفوذ زیادی دارند.
زبان‌های آسیایی در کانادا نفوذ زیادی دارند

به طور کلی، زبان‌های اسپانیایی، عربی، ایتالیایی، آلمانی و اردو به ترتیب متداول‌ترین زبان‌ها در رتبه‌های بعدی هستند. گروه قابل توجهی از گویشوران عربی، اسپانیایی و ییدیش در مونترال، گجراتی‌زبان‌ها در آلبرتای شمالی، مهاجران فیلیپینی در یوکان و کره‌ای‌زبانان در نیوبرانزویک زندگی می‌کنند.

زبان‌های بومی کانادا با ۲۱۳,۲۳۰ گویشور (۰٫۶ درصد از کل جمعیت)

کانادا دارای بخش‌های وسیعی از زمین‌های کم جمعیت است. در بسیاری از این مناطق دوردست، زبان‌های بومی بر زبان‌های غیر رسمی (یعنی زبان‌هایی غیر از انگلیسی و فرانسوی) برتری دارند. تا سال ۲۰۱۱، بیش از ۶۰ زبان بومی در کانادا شناسایی شده بود.

تعداد افرادی که به اینوکتیتو (یکی از زبان‌های بومی رایج در کانادا) صحبت می‌کنند، بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ افزایش یافته است. تعداد افرادی که در خانه به یکی از این زبان‌ها صحبت می‌کنند بیشتر از تعداد افرادی است که زبان مادری آن‌ها یکی از این زبان‌های بومی است. این گزاره بدین معناست که که افراد بیشتری این زبان‌ها را به عنوان زبان دوم فرا می‌گیرند.

کری (Cree) پرجمعیت‌ترین زبان بومی کانادا با با ۹۶,۵۷۵ گویشور بومی (۰.۲۵ درصد از کل جمعیت) است.

اکثر این زبان‌ها توسط تعداد نسبتا کمی از مردم صحبت می‌شوند. بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در کانادا فقط به کری، اینوکتیتوت، اوجیبوی، اوجی کری، دنه و مونتانی (اینو) صحبت می‌کنند. البته زبان‌های بومی بیشتری وجود دارد که توسط کمتر از ۱۰۰ نفر صحبت می‌شود. از جمله این زبان‌ها می‌توان به Tsuut’ina، Oneida، Comox، Southern Tutchone، Squamish، Cayuga، Southern East Cree و مجموعه‌ای از زبان‌های Algonquian، Siouan، Athabaskan، Iroquoian و Wakashan اشاره کرد.

سخن پایانی

زبان‌های انگلیسی و فرانسوی زبان‌هایی با بیشترین تعداد گویشور در کانادا هستند. با این حال این دو زبان تنها زبان‌‌های کانادا نیستند. به علت ورود مهاجران به کانادا، مجموعه‌ای زبان‌های گوناگون مخصوصا زبان‌های آسیایی در کانادا رواج یافته است. هم‌چنین تعداد زیادی زبان بومی در کانادا وجود دارد که تعداد گویشوران آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اگر به خدماتی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه رسمی و تولید محتوا نیاز دارید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.